Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1894 σημειώθηκε ένα ανεκτίμητο γεγονός στα χρονικά του motorsport, καθώς διεξήχθη ο πρώτος οργανωμένος αγώνας αυτοκινήτων – ή τουλάχιστον ο πρώτος που επιβεβαιώνεται από τις ιστορικές πηγές. Ο αγώνας αυτός αποτέλεσε έργο της γαλλικής εφημερίδας “Le Petit Journal”, με συνολικά 21 αυτοκίνητα να ξεκινούν από την πόλη του Παρισιού και να τερματίζουν στην πόλη της Rouen, μέσα σε πλήθος από ενθουσιώδεις θεατές. Οι πρώτοι πέντε οδηγοί που θα τερμάτιζαν τον αγώνα θα αμείβονταν με ένα αξιόλογο ποσό σε χρυσά φράγκα. Ο νικητής Jules-Albert de Dion ολοκλήρωσε πρώτος τον αγώνα σε σχεδόν 7 ώρες, με εκτιμώμενη μέση ωριαία ταχύτητα τα 19 km/h. Ο όρος “Grand Prix” που από τα γαλλικά μεταφράζεται ως «μεγάλα βραβεία», ήταν ο όρος με τον οποίο ανακοινώθηκαν τα έπαθλα από την γαλλική εφημερίδα κι έκτοτε, έμελλε να διατηρηθεί ως επίσημη ονομασία των μεγάλων αγώνων που θα πραγματοποιούνταν.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 21 Ιουλίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1909 γεννήθηκε ο Teodoro ‘Dorino’ Serafini στο San Pietro του Pesaro, μιας παράλιας ιταλικής πόλης κοντά στην Αδριατική θάλασσα. Ο Serafini ήταν γιος ενός ενθουσιώδους μοτοσικλετιστή και μοιραία ξεκίνησε μια αγωνιστική καριέρα στα δίτροχα, κάνοντας μεγάλη αίσθηση στις κατηγορίες μικρού κυβισμού στην πατρίδα του. Μάλιστα, το 1939 κατέκτησε το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα και μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο επεκτάθηκε στα αυτοκίνητα και τα μονοθέσια, κάνοντας ντεμπούτο το 1947. Ένα τεράστιο ατύχημά του στο Saint-Gaudens της Γαλλίας τον άφησε βαριά τραυματισμένο και με ελάχιστες πιθανότητες επιβίωσης, αλλά ο Ιταλός επέστρεψε δριμύτερος το 1948, κάνοντας έκτοτε πάρα πολλές εμφανίσεις σε μη-πρωταθληματικά Grand Prix και αγώνες σπορ αυτοκινήτων. Επίσης, το 1950 εμφανίστηκε για μοναδική φορά σε επίσημο αγώνα F1 και μοιράστηκε μια Ferrari 375 με τον Alberto Ascari, για να καταταχθεί δεύτερος στο GP Ιταλίας. Η καριέρα του δυστυχώς τερματίστηκε το 1951 από ένα δεύτερο μεγάλο ατύχημα, στο Mille Miglia.
Σαν σήμερα το 1916 γεννήθηκε ο Gino Bianco στο Μιλάνο της Ιταλίας, ένας εκ των πρώτων Βραζιλιάνων οδηγών της F1. Ο Bianco είχε μεταναστεύσει στη Λατινική Αμερική στην ηλικία των 12 και από το 1938 ξεκίνησε να συμμετέχει σε μικρούς αγώνες της χώρας του. Ωστόσο, υπήρξε για αρκετό καιρό πολύ επιρρεπής σε ατυχήματα και δοκίμασε την τύχη του στους αγώνες αναβάσεων, ώστε να εξελιχθεί. Μάλιστα, από το 1951 κι έπειτα έμελλε να αποδειχθεί ασταμάτητος σε αυτό το είδος αγώνων στην Βραζιλία, ενώ την επόμενη χρονιά ταξίδεψε στην Ευρώπη για να συμμετάσχει στην F1. Εκπροσώπησε την ιδιωτική Escuderia Bandeirantes στο δεύτερο μισό της σεζόν και μάλιστα έγινε ο πρώτος Βραζιλιάνος που τερμάτισε σε επίσημο Grand Prix του πρωταθλήματος, με μια 18η θέση στο Silverstone. Η ομάδα ξέμεινε από χρήματα στο τέλος της χρονιάς και ο Bianco επέστρεψε στην Βραζιλία το 1953 για έναν τέταρτο τίτλο στο πρωτάθλημα αναβάσεων, πριν αποσυρθεί.
