Η Porsche αποχωρεί στο τέλος του 2017 από την LMP1, όμως αν προσέξουμε ορισμένες λεπτομέρειες θα δούμε γιατί βγάζει νόημα.
Οι Γερμανοί, πίσω στο 2011 ανακοίνωσαν πως βάζουν τα θεμέλια για να επιστρέψουν στην LMP1, όταν οι κανονισμοί θα φέρουν την υβριδική τεχνολογία. Με την έξοδο της Peugeot το 2012 και την είσοδο της Toyota, η Audi είχε ανταγωνισμό μέχρι και το 2014.
Η καινούργια εκείνη χρονιά, είδαμε ίσως την αυγή της καλύτερης γενιάς αγωνιστικών που είχαμε στην ιστορία μέχρι σήμερα. Porsche, Audi και Toyota συγκρούστηκαν ρόδα με ρόδα και τα αποτελέσματα ήταν εκπληκτικά. Τρομερές μάχες εντός πίστας, απίστευτος ανταγωνισμός και άπειρες συγκινήσεις, αναμνήσεις και συναισθήματα που έμειναν στη καρδιά μας.
Τα LMP1 αγωνιστικά έγιναν τα κορυφαία τεχνολογικά που έτρεξαν σε οποιαδήποτε πίστα, με την ιπποδύναμη να ξεπερνά τα 1000 άλογα. Η τεχνολογία έφτασε στα ύψη το 2015, όταν η Porsche και η Audi εξέλιξαν τα αγωνιστικά τους κατά 7 δευτερόλεπτα σε σχέση με τη προηγούμενη χρονιά. Ως αποτέλεσμα, είχαμε νέο ρεκόρ στο Le Mans και στις περισσότερες πίστες, ενώ ο ρυθμός αγώνα ήταν παραπλήσιος με εκείνα της F1.
Όμως, τα καλά δεν κρατάνε για πάντα.
Το 2016 είχαμε μια απίστευτη χρονιά, με τους τρεις κατασκευαστές να κατασκευάζουν τα πιο ανταγωνιστικά LMP1 μέχρι σήμερα. Η Porsche έκανε το double, όμως η Audi είχε το ταχύτερο αγωνιστικό, ενώ η Toyota είχε ίσως τη χειρότερη σεζόν της στην ιστορία. Η διπλή εγκατάλειψη στο Spa αντί για ένα άνετο 1-2 και η εγκατάλειψη στον τελευταίο γύρο στο Le Mans από την 1η θέση, ράγισαν καρδιές σε όλο τον πλανήτη.
Στο τέλος εκείνης της χρονιάς χάσαμε την Audi από το πρωτάθλημα, με το Dieselgate να φαίνεται να έχει πληγώσει πάρα πολύ το VW Group.
Τώρα, στις 28 Ιουλίου του 2017, η Porsche ανακοίνωσε πως θα αποχωρήσει από την LMP1 στο τέλος της χρονιάς, βάζοντας τέλος σε μια δυναστεία. Πολλοί ήταν κάθετοι στην απόφαση και δεν συμφωνούσαν σε καμία περίπτωση. Η ίδια η Porsche δήλωσε πως το κόστος ήταν ένα μεγάλο θέμα στην απόφαση αυτή.
Αν δούμε πίσω από την κουρτίνα, θα παρατηρήσουμε κάποια επιπλέον πράγματα.
Αρχικά, κανένας δεν ανάγκασε τις Audi και Porsche να ξοδεύουν 200 και 250 εκατ. ευρώ το χρόνο για την εξέλιξη των αγωνιστικών τους. Το ποσό αυτό συγκρίνεται άνετα με το μπάτζετ της McLaren ή και της Ferrari στην F1. Και φυσικά μιλάμε για ένα πρωτάθλημα που έχει μικρότερη προβολή από την F1, εκτός από το Le Mans. Ευθύνη στον τομέα του κόστους έχουν και οι δύο εταιρίες, καθώς δεν τους ανάγκασε κανένας να ξοδέψουν τόσα. Από την άλλη όμως δεν μπορείς να τους κατηγορήσεις κιόλας.. Αν το πάρουμε από τη μεριά της Toyota, οι Ιάπωνες είχαν και έχουν σταθερά μπάτζετ κάτω από 150 εκατ. ευρώ.
Από την άλλη, η αποστολή της Porsche ήταν μία. Να εκμεταλλευτεί τα προνόμια της τεχνολογίας και να κατακτήσει και πάλι το Le Mans. Και πράγματι, 3 συνεχόμενες νίκες, με τις 2 να έρχονται αγχωτικά. Αλλά η νίκη είναι νίκη. Η αποστολή εξετελέσθει. Η πολιτική της εταιρίας όσον αναφορά την αυτοκινητοβιομηχανία ήταν επιτυχημένη, καθώς η τεχνολογία του WEC έχει ήδη περάσει στη παραγωγή.
Πλέον, η τεχνολογία εξελίσσεται και προχωράει. Οι κανονισμοί του WEC παραμένουν στάσιμοι μέχρι το τέλος του 2019, οπότε το να τρέχεις ένα πρόγραμμα με μειωμένο μπάτζετ, αλλά να κοστίζει 150+ μύρια δεν είναι ότι καλύτερο. Εδώ έρχεται και η Formula E. Ένα πρωτάθλημα με σκούπες, που κοστίζει λιγότερα από 20 εκατ. ευρώ το χρόνο και έχει μεγάλη προβολή. Δεν είναι τυχαίο που αρκετοί κατασκευαστές έχουν κινηθεί προς τα εκεί, άσχετα αν η τεχνολογία δεν είναι ακριβώς αυτό που φαίνεται.
Από εκεί και πέρα, έχουμε το παράγοντα της F1. H Porsche ενδιαφέρεται να μπει από το 2021 και η κατεύθυνση των κινητήρων θα παίξει μεγάλο ρόλο. Δεν είναι στη φιλοσοφία των Γερμανών να μπουν μόνο ως προμηθευτές, οπότε εάν μπει, τότε θα είναι με δικό της μονοθέσιο και κινητήρα.
Έχοντας λοιπόν δύο πρωταθλήματα στο WEC (και ένα τρίτο στον ορίζοντα) και 3 συνεχόμενες νίκες στο Le Mans, η Porsche ολοκλήρωσε το καθήκον της ως εταιρία κερδίζοντας τα πάντα, απέναντι σε μεγάλους αντιπάλους.
Όπως είχε πει και ο Ιούλιος Καίσαρας: Ήρθα, Eίδα, Kατέκτησα. Veni, Vidi, Vici.