Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1922 γεννήθηκε ο Leslie Marr στο Durham της Αγγλίας. Αφού σπούδασε μηχανολογία στο Πανεπιστήμιο του Cambridge, ο Βρετανός υπηρέτησε στην Πολεμική Αεροπορία κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ύστερα ενασχολήθηκε ιδιαιτέρως με την αρχιτεκτονική και τη ζωγραφική. Μάλιστα είχε ταξιδέψει σε όλη τη Μεγάλη Βρετανία και σε πολλά μέρη της Ευρώπης έως το 1950, όταν και ξεκίνησε να αναπτύσσει μια κλίση και προς την οδήγηση. Το 1952, ο Marr αγόρασε μια Connaught Type-A και έκτοτε συμμετείχε σε πολλούς μικρούς εθνικούς αγώνες, ενώ σημείωσε νίκες στο Snetterton και το Silverstone για την Formula Libre. Το 1954 και 1955 δοκίμασε την τύχη του και στο επίσημο GP Μεγάλης Βρετανίας της F1 αλλά τερμάτισε μόνο στην πρώτη του εμφάνιση, στην 13η θέση. Αποσύρθηκε στο τέλος της χρονιάς και σύντομα επέστρεψε στην αρχική του αγάπη, τη ζωγραφική, παραμένοντας στον αντίστοιχο επαγγελματικό χώρο μέχρι και τα τελευταία χρόνια της ζωής του.
Σαν σήμερα το 1942 γεννήθηκε ο Jackie Oliver στο Chadwell Heath του Essex. Ο Βρετανός διένυσε μια λαμπρή πορεία στους αγώνες σπορ αυτοκινήτων, μετρώντας έναν τίτλο στο Can-Am το 1974 καθώς και έξι νίκες στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC). Μεταξύ των νικών αυτών περιλαμβάνεται και το περιβόητο “Triple Crown” των αγώνων αντοχής: δηλαδή οι 24 ώρες του Le Mans (1969) και της Daytona (1971), καθώς και οι 12 ώρες του Sebring (1969). Ο Oliver δραστηριοποιήθηκε για ένα εύλογο χρονικό διάστημα και στην F1, εκκινώντας σε 50 Grand Prix με τις ομάδες των Lotus, BRM, McLaren και Shadow· η τρίτη θέση ήταν ο καλύτερος τερματισμός του, στα GP Μεξικού και Καναδά το 1968 και 1973 αντίστοιχα. Μετά το τέλος της καριέρας του το 1977, την επόμενη χρονιά υπήρξε ένας εκ των ιδρυτών της ομάδας της Arrows, την οποία και διηύθυνε μέχρι την πώλησή της στον Tom Walkinshaw το 1996.
Σαν σήμερα το 1955, ο Fonty Flock εκκίνησε από την pole position στον αγώνα 250 μιλίων του Memphis-Arkansas και κατέκτησε την 17η από τις 19 νίκες του στην μεγάλη κατηγορία του NASCAR, οδηγώντας μια Chrysler του ιδιοκτήτη Carl Kiekhaefer. Ο Flock υπήρξε πρωτοπόρος στους 88 από τους 167 γύρους της χωμάτινης οβάλ πίστας και ξεπέρασε τον Speedy Thomson, τον μοναδικό οδηγό που δεν είχε δεχτεί γύρο. Την τρίτη θέση κατέλαβε ο Tim Flock, αδερφός αλλά και ομόσταυλος του νικητή.
Σαν σήμερα το 1960, ο Jack Brabham κέρδισε το GP Πορτογαλίας στο σιρκουί πόλης του Oporto και σημείωσε έτσι την πέμπτη συνεχόμενη νίκη του στη σεζόν, εξασφαλίζοντας έτσι τον δεύτερο συνεχόμενο παγκόσμιο τίτλο του στην F1. Ο John Surtees είχε προκριθεί στην pole position με την Lotus αλλά οι πρώτοι γύροι βρήκαν ως επικεφαλής τον Dan Gurney της BRM, μέχρι που ο αγώνας του Αμερικανού επηρεάστηκε από μια διαρροή λαδιών. Στο μεταξύ, ο Surtees έδειχνε να βαίνει ολοταχώς για την πρώτη του νίκη μόλις στην τρίτη του εμφάνιση, αλλά τράκαρε καθώς το πόδι του γλίστρησε από τα πεντάλ στο μέσον μιας στροφής – μια διαρροή στο ρεζερβουάρ καυσίμων είχε καταβρέξει το cockpit. Τελικά ο Brabham ανέκαμψε από ένα τετακέ και επικράτησε του ομόσταυλου Bruce McLaren για το 1-2 της Cooper, προσφέροντάς της αμφότεροι τον τίτλο στους κατασκευαστές. Ο μελλοντικός θρύλος Jim Clark τερμάτισε τρίτος για το πρώτο του βάθρο στην F1.