Σαν σήμερα το 1929 γεννήθηκε στο Little Marlow του Buckinghamshire ο John Barber, ένας άσημος Βρετανός οδηγός που πριν ξεκινήσει την αγωνιστική του καριέρα εργαζόταν ως ιχθυοπώλης στο Λονδίνο. Ελάχιστες πληροφορίες είναι διαθέσιμες για το πώς κατέληξε να αναρριχηθεί στο motorsport. Το 1951 είχε εμφανιστεί σε μερικούς αγώνες αναβάσεων και έπειτα συμμετείχε στην F3 και Formula Libre με μια Cooper-JAP και μια Cooper-Bristol. Παρόλο που είχε κερδίσει έναν μικρό αγώνα στο Snetterton το 1952, η υπόλοιπη σεζόν ήταν λιγότερο επιτυχημένη και επηρεασμένη από ένα μεγάλο ατύχημα. Στις αρχές του 1953, ο Barber ταξίδεψε στην Αργεντινή για να αγωνιστεί με μια εργοστασιακή Cooper T23 στο Μπουένος Άϊρες, στα πλαίσια του Grand Prix της F1 και ενός αγώνα Formula Libre· τερμάτισε 8ος και 12ος αντίστοιχα. Τελικά δεν επιθύμησε να προχωρήσει περαιτέρω στο σπορ, καθώς ενεπλάκη σε ένα δυστύχημα στο Isle of Man που σκότωσε έναν άλλον οδηγό, τον James Neilson.
Σαν σήμερα το 1972, οι θρυλικοί Mario Andretti και Jacky Ickx κατέκτησαν τη νίκη στον τελευταίο αγώνα της σεζόν για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC), μοιραζόμενοι μια Ferrari 312PB στην πίστα του Watkins Glen. Το δίδυμο αυτό ολοκλήρωσε τον 6ωρο αγώνα αντοχής έπειτα από 195 γύρους και ξεπέρασε για ελάχιστα δευτερόλεπτα την έτερη Ferrari των Ronnie Peterson και Tim Schenken. Τα ιταλικά αγωνιστικά ήταν τόσο γρήγορα και αξιόπιστα που άφησαν 14 γύρους πίσω την Mirage M6 των Derek Bell και Carlos Pace, οι οποίοι ολοκλήρωσαν το βάθρο.
Σαν σήμερα το 1980 γεννήθηκε ο Scott Dixon στο Brisbane της Αυστραλίας, από Νεοζηλανδούς γονείς. Ο “Iceman” του IndyCar επεδίωξε στα πρώτα στάδια της αγωνιστικής του καριέρας να ακολουθήσει τα χνάρια των παλιών θρύλων και συμπατριωτών Bruce McLaren και Denny Hulme, αλλά δεν μπόρεσε ποτέ να εισέλθει στα λημέρια της F1 και περιορίστηκε αποκλειστικά σε ελάχιστα τεστ με την Williams. Μετακόμισε στις Η.Π.Α. το 1999 και έκτοτε εξελίχθηκε σταδιακά σε έναν μεγάλο αστέρα των αγώνων formula, κατακτώντας αρχικά τον τίτλο στην μικρή κατηγορία Indy Lights το 2000. Την επόμενη χρονιά προβιβάστηκε από την PacWest Racing στο δημοφιλές πρωτάθλημα CART και πολύ σύντομα βρέθηκε στην αντίπαλη διοργάνωση του Indy Racing League (IRL) με την πανίσχυρη Chip Ganassi Racing. Ο Dixon παραμένει ενεργός οδηγός της ομάδας αυτής μέχρι σήμερα και μετρά τέσσερις τίτλους στο IndyCar, μια νίκη στο Indianapolis 500 καθώς και τρεις συνολικές νίκες στις 24 ώρες της Daytona.
Σαν σήμερα το 1984, ο αείμνηστος Niki Lauda κέρδισε στο Brands Hatch για το GP Μεγάλης Βρετανίας, με την McLaren-TAG να ξεκινά έτσι ένα αήττητο δεύτερο μισό της σεζόν. Ο πρωταθλητής Nelson Piquet της Brabham είχε εκκινήσει από την pole position και προηγήθηκε στους πρώτους 11 γύρους, μέχρι που ο αγώνας διακόπηκε προσωρινά λόγω ενός μεγάλου ατυχήματος του Jonathan Palmer πριν την τελευταία στροφή. Ο Piquet είχε ήδη χάσει την πρωτοπορία από τον Alain Prost, αλλά και οι δύο τους επηρεάστηκαν από μηχανικά προβλήματα και κατρακύλησαν στην κατάταξη – ο Βραζιλιάνος έχασε πίεση στο τούρμπο του κινητήρα ενώ ο Γάλλος εγκατέλειψε με αστοχία στο κιβώτιο ταχυτήτων. Έτσι, ο Lauda κέρδισε άνετα τον αγώνα, με δεύτερο τον ντόπιο Derek Warwick της Renault και τρίτο τον rookie Ayrton Senna της αδύναμης Toleman. Μάλιστα ο Senna, στο δεύτερο βάθρο του στην F1, προσέφερε όμορφες στιγμές στην απονομή σηκώνοντας εγκάρδια το χέρι του Αυστριακού θρύλου.
