Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1933, η Alfa Romeo συνέχισε την κυριαρχία της στις 24 ώρες του Le Mans μονοπωλώντας το ενδιαφέρον με πέντε ιδιωτικές συμμετοχές της. Μία εξ αυτών προσέλκυσε σχεδόν όλη την προσοχή, καθώς το πλήρωμά της αποτελούνταν από τον θρύλο των προπολεμικών Grand Prix Tazio Nuvolari, καθώς και τον νικητή της προηγούμενης χρονιάς Raymond Sommer. Ο Sommer είχε καταρρίψει το ρεκόρ πίστας σε πολλαπλές περιπτώσεις και μέχρι το τέλος της δεύτερης ώρας είχε ρίξει γύρο σε σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα. Το πρώτο μισό του αγώνα κύλησε ομαλά και προοδευτικά για την ομάδα, μέχρι που ο Nuvolari έχασε χρόνο στα pits κατά το ξημέρωμα με διαρροή στο ρεζερβουάρ καυσίμων. Μάλιστα, το πρόβλημα επανεμφανιζόταν διαρκώς σε εντονότερο βαθμό, αναγκάζοντας έτσι έναν μηχανικό να βουλώσει το ράγισμα στο ρεζερβουάρ με μια τσίχλα – Ναι, κι όμως. Τελικά ο Nuvolari κατάφερε να τερματίσει πρώτος, ξεπερνώντας τους Luigi Chinetti/Philippe de Gunzburg για μόλις 10 δευτερόλεπτα.
Σαν σήμερα το 1936 γεννήθηκε στην Motueka της Νέας Ζηλανδίας ο Denny Hulme. Γνωστός και με το ψευδώνυμο «Η Αρκούδα» λόγω του επιβλητικού του παρουσιαστικού, ο Hulme εμφανίστηκε στην F1 το 1965 μέσω της Brabham και μόλις δύο χρόνια αργότερα επικράτησε του επικεφαλής Jack Brabham για τον τίτλο, εστιάζοντας κυρίως στους σταθερούς τερματισμούς του παρά στην ωμή ταχύτητα. Το 1968 μεταφέρθηκε στην McLaren και οδήγησε για αυτήν μέχρι το τέλος της καριέρας του, εκπροσωπώντας την επιτυχημένα και στα σπορ αυτοκίνητα με δύο τίτλους στο δημοφιλές τότε πρωτάθλημα Can-Am της Βόρειας Αμερικής. Παρόλο που δεν διεκδίκησε ξανά με αξιώσεις τον τίτλο στην F1, ο Νεοζηλανδός υπήρξε μια σταθερή παρουσία στο βάθρο και αποσύρθηκε το 1974, με συνολικά 8 νίκες σε 112 αγώνες. Αποστασιοποιήθηκε έπειτα από το motorsport έως τις αρχές των ‘80s, χάνοντας τραγικά τη ζωή του το 1992 όταν υπέστη καρδιακή προσβολή στον αγώνα 1000 χιλιομέτρων του Bathurst.
Σαν σήμερα το 1939 ολοκληρώθηκαν οι 24 ώρες του Le Mans, δύο μήνες πριν το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και την διακοπή κάθε αγωνιστικής δραστηριότητας στο Sarthe μέχρι το 1949. Ο πολύπειρος Raymond Sommer ήταν το φαβορί για τη νίκη με μια καινούρια Alfa Romeo 6C, την οποία μοιραζόταν με τον Πρίγκιπα Bira. Το πλήρωμα βρέθηκε αντιμέτωπο με την Bugatti Type 57C Tank των Γάλλων Jean-Pierre Wimille και Pierre Veyron και μέχρι το μέσον της νύχτας μονομαχούσαν αδιάκοπα για την πρωτοπορία, με την Delage των Louis Gérard και Georges Monneret να προστίθεται προσωρινά στην εξίσωση. Κατά τις πρωινές ώρες, η Alfa Romeo των Sommer/Bira χρειάστηκε να εγκαταλείψει στα pits με αστοχία στον κινητήρα, αφήνοντας ελεύθερο πεδίο στην Bugatti. Η γαλλική φίρμα επικράτησε για τρεις γύρους από την Delage και κατέγραψε τον τελευταίο της θρίαμβο στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, καθώς ο ερχομός του πολέμου την οδήγησε σε καταστολή των λειτουργιών της.
