spot_img

Σαν σήμερα, 26 Ιουλίου στην F1 και το motorsport

Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.

Σαν σήμερα το 1896 γεννήθηκε στο Nottingham ο Sir Henry “Tim” Birkin, ένας από τους πιο δημοφιλείς οδηγούς αγώνων της εποχής του. Αφού υπηρέτησε στην πολεμική αεροπορία της χώρας του κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Βρετανός αγωνίστηκε στο Brooklands το 1921 αλλά σύντομα διέκοψε την καριέρα του εξαιτίας οικογενειακών και επιχειρηματικών υποχρεώσεων. Τελικά επέστρεψε το 1928 με την Bentley και τερμάτισε 5ος στις 24 ώρες του Le Mans, την επόμενη χρονιά θριάμβευσε στο Sarthe μαζί με τον Woolf Barnato, ενώ κατέλαβε μια αξιόλογη δεύτερη θέση στο GP Γαλλίας κόντρα στις γρηγορότερες Bugatti. Με την Bentley να αποσύρεται το 1930, ο Birkin κέρδισε ξανά στο Le Mans το 1931 με μια Alfa Romeo, πλάι στον Earl Howe. Δυστυχώς, ενώ ήταν τρίτος στο GP Tripoli της Λιβύης, έκαψε το χέρι του στην εξάτμιση της Maserati του και η πληγή μολύνθηκε σοβαρότατα, οδηγώντας τον στο θάνατο σχεδόν έναν μήνα αργότερα.

Σαν σήμερα το 1921, ο Jimmy Murphy κατέκτησε μια διάσημη νίκη στο GP Γαλλίας. Ο “Gentle Jimmy” υπήρξε μπροστάρης μιας τετράδας αγωνιστικών της Duesenberg στον πιο σημαντικό αγώνα της χρονιάς, ο οποίος είχε λάβει χώρα σε δημόσιους δρόμους νότια του Le Mans. Έχοντας πάρει εξιτήριο από το νοσοκομείο μόλις δύο ώρες πριν το event εξαιτίας ενός ατυχήματός του στις ελεύθερες δοκιμές, ο Αμερικανός κυριάρχησε σχεδόν απόλυτα και ξεπέρασε για 15 λεπτά την Ballot του συμπατριώτη Ralph DePalma. Αξίζει να αναφερθεί πως ο Murphy έμελλε να κατακτήσει το περιβόητο Indianapolis 500 το 1922, όπως και το εθνικό πρωτάθλημα αυτοκινήτων του AAA (τωρινό IndyCar). Δυστυχώς σκοτώθηκε το 1924 στις Συρακούσες της Νέας Υόρκης, έχοντας ωστόσο συγκεντρώσει αρκετούς βαθμούς ώστε να κατακτήσει μετά θάνατον τον δεύτερο τίτλο του στο ΑΑΑ.

Σαν σήμερα το 1925, το GP Γαλλίας φιλοξενήθηκε για πρώτη φορά στην μικρή πόλη του Montlhéry στα πλαίσια του νεοσύστατου πρωταθλήματος Grand Prix, αλλά δυστυχώς αμαυρώθηκε από τον θάνατο του Antonio Ascari. Ο Ιταλός άσσος οδηγός, πατέρας του μελλοντικού αστέρα Alberto Ascari, αιφνιδιάστηκε από το ψιλόβροχο που έπληξε την περιοχή μετά το ¼ του αγώνα και έχασε τον έλεγχο σε μια ταχύτατη αριστερή στροφή. Πετάχτηκε έξω από την Alfa Romeo P2 που οδηγούσε και τελικά χτυπήθηκε από αυτήν καθώς ντεραπάριζε το αυτοκίνητο, με αποτέλεσμα να ξεψυχήσει στο ασθενοφόρο σε ηλικία μόλις 36 χρονών. Για την ιστορία, νικήτρια του αγώνα 1000 χιλιομέτρων αναδείχθηκε μια Delage 2LCV που μοιράστηκαν οι ντόπιοι Robert Benoist και Albert Divo, οι οποίοι ολοκλήρωσαν το μαραθώνιο event σε σχεδόν 8 ώρες και 55 λεπτά.

