Οι ομάδες της F1 έρχονται αντιμέτωπες με εκατοντάδες πιθανές απολύσεις, εάν στο μέλλον εφαρμοστεί το πολυπόθητο Budget Cap της Liberty Media.
H εξαγορά της F1 το 2016 έναντι 8 δις δολαρίων, έφερε μια νέα σελίδα στο σπορ, με τον Chase Carrey και τα νέα αφεντικά να θέλουν να αλλάξουν το σπορ από όλες τις απόψεις. Ένα από τα πράγματα που έχει υποσχεθεί η Liberty πως θα αλλάξει, είναι το να μειώσει το κόστος των ομάδων με την εφαρμογή ενός Budget Cap, ύψους 150 εκατ δολαρίων το χρόνο.
Οι ομάδες της F1 ξοδεύουν συνολικά τον χρόνο πάνω από 600 εκατ δολάρια, με τα συνολικά έσοδα του σπορ να είναι 919 εκατ δολάρια, το οποίο μοιράζεται έναντι του 51.4%. Επιπλέον, το 2017 τα έσοδα των ομάδων από τα εμπορικά δικαιώματα μειώθηκαν, με το ίδιο να αναμένεται και φέτος. Η διαφορά στα έξοδα ανάμεσα στις κορυφαίες και μικρές ομάδες, κάνει αδύνατο το να υπάρξουν εκπλήξεις όσον αναφορά τη δυναμική.
Το Budget Cap αν συμφωνηθεί από όλες τις ομάδες, θα εφαρμοστεί από το 2021, όταν και θα μπει σε ισχύ η νέα συνθήκη Ομονοίας. Επιπλέον, θα υπάρξει από το 2019 η πρώτη φάση του Budget Cap, με την Liberty να κάνει διάφορες δοκιμές με τις ομάδες. Δύο χρόνια μπορεί να φαίνονται αρκετά ώστε να μπει και η τελευταία λεπτομέρεια, όμως πολλές φορές στο παρελθόν έχει αποτύχει η εφαρμογή του.
Πολλά ερωτηματικά υφίστανται το πώς θα ελέγχονται οι ομάδες, πως ξοδεύουν τα χρήματα και σε τι τα ξοδεύουν, όπως και ποιες ποινές θα επιβάλλονται εάν μια ομάδα ξεπεράσει το όριο. Μια άλλη μεγάλη απορία ήταν το κατά πόσο πέρα από το R&D είναι οι μισθοί του προσωπικού και το πως θα επηρεαστούν. Οι κορυφαίες ομάδες έχουν το προνόμιο να προσλαμβάνουν πολλούς υπαλλήλους, με τις κορυφαίες να πλησιάζουν και τα 1000 άτομα. Κανένας δεν γνώριζε το κατά πόσο θα αλλάξει αυτό, όμως τώρα υπάρχουν απαντήσεις.
Η Daily Mail ήταν η πρώτη που έκανε την αποκάλυψη πως οι ομάδες που έχουν έδρα την Αγγλία, πρέπει να απολύσουν συνολικά 1.244 υπαλλήλους, ώστε να έρθουν στα μέτρα του Budget Cap, το οποίο προτείνει η Liberty. Αυτό σημαίνει πως το 31.5% των συνολικών υπαλλήλων των ομάδων της F1 θα μείνει δίχως δουλειά.
Τα αποτελέσματα φυσικά έρχονται από τις ίδιες τις ομάδες. Δύο ομάδες που μπορούν να επωφεληθούν είναι η Haas και η Force India, προσλαμβάνοντας άτομα. Επιπλέον, οι αριθμοί που έχουμε μέχρι στιγμής περιλαμβάνουν μόνο 7 από τις 10 ομάδες. Η Sauber δεν δημοσιοποιεί τα οικονομικά της έγγραφα, οπότε το προσωπικό της είναι άγνωστο. Το ίδιο ισχύει για το αμερικανικό κομμάτι της Haas, με την ιταλική εταιρία της ομάδας να μην δημοσιοποιεί επίσης το συνολικό μέγεθος του προσωπικού της. Η Ferrari δημοσιοποιεί τα οικονομικά της ως αυτοκινητοβιομηχανία, όμως η ομάδα της F1 δεν σχετίζεται μαζί της, οπότε το προσωπικό και το κόστος του δεν δημοσιοποιείται.
