Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1904 γεννήθηκε στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης ο παλιός θρύλος του Indianapolis 500, Louis Meyer. Ο Αμερικανός, γιος Γάλλων μεταναστών, μεγάλωσε στο Λος Άντζελες όπου και ξεκίνησε να τρέχει σε αγώνες ταχύτητας. Σταδιακά αναρριχήθηκε στο κορυφαίο τότε πρωτάθλημα του AAA (τωρινό IndyCar) και άρχισε να δίνει το παρόν και στο Brickyard, εξυπηρετώντας κατά την πρώτη περίοδο τον συνομήλικο Wilbur Shaw ως μηχανικός και αναπληρωματικός οδηγός. Το 1928, ο Meyer βρέθηκε σε θέση βασικής συμμετοχής στην Indianapolis και μάλιστα στέφθηκε νικητής στον ιστορικό αγώνα 500 μιλίων. Παρέμεινε στον χώρο του AAA έως το 1939 και κατέκτησε τον τίτλο τρεις φορές (1928, 1929 & 1933), ενώ κέρδισε άλλες δύο φορές στο Brickyard το 1933 και 1936. Χάρις στη νίκη του το 1936, ξεκίνησε η παράδοση κατά την οποία οι νικητές του περιβόητου αγώνα πίνουν γάλα κατά την απονομή τους.
Σαν σήμερα το 1962, ο Jim Clark στέφθηκε νικητής στο τελευταίο GP Μεγάλης Βρετανίας που φιλοξενήθηκε στο Aintree για την F1, οδηγώντας μια Lotus 25. Ο Βρετανός άσσος είχε εκκινήσει από την pole position και κυνηγήθηκε κυρίως από τους John Surtees, Dan Gurney και Bruce McLaren. Πιο πίσω, ο Jack Brabham είχε κάνει καλό πέταγμα με την ιδιωτική του Lotus 24 και προσπέρασε προσωρινά την BRM του Graham Hill για να βρεθεί στις παρυφές της πρώτης πεντάδας. Τελικά έχασε την θέση του στον 7ο γύρο και το πρώτο σκέλος του αγώνα περιορίστηκε σε ελάχιστες ανακατατάξεις, με τον Clark στο μεταξύ να ξεμακραίνει από τους διώκτες του. Ο Gurney τελικά αντιμετώπισε προβλήματα με τον συμπλέκτη της Porsche του και έχασε πολύ έδαφος, αφήνοντας τους Surtees και McLaren στις άλλες δύο θέσεις του βάθρου.
Σαν σήμερα, επίσης το 1962, ο θρυλικός Ned Jarrett κυριάρχησε κατά κράτος στην παλιά οβάλ πίστα του Rambi στη Νότια Carolina των Η.Π.Α., κατακτώντας τη νίκη από την pole position. Ο πρόσφατος τότε πρωταθλητής του NASCAR ηγήθηκε τον αγώνα 100 μιλίων σε 191 από τους 200 γύρους, με τους υπόλοιπους 9 να βρίσκουν ως πρωτοπόρο τον Jim Paschal στο τελευταίο σκέλος του event· τελικά ο Paschal έχασε την θέση του από τον Jarrett στον 161ο γύρο και εγκατέλειψε δύο γύρους αργότερα με αστοχία στον κινητήρα. Ο Joe Weatherly κατέλαβε την δεύτερη θέση, έναν γύρο πίσω, με τρίτο τον Jack Smith, άλλους τρεις γύρους πίσω.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 20 Ιουλίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1973, οι Gérard Larrousse και Henri Pescarolo μοιράστηκαν μια Matra-Simca MS670B και κατέκτησαν τη νίκη στον 6ωρο αγώνα αντοχής του Watkins Glen, στο φινάλε της σεζόν για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC). Μάλιστα, με το αποτέλεσμα αυτό η γαλλική φίρμα κατέκτησε το πρωτάθλημα κατασκευαστών, ενώ ο αγώνας αυτός ήταν ο τελευταίος όπου εμφανίστηκε η Ferrari στη διοργάνωση με εργοστασιακή συμμετοχή. Η Scuderia έκλεισε τον κύκλο αυτόν καταλαμβάνοντας τις άλλες δύο θέσεις του βάθρου με την 312PB – στο δεύτερο σκαλί ανέβηκαν οι Jacky Ickx και Brian Redman, με τους Arturo Merzario και Carlos Pace να ακολουθούν.
