Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1907 γεννήθηκε στο Σάο Πάολο ο Francisco ‘Chico’ Landi, ίσως ο καλύτερος προπολεμικός και μεταπολεμικός οδηγός αγώνων στη Νότια Αμερική καθώς και ο πρώτος Βραζιλιάνος οδηγός στην F1. Προερχόμενος από οικογένεια μεσαίας κοινωνικής τάξης, ο Landi έκανε το αγωνιστικό του ντεμπούτο στο GP του Ρίο ντε Τζανέιρο το 1934 και σχεδόν κέρδισε, πριν σπάσει ο κινητήρας του με μόλις 8 γύρους να απομένουν. Έχοντας ξεκινήσει να ταξιδεύει στην Ευρώπη το 1938, ο Βραζιλιάνος δεν άργησε να κάνει αίσθηση και μάλιστα κέρδισε το GP Μπάρι στην Ιταλία το 1948, απέναντι σε θρύλους όπως οι Achille Varzi και Tazio Nuvolari. Επίσης, από το 1951 έως το 1956 συμμετείχε σε 6 αγώνες της F1 κυρίως ως ιδιώτης της Maserati, τερματίζοντας 4ος στην Αργεντινή το 1956 σε έναν μοιρασμένο αγώνα με τον Gerino Gerini. Μέχρι τον θάνατό του το 1989, ο Landi υπήρξε και πρόεδρος της διάσημης πίστας του Interlagos.
Σαν σήμερα το 1935, ο Rudolf Caracciola κατέκτησε τη νίκη στο Spa-Francorchamps για το GP Βελγίου, οδηγώντας μια Mercedes-Benz W25/35. Παρόλο που η ομάδα των «Ασημένιων Βελών» ήταν κυρίαρχη στον αγώνα, υπήρξε μια έντονη διαφωνία μεταξύ του νεοφερμένου τότε Luigi Fagioli με τον αγωνιστικό επικεφαλής Alfred Neubauer. Για την ακρίβεια, ο Ιταλός είχε βρεθεί πρωτοπόρος στην εκκίνηση αλλά δέχτηκε οδηγία να παραδώσει την θέση του στον ομόσταυλο Manfred von Brauchitsch. Το αυτοκίνητο του Γερμανού ωστόσο παρέδωσε πνεύμα λόγω κινητήρα στον 15ο γύρο και ο Fagioli αναγκάστηκε να του παραδώσει το δικό του, εξοργισμένος. Ο von Brauchitsch τελικά πήρε την καρό σημαία στην δεύτερη θέση, με τρίτη την Ferrari-Alfa Romeo του Louis Chiron.
Σαν σήμερα το 1946, ο θρυλικός Tazio Nuvolari στέφθηκε νικητής για το Grand Prix του Albi στην ομώνυμη πόλη νότια της Γαλλίας, οδηγώντας μια Maserati 4CL. Μάλιστα, με αυτήν τη νίκη ο Ιταλός έγινε ο γηραιότερος νικητής ενός Grand Prix πριν ξεκινήσει το παγκόσμιο πρωτάθλημα της F1, σε ηλικία 53 χρονών και 240 ημερών. Το event είχε οριοθετηθεί με δύο προκριματικούς αγώνες, από τους οποίους θα παίρνονταν τα αποτελέσματα και θα συνδυάζονταν ώστε να βγει η τελική κατάταξη. Ο Nuvolari κέρδισε εμφατικά στο πρώτο σκέλος και τερμάτισε δεύτερος στο επόμενο, ξεπερνώντας τους υπόλοιπους οδηγούς κατά έναν γύρο και πάνω. Η δεύτερη θέση καταλήφθηκε από τον ντόπιο Henri Louveau, με τρίτο έναν Γάλλο-Αργεντινό Κόμη ονόματι “Raph”.
Σαν σήμερα το 1951, το GP Μεγάλης Βρετανίας της F1 σήμανε την απαρχή των επιτυχιών για την πιο διάσημη φίρμα των αγώνων Grand Prix, με την Ferrari να επικρατεί της Alfa Romeo στο Silverstone. Συγκεκριμένα, ο José Froilán González ήταν αυτός που είχε την τιμή να σημειώσει την πρώτη νίκη της Scuderia σε επίσημο αγώνα του παγκοσμίου πρωταθλήματος. Γνωστός και με το ψευδώνυμο «Ταύρος Pampas», ο Αργεντινός δεν ήταν μέλος της εργοστασιακής ομάδας αλλά την εκπροσώπησε για πρώτη φορά στη Γαλλία, ως αντικαταστάτης του άρρωστου Piero Taruffi. Εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο την ευκαιρία του στο Silverstone και εκκίνησε από την pole position, ξεπερνώντας στον αγώνα την Alfa Romeo του Juan Manuel Fangio ώστε να γράψει ιστορία για πάντα.