Σαν σήμερα το 1977, η παλιά πίστα του Österreichring φιλοξένησε το GP Αυστρίας της F1 όντας ελαφρώς διαφοροποιημένη, με την πρώτη στροφή ονόματι Hella-Licht να έχει μετατραπεί πλέον σε ένα αργό chicane. Μια βροχόπτωση λίγο πριν την εκκίνηση ανακάτεψε τις στρατηγικές των οδηγών ως προς την επιλογή βρόχινων ή slick ελαστικών, με τον Alan Jones της Shadow να γίνεται ένας εκ των πρωταγωνιστών στους πρώτους γύρους. Ο Αυστραλός είχε εκκινήσει μόλις 14ος και μέχρι τον 16ο από τους 54 γύρους είχε προσπεράσει τους Hans-Joachim Stuck και Jody Scheckter για να βρεθεί στην δεύτερη θέση. Η αστοχία κινητήρα στην McLaren του επικεφαλής James Hunt αποτέλεσε δώρο για τον Jones, ο οποίος σημείωσε έτσι την πρώτη του νίκη στην F1 και μοναδική για την Shadow. Ο προσεκτικός Niki Lauda έφερε την Ferrari του στη δεύτερη θέση, ενώ ο τρίτος Stuck ανέβηκε στο βάθρο για δεύτερη συνεχόμενη και τελευταία φορά.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 13 Αυγούστου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1983, η εργοστασιακή ομάδα της Renault σημείωσε την τελευταία της νίκη στην F1 πριν αποσυρθεί δύο χρόνια αργότερα, με τον Alain Prost να επικρατεί στο GP Αυστρίας. Σε αντίθεση με τον αγώνα του 1977, το συγκεκριμένο Grand Prix στο Österreichring αποδείχθηκε λιγότερο ανατρεπτικό και προσέφερε την τέταρτη νίκη στη σεζόν για τον Γάλλο άσσο. Ο συμπατριώτης René Arnoux της Ferrari τερμάτισε σχεδόν 7 δευτερόλεπτα πίσω για την δεύτερη θέση και αμφότεροι πλαισιώθηκαν στο βάθρο από τον Nelson Piquet της Brabham. Η έτερη Ferrari του poleman Patrick Tambay τελικά τέθηκε εκτός στο τέλος του 30ου γύρου, με απώλεια πίεσης λαδιών στον κινητήρα της.
Σαν σήμερα το 1987, στις πρώτες ελεύθερες δοκιμές ενόψει του GP Αυστρίας για την F1, ο Stefan Johansson ενεπλάκη σε μία από τις πιο ασυνήθιστες συγκρούσεις στα χρονικά του πρωταθλήματος. Για την ακρίβεια, ο Σουηδός οδηγούσε σε ένα τυφλό ανηφορικό σημείο της πίστας του Österreichring με σχεδόν 300 km/h, μέχρι που ξαφνικά εμφανίστηκε στο διάβα του ένα ελάφι. Ο άσσος της McLaren-TAG δεν είχε κανένα περιθώριο αντίδρασης και το χτύπησε με σχεδόν όλη τη φορά που είχε, σκοτώνοντάς το ακαριαία και πέφτοντας άσχημα στις μπαριέρες. Η McLaren MP4/3 είχε καταστραφεί σχεδόν ολοσχερώς και ο Johansson μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο με πόνους στο κεφάλι, τον λαιμό και τα πλευρά του. Τελικά επέστρεψε αισίως στην πίστα την επόμενη μέρα, προκρίθηκε 5ος με το εφεδρικό μονοθέσιο και τερμάτισε 7ος στον αγώνα.
