spot_img

Σαν σήμερα, 13 Μαΐου στην F1 και το motorsport

Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.

Σαν σήμερα το 1913 γεννήθηκε στη Φρανκφούρτη ο Theo Helfrich. Ο Γερμανός υπήρξε ιδιαίτερα επιτυχημένος ως οδηγός στις αρχές των 1950s και θεωρείτο ένας από τους καλύτερους οδηγούς χαμηλού προφίλ στη Γερμανία. Το 1950 κέρδισε στο Hockenheim οδηγώντας μια Veritas και οι ανερχόμενες εξαιρετικές επιδόσεις του προσέλκυσαν το ενδιαφέρον της Mercedes-Benz για το 1952. Τότε, ο Helfrich είχε μοιραστεί μια W194 με τον Helmut Niedermayr στις 24 ώρες του Le Mans και τερμάτισαν στη δεύτερη θέση, έναν γύρο πίσω από τη νικητήρια Mercedes των Hermann Lang/Fritz Riess. Ο Helfrich επέστρεψε το 1953 σε αγώνες με τη Veritas και στέφθηκε πρωταθλητής στη Γερμανική Formula 2, ενώ για τρεις χρονιές έδωσε το παρόν στο GP Γερμανίας της Formula 1 τερματίζοντας μόλις μία φορά. Το 1954 αγόρασε ένα μονοθέσιο F3 της Cooper και συνέχισε να διαπρέπει, κερδίζοντας αγώνες σε διάφορα μέρη ανά την Ευρώπη.

Σαν σήμερα το 1927 γεννήθηκε ο πρώτος ήρωας οδηγός με αναπηρία του motorsport, ο Archie Scott Brown. Εξαιτίας της προσβολής της μητέρας του από τον ιό της ερυθράς κατά την εγκυμοσύνη της, ο Βρετανός γεννήθηκε με παραμορφωμένο σχήμα ποδιών και χωρίς το δεξί του χέρι. Ωστόσο επέδειξε επιμονή και μετά από πολλούς μήνες συνεδριών στο χειρουργείο, μπορούσε πλέον να περπατήσει και να κυνηγήσει το όνειρό του: την οδήγηση σε αγώνες ταχύτητας. Όταν ξεκίνησε να τρέχει σε τοπικούς αγώνες στις αρχές των 1950s, δεν άργησε να φανεί το μεγάλο ταλέντο του και προσέλκυσε το ενδιαφέρον του Brian Lister, ιδιοκτήτη της ομώνυμης φίρμας σπορ αυτοκινήτων. Ο ίδιος τον ανέδειξε σε events μεγαλύτερης απήχησης στη Μεγάλη Βρετανία και ο Archie άρχισε να γίνεται ιδιαίτερα γνωστός για τη γενναία οδήγησή του. Ωστόσο, στις αρχές του 1954 οι αρμόδιοι διοργανωτές τον απέκλεισαν από τους αγώνες εξαιτίας της κακής κατάστασης του δεξιού του χεριού.

Για δύο μήνες, ο Archie έμεινε εκτός αγωνιστικής δράσης και υποστηρίχθηκε από πολλούς φίλους και μεσάζοντες, όπως ο Stirling Moss και οι βασικοί εκπρόσωποι του BRDC, καταφέρνοντας έτσι να δικαιωθεί και να αρθεί ο αποκλεισμός του. Επέστρεψε άμεσα στις πίστες και συνέχισε να μαγεύει διεθνώς με τις εξαιρετικές του επιδόσεις. Το 1956 συμμετείχε στο GP Μεγάλης Βρετανίας της Formula 1 με μια Connaught και έκανε αίσθηση για ακόμα μία φορά· εκκίνησε 10ος και μονομαχούσε με τον poleman Moss για την έκτη θέση, μέχρι που το κιβώτιο ταχυτήτων έσπασε μετά από 17 γύρους. Ο Archie δυστυχώς στάθηκε άτυχος το 1958, σε έναν αγώνα σπορ αυτοκινήτων στο Spa-Francorchamps. Ενώ είχε μια λυσσαλέα μονομαχία με τον επικεφαλής Masten Gregory, χτύπησε μια πεσμένη πινακίδα στη στροφή Clubhouse μετά την Blanchimont και η Lister αναποδογύρισε. Ο Archie αποκόμισε σοβαρά εγκαύματα από την φωτιά που ξέσπασε και απεβίωσε στο νοσοκομείο, σε ηλικία 31 χρονών.