Σαν σήμερα το 2001, ο Max Biaggi εκκίνησε από την pole position στην πίστα του Sachsenring και κινήθηκε σε ασυναγώνιστο ρυθμό, κατακτώντας έτσι τη νίκη στο GP Γερμανίας, την τρίτη του στη σεζόν για τα 500cc του παλιού MotoGP. Ο Ιταλός της Marlboro Yamaha άφησε τον ομόσταυλο Carlos Checa και τους Ιάπωνες Norick Abe και Shinya Nakano να μονομαχήσουν για τις άλλες δύο θέσεις του βάθρου, με τον Ισπανό να τερματίζει τελικά δεύτερος για το 1-2 της ομάδας του. Επίσης, ο Nakano κατάφερε να κρατηθεί μπροστά από τον Abe κάνοντας τον ταχύτερο γύρο στο τέλος, σημειώνοντας έτσι το πρώτο του βάθρο στην παρθενική του χρονιά στη μεγάλη κατηγορία. Πιο πίσω, ο Alex Barros της Honda Pons επικράτησε των Olivier Jacque και Valentino Rossi για το κλείσιμο της πρώτης πεντάδας.
Σαν σήμερα, επίσης το 2001, η μεγάλη οβάλ πίστα του Michigan φιλοξένησε για τελευταία φορά αγώνα 500 μιλίων για το διάσημο παλιό πρωτάθλημα CART. Ο επικός αυτός αγώνας κατέγραψε 60 αλλαγές στην πρωτοπορία μεταξύ 11 οδηγών, σε μια συγκλονιστική μονομαχία πέντε οδηγών για τη νίκη. Στον τελευταίο γύρο, οι Patrick Carpentier, Dario Franchitti και Michel Jourdain Jr. αποτελούσαν την πρώτη τριάδα. Ο ομόσταυλος του Carpentier, Alex Tagliani, ήταν έναν γύρο πίσω στην 6η θέση και βρισκόταν ανάμεσα στους κορυφαίους συνδυασμούς. Μπαίνοντας στην πρώτη στροφή, ο Καναδός τους προσπέρασε και μπλόκαρε στο όριο της νομιμότητας τους Franchitti και Jourdain, δίνοντας έτσι slipstream στον Carpentier ώστε να τους ξεπεράσει στη στροφή 4 και να τεθεί επικεφαλής. Χάρη στη βοήθεια του συμπατριώτη του, ο Καναδός της Forsythe Racing κατέγραψε επιτέλους την πρώτη του νίκη μετά από 79 εμφανίσεις. Πίσω του, ο Jourdain ξεπέρασε τον Franchitti στο photo finish για τη δεύτερη θέση.
-
Κάντε μας like στο facebook
-
Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
-
Μπείτε στον server μας στο Discord
Σαν σήμερα το 2007 ο Markus Winkelhock, γιος του πρώην άσσου της F1 και των σπορ αυτοκινήτων Manfred, έγινε μόλις ο όγδοος οδηγός στην ιστορία που προηγήθηκε στο ντεμπούτο του σε Grand Prix. Το επίτευγμα αυτό σημειώθηκε στο χαοτικό Ευρωπαϊκό GP του Nürburgring, του οποίου οι ουρανοί σκοτείνιασαν επικίνδυνα ακριβώς πριν την εκκίνηση. Ο Winkelhock είχε προκριθεί 22ος αντικαθιστώντας τον Christijan Albers στην αδύναμη Spyker και άλλαξε πανέξυπνα σε βρόχινα ελαστικά στο τέλος του γύρου σχηματισμού, ξεκινώντας έτσι από το pit lane. Δικαιώθηκε απόλυτα, καθώς πάρα πολλοί οδηγοί αιφνιδιάστηκαν από μια καταιγίδα στον δεύτερο γύρο και βγήκαν εκτός πίστας. Μοιραία ο αγώνας διακόπηκε προσωρινά και ο Winkelhock υπήρξε πρωτοπόρος για 6 γύρους στο μοναδικό του Grand Prix, μέχρι την «επαναφορά της κανονικότητας» στην επανεκκίνηση. Τα υδραυλικά της Spyker αστόχησαν στον 13ο γύρο και η νίκη κατέληξε επεισοδιακά στον Fernando Alonso, μπροστά από τους Felipe Massa και Mark Webber.
