Δυο καινοτομίες στον αεροδυναμικό σχεδιασμό που παρουσίασαν φέτος στα μονοθέσιά του η Mercedes-AMG και Aston Martin απαγορεύτηκαν από την Ομοσπονδία για την σεζόν 2023 της Formula 1.
Στο Grand Prix Ουγγαρίας η Aston Martin έφερε ένα νέο σχεδιασμό στην πίσω αεροτομή της AMR22, η οποία παρήγαγε περισσότερη κάθετη δύναμη στο μονοθέσιο. Αντίστοιχα, στο Grand Prix Μαϊάμι η Mercedes παρουσίασε μια νέα εμπρός αεροτομή με στόχο να ανακτήσουν κάποια πλεονεκτήματα που έχασαν βάση της αεροδυναμική της νέας γενιάς μονοθεσίων.
Παρά το γεγονός ότι τα δυο αυτά εγχειρήματα των ομάδων ήταν σύμφωνα με το πλαίσιο των Τεχνικών Κανονισμών της Formula 1, κρίθηκαν παράνομα και απαγορεύτηκαν για την σεζόν του 2023. Σύμφωνα με την FIA, οι αεροδυναμικοί αυτοί σχεδιασμοί αποτρέπουν τα μονοθέσια που ακολουθούν να κρατήσουν μικρές αποστάσεις λόγο του ακάθαρτου αέρα που παράγουν τα προπορευόμενα μονοθέσια. Αυτή ήταν άλλωστε και μια από τις βασικές ανησυχίες της Ομοσπονδίας που οδήγησε στο νέο πλαίσιο Τεχνικών Κανονισμών για το 2022.
Ως αποτέλεσμα, η FIA πραγματοποίησε αλλαγές στους κανονισμούς του 2023 θέτοντας πιο αυστηρούς περιορισμούς στον σχεδιασμό της εμπρός και πίσω αεροτομής των μονοθεσίων αφήνοντας μικρά περιθώρια στις ομάδες για παραλλαγές. Φυσικά οι αντιδράσεις επί του θέματος δεν έλειψαν, καθώς πολλοί υποστηρίζουν πως οι αλλαγές αυτές αποτρέπουν τις ομάδες να βελτιωθούν και παράλληλα τον ανταγωνισμό εντός πίστας.
Χαρακτηριστικά ο επικεφαλής στο τμήμα απόδοσης της Aston Martin, Tom McCullough, τόνισε την καινοτομία στην αναβάθμιση του μονοθεσίου τους.
«Ήταν ένα πολύ ιδιαίτερος τρόπος να ερμηνεύσουμε του κανονισμούς βελτιώνοντας την απόδοσή μας και δεν ήταν κάτι που απλά θα μπορούσαν εύκολα να αντιγράψουν οι άλλες ομάδες. Πολλοί εργάστηκαν στην αναβάθμιση αυτή για καιρό ώστε να είναι σύμφωνη με την FIA. Αλλά καταλαβαίνω αυτή είναι η δουλειά μας πάντα να εκμεταλλευόμαστε πλήρως τους κανονισμούς και αν αλλάξουν απλά πρέπει να προσαρμοστούμε».
Ακούστε την εκπομπή Slipstream #103 με την ανάλυση του GP Άμπου Ντάμπι
Ο τεχνικός διευθυντής μονοθεσίων της FIA, Nicolas Tombazis, σε δηλώσεις του όμως τόνισε πως κάθε απόφαση της Ομοσπονδίας έχει πάρει πρώτα έγκριση τόσο από την Επιτροπή της Formula 1 όσο και από τις ομάδες του grid.
«Οι κανονισμοί δεν μπορούν να προβλέψουν τις πιθανές λύσεις που μπορεί να βρουν οι ομάδες, ώστε να τις απαγορεύσουμε κατευθείαν. Απλά μας δίνουν την δυνατότητα στην συνέχεια να επέμβουμε. Πήραμε αυτή την απόφαση με την συγκατάθεση όλων. Δεν είπαμε απλά ότι αυτό δεν μας αρέσει και το αλλάξαμε».