Σαν σήμερα το 1928 γεννήθηκε στο Farnborough ο Don Beauman, γιος ενός παρασημοφορημένου στρατηγού εν καιρώ πολέμου. Ο Βρετανός, φίλος του ανερχόμενου τότε Mike Hawthorn, δραστηριοποιήθηκε κυρίως ως ξενοδοχειάρχης αλλά το 1950 ξεκίνησε μια καριέρα και στους αγώνες αυτοκίνητων. Οδήγησε μια Cooper 500 στην Formula 3 για δύο χρονιές πριν μεταπηδήσει στα σπορ αυτοκίνητα, ενώ το 1954 εμφανίστηκε στο GP Μεγάλης Βρετανίας της F1 με την χρηματοδότηση του Sir Jeremy Boles, ενός εύπορου ιδιώτη. Ο Beauman σημείωσε μια αξιοπρεπέστατη επίδοση στο Silverstone, εκκινώντας 17ος και τερματίζοντας 11ος με μια Connaught. Έπειτα επικεντρώθηκε στην F2 και κατέγραψε κάποιους σταθερούς τερματισμούς, αλλά δυστυχώς σκοτώθηκε σε έναν μικρό αγώνα στο Wicklow της Ιρλανδίας οδηγώντας μια παλιά Riley του Hawthorn.

Σαν σήμερα το 1936, ο θρυλικός Bernd Rosemeyer αξιοποίησε μια στρατηγική δύο pit stop και εκμεταλλεύτηκε τις ατυχίες των αντιπάλων του ώστε να κατακτήσει το GP Γερμανίας του Nürburgring. Όπως οι περισσότεροι μεγάλοι αγώνες της εποχής, έτσι και ο συγκεκριμένος μονοπωλήθηκε από τις Mercedes-Benz και Auto Union. Ωστόσο, τα πράγματα δεν κύλησαν ιδανικά για τα «Ασημένια Βέλη», με τον πρωτοπόρο αρχικά Hermann Lang να τραυματίζεται σε ένα δάχτυλο του χεριού του και να αντικαθίσταται από τον Rudolf Caracciola που τελικά εγκατέλειψε. Ο Lang με την σειρά του, αφού δέχτηκε τις πρώτες βοήθειες, ανέλαβε την W25K του Manfred von Brauchitsch για να τερματίσει 7ος. Με τον Tazio Nuvolari να τίθεται επίσης εκτός και τον Louis Chiron να γλυτώνει από ένα τρομακτικό ατύχημα, ο αγώνας εξελίχθηκε σε θρίαμβο της Auto Union και ο Rosemeyer ξεπέρασε τον ομόσταυλο Hans Stuck, με τρίτο τον Antonio Brivio σε μια Alfa Romeo της Scuderia Ferrari.

Σαν σήμερα το 1942 γεννήθηκε στις Βρυξέλλες ο Teddy Pilette. Γιος του André Pilette και εγγονός του Théodore Pilette, ο Βέλγος ακολούθησε τα χνάρια των συγγενών του και έγινε οδηγός αγώνων, έχοντας μάλιστα την τιμή να συμμετάσχει στις διάσημες ταινίες “Grand Prix” και “Le Mans”. Το 1967 εντάχθηκε στην βελγική αγωνιστική ομάδα VDS και με αυτήν δραστηριοποιήθηκε εκτενώς κυρίως σε αγώνες αντοχής και στην Ευρωπαϊκή Formula 5000. Ο Pilette έμελλε να αποδειχθεί άσσος στην δεύτερη διοργάνωση και μάλιστα στέφθηκε πρωταθλητής εκεί (1973, 1975), ενώ την ίδια περίοδο έδωσε το παρόν και στην F1· το 1974 τερμάτισε 17ος στη Nivelles-Baulers με μια εργοστασιακή Brabham. Έπειτα από τρεις αποτυχίες πρόκρισης σε Grand Prix με την παραπαίουσα BRM, επικεντρώθηκε στα σπορ αυτοκίνητα και μάλιστα κέρδισε στις 24 ώρες του Spa-Francorchamps το 1978 – τότε είχε μοιραστεί ένα Ford Capri με τον Gordon Spice, στον τελευταίο 24ωρο αγώνα στην παλιά μεγάλη χάραξη.