Σαν σήμερα το 1934 γεννήθηκε στο Johannesburg της Νότιας Αφρικής ο Paddy Driver. Όντας αρχικά ένας σταθερός αναβάτης μοτοσικλετών στο παγκόσμιο πρωτάθλημα του παλιού MotoGP από τα τέλη των 1950s, ο Driver κατατάχθηκε τρίτος στην τελική βαθμολογία των 500cc για το 1965, πίσω μόνο από τους θρύλους Mike Hailwood και Giacomo Agostini.  Έχοντας δει πολλούς φίλους και συμπατριώτες του να χάνουν τη ζωή τους στους επικίνδυνους αγώνες εκείνης της εποχής, ο Driver επέλεξε να παραμείνει στη Νότια Αφρική και να μεταπηδήσει στα αυτοκίνητα. Απέδωσε αξιοπρεπέστατα σε μικρούς αγώνες formula και απέκτησε συστάσεις με τον Dan Gurney, ο οποίος του παρείχε μια McLaren M10 προδιαγραφών F5000 για να ανελιχθεί. Με το μονοθέσιο αυτό, ο Driver στέφθηκε πρωταθλητής στην αντίστοιχη εγχώρια διοργάνωση και το 1974 προσλήφθηκε από την Team Gunston του John Love. Την ίδια χρονιά σημείωσε την μοναδική του εμφάνιση σε επίσημο αγώνα Formula 1, στο Kyalami, με μια Lotus 72E.

Σαν σήμερα το 1946 γεννήθηκε ο Jean Rondeau, ο μοναδικός οδηγός που κέρδισε στις 24 ώρες του Le Mans με αυτοκίνητο που έφερε το όνομά του. Έχοντας μεγαλώσει μάλιστα στην πόλη του Le Mans, ο Γάλλος είχε ήδη ξεκινήσει τις προσπάθειές του για κατάκτηση αυτού του ιστορικού 24ωρου αγώνα εδώ και πολύ καιρό. Εν τέλει, το όνειρό του εκπληρώθηκε το 1980, όταν μοιράστηκε την ομώνυμη M379B με τον Jean-Pierre Jaussaud για να κατακτήσει τη νίκη. Το 1985 έχασε τραγικά τη ζωή του σε ηλικία μόλις 39 χρονών, όταν χτυπήθηκε από ένα τρένο ενώ περνούσε με το αυτοκίνητό του πάνω από μια διάβαση με ράγες, λίγο έξω από την πόλη Champagné.

Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 12 Μαΐου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό

Σαν σήμερα το 1950 γράφτηκε ανεξίτηλα ιστορία στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, καθώς διεξήχθη ο πρώτος αγώνας στα χρονικά του παγκοσμίου πρωταθλήματος της Formula 1. Είχαν ήδη πραγματοποιηθεί πολλοί μη-πρωταθληματικοί αγώνες μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά η αφετηρία της ανεκτίμητης αυτής διοργάνωσης τέθηκε στο Silverstone για το GP Μεγάλης Βρετανίας. Με την Ferrari να μην δίνει το παρόν λόγω διαφωνίας περί χρηματοδότησης των συμμετεχόντων, η Alfa Romeo έκανε το 1-2-3 και μονοπώλησε το event μπροστά σε σχεδόν 150.000 θεατές. Η ιταλική φίρμα είχε ξεκινήσει από τις τέσσερις πρώτες θέσεις, με την Alfetta του Juan Manuel Fangio να μένει εκτός λίγους γύρους πριν τον τερματισμό με προβλήματα στον κινητήρα. Ο poleman Giuseppe Farina κυριάρχησε για να κατακτήσει μια εμβληματική νίκη στο σπορ, μπροστά από τους Luigi Fagioli και Reg Parnell. Η Talbot-Lago του Γάλλου Yves Giraud-Cabantous ήταν το πρώτο αυτοκίνητο πίσω από τις Alfa Romeo, στην τέταρτη θέση και δύο γύρους πίσω.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα το 1956 γεννήθηκε ο Σουηδός άσσος και βετεράνος των αγώνων rally, Kenneth Eriksson. Ξεκινώντας την παρουσία του στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα (WRC) το 1980, συμμετείχε σε 138 events με πολλούς διαφορετικούς κατασκευαστές όπως η Subaru, η Mitsubishi, η Hyundai και η Škoda. Η καλύτερη χρονιά του σημειώθηκε το 1995, όταν κέρδισε δύο φορές με την Mitsubishi και τερμάτισε τρίτος στη βαθμολογία. Μέχρι τα τέλη του 1997, ο Eriksson είχε κερδίσει έξι φορές στο πρωτάθλημα – τις πέντε με συνοδηγό τον Staffan Parmander. Μεταξύ των νικών αυτών περιλαμβάνεται ο περιβόητος θρίαμβός του στη Νέα Ζηλανδία το 1997, όταν ένα πρόβατο εμφανίστηκε ξαφνικά στον διάβα του επικεφαλής Carlos Sainz Sr. και τον ανάγκασε να υποχωρήσει σε ρυθμό. Ο Eriksson αποσύρθηκε από τον χώρο του WRC στα τέλη του 2002 και μέχρι το 2007 συμμετείχε σε αγώνες αναβάσεων, κυρίως στη Νέα Ζηλανδία.