Σαν σήμερα το 1988 απεβίωσε στο Maranello της Ιταλίας μια τεράστια προσωπικότητα του motorsport: ο Enzo Ferrari. Ο Ιταλός ξεκίνησε την πορεία του στους αγώνες ως οδηγός της Alfa Romeo και υπήρξε πολύ επιτυχής στα Grand Prix της εποχής του, με κυριότερη διάκρισή του το παρθενικό Coppa Acerbo του 1924. Ωστόσο, αποσύρθηκε νωρίς από την οδήγηση για να ιδρύσει το 1929 τη δική του ομάδα υπό την χρηματοδότηση της Alfa Romeo, με το όνομα Scuderia Ferrari. Η ομάδα αυτή επιμελήθηκε τις αγωνιστικές δραστηριότητες της Alfa Romeo πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και καθιερώθηκε μετά το πέρας του ως αυτόνομος κατασκευαστής. Έκτοτε, η Ferrari άρχισε να μονιμοποιείται ως μία από τις πιο αναγνωρίσιμες φίρμες αυτοκινήτων, κατακτώντας 8 τίτλους ως κατασκευαστής στην F1 πριν τον θάνατο του “Il Commendatore”. Επίσης κέρδισε εννέα φορές στο Le Mans και υπήρξε πρωταθλήτρια στις 12 από τις πρώτες 15 σεζόν του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Σπορ Αυτοκινήτων (WSC).
Σαν σήμερα το 1994, ο Michael Schumacher συνέτριψε τον ανταγωνισμό στο GP Ουγγαρίας και ξεπέρασε άνετα τον βασικό του αντίπαλο Damon Hill κατά σχεδόν 21 δευτερόλεπτα. Ο Martin Brundle βρισκόταν καθοδόν για το δεύτερο βάθρο του στη σεζόν αλλά χρειάστηκε να σταματήσει στον τελευταίο γύρο, εξαιτίας ενός προβλήματος στα ηλεκτρικά της McLaren-Peugeot MP4/9. Έτσι ο ομόσταυλος του Schumacher στην Benetton, Jos Verstappen, προβιβάστηκε στην τρίτη θέση και ανέβηκε στο βάθρο για πρώτη φορά στην F1. Ο Ιάπωνας Ukyo Katayama είχε κάνει καταπληκτικές κατατακτήριες δοκιμές με την Tyrrell και εκκίνησε 5ος, αλλά δυστυχώς χτυπήθηκε μόλις στην δεύτερη στροφή από τις Jordan των Eddie Irvine και Rubens Barrichello.
Σαν σήμερα το 2011, ο Casey Stoner εκκίνησε από την τρίτη θέση στο GP Τσεχίας του Brno, προσπέρασε τους Jorge Lorenzo και Dani Pedrosa για την πρωτοπορία και κατέκτησε έτσι μια εμφατική νίκη, την έκτη του στη σεζόν, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο τις ελπίδες του για έναν δεύτερο παγκόσμιο τίτλο στο MotoGP. Ο Pedrosa μάλιστα έπεσε στην στροφή 5 κατά τον τρίτο μόλις γύρο και εγκατέλειψε, βάζοντας ένα άδοξο τέλος σε έναν αγώνα που ενδεχομένως να του προσέφερε ένα καλό αποτέλεσμα. Ο Lorenzo από την άλλη πήρε το ρίσκο να εκκινήσει με το μαλακό εμπρός λάστιχο και μοιραία ο ρυθμός του έπεσε σχετικά νωρίς, περιορίζοντάς τον στην 4η θέση. Έτσι, η δεύτερη θέση κατέληξε απροσδόκητα στον ομόσταυλο του Stoner, Andrea Dovizioso, ενώ ο νεαρός Marco Simoncelli κράτησε πίσω του τον Lorenzo για το παρθενικό του βάθρο στην μεγάλη κατηγορία.
Σαν σήμερα το 2016, το GP Αυστρίας του MotoGP στο Red Bull Ring έμεινε για πάντα στην ιστορία για την μοναδική νίκη του Andrea Iannone στην μεγάλη κατηγορία. Μάλιστα, ο Ιταλός κέρδισε για πρώτη φορά στην καριέρα του μετά το 2012 και τον αγώνα του Mugello για την κατηγορία Moto2. Παράλληλα έγινε ο πρώτος νικητής για την Ducati πέραν του Casey Stoner μετά τον Loris Capirossi στο GP Ιαπωνίας του 2007, ενώ αυτή ήταν η πρώτη νίκη για το ιταλικό εργοστάσιο μετά το 2010. Ο Andrea Dovizioso ολοκλήρωσε στη δεύτερη θέση για το 1-2 της εργοστασιακής Ducati και ο Jorge Lorenzo κρατήθηκε μπροστά από τον ομόσταυλο Valentino Rossi για να κλείσει το βάθρο.