Σαν σήμερα το 1945 γεννήθηκε ο βετεράνος των αγώνων rally, Antonio Fassina. Ο “Tony” υπήρξε μεγάλος άσσος αυτού του είδους αγώνων κυρίως στην πατρίδα του, την Ιταλία, κατακτώντας το Ιταλικό Πρωτάθλημα Rally για το 1976 και 1979 με μια Lancia Stratos, καθώς και το 1981 πίσω από το τιμόνι ενός Opel Ascona 400. Μάλιστα, την αμέσως επόμενη χρονιά κατέκτησε με την Ascona και το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα. Ο Fasina συμμετείχε επίσης με επιτυχία στο Rally Σαν Ρέμο που διεξαγόταν στα πλαίσια του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος (WRC) και τερμάτισε τέσσερις φορές στην πρώτη πεντάδα στο διάστημα 1976-1981. Μεταξύ των τερματισμών αυτών συγκαταλέγεται και η μοναδική του νίκη στη διοργάνωση, που σημειώθηκε το 1979 σε μια Lancia Stratos με συνοδηγό τον Mauro Mannini· τότε είχε επικρατήσει του θρυλικού Walter Röhrl. Πριν την απόσυρσή του, ο Fassina θεμελίωσε το 1982 μια αντιπροσωπεία αυτοκινήτων στο Μιλάνο ονόματι Gruppo Fassina S.p.A., την οποία διευθύνει μέχρι και σήμερα.

Σαν σήμερα το 1946 γεννήθηκε στη Μαδρίτη ο Emilio de Villota. Ο Ισπανός, αφού έκανε ένα σύντομο πέρασμα από τα αυτοκίνητα τουρισμού στα μέσα των ‘70s, μεταπήδησε στα μονοθέσια και ξεκίνησε μια πορεία σποραδικών εμφανίσεων στην F1 οδηγώντας ποικίλα αγωνιστικά μικρών ομάδων. Χαρακτηριστικά, εμφανίστηκε σε 15 Grand Prix από το 1976 έως το 1982 και προκρίθηκε μόλις δύο φορές, με καλύτερο τερματισμό μια 13η θέση στο GP Ισπανίας του 1977 σε μια McLaren M23 της Iberian Airlines. Βέβαια, ο de Villota αποδείχθηκε περισσότερος αποτελεσματικός στις μικρότερες κατηγορίες, κατακτώντας μερικές νίκες αλλά και έναν τίτλο στο πρωτάθλημα Aurora AFX (απλούστερα ως Βρετανική F1). Ακολούθησε ένα αξιοπρεπές πέρασμα από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC), με τον Ισπανό έπειτα να ξεκινά τη διεύθυνση μιας δικής του σχολής οδηγών και την καθοδήγηση των παιδιών του, Emilio Jr. και María, στο χώρο του motorsport.

Σαν σήμερα

Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 25 Ιουλίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό

Σαν σήμερα το 1964 απεβίωσε ο Earl Howe σε ηλικία 80 χρονών. Πριν ξεκινήσει να τρέχει σε αγώνες το 1928, ο Βρετανός ευγενής είχε υπηρετήσει στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο ως αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού της χώρας του και εξελέγη βουλευτής. Το 1931, στις 24 ώρες του Le Mans, είχε μοιραστεί μια Alfa Romeo 8C με τον Sir Henry Birkin και μαζί κατέκτησαν τη νίκη. Η επιτυχία αυτή δέχτηκε μέχρι και εύσημα από τον Benito Mussolini, που τη θεώρησε ως “νίκη για την Ιταλία”. Ο Howe δημιούργησε το ιστορικό Club Οδηγών Αγώνων της Μεγάλης Βρετανίας (BRDC) μαζί με τον Δόκτορα Dudley Benjafield και υπήρξε πρόεδρος εκεί μέχρι τον θάνατό του.