Επιπλέον, στον παρακάτω πίνακα δεν περιλαμβάνεται η Toro Rosso, ωστόσο σύμφωνα με τα οικονομικά της εταιρίας του 2018, ο αριθμός των υπαλλήλων που θα έμεναν χωρίς δουλειά θα ανέλθει στους 1.289.
Άξιο αναφοράς σε αυτό το σημείο, είναι το γεγονός πως οι ομάδες θα μπορούσαν να διατηρήσουν τον αριθμό των υπαλλήλων, ή να τον μειώσουν λίγο. Ωστόσο το κόστος στο R&D είναι τεράστιο, οπότε το ενδεχόμενο αυτό δεν τίθεται βιώσιμο.
Στόχος της Liberty είναι να κάνει το σπορ οικονομικά υγιές για τις ομάδες, ώστε να προσελκύσει νέες συμμετοχές στο πρωτάθλημα. Αυτό θα πάρει αρκετό χρόνο ώστε να σταθεροποιηθεί, οπότε πριν το 2022 δύσκολα θα δούμε παραπάνω από 20 μονοθέσια.
Επιπλέον, υπάρχει και μια «μικρή» λεπτομέρεια που βγάζει την F1 χαμένη από το Budget Cap.
Mercedes, Renault, Ferrari & McLaren παράγουν αυτοκίνητα δρόμου, με την τελευταία μαζί με την Red Bull έχουν τμήματα που ασχολούνται με διάφορες τεχνολογίες. Το McLaren Applied Technologies παράγει τις μπαταρίες που χρησιμοποιούνται στην Formula E, ενώ παρέχει και τις ECU που χρησιμοποιούν στο NASCAR. H ομάδα του Woking είναι υπέρμαχος της εφαρμογής του Budget Cap, καθώς πέρα από τα προγράμματα αυτά, έχει στην ατζέντα της την επέκταση με δική της ομάδα στο Indycar αλλά και στο WEC το 2020. Επιπλέον, έντονο είναι το ενδιαφέρον ώστε να αναπτύξει κινητήρα για το πρωτάθλημα της IMSA για την ομάδα της United Autosports το 2020, με τον Zak Brown να είναι συνιδιοκτήτης.
Αυτό κάνει την McLaren τη πιο διαφοροποιημένη ομάδα στην F1 και δεν φαίνεται παράξενη η μανία της στο να εφαρμοστεί το Budget Cap μελλοντικά.
Ενδέχεται λοιπόν, το προσωπικό των ομάδων της F1 να αλλάξει επαγγελματικό περιβάλλον και να επωφεληθούν πρωταθλήματα όπως η Formula E, το WEC, πράγμα που αποδυναμώνει το σπορ. Μην ξεχνάμε πως η Mercedes αφήνει το DTM στο τέλος του 2018 για να ασχοληθεί με την Formula E, ενώ και η Nissan που ανήκει στον ίδιο όμιλο με την Renault είναι στην Formula E. H Williams με τον Advanced Engineering το οποίο είναι από τους καλύτερους πελάτες της Formula E μπορεί επίσης να επωφεληθεί, όπως και εταιρίες μακριά από την F1.
Σχόλιο:
Το να μειώνεις τα έσοδα των ομάδων και να τους εφαρμόζεις ένα σύστημα το οποίο θα προκαλέσει τουλάχιστον 1.200 απολύσεις, μόνο κακό κάνεις στο σπορ, το οποίο σιγά σιγά με κάθε αλλαγή χάνει όλο το γκλάμουρ και τη λάμψη που έχτισε από το 1950 μέχρι και σήμερα. Η μοναδική συμφωνία χορηγίας έπειτα από 3 χρόνια ύψους 100 εκατ από εταιρία που έχει μόλις 10 εκατ έσοδα δεν φαίνεται και πολύ θετική, με τους κατασκευαστές να μην αποκλείουν να αποχωρήσουν μετά το 2020. Το μέλλον μόνο ενδιαφέρον αναμένεται για την F1, με την έκβαση της ιστορίας να είναι προς το παρόν άγνωστη.