Σαν σήμερα, επίσης το 1956, ο Stirling Moss κατέκτησε την πρώτη από τις τρεις νίκες του στο Πριγκιπάτο του Μονακό, οδηγώντας μια Maserati 250F. Η δεύτερη θέση καταλήφθηκε από τη Lancia-Ferrari D50, την οποία μοιράστηκαν οι Peter Collins και Juan Manuel Fangio. Μάλιστα, ο Αργεντινός πήρε κατάταξη και για την τέταρτη θέση, καθώς είχε οδηγήσει μια δική του Ferrari για το πρώτο σκέλος, μέχρι να χτυπήσει στον τοίχο κατά τον 32ο γύρο και να μπει στα pits με στραβωμένο άξονα σε έναν πίσω τροχό· ο ίδιος περίμενε μέχρι τον 54ο γύρο για να αναλάβει την D50 του δεύτερου Collins, με την επισκευασμένη D50 του Αργεντινού να περνάει στα χέρια του Eugenio Castellotti. Ο Fangio βαθμολογήθηκε μόνο για την δεύτερη θέση που κατέλαβε καθώς και για τον ταχύτερο γύρο του αγώνα, με τρίτη την έτερη Maserati 250F του Jean Behra.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα το 1960, ο πρώτος Αμερικανός οδηγός στα χρονικά των Grand Prix, Harry Schell, σκοτώθηκε σε μια σύγκρουσή του στις ελεύθερες δοκιμές για το BRDC International Trophy, έναν μη-πρωταθληματικό αγώνα F1 που διεξαγόταν στο Silverstone. Μεγαλωμένος στη Γαλλία και με διπλή εθνικότητα, ο Schell έδωσε το παρόν σε όλες τις σεζόν της Formula 1 μέχρι τον θάνατό του. Εκκίνησε σε 56 Grand Prix του πρωταθλήματος, τερματίζοντας δεύτερος στο GP Ολλανδίας του 1958 με μια BRM P25 για το καλύτερο αποτέλεσμά του. Επίσης, το 1956 στέφθηκε νικητής στα 1000 χιλιόμετρα του Nürburgring, με την Maserati 300S που μοιραζόταν με τον Piero Taruffi να περνάει στα χέρια των Stirling Moss και Jean Behra όταν η δική τους Maserati τέθηκε εκτός με μηχανικό πρόβλημα.

Harry Schell (αριστερά) – Stirling Moss (δεξιά)

Σαν σήμερα το 1973, ο Bernard Darniche κατέκτησε τη νίκη στο πρώτο μαραθώνιο Rally Μαρόκο που έλαβε χώρα για το WRC. Ο Γάλλος οδήγησε μια Alpine-Renault A110 με συνοδηγό τον Alain Mahé και ξεπέρασε τα τρία Citroën DS23 των Bob Neyret, Richard Bochnicek και Raymond Ponnelle. Οι άλλες δύο Alpine-Renault είχαν μείνει πιο πίσω, με τους Jean-Pierre Nicolas και Jean-Luc Thérier να καταλαμβάνουν τις θέσεις 5 και 7 αντίστοιχα. Αυτή ήταν η πρώτη από τις επτά νίκες των Darniche και Mahé στο παγκόσμιο πρωτάθλημα.