Σαν σήμερα το 1987, ο Nelson Piquet κατέκτησε την πρώτη του νίκη στη σεζόν κερδίζοντας έναν επεισοδιακό αγώνα στο παλιό Hockenheimring. Χαρακτηριστικά, η Williams του ομόσταυλου Nigel Mansell και η McLaren του πρωταθλητή Alain Prost είχαν βρεθεί αμφότερες στην πρωτοπορία αλλά εγκατέλειψαν, με το event να ολοκληρώνεται με μόλις 7 μονοθέσια στην πίστα. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η έτερη McLaren του Stefan Johansson, με τον Σουηδό μάλιστα να αποκομίζει ένα κλατάρισμα στον τελευταίο γύρο και να τερματίζει με μόλις τρεις τροχούς. Τέλος, το βάθρο έκλεισε από τον Ayrton Senna, ο οποίος αντιμετώπισε κιόλας προβλήματα με τις ενεργητικές αναρτήσεις της Lotus 99T. Ακολούθησαν οι Tyrrell DG016 των Philippe Streiff και Jonathan Palmer, με τον Philippe Alliot να τερματίζει 6ος και να καταγράφει τον πρώτο βαθμό στην ιστορία της πρωτάρας τότε Larrousse/Lola. Ο Martin Brundle της Zakspeed ήταν ο τελευταίος στην πίστα αλλά δεν πήρε κατάταξη εξαιτίας κάποιων χρονοβόρων pit stops.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα, επίσης το 1987, ο θερινός αγώνας 500 μιλίων του NASCAR στην διάσημη Talladega ανέδειξε ως νικητή τον Bill Elliott. Ο πατέρας του τωρινού πρωταθλητή, Chase, προηγήθηκε στους τελευταίους 38 γύρους της οβάλ πίστας και ξεπέρασε τον rookie Davey Allison για μόλις 0.150 δευτερόλεπτα στο 1-2 της Ford, ενώ ο τεράστιος Dale Earnhardt Sr. της Chevrolet κατέλαβε την τρίτη θέση. Ύστερα από την παραλίγο τραγωδία στον ανοιξιάτικο αγώνα με το τεράστιο ατύχημα του Bobby Allison, αυτός ο αγώνας ήταν ο τελευταίος που έλαβε χώρα σε οβάλ πίστα χωρίς περιοριστές στους κινητήρες των αυτοκινήτων – η τακτική αυτή άρχισε να εφαρμόζεται από το 1988 έως και το 2019.

