Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1940 γεννήθηκε στο Montreuil ο βετεράνος των αγώνων rally, Jean-Claude Andruet. Κατά τη διάρκεια της πορείας του στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rally (WRC) μέχρι το 1995, ο Γάλλος κατέκτησε τη νίκη στο πρώτο επίσημο event της διοργάνωσης, δηλαδή το Rally Μόντε Κάρλο του 1973, όπως επίσης και τον Γύρο της Κορσικής το 1974 αλλά και το Rally Σαν Ρέμο του 1977. Ο Andruet δραστηριοποιήθηκε και εκτός του WRC, κερδίζοντας πέντε φορές στην κατηγορία του για τις 24 ώρες του Le Mans και κατακτώντας τη συνολική νίκη στις 24 ώρες του Spa-Francorchamps το 1977. Συμμετείχε επίσης και στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Rally, όπου και αναδείχθηκε πρωταθλητής το 1970.
Σαν σήμερα το 1944 γεννήθηκε κοντά στο Watford της Μεγάλης Βρετανίας η Divina Galica, μία από τις μόλις πέντε γυναίκες οδηγούς που εμφανίστηκαν σε επίσημο Grand Prix της F1. Η Βρετανίδα υπήρξε από τα νεανικά της χρόνια μια ικανότατη σκιέρ και μάλιστα συμμετείχε σε τρεις χειμερινές Ολυμπιάδες με επιτυχία, ξεκινώντας από το 1964. Στις αρχές των ‘70s άρχισε να παρουσιάζει μια κλίση και προς την οδήγηση, αρχίζοντας σιγά-σιγά μια δεύτερη καριέρα στο motorsport. Ύστερα από εμφανίσεις στα καρτ και την F2, η Galica καθιερώθηκε ως μια σταθερή και αξιόλογη παρουσία στη Βρετανική F1. Το 1976 έμεινε εκτός από το GP Μεγάλης Βρετανίας της F1 στο Brands Hatch σε μια Surtees, ενώ το 1978 προσπάθησε άλλες δύο φορές με την παραπαίουσα Hesketh σε Αργεντινή και Βραζιλία, χωρίς να προκριθεί και πάλι. Τελικά επέστρεψε στη Βρετανική F1, με περάσματα και από τις μικρές κατηγορίες Formula Renault και Formula Vauxhall Lotus.
Σαν σήμερα το 1950, ο Fireball Roberts οδήγησε ένα αυτοκίνητο της Oldsmobile και κατέκτησε τη νίκη σε έναν αγώνα 100 μιλίων στο Occoneechee του Hillsboro, γράφοντας έτσι ιστορία ως ένας εκ των νεότερων νικητών στην ιστορία της μεγάλης κατηγορίας του NASCAR – ήταν μόλις 21 χρονών, 6 μηνών και 24 ημερών. Ο πιτσιρικάς από την Φλόριντα είχε εκκινήσει μόλις 15ος αλλά κατάφερε να τεθεί επικεφαλής στην μικρή οβάλ πίστα για 43 από τους 100 γύρους, ξεπερνώντας έτσι τον Curtis Turner και τον poleman Dick Linder.