Σαν σήμερα το 1979, ο Jody Scheckter επικράτησε στο GP Βελγίου στην πίστα του Zolder για την πρώτη του νίκη στη σεζόν της Formula 1. Ο Νοτιοαφρικανός της Ferrari ευνοήθηκε από την εγκατάλειψη του Alan Jones λόγω ηλεκτρικών προβλημάτων, καθώς και από το ατύχημα του Patrick Depailler στον 47ο γύρο, όταν η Ligier JS11 παρουσίασε έντονη υποστροφή μετά τα pits και έπεσε στις μπαριέρες. Η δεύτερη θέση κατέληξε τελικά στην έτερη Ligier του Jacques Laffite, με τον Didier Pironi της Tyrrell να κλείνει το βάθρο. Στο μεταξύ ο ομόσταυλος του Scheckter, Gilles Villeneuve, είχε έναν θεότρελο αγώνα διότι έπεσε τελευταίος στον δεύτερο γύρο μετά από μια αλλαγή πτέρυγας, αναρριχήθηκε στις θέσεις του βάθρου και τελικά έμεινε από καύσιμα στο δεύτερο μισό του τελευταίου γύρου.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα το 1990, ο Riccardo Patrese κέρδισε στην πίστα της Imola για το GP Σαν Μαρίνο και σημείωσε την πρώτη του νίκη μετά το 1983, θέτοντας τότε το ρεκόρ για τις περισσότερες εκκινήσεις αγώνα (98) μεταξύ δύο νικών στη Formula 1· το ρεκόρ αυτό καταρρίφθηκε το 2018 στις ΗΠΑ, όταν ο Kimi Räikkönen χρειάστηκε 113 αγώνες για να ξανακερδίσει. Ο Ιταλός οδηγός της Williams τέθηκε επικεφαλής στον 51ο από τους 61 γύρους όταν προσπέρασε τη Ferrari του Gerhard Berger, με την τρίτη θέση του βάθρου να καταλαμβάνεται από τον Alessandro Nannini της Benetton. Οι πρώτοι γύροι του αγώνα είδαν τον πρωτοπόρο Ayrton Senna να εγκαταλείπει πρόωρα με σπασμένη ζάντα σε έναν τροχό του, ενώ ο νέος επικεφαλής Thierry Boutsen προδόθηκε από τον κινητήρα του.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα το 1994 απεβίωσε σε ηλικία 74 χρονών ο Duncan Hamilton. Ο Βρετανός επρόκειτο για μια δυναμική προσωπικότητα με αλλοπρόσαλλο χαρακτήρα. Εκκίνησε σε πέντε Grand Prix της Formula 1 στο διάστημα 1951-1953, αλλά έχει γράψει ιστορία για την νίκη που σημείωσε στις 24 ώρες του Le Mans το 1953 με μια Jaguar C-Type, οδηγώντας στα περισσότερα stint του υπό την επήρεια μέθης. Το 1954, ο Hamilton επέστρεψε στο Sarthe με τον καθιερωμένο συναθλητή του, Tony Rolt, και αμφότεροι τερμάτισαν στην δεύτερη θέση. Ήδη από τα τέλη των 1940s, ο Hamilton είχε ιδρύσει τη δική του επιχείρηση η οποία, ειδικά μετά την απόσυρσή του το 1959, εξελίχθηκε σε μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φίρμες συντήρησης και επίδειξης κλασικών αυτοκινήτων.