Σαν σήμερα το 1992, ο Nigel Mansell έφτασε έναν αγώνα πλέον μακριά από την μαθηματική κατάκτηση του τίτλου στην F1, κερδίζοντας εύκολα στο παλιό Hockenheimring για το GP Γερμανίας. Συγκριτικά βέβαια με τον Βρετανό, η έτερη Williams του Riccardo Patrese είχε βρεθεί πίσω από την McLaren του πρωταθλητή Ayrton Senna και ο Ιταλός προσπαθούσε πεισματικά να προσπεράσει για την δεύτερη θέση· τελικά έχασε τον έλεγχο στον τελευταίο γύρο και κατετάγη μόλις 8ος. Η εξέλιξη αυτή προβίβασε στο βάθρο τον Michael Schumacher της Benetton, στο πρώτο εντός έδρας Grand Prix για τον ανερχόμενο Γερμανό.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα το 1998, ο Giancarlo Fisichella εκκίνησε από την pole position για πρώτη φορά στην F1, ξεκινώντας ως επικεφαλής στο GP Αυστρίας με μια Benetton-Playlife και έχοντας στο πλάι του την Sauber του Jean Alesi. Ωστόσο, η σειρά αυτή είχε αποτελέσει προϊόν μιας βρόχινης διαδικασίας κατατακτηρίων δοκιμών και ο στεγνός αγώνας επέφερε αποκατάσταση της «κανονικότητας». Οι Mika Häkkinen και Michael Schumacher τέθηκαν επικεφαλής στον χαοτικό πρώτο γύρο, με τον Φινλανδό της McLaren να κερδίζει τελικά χωρίς ουσιαστική απειλή. Πλαισιώθηκε στο βάθρο από τον ομόσταυλο David Coulthard και τον Schumacher, οι οποίοι αντιμετώπισαν δυσκολίες στον αγώνα τους με σπασμένες εμπρόσθιες αεροτομές και καθυστερήσεις στα pits – ο Coulthard μάλιστα εκκίνησε 14ος και η ατυχία του τον έριξε τελευταίο για ένα σημείο. Οι Fisichella και Alesi κατρακύλησαν νωρίς στην κατάταξη και τελικά συγκρούστηκαν στην στροφή 2 του 21ου γύρου, μένοντας έτσι εκτός.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα, επίσης το 1998, ο αείμνηστος Greg Moore πήρε την πρωτοπορία στον τελευταίο γύρο του αγώνα 500 μιλίων στο Michigan και κατέκτησε την δεύτερη νίκη του στη σεζόν του δημοφιλούς πρωταθλήματος CART. Ο Καναδός αστέρας της Forsythe Racing μονομάχησε επικά με τον Scott Pruett και τους Jimmy Vasser/Alex Zanardi της Chip Ganassi Racing, επικρατώντας τελικά στην οβάλ πίστα μέσω της έξυπνης χρήσης του slipstream. Ωστόσο, το event στιγματίστηκε από μια άσχημη σύγκρουση στον 175ο από τους 250 γύρους. Ο Adrián Fernández είχε πέσει στον τοίχο στην έξοδο της στροφής 4, με τον εμπρός-δεξιό τροχό του να αποκόβεται από το μονοθέσιο και να καταλήγει στις κατάμεστες εξέδρες· τρεις θεατές έχασαν τη ζωή τους και τραυματίστηκαν άλλοι έξι.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα το 2009, με τον Felipe Massa να νοσηλεύεται σε σοβαρή αλλά σταθερή κατάσταση έπειτα από το μεγάλο ατύχημά του στις κατατακτήριες δοκιμές, το GP Ουγγαρίας της F1 ανέδειξε ως νικητή τον Lewis Hamilton για πρώτη φορά στη σεζόν. Η McLaren MP4-24 δεν εντυπωσίαζε ιδιαίτερα αποδοτικά εκείνη τη χρονιά αλλά ήταν εξοπλισμένη με σύστημα KERS, κάτι που βοήθησε τον Βρετανό να προσπεράσει νωρίς τον πρωτοπόρο Mark Webber και έπειτα να ελέγξει εύκολα τον ρυθμό του αγώνα. Στο μεταξύ ο Fernando Alonso, ο οποίος εκκίνησε μάλιστα από την pole position για την Renault, έχασε τον εμπρός-δεξιό τροχό του αμέσως μετά το πρώτο του pit stop στον 12ο γύρο και εγκατέλειψε στον 19ο με πρόβλημα στην αντλία καυσίμου. Τελικά, ο Hamilton πλαισιώθηκε στο βάθρο από τους Kimi Räikkönen και Webber.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα, επίσης το 2009, ο Andrea Dovizioso ανταποκρίθηκε επιδέξια στον απρόβλεπτο βρετανικό καιρό και σημείωσε την πρώτη του νίκη στο MotoGP, κερδίζοντας στο Donington Park. Ο Jorge Lorenzo της Fiat Yamaha προσέφερε την πρώτη μεγάλη ανατροπή όταν εγκατέλειψε πέφτοντας στην Goddards (στροφή 11). Η εξέλιξη αυτή επέτρεψε στον ομόσταυλο και διεκδικητή του τίτλου Valentino Rossi να πάρει περισσότερα ρίσκα, μέχρι που ο «Γιατρός» έπεσε στα Esses στον 20ο γύρο· βοηθήθηκε αμέσως από τους ανθρώπους της πίστας και επέστρεψε ώστε να τερματίσει 5ος. Ο Dovizioso ήταν πλέον επικεφαλής και πίεσε ώστε να μπλοκάρει τις αναχαιτίσεις των Colin Edwards και Randy de Puniet, για τον πρώτο του θρίαμβο στην μεγάλη κατηγορία μοτοσικλετών. Η Ducati είχε έναν εφιαλτικό αγώνα καθώς ολοκλήρωσε μόλις στις θέσεις 14 και 15 με τους εργοστασιακούς αναβάτες της. Μάλιστα, ο Casey Stoner ήρθε αντιμέτωπος με προβλήματα υγείας και έμελλε να απουσιάσει από τους επόμενος τρεις αγώνες.