Σαν σήμερα το 1950 διεξήχθη για πρώτη φορά το GP Βελγίου στο Spa-Francorchamps, στα πλαίσια του νεοσύστατου παγκοσμίου πρωταθλήματος της F1. Η εικόνα του αγώνα ακολούθησε παρόμοια πεπατημένη με τις κατατακτήριες δοκιμές, με την Alfa Romeo να κυριαρχεί με τα τρία αυτοκίνητά της και τις δύο Ferrari να μονομαχούν απροσδόκητα με μια ιδιωτική Talbot-Lago του βετεράνου Raymond Sommer. Όταν οι Juan Manuel Fangio και Giuseppe Farina είχαν σταματήσει για ανεφοδιασμό, ο Sommer βρέθηκε στην αναπάντεχη θέση να ηγηθεί τον αγώνα, μέχρι που ο κινητήρας του έσπασε. Ο Alberto Ascari πήρε εκ νέου την πρωτοπορία με την καινούρια Ferrari 275 αλλά χρειάστηκε και αυτός καύσιμα, σταματώντας στα pits και φέρνοντας τις Alfa Romeo ξανά μπροστά. Ο Farina επηρεάστηκε από προβλήματα στο κιβώτιο ταχυτήτων και τελικά η νίκη κατέληξε στον Fangio, με δεύτερο τον Luigi Fagioli και τον Louis Rosier να κατακτά την τρίτη θέση με μια εργοστασιακή Talbot-Lago.
Σαν σήμερα το 1961, η Ferrari σάρωσε τον ανταγωνισμό στο GP Βελγίου και κατέλαβε τις τέσσερις πρώτες θέσεις, με τον ντόπιο Olivier Gendebien μάλιστα να κάνει μια μεμονωμένη εμφάνιση οδηγώντας μια Ferrari “shark-nose” 156 κίτρινου χρώματος. Το μονοθέσιο του Βέλγου ωστόσο ήταν εξοπλισμένο με έναν πιο αδύναμο κινητήρα και ολοκλήρωσε τον αγώνα στην 4η θέση. Η πρωτοπορία άλλαξε χέρια σε πολλαπλές περιπτώσεις μεταξύ των Phil Hill και Wolfgang von Trips, με τον Αμερικανό τελικά να επικρατεί στον τερματισμό για μόλις 0,7 δευτερόλεπτα. Ο Richie Ginther ολοκλήρωσε στην τρίτη θέση, με την βαθμολογούμενη εξάδα να κλείνει η Cooper του John Surtees και η Porsche του Dan Gurney.
Σαν σήμερα το 1967, μία εβδομάδα μετά τον θρίαμβό του στις 24 ώρες του Le Mans, ο θρυλικός Dan Gurney κατέκτησε τη νίκη στο GP Βελγίου οδηγώντας μια πανέμορφη Eagle-Weslake T1G. Αυτή ήταν μάλιστα η τέταρτη και τελευταία νίκη για τον Gurney στην F1 καθώς και η μοναδική για αμιγώς αμερικανικό μονοθέσιο. Αρχικά, ο Jim Clark είχε κυριαρχήσει στις κατατακτήριες δοκιμές, χάνοντας όμως πολύ χρόνο σε απρογραμμάτιστα pit-stops ύστερα από 11 γύρους πρωτοπορίας. Ο Gurney χρειάστηκε επίσης να μπει στα pits ώστε να επιλυθεί ένα πρόβλημα στην πίεση καυσίμων, αλλά κατάφερε να φτάσει τον νέο επικεφαλής Jackie Stewart και προσπέρασε την BRM H16 με 8 γύρους να απομένουν. Ο Clark τερμάτισε μόλις 6ος, με τον αγώνα να στιγματίζεται από το φρικιαστικό ατύχημα του Mike Parkes στον πρώτο γύρο. Ο Βρετανός της Ferrari έχασε τον έλεγχο στην έξοδο της Blanchimont και έσπασε σοβαρά τα πόδια του, εγκαταλείποντας οριστικά την F1.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 17 Ιουνίου στον μηχανοκίνητο αθλητισμό – LE MANS SPECIAL
Σαν σήμερα το 1989, οι απρόβλεπτες καιρικές συνθήκες συνέβαλαν στην διεξαγωγή ενός ανατρεπτικού GP Καναδά, στο οποίο ο έμπειρος Thierry Boutsen κέρδισε επιτέλους για πρώτη φορά στην F1 μετά από 95 αγώνες. Πάρα πολλοί οδηγοί αποφάσισαν να πάρουν ρίσκα στην στρατηγική τους ώστε να κυνηγήσουν ένα θετικό αποτέλεσμα, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τους Nicola Larini (Osella) και Derek Warwick (Arrows) που τελικά έμειναν εκτός με μηχανικά προβλήματα. Ο Riccardo Patrese της Williams προηγήθηκε στο πρώτο μισό του αγώνα, πριν χάσει κάθετη δύναμη στο μονοθέσιό του έπειτα από ζημιά στον διαχύτη. Στο δεύτερο μισό ξεχώρισε ο σπεσιαλίστας των συνθηκών Ayrton Senna, εγκαταλείποντας όμως αποκαρδιωτικά λόγω σπασμένου κινητήρα μόλις τρεις γύρους πριν τον τερματισμό. Ο Boutsen, επίσης αναγνωρισμένος ως ένας εκ των σταθερότερων στη βροχή, είχε πέσει τελευταίος έπειτα από ένα τετακέ αλλά ανέκαμψε θεαματικά και πήρε την πρωτοπορία μετά την εγκατάλειψη του Senna, στον δρόμο του για μια διάσημη παρθενική νίκη.