Σαν σήμερα το 1956, ο Juan Manuel Fangio ανέκαμψε εντυπωσιακά από ένα τετακέ στο αρχικό σκέλος του GP Μεγάλης Βρετανίας στο Silverstone και κατέκτησε την δεύτερη νίκη του στη σεζόν. Ο Αργεντινός άσσος της Ferrari προσπέρασε τον Stirling Moss στον 69ο από τους 101 γύρους και δεν απειλήθηκε ξανά, με τον Βρετανό μάλιστα να εγκαταλείπει με μόλις 7 γύρους να απομένουν όταν αστόχησε το κιβώτιο ταχυτήτων στην Maserati του. Έτσι, η δεύτερη θέση καταλείφθηκε από μια δεύτερη Ferrari που μοιράστηκαν οι Peter Collins και Alfonso de Portago, με τρίτη την Maserati του Jean Behra.
Σαν σήμερα το 1973, το GP Μεγάλης Βρετανίας έμεινε στην ιστορία για το τεράστιο ατύχημα που προκάλεσε ο Jody Scheckter στο τέλος του πρώτου γύρου, με συνολικά 9 εγκαταλείψεις στην στροφή Woodcote του Silverstone· μάλιστα η μαζική σύγκρουση τραυμάτισε σοβαρά τον Andrea de Adamich και τον ανάγκασε σε άδοξο τερματισμό της καριέρας του. Πολλοί οδηγοί αιτήθηκαν ισόβιο αποκλεισμό του Scheckter, με την McLaren απλώς να τον περιθωριοποιεί εκτός δράσης για δύο μήνες. Ύστερα από την επανεκκίνηση του αγώνα, ο Jackie Stewart έχασε τον έλεγχο στην προσπάθειά του να προσπεράσει τον Ronnie Peterson στον 6ο γύρο και από την έκβαση αυτή επωφελήθηκε ο Peter Revson. Σε μία κλασσική μονομαχία μεταξύ McLaren-Lotus, ο Αμερικανός τελικά επικράτησε και κατέκτησε την πρώτη του νίκη στην F1. Ο Denny Hulme έκλεισε το βάθρο με την έτερη McLaren και ο James Hunt έκλεψε την παράσταση τερματίζοντας 4ος, μόλις στο τρίτο του Grand Prix.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 13 Ιουλίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1979, η επώνυμη ομάδα του Frank Williams κατέκτησε επιτέλους την πρώτη της νίκη στην F1, χάρις στη συνεισφορά του Clay Regazzoni στο GP Μεγάλης Βρετανίας. Η πρωτοπορία βρισκόταν αρχικά στα χέρια του ταχύτερου Alan Jones και ο Αυστραλός προηγείτο με άνεση στο πρώτο μισό του αγώνα, μέχρι που εγκατέλειψε με πρόβλημα στην αντλία νερού του κινητήρα του. Ο βετεράνος Regazzoni ανέλαβε εκ νέου τα ηνία και έβαλε πλώρη για ένα ιστορικό αποτέλεσμα της ομάδας του Grove, ξεπερνώντας παράλληλα την Renault του René Arnoux και την Tyrrell του Jean-Pierre Jarier.
Σαν σήμερα το 1985, η διάσημη πίστα του Hockenheim φιλοξένησε για τελευταία φορά αγώνα αντοχής στα πλαίσια του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Σπορ Αυτοκινήτων (WSC). Όπως και στους περισσότερους αγώνες της διοργάνωσης, έτσι κι εδώ η νίκη κατέληξε σε μια εργοστασιακή Porsche 956 της Rothmans, με οδηγούς τους πεπειραμένους Derek Bell και Hans-Joachim Stuck. Το δίδυμο αυτό ξεπέρασε την ιδιωτική 956 που μοιράστηκαν οι Oscar Larrauri και Massimo Sigala για την ελβετική Brun Motorsport, με το βάθρο να κλείνουν οι Klaus Ludwig και Paolo Barilla με μια 956 της Joest Racing.