  • Κάντε μας like στο facebook
  • Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Σαν σήμερα το 2015, ο Sebastian Vettel πήρε πρώτος την καρό σημαία στο GP Ουγγαρίας με την Ferrari και αφιέρωσε τη νίκη του στον αποθανών Jules Bianchi, ακολουθούμενος στο βάθρο από τον Daniil Kvyat –το πρώτο του βάθρο στην F1– και τον Daniel Ricciardo. Η Mercedes είχε έναν ασυνήθιστα κακό αγώνα στο Hungaroring διότι οι Lewis Hamilton και Nico Rosberg ενεπλάκησαν σε μικροεπαφές με την Red Bull του Ricciardo, με αποτέλεσμα ο Βρετανός να εκτίσει μια ποινή διέλευσης και ο Γερμανός να μπει αναγκαστικά στα pits για κάποιες επισκευές· αμφότεροι τερμάτισαν στις θέσεις 6 και 8 αντίστοιχα. Εν τω μεταξύ, ο Pastor Maldonado «επέδειξε» ίσως με τον καλύτερο τρόπο την συνήθη άγαρμπη οδήγησή του, δεχούμενος συνολικά τρεις(!) ποινές – μία για την σύγκρουσή του με τον Sergio Pérez, μία για παραβίαση ορίου ταχύτητας στο pit lane και μία για αντικανονική προσπέραση υπό καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα το 2020, η πίστα της Jerez φιλοξένησε αγώνα του MotoGP για δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα λόγω της αναγκαιότητας που επέβαλε ο COVID-19, με το event αυτήν τη φορά να οριοθετείται ως GP Ανδαλουσίας. Ο Marc Márquez, παρόλο που μετρούσε ελάχιστες ώρες μετά το χειρουργείο του λόγω του άσχημου ατυχήματός του στον εναρκτήριο ισπανικό αγώνα, εμφανίστηκε στις ελεύθερες δοκιμές και σόκαρε τους πάντες. Ωστόσο, φάνηκε σχεδόν αμέσως πως οι πόνοι ταλαιπωρούσαν πολύ τον πρωταθλητή και η Repsol Honda τον απέσυρε από το event. Ο αγώνας αποδείχθηκε ονειρικός για τον νεαρό Fabio Quartararo, ο οποίος επανέλαβε το αποτέλεσμα του πρώτου αγώνα και κατέκτησε τη νίκη από την pole position, με πιο εμφατικό τρόπο. Ο Γάλλος της δορυφορικής Yamaha SRT πλαισιώθηκε στο βάθρο από τους Maverick Viñales και Valentino Rossi, με τον Ιάπωνα Takaaki Nakagami να σημειώνει μια αξιόλογη 4η θέση έπειτα από το μηχανικό πρόβλημα που αντιμετώπισε ο Francesco Bagnaia.

Related Articles

Stay Connected

5,762ΥποστηρικτέςΚάντε Like
52ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -spot_img

Latest Articles