Σαν σήμερα το 1995, η McLaren σημείωσε ένα ιστορικό αποτέλεσμα στις 24 ώρες του Le Mans, διαπρέποντας σε έναν από τους πιο βροχερούς και ανατρεπτικούς αγώνες. Η πρωτάρα βρετανική φίρμα συμμετείχε με 7 σχεδόν ατροποποίητες F1 GTR, οι οποίες μετρούσαν ήδη πάμπολλες παραστάσεις σε events ανά τη Μεγάλη Βρετανία. Οι κατατακτήριες δοκιμές είχαν ήδη μονοπωληθεί από πρωτότυπα της Courage και της WR-Peugeot τα οποία, υπό στεγνές και μόνο συνθήκες, θα είχαν τον πρώτο λόγο για τη νίκη. Τελικά οι ουρανοί άνοιξαν για τα καλά στο Sarthe και όλα τα πληρώματα της McLaren είχαν αναρριχηθεί στις πρώτες θέσεις μέχρι το πέσιμο της νύχτας, εκμεταλλευόμενα τις ατυχίες των πρωτοτύπων καθώς και το πλεονέκτημα της καλύτερης κατανάλωσης καυσίμων και μηχανικής πρόσφυσης των αυτοκινήτων GT στις βρόχινες συνθήκες. Η βροχή συνεχίστηκε αμείωτη για πάνω από 17 ώρες και η νίκη κατέληξε εντυπωσιακά στην F1 GTR #59 των JJ Lehto, Yannick Dalmas και Masanori Sekiya.
Σαν σήμερα το 2000, στην δεύτερη μόλις εμφάνισή της στο event, η Audi διέπρεψε για πρώτη φορά στις 24 ώρες του Le Mans χάρις στην υψηλή δυναμική του επαναστατικότατου R8 LMP. Μάλιστα, η Team Joest ανέλαβε όλα τα τρία αγωνιστικά για την εκπροσώπηση της γερμανικής εταιρείας και σάρωσε στο βάθρο με το 1-2-3. Οι Frank Biela, Emanuele Pirro και Tom Kristensen κατέκτησαν τη νίκη έπειτα από 368 γύρους, στην δεύτερη θέση τερμάτισαν οι νικητές του 1998 με την Porsche – δηλαδή οι Laurent Aïello, Allan McNish και Stéphane Ortelli, με το βάθρο να κλείνουν οι Christian Abt, Michele Alboreto και Rinaldo Capello. Ο τεράστιος αυτός θρίαμβος σήμανε την αφετηρία δύο δυναστειών: η Audi μέσα στα επόμενα 15 χρόνια έμελλε να ηττηθεί στο Sarthe μόλις δύο φορές, με τον Tom Kristensen να κερδίζει άλλες 7 φορές μέσα στην περίοδο αυτή.
Σαν σήμερα, επίσης το 2000, η Ferrari έκανε το 1-2 στο βροχερό GP Καναδά, με τον Michael Schumacher να ξεπερνά τον Rubens Barrichello στον τερματισμό για μόλις 0.174 δευτερόλεπτα. Οι δύο οδηγοί της παγκόσμιας πρωταθλήτριας πλαισιώθηκαν στο βάθρο από τον Giancarlo Fisichella, ο οποίος ευνοήθηκε από το χρονικό σημείο εμφάνισης της βροχής ώστε να αξιοποιήσει στο έπακρο μια στρατηγική ενός pit stop. Ο Jos Verstappen της Arrows έκανε επίσης εξαιρετική εμφάνιση τερματίζοντας 5ος. Από την άλλη, η McLaren είχε έναν κακό αγώνα· ο πρωταθλητής Mika Häkkinen καθυστέρησε πίσω από την BAR του γρήγορου στις εκκινήσεις Jacques Villeneuve και έκανε ένα παραπανήσιο pit stop ακριβώς πριν αρχίσει να βρέχει, ενώ ο David Coulthard έμεινε ουσιαστικά εκτός διεκδίκησης όταν εξέτισε μια ποινή διέλευσης για παρατεταμένες εργασίες των μηχανικών του στο μονοθέσιο, πριν τον γύρο σχηματισμού. Τελικά, η ολοκλήρωση του αγώνα είδε τους δύο οδηγούς μόλις στις θέσεις 4 και 7 αντίστοιχα.