Σαν σήμερα το 1991, ο Nigel Mansell ήταν απλά ασυναγώνιστος στην πίστα του Silverstone, έχοντας ήδη τεθεί ταχύτερος όλων σε κάθε περίοδο δοκιμών του τριημέρου και προηγούμενος στο GP Μεγάλης Βρετανίας από την στροφή Stowe του πρώτου γύρου έως και τον τερματισμό. Ο αείμνηστος Ayrton Senna βρισκόταν στη δεύτερη θέση αλλά έμεινε από καύσιμα στον τελευταίο γύρο – ο νικητής Mansell προσφέρθηκε να μεταφέρει τον Βραζιλιάνο άσσο πίσω στα pits και μαζί προσέφεραν μία από τις πιο εικονικές στιγμές στα χρονικά του αθλήματος. Ο Riccardo Patrese είχε μια μικρή σύγκρουση με τον Gerhard Berger στην εκκίνηση, με τον Αυστριακό τελικά να τερματίζει δεύτερος για την McLaren-Honda. Το βάθρο έκλεισε από τον Alain Prost με τους Πρίγκιπα William, George Harrison και Simon Le Bon να συγκαταλέγονται μεταξύ των 120.000 θεατών που αντίκρισαν τον μεγάλο θρίαμβο του Mansell.
Σαν σήμερα το 1996, το GP Μεγάλης Βρετανίας στο Silverstone είδε τον poleman Damon Hill να εγκαταλείπει λίγο πριν τα μισά του αγώνα, όταν ο Βρετανός έχασε τον έλεγχο στην στροφή Copse προσπαθώντας να προσπεράσει τον Mika Häkkinen. Έτσι ο πρωτάρης ομόσταυλός του στην Williams, Jacques Villeneuve, έμεινε μόνος του στην πρωτοπορία και κατέκτησε τη δεύτερη νίκη του στην F1. Ο Gerhard Berger της Benetton τερμάτισε 19 δευτερόλεπτα πίσω και το βάθρο έκλεισε ο Häkkinen, με την Ferrari να στερείται πολύ νωρίς και τα δύο μονοθέσιά της εξαιτίας μηχανικών προβλημάτων.
Σαν σήμερα, επίσης το 1996, ελάχιστες ώρες πριν την εκκίνηση στο GP Μεγάλης Βρετανίας της F1, διεξήχθησαν στο Silverstone δύο υποστηρικτικοί αγώνες στα πλαίσια του ιστορικού Βρετανικού Πρωταθλήματος Αυτοκινήτων Τουρισμού (BTCC). Ο δεύτερος από τους δύο αγώνες έχει μείνει γνωστός για την πρώτη νίκη της Honda στη διοργάνωση, με τον David Leslie να οδηγεί ένα Accord και να επικρατεί του μελλοντικού πρωταθλητή της Audi Frank Biela, καθώς και του άσσου της BMW Roberto Ravaglia.
Σαν σήμερα, επίσης το 1996, σκοτώθηκε ο Jeff Krosnoff σε ηλικία μόλις 31 χρονών, έπειτα από ένα φρικιαστικό ατύχημά του στο σιρκουί πόλης του Τορόντο για έναν αγώνα του διάσημου παλιού πρωταθλήματος CART. Μια σύγκρουσή του με τον Stefan Johansson στα φρένα για την στροφή 3 τον έστειλε στον αέρα και έπειτα σε ένα δέντρο δίπλα από τον προστατευτικό φράκτη, διαλύοντας εντελώς το μονοθέσιο. Μάλιστα έχασε την ζωή του και ένας άνθρωπος της πίστας ονόματι Gary Arvin. Ο Krosnoff ήταν ένας υποσχόμενος Αμερικανός με πολλά χρόνια εμπειρίας σε αγώνες της Ιαπωνίας, δημιουργώντας εκεί την εικόνα ενός σεβαστού και διάσημου οδηγού. Από το 1989 έως το 1995 αποτέλεσε σταθερή παρουσία στην Formula 3000 και στο Πανιαπωνικό Πρωτάθλημα GT (JGTC), ενώ το 1994 έχασε οριακά τη νίκη στις 24 ώρες του Le Mans τερματίζοντας τελικά δεύτερος· είχε μοιραστεί ένα Toyota 94C-V με τον Eddie Irvine και τον στενό φίλο Mauro Martini.