Σαν σήμερα το 1961, ο αγώνας 250 μιλίων του Asheville-Weaverville για την μεγάλη κατηγορία του NASCAR διακόπηκε οριστικά μετά από μόλις 258 γύρους εκ των 500. Οι αφόρητες συνθήκες καύσωνα στην βορειοδυτική Carolina σε συνδυασμό με την παρουσία 38 αυτοκινήτων, οδήγησαν σε διάλυση του οδοστρώματος σε σχεδόν απαγορευτικό βαθμό. Μάλιστα, ένα σύνολο από δυσαρεστημένους θεατές εισέβαλε στην μικρή οβάλ πίστα αμέσως μετά τον τερματισμό του event και κράτησε τους οδηγούς μέσα στα γκαράζ τους, μέχρι να αποκατασταθεί επιτέλους η τάξη ύστερα από αρκετή ώρα. Ο Junior Johnson είχε εκκινήσει από την δεύτερη θέση και βρέθηκε σχεδόν αμέσως στην πρωτοπορία, την οποία και δεν έχασε ποτέ μέχρι την διακοπή της δράσης. Παρόλο που οδηγούσε με ραγισμένο παρμπρίζ έπειτα από χτύπημα με ένα κομμάτι ασφάλτου που σήκωσε ένας αργότερος προπορευόμενος οδηγός, ο Johnson τερμάτισε τρεις γύρους μπροστά από τον Joe Weatherly.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 12 Αυγούστου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1972, ο Emerson Fittipaldi έφτασε μια ανάσα μακριά από τον πρώτο του παγκόσμιο τίτλο στην F1 κερδίζοντας το GP Αυστρίας στο Österreichring. Ο Βραζιλιάνος της Lotus είχε εκκινήσει από την τρίτη του pole position, αλλά ξεπεράστηκε στα πρώτα μέτρα από τον τότε πρωταθλητή Jackie Stewart και χρειάστηκε να τον καταδιώξει για σχεδόν όλο το πρώτο μισό του αγώνα. Τελικά ο Βρετανός της Tyrrell βρέθηκε αντιμέτωπος με ένα πρόβλημα στην πίσω ανάρτηση και ο ρυθμός του υποχώρησε σημαντικά, επιτρέποντας στον Fittipaldi να τεθεί οριστικά επικεφαλής στον 23ο γύρο. Ο Stewart κατρακύλησε μόλις στην 7η θέση και οι δύο Ferrari των Clay Regazzoni/Jacky Ickx βρίσκονταν ήδη εκτός με αστοχίες στο σύστημα καυσίμων, επομένως το βάθρο έκλεισε από τους δύο οδηγούς της McLaren: τον Denny Hulme και τον Peter Revson.
Σαν σήμερα το 1978, σε ένα ακόμη GP Αυστρίας του παλιού Österreichring, ο Ronnie Peterson είχε θέσει τον ρυθμό από την pole position στα πρώτα λεπτά του αγώνα αλλά η δράση χρειάστηκε να διακοπεί στον 7ο γύρο λόγω έντονης βροχόπτωσης. Οι οδηγοί επέστρεψαν στο grid μετά από σχεδόν μία ώρα και ο ταλαντούχος Σουηδός της Lotus διατήρησε το προβάδισμά του, κρατώντας εμφατικά πίσω τον Patrick Depailler της Tyrrell όσο στέγνωνε η πίστα – ο Γάλλος μάλιστα είχε εκκινήσει καταπληκτικά από την 13η θέση πριν διακοπεί ο αγώνας ώστε να φτάσει τους πρωτοπόρους. Ο Niki Lauda τράκαρε στα μισά του αγώνα και έτσι η τρίτη θέση του βάθρου κατέληξε στην Ferrari του Gilles Villeneuve. Το event έμεινε στην ιστορία για την 10η και τελευταία δυστυχώς νίκη του Peterson πριν χάσει τραγικά τη ζωή του μετά το GP Ιταλίας, καθώς και για το πρώτο βάθρο του Villeneuve στην F1.
Σαν σήμερα το 1989, ο Nigel Mansell εκκίνησε από την 12η θέση στο GP Ουγγαρίας και πραγματοποίησε μία από τις καλύτερες εμφανίσεις του στην F1. Ο Βρετανός της Ferrari, παρά τον υψηλότατο βαθμό δυσκολίας του Hungaroring ως προς τις ευκαιρίες για προσπέρασμα, κέρδιζε μεθοδικά έδαφος στην κατάταξη και έφτασε γρήγορα τους πρωτοπόρους – για ένα διάστημα μάλιστα ήταν δύο δευτερόλεπτα ανά γύρο ταχύτερος από όλους τους υπόλοιπους. Στο μεταξύ, ο Riccardo Patrese της Williams προηγήθηκε στους πρώτους 52 γύρους αλλά υποχώρησε εξαιτίας ζημιών σε ένα ψυγείο του κινητήρα του. Προσπεράστηκε έτσι από τους Ayrton Senna και Mansell, με τους δύο άσσους να κυνηγιούνται ασταμάτητα στους επόμενους 6 γύρους. Τελικά ο Senna «παγιδεύτηκε» πίσω από την αργή Onyx του Stefan Johansson και πιάστηκε στον ύπνο από τον Βρετανό ενώ έβγαινε από την στροφή 3, χάνοντας έτσι την πρωτοπορία και τη νίκη. Το βάθρο έκλεισε από τον Thierry Boutsen στην έτερη Williams.