Σαν σήμερα το 2006, οι 24 ώρες του Le Mans προσέφεραν ακόμα ένα ιστορικό αποτέλεσμα καθώς η Audi έκανε ξανά αίσθηση επικρατώντας αυτή τη φορά με το καινούριο R10 TDI, το πρώτο αγωνιστικό που κέρδισε στο Sarthe με κινητήρα diesel. Μετά το πέρας 380 γύρων η νίκη κατέληξε στα χέρια των Frank Biela, Marco Werner και Emanuele Pirro, με το έτερο αυτοκίνητο της Team Joest να τερματίζει τρίτο μέσω των Rinaldo Capello, Tom Kristensen και Allan McNish. Ανάμεσα στα δύο Audi κατάφερε να μπει σφήνα ένα ιδιωτικό Pescarolo C60 Hybrid που είχε οδηγήσει ο θρύλος του WRC Sébastien Loeb, μαζί με τους Éric Hélary και Franck Montagny. Σε ένα εξωφρενικό αποτέλεσμα, στην τέταρτη θέση της γενικής κατάταξης ολοκλήρωσε μια Chevrolet Corvette C6.R κατηγορίας GT, χάρις στη συνεισφορά των πολύπειρων Oliver Gavin, Olivier Beretta και Jan Magnussen.
Σαν σήμερα, επίσης το 2006, το GP Καταλονίας του MotoGP έμεινε στην ιστορία για ένα μεγάλο ατύχημα στην πρώτη στροφή, με την επαφή μεταξύ Loris Capirossi και Sete Gibernau να συμπαρασέρνει εκτός πίστας τους Marco Melandri, John Hopkins και Randy de Puniet. Το συμβάν οδήγησε σε διακοπή του αγώνα με τους Capirossi, Gibernau και Melandri να μεταφέρονται προληπτικά στο νοσοκομείο και να μην παίρνουν την επανεκκίνηση. Ο Valentino Rossi έκανε κακό πέταγμα από την pole position και είχε πέσει 6ος, αλλά κατάφερε να ανακτήσει όλες τις χαμένες θέσεις και να πάρει πρώτος την καρό σημαία, μπροστά από τον αείμνηστο Nicky Hayden. Ο βετεράνος Kenny Roberts Jr. κατέλαβε την τρίτη θέση, σημειώνοντας έτσι το πρώτο βάθρο για την αυτοσχέδια μοτοσικλέτα KR211V της ομάδας του πατέρα του.
Σαν σήμερα το 2017 ολοκληρώθηκε ένας συναρπαστικός αγώνας για τις 24 ώρες του Le Mans, με την Porsche να κατακτά την 19η και τελευταία μέχρι νεωτέρας νίκη της στο event. Εξαιτίας των υψηλών θερμοκρασιών, όλα τα πρωτότυπα της κατηγορίας LMP1 έπεσαν θύματα μηχανικών προβλημάτων, με την Toyota να στέκεται άτυχη για ακόμα μια φορά και να στερείται τα δύο από τα τρία TS050 κατά τη διάρκεια της νύχτας. Η Porsche από την άλλη έχασε μια σχεδόν σίγουρη νίκη όταν η 919 Hybrid #1 εγκατέλειψε στις τελευταίες τέσσερις ώρες. Οι συγκυρίες είχαν θέσει επικεφαλής ένα πρωτότυπο κατηγορίας LMP2 και έμοιαζαν να θέτουν τις βάσεις για τη σημείωση ενός εξωφρενικού αποτελέσματος. Τελικά η πρωτοπορία κατέληξε οριστικά στην 919 #2 του Timo Bernhard και των Νεοζηλανδών Brendon Hartley και Earl Bamber, οι οποίοι επέστρεψαν από πολλούς γύρους πίσω μετά από ένα δικό τους μεγάλο μηχανικό πρόβλημα και τελικά κατέκτησαν μια ιστορική νίκη.