Σαν σήμερα το 1985, η νίκη για το GP Μεγάλης Βρετανίας της F1 κατέληξε εμφατικά στην McLaren-TAG του Alain Prost. Ο Γάλλος χρειάστηκε να ξεπεράσει τα εμπόδια των Keke Rosberg και Ayrton Senna στην πίστα του Silverstone, τερματίζοντας τελικά έναν γύρο μπροστά από τους Michele Alboreto και Jacques Laffite που τον πλαισίωσαν στο βάθρο. Ο Rosberg, έχοντας κατακτήσει την pole position την προηγούμενη μέρα με τον τότε ταχύτερο γύρο στην ιστορία της F1, εγκατέλειψε στον 22ο γύρο με σπασμένη εξάτμιση, ενώ ο Senna έμεινε με την σειρά του εκτός μόλις 5 γύρους πριν τον τερματισμό λόγω αστοχίας στο σύστημα τροφοδοσίας καυσίμων.
Σαν σήμερα το 1991 ο Paul Warwick, ο μικρός αδερφός του αξιόλογου βετεράνου της F1 Derek Warwick, σκοτώθηκε στην πίστα του Oulton Park για έναν αγώνα της Βρετανικής Formula 3000. Ο μόλις 22 χρονών Βρετανός, οδηγός τότε σε μια ομάδα που διηύθυνε ο δημοφιλής Nigel Mansell, έχασε τον έλεγχο της Reynard 90D στην ταχύτατη στροφή Knickerbrook και συγκρούστηκε μετωπικά με τις μπαριέρες· το μονοθέσιο καταστράφηκε ολοσχερώς και εξαιτίας του δυστυχήματος κατασκευάστηκε έπειτα ένα chicane πριν την είσοδο στην στροφή αυτή. Ο Warwick είχε μονοπωλήσει απόλυτα τον ανταγωνισμό έως εκείνο το σημείο της σεζόν μετρώντας πέντε νίκες σε ισάριθμους αγώνες, πέντε pole positions, πέντε ταχύτερους γύρους και τέσσερα ρεκόρ πίστας. Το τεράστιο βαθμολογικό του προβάδισμα οδήγησε στην ανάδειξή του ως μετά θάνατον πρωταθλητή, με τον Σουηδό Fredrik Ekblom να μην καταφέρνει να τον ξεπεράσει για μόλις 4 βαθμούς.
Σαν σήμερα το 2002, το GP Γαλλίας του Magny-Cours προσέφερε έναν ενδιαφέρων αγώνα –δεδομένης της απόλυτης υπεροχής της Ferrari– με τον Juan Pablo Montoya να εκκινεί από την pole position και να προηγείται στο πρώτο σκέλος. Ωστόσο, μερικά προβλήματα οδηγησιμότητας περιόρισαν τελικά τον Κολομβιανό μόλις στην 4η θέση, με την ποινή διέλευσης που εξέτισε ο Michael Schumacher να φέρνει στην πρωτοπορία τον Kimi Räikkönen. Ο νεαρός Φινλανδός της McLaren έμοιαζε να βαίνει για την πρώτη του νίκη στην F1, αλλά γλίστρησε στα λάδια που άφησε η Toyota του Allan McNish στην στροφή 5 και έχασε την είσοδό της, με αποτέλεσμα να προσπεραστεί από τον Γερμανό με μόλις τρεις γύρους να απομένουν. Έτσι, ο Schumacher έμεινε ελεύθερος για την 8η νίκη του σε 11 αγώνες, ισοφαρίζοντας και επίσημα τον θρυλικό Juan Manuel Fangio στους 5 παγκόσμιους τίτλους. Κανένα άλλο πρωτάθλημα της F1 δεν κρίθηκε σε νωρίτερο χρονικό σημείο.