Σαν σήμερα το 2002, στο GP Μεγάλης Βρετανίας του καινούριου MotoGP, ο Valentino Rossi πραγματοποίησε την 100η του εμφάνιση σε Grand Prix και την πλαισίωσε με την 46η νίκη της καριέρας του, την έβδομη στη σεζόν. Ο «Γιατρός» είχε μάλιστα μια άσχημη πτώση κατά την πρώτη μέρα δοκιμών στο Donington Park και για το πρώτο μισό του αγώνα καταδίωκε τον Carlos Checa που είχε κάνει καλύτερη εκκίνηση. Τελικά ο Ισπανός της Marlboro Yamaha έπεσε στον 18ο γύρο και ο Rossi φρόντισε να μην απειληθεί η πρωτοπορία του, αφήνοντας πίσω του τον Max Biaggi και τον μοναχικό Alex Barros. Η μάχη για την 4η θέση ήταν ανοιχτή μέχρι τους τελευταίους γύρους, με τον Norick Abe να επικρατεί και τον Olivier Jacque να ολοκληρώνει την πρώτη πεντάδα.
Σαν σήμερα, επίσης το 2002, ο αείμνηστος Colin McRae κατέκτησε την 25η και τελευταία του νίκη στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rally (WRC). Η νίκη αυτή σημειώθηκε στο Rally Σαφάρι, με τον Σκωτσέζο να οδηγεί ένα Ford Focus RS της M-Sport με πιστό συνοδηγό τον Nicky Grist και να ξεπερνά για σχεδόν τρία λεπτά το Peugeot 206 του Harri Rovanperä. Την τρίτη θέση του βάθρου, σχεδόν 16 λεπτά πιο πίσω, κατέλαβε ο Thomas Rådström σε ένα Citroën Xsara. Ο διάσημος αφρικανικός μαραθώνιος της Κένυας έμελλε να μην φιλοξενήσει ξανά event για το WRC, μέχρι που έκανε την επιστροφή του το 2021 σε μια πιο υποβαθμισμένη μα ακόμη απαιτητικότατη έκδοσή του.
Σαν σήμερα το 2013, το GP Γερμανίας του MotoGP έλαβε χώρα εν απουσία των Jorge Lorenzo και Dani Pedrosa – οι δύο Ισπανοί ταλαιπωρούνταν από τραυματισμούς που αποκόμισαν σε πτώσεις στις ελεύθερες δοκιμές και προτίμησαν να μην αγωνιστούν στο Sachsenring. Με τους δύο αυτούς βασικούς πρωταγωνιστές εκτός δράσης, ο αναβάτης που επωφελήθηκε περισσότερο ήταν ο rookie της Repsol Honda, Marc Márquez. Ο 20χρονος μελλοντικός αστέρας του πρωταθλήματος είχε μια μέτρια εκκίνηση από την pole position και αρχικά έπεσε 4ος, αλλά μέχρι τον 6ο γύρο είχε ανακτήσει την πρωτοπορία και κατάφερε να σημειώσει την δεύτερη νίκη του στη σεζόν, παίρνοντας τα ηνία και στη βαθμολογία οδηγών. Ο Cal Crutchlow της Yamaha Tech 3, επίσης ένας εκ των τραυματιών που άφησαν οι ελεύθερες δοκιμές, οδήγησε ηρωικά και τερμάτισε μόλις 1,5 δευτερόλεπτα πίσω από τον Márquez. Το βάθρο του αγώνα έκλεισε με τον «αθόρυβο» Valentino Rossi.
Σαν σήμερα το 2019, έχοντας χάσει την pole position για μόλις 0.007 δευτερόλεπτα, ο Lewis Hamilton κατάφερε να ξεπεράσει τον ομόσταυλο Valtteri Bottas σε μια όμορφη μονομαχία ώστε να κατακτήσει την 6η εντός έδρας νίκη του στην πίστα του Silverstone. Η τρίτη θέση του βάθρου προσέφερε επίσης μια εντυπωσιακή μάχη, αυτήν τη φορά μεταξύ Charles Leclerc και Max Verstappen, μέχρι που ο Ολλανδός της Red Bull χτυπήθηκε από τον Sebastian Vettel στον 36ο γύρο, στο φρενάρισμα για την στροφή 16. Παρόλο που το μονοθέσιο είχε υποστεί ζημιές, ο Verstappen ανέκαμψε έως την 4η θέση, πίσω από την έτερη Red Bull του Pierre Gasly, ενώ ο Vettel τιμωρήθηκε με ποινή χρόνου για το συμβάν και ολοκλήρωσε μόλις στην 16η θέση.