Σαν σήμερα, επίσης το 1989, ο πολλά υποσχόμενος άσσος του NASCAR Tim Richmond απεβίωσε σε ηλικία μόλις 34 χρονών, εξαιτίας επιπλοκών της νόσου του AIDS. Παρόλο που η καριέρα του στα μεγάλα σαλόνια των stock αυτοκινήτων διήρκεσε μόλις 7 χρόνια, οι επιδόσεις του Richmond στην πίστα ήταν αρκετά καλές ώστε να στρέψουν τα βλέμματα πάνω του. Το 1986, ο δημοφιλής αυτός οδηγός κέρδισε 7 αγώνες, περισσότερους από κάθε άλλον στη σεζόν, και τερμάτισε πίσω μόνο από τους θρυλικούς Dale Earnhardt Sr. και Darrell Waltrip στη βαθμολογία οδηγών. Η νόσος του AIDS άρχισε να επηρεάζει σημαντικά τον Richmond μετά το τέλος της χρονιάς και τον περιόρισε σε μόλις 8 αγώνες μέσα στο 1987, όπου κατάφερε και πάλι να κατακτήσει δύο συνεχόμενες νίκες και μία pole position.
Σαν σήμερα το 1995, ο Damon Hill ξεπέρασε κατά 33 δευτερόλεπτα τον ομόσταυλο David Coulthard για το 1-2 της Williams στο GP Ουγγαρίας, ενώ ο Gerhard Berger της Ferrari έκλεισε το βάθρο ύστερα από ένα άτυχο μηχανικό πρόβλημα στην Jordan του Rubens Barrichello. Ωστόσο, το βασικότερο στιγμιότυπο που ενθυμείται από τους λάτρεις της F1 είναι το τραγελαφικό συμβάν με πρωταγωνιστή τον Taki Inoue. Ο Ιάπωνας της Footwork είχε εγκαταλείψει νωρίς με αστοχία στον κινητήρα Hart και προοριζόταν να αποτρέψει με έναν κοντινό πυροσβεστήρα μια φωτιά που πήγε να ξεσπάσει. Τελικά χτυπήθηκε από ένα ανυποψίαστο αυτοκίνητο που είχε καταφτάσει με ανθρώπους της πίστας ώστε να τον βοηθήσουν, χωρίς βέβαια να τραυματιστεί ιδιαίτερα. Ο σχεδόν κωμικός τρόπος εξέλιξης του συμβάντος σατιρίζεται από τους φίλους του σπορ, ακόμα και από τον ίδιο τον Inoue, μέχρι και σήμερα.
Σαν σήμερα το 2000, η κορυφή της βαθμολογίας οδηγών της F1 άλλαξε χέρια για πρώτη φορά στη σεζόν, με τον Mika Häkkinen να επικρατεί του Michael Schumacher στο GP Ουγγαρίας και να τον προσπερνά για 2 βαθμούς. Ο Φινλανδός πρωταθλητής της McLaren έκανε καταπληκτικό πέταγμα στην εκκίνηση από την τρίτη θέση και βρέθηκε μπροστά τόσο από τον Γερμανό της Ferrari, όσο και από τον ομόσταυλο David Coulthard. Ο αγώνας από εκείνο το σημείο κι έπειτα αποδείχθηκε σχετικά ανιαρός και οι θέσεις του βάθρου δεν διαφοροποιήθηκαν ξανά, με τους υπόλοιπους βαθμούς της πρώτης εξάδας να καταλήγουν στους Rubens Barrichello, Ralf Schumacher και Heinz-Harald Frentzen.
Σαν σήμερα το 2017, η Ducati επιβεβαίωσε τα προγνωστικά που την έθεταν ως φαβορί στο GP Αυστρίας του MotoGP, με τον Andrea Dovizioso να επικρατεί του Marc Márquez στον τελευταίο γύρο. Ο Ιταλός μονομάχησε με τον Ισπανό της Repsol Honda και τελικά τον κράτησε πίσω του στην τελευταία στροφή του Red Bull Ring, κερδίζοντας στη γραμμή τερματισμού για μόλις 0.176 δευτερόλεπτα. Ο Dani Pedrosa ολοκλήρωσε το βάθρο στην έτερη Repsol Honda, επιδεικνύοντας σταθερό ρυθμό και προσπερνώντας τον εντυπωσιακό στα πρώτα στάδια του αγώνα Jorge Lorenzo. Ο Γάλλος Johann Zarco έκλεισε την πρώτη πεντάδα κρατώντας πίσω του τις εργοστασιακές Yamaha των Maverick Viñales και Valentino Rossi.