Σαν σήμερα, επίσης το 2002, ο ασταμάτητος Valentino Rossi σημείωσε την 8η νίκη του σε 9 αγώνες για την πρώτη σεζόν του καινούριου MotoGP, κερδίζοντας στο Sachsenring της Γερμανίας με ανατρεπτικό τρόπο. Ο αγώνας 30 γύρων βρήκε τον «Γιατρό» στην 6η θέση της εκκίνησης και μετέπειτα στην πρωτοπορία κατά τον 20ο γύρο, μέχρι που ο άσσος της Repsol Honda προσπεράστηκε λίγο αργότερα από τους Alex Barros και Olivier Jacque. Ωστόσο, τρεις γύρους πριν τον τερματισμό, ο Barros επιχείρησε μια φιλόδοξη προσπέραση στην πρώτη στροφή και έχασε το εμπρός μέρος της μοτοσικλέτας του κατά το φρενάρισμα, με αποτέλεσμα να πέσει και να συμπαρασύρει τον Γάλλο εκτός αγώνα. Έτσι, ο Rossi ξανατέθηκε επικεφαλής και κατάφερε να πάρει πρώτος την καρό σημαία, ξεπερνώντας τον Max Biaggi και τον ομόσταυλο Tohru Ukawa.
Σαν σήμερα το 2006, η ομάδα της Honda πραγματοποίησε μια σειρά από απόπειρες κατάρριψης του φράγματος των 400 km/h σε ένα μονοθέσιο F1, στο πεδίο άλατος του Bonneville στην Utah των Η.Π.Α. Για την ακρίβεια, αξιοποίησε την BAR 007 της προηγούμενης χρονιάς και την τροποποίησε καταλλήλως για την επίτευξη του σκοπού αυτού, διαφοροποιώντας κυρίως την πίσω αεροτομή και αποσύροντας κάθε περιορισμό από τον κινητήρα V10. Η ευθύνη πίσω από το τιμόνι ανατέθηκε στον δοκιμαστή Alan van der Merwe, ο οποίος τώρα είναι οδηγός του ιατρικού αυτοκινήτου στα Grand Prix του πρωταθλήματος. Το project “Bonneville 400” σχεδόν πέτυχε τον στόχο του, με τον Νοτιοαφρικανό να περνά το πρώτο σημείο ελέγχου στα 400,454 km/h. Ωστόσο, η επίδοση αυτή έπρεπε να επαναληφθεί και κατά την επιστροφή του μονοθεσίου στη βάση, κάτι που τελικά δεν συνέβη. Η ομάδα «συμβιβάστηκε» με έναν μέσο όρο στα 397,360 km/h, θέτοντας έτσι νέο ρεκόρ ταχύτητας για μονοθέσιο F1.
Σαν σήμερα το 2013, η φανταστική πίστα της Laguna Seca στις Η.Π.Α. φιλοξένησε για τελευταία φορά μέχρι σήμερα αγώνα για το MotoGP. Το event είχε ξεκινήσει να προσφέρει ανατροπές ήδη από τις κατατακτήριες δοκιμές, με τον Stefan Bradl της δορυφορικής LCR Honda να κατακτά την πρώτη του pole position. Ο νεαρός Γερμανός προηγήθηκε σταθερά στους πρώτους 18 από τους 32 γύρους, αλλά υπέκυψε στην πίεση του πρωτάρη Marc Márquez στην τελευταία στροφή του 19ου γύρου – μάλιστα ο Ισπανός είχε ήδη πραγματοποιήσει νωρίτερα μια επική προσπέραση στον Valentino Rossi στην διάσημη στροφή Corkscrew, παρόμοια με αυτήν του «Γιατρού» στον Casey Stoner το 2008. Ο «φουριόζος» Márquez τελικά κατέκτησε την τρίτη του νίκη στη σεζόν, με τον δεύτερο Bradl να σημειώνει το πρώτο του βάθρο στο MotoGP. Αμφότεροι πλαισιώθηκαν στο βάθρο από τον Rossi.