  • Κάντε μας like στο facebook
  • Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Σαν σήμερα το 2001, ο David Coulthard εκμεταλλεύτηκε την άδοξη κατάληξη της μάχης μεταξύ Juan Pablo Montoya/Michael Schumacher καθώς και τη στρατηγική της McLaren, για να στεφθεί νικητής στο GP Αυστρίας. Ο Montoya ήταν επικεφαλής στο πρώτο σκέλος του αγώνα και κρατούσε επιτυχημένα πίσω του τον Γερμανό της Ferrari, μέχρι να βγουν αμφότεροι εκτός πίστας στη στροφή 3 του 16ου γύρου. Η πρωτοπορία πέρασε στα χέρια του Rubens Barrichello, με τον Βραζιλιάνο να μένει τελικά πίσω από τον Coulthard στη φάση των pit stops. Προκειμένου να διαφυλάξει την βαθμολογική υπεροχή του Schumacher, η Ferrari έδωσε εντολή στον Barrichello να παραχωρήσει την δεύτερη θέση στον ομόσταυλό του, κάτι που όντως συνέβη στον τελευταίο γύρο. Η απόφαση προκάλεσε δικαιολογημένα αρκετές αντιδράσεις αλλά είχε μια λογική, καθώς ο Coulthard παρέμεινε πίσω από τον Schumacher στη βαθμολογία. Η ιστορία έμελλε να επαναληφθεί στην ίδια πίστα την αμέσως επόμενη χρονιά, με πιο τραγελαφικά αποτελέσματα.

Σαν σήμερα το 2007, ο Felipe Massa επικράτησε στο GP Ισπανίας και σημείωσε την δεύτερη συνεχόμενη νίκη του από την pole position στη σεζόν. Στην εκκίνηση μάλιστα είχε μια μικροεπαφή με την McLaren του πρωταθλητή Fernando Alonso, με τους δυο να ακουμπούν τροχούς στην πρώτη στροφή. Ο Ισπανός βγήκε εκτός πίστας και κατρακύλησε στην τέταρτη θέση, με την πρόωρη εγκατάλειψη του Kimi Räikkönen να τον προβιβάζει στην τρίτη θέση του βάθρου. Ο πρωτάρης Lewis Hamilton τερμάτισε στη δεύτερη θέση και μάλιστα είχε γίνει ο νεότερος οδηγός στη Formula 1 που τέθηκε επικεφαλής στη βαθμολογία του πρωταθλήματος, ένα ρεκόρ που διατηρείται μέχρι και σήμερα.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα το 2012, ο Pastor Maldonado έγραψε ιστορία στη Formula 1 για πάντα καθώς κατέκτησε μια άκρως απροσδόκητη νίκη στο GP Ισπανίας – την πρώτη και μοναδική της καριέρας του στη Formula 1, καθώς και την πρώτη για την ομάδα της Williams μετά το 2004 και τελευταία μέχρι σήμερα. Ο εκκεντρικός και απρόβλεπτος οδηγός από τη Βενεζουέλα είχε αρχικά προβιβαστεί στην pole position, μετά τον αποκλεισμό του Lewis Hamilton στις κατατακτήριες δοκιμές. Παρέμεινε ζωντανός στη διεκδίκηση της νίκης σε όλο τον αγώνα και διαχειρίστηκε εξαιρετικά τα ελαστικά του, παρά την πίεση που δέχτηκε από τον Fernando Alonso της Ferrari. Η επί ίσοις όροις και συγκλονιστική αυτή νίκη επισκιάστηκε από μια μεγάλη φωτιά που ξέσπασε στο γκαράζ της Williams, αμέσως μετά την λήψη της αναμνηστικής φωτογραφίας της ομάδας. Συνολικά 16 άνθρωποι τραυματίστηκαν, με τον ίδιο τον Maldonado να σπεύδει άμεσα προς τα εκεί για να σώσει τον μικρό ξάδερφό του.

Σαν σήμερα το 2018, ο Lewis Hamilton κυριάρχησε κατά κράτος του Valtteri Bottas στο GP Ισπανίας και κέρδισε, με τον Max Verstappen να πλαισιώνει τους δύο οδηγούς της Mercedes στο βάθρο. Το μόνο ουσιαστικό και αξιομνημόνευτο στιγμιότυπο του αγώνα καταγράφηκε στον πρώτο γύρο, όταν ο Romain Grosjean έχασε τον έλεγχο στην παρατεταμένη στροφή 3. Ο Γάλλος της Haas παρέμεινε με το πόδι κολλημένο στο γκάζι και το μονοθέσιο επέστρεψε άγαρμπα στη μέση της πίστας, βγάζοντας εκτός αγώνα τους Nico Hülkenberg και Pierre Gasly.

Related Articles

Stay Connected

5,762ΥποστηρικτέςΚάντε Like
52ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -spot_img

Latest Articles