Σαν σήμερα, επίσης το 2007, ο Casey Stoner κυριάρχησε στο Αμερικανικό GP του MotoGP στην Laguna Seca, κατακτώντας την έκτη του νίκη στη σεζόν και επεκτείνοντας το βαθμολογικό προβάδισμά του ενόψει της καλοκαιρινής διακοπής. Ο Αυστραλός της Ducati είχε εκκινήσει από την pole position και υπήρξε άνετα επικεφαλής έως τον τερματισμό, αφήνοντας σχεδόν 10 δευτερόλεπτα πίσω του στην Suzuki του συμπατριώτη Chris Vermeulen. Ταυτόχρονα, ο Marco Melandri της Honda Gresini οδήγησε γενναία παρά τους τραυματισμούς που αποκόμισε στην πτώση του στις κατατακτήριες δοκιμές και ολοκλήρωσε το βάθρο. Ο Valentino Rossi κατέλαβε την 4η θέση ξεπερνώντας τον Dani Pedrosa, ενώ ο τότε πρωταθλητής Nicky Hayden έχασε την ευκαιρία να κάνει τρεις τις συνεχόμενες νίκες μέσα στην πατρίδα του καθώς εγκατέλειψε στον 23ο γύρο. Τελικά, μεταξύ των πέντε Αμερικανών του αγώνα η καλύτερη κατάταξη σημειώθηκε μόλις στην 10η θέση χάρις στον πρωτάρη μικρό αδερφό του Hayden, Roger Lee.
Σαν σήμερα το 2012, ο Fernando Alonso εκκίνησε στο GP Γερμανίας του Hockenheimring από την 22η και τελευταία του pole position στην F1, αξιοποιώντας έξυπνα το KERS της μετριότατης Ferrari F2012 ώστε να πάρει πρώτος την καρό σημαία για τρίτη φορά στη σεζόν. Ο Ισπανός καταδιώχθηκε από τους ταχύτερους Jenson Button και Sebastian Vettel καθόλη τη διάρκεια του αγώνα αλλά δεν απειλήθηκε, με τον Γερμανό πρωταθλητή της Red Bull μάλιστα να δέχεται μια ποινή χρόνου και να κατατάσσεται μόλις 5ος – η ποινή αυτή είχε προέλθει από μια αντικανονική προσπέραση στον Button στην έξοδο της στροφής 6, στον 66ο γύρο. Ως εκ τούτου, στην τρίτη θέση προβιβάστηκε ο Kimi Räikkönen της Lotus, με τον Lewis Hamilton να καταγράφει σε αυτό το event την 100η του εμφάνιση στην F1· τελικά αποτέλεσε την μοναδική εγκατάλειψη του αγώνα εξαιτίας μιας ζημιάς που προκάλεσε ένα κλατάρισμα στην ανάρτηση της McLaren του.
Σαν σήμερα το 2018, το GP Γερμανίας της F1 έμεινε στην ιστορία αρχικά για την δραματική εγκατάλειψη του Sebastian Vettel. Ο Γερμανός της Ferrari, πρωτοπόρος στην βαθμολογία οδηγών έως εκείνο το σημείο, είχε εκκινήσει από την pole position και έδειχνε ασφαλής στην πρωτοπορία, μέχρι που πιάστηκε εξαπίνης από μια ελαφριά βροχόπτωση και έχασε τον έλεγχο στον 52ο γύρο, στην στροφή 12 του Hockenheimring. Ενώ τα πράγματα ήταν ήδη εφιαλτικά για τον Vettel, ο αντίπαλος Lewis Hamilton αξιοποίησε στο έπακρο την στρατηγική της Mercedes και κατέκτησε τη νίκη έχοντας εκκινήσει μόλις 14ος. Χρειάστηκε βέβαια να μεσολαβήσουν μερικές στιγμές ασυνεννοησίας περί εισόδου του Βρετανού στα pits αμέσως μετά την έξοδο του Vettel, καθώς και team orders προς τον ταχύτερο ομόσταυλο Valtteri Bottas. Τα «Ασημένια Βέλη» έκλεισαν τελικά το 1-2 και η τρίτη θέση του βάθρου καταλήφθηκε από την έτερη Ferrari του Kimi Räikkönen.