Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1906 δόθηκε η εκκίνηση στο πρώτο επίσημο Grand Prix στα χρονικά του motorsport, το οποίο έλαβε χώρα στους δημόσιους δρόμους λίγο έξω από την πόλη του Le Mans στη Γαλλία. Το event είχε διάρκεια δύο ημερών και νικητής του αναδείχθηκε ο Ούγγρος Ferenc Szisz, ολοκληρώνοντας τον αγώνα σε πάνω από 12 ώρες με ένα Renault AK, σε μέση ωριαία ταχύτητα κοντά στα 101 km/h. Οι πρώτοι δύο γύροι της τεράστιας διαδρομής των 103 χιλιομέτρων είχαν ως επικεφαλής τον Paul Baras σε μια Brasier, με τον Szisz να τον προσπερνά στον τρίτο γύρο και να ελέγχει τον ρυθμό ώστε να σημειώσει ένα ανεκτίμητο και διαχρονικό αποτέλεσμα. Συνολικά 32 αυτοκίνητα έλαβαν μέρος, με τον Ιταλό Felice Nazzaro να τερματίζει δεύτερος οδηγώντας ένα Fiat.
Σαν σήμερα το 1929 γεννήθηκε στο Wood Green του Λονδίνου ο Rodney Nuckey. Ο Βρετανός ξεκίνησε την πορεία του στο motorsport το 1952 όταν συμμετείχε στην Formula 3 500cc, κερδίζοντας μικρούς αγώνες στη Σουηδία. Έπειτα αγόρασε μια Cooper-Bristol T23 προδιαγραφών F2 για το 1953 και έδωσε το παρόν σε μερικούς ακόμη μικρούς αγώνες στη Σκανδιναβική περιφέρεια, κερδίζοντας στη Φινλανδία έναντι πενιχρού ανταγωνισμού. Σταδιακά επεκτάθηκε στη Μεγάλη Βρετανία και την υπόλοιπη Ευρώπη, κάνοντας μάλιστα το ντεμπούτο του στην F1 τον Αύγουστο της ίδιας χρονιάς, στο GP Γερμανίας· τερμάτισε δύο γύρους πίσω από τον νικητή Giuseppe Farina, στην 11η θέση. Ο Nuckey προοριζόταν να εκκινήσει και στο GP Μεγάλης Βρετανίας του 1954 αλλά τελικά έδωσε το αυτοκίνητο στον Eric Brandon και στο τέλος της χρονιάς αποσύρθηκε από τους αγώνες. Μετανάστευσε στην Αυστραλία για να εργαστεί ως οικοδόμος και ύστερα στις Φιλιππίνες, μέχρι τον θάνατό του το 2000.
Σαν σήμερα το 1949, ύστερα από εκτεταμένες εργασίες αναστήλωσης της πίστας του Sarthe κατά τους προηγούμενους μήνες, ο 24ωρος αγώνας του Le Mans ολοκληρώθηκε για πρώτη φορά μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η νίκη απονεμήθηκε στην Ferrari 166MM των Luigi Chinetti και Peter Selsdon, με τον Ιταλό μάλιστα να αναλαμβάνει το αυτοκίνητο για σχεδόν 23 ώρες – ο Βρετανός ευγενής είχε οδηγήσει για μόλις 72 λεπτά κατά το ξημέρωμα. Ο αγώνας αμαυρώθηκε από το μεγάλο ατύχημα του Pierre Maréchal, ο οποίος συγκρούστηκε στην ευθεία μεταξύ των στροφών Arnage και Maison Blanche ενώ προσπαθούσε να προσπεράσει ένα άλλο αυτοκίνητο. Η Aston Martin DB2 τούμπαρε βίαια και χτύπησε άσχημα τον άτυχο Βρετανό-Γάλλο, ο οποίος απεβίωσε την επόμενη μέρα στο νοσοκομείο.
Σαν σήμερα το 1955 γεννήθηκε ο Philippe Streiff. Ο Γάλλος πήρε το βάπτισμα του πυρός στην F1 στον τελευταίο αγώνα του 1984 μέσω της Renault και επέστρεψε με την Ligier στα τέλη της επόμενης χρονιάς, ως αντικαταστάτης του απολυμένου Andrea de Cesaris. Μάλιστα τερμάτισε τρίτος στο GP Αυστραλίας και ανέβηκε στο βάθρο για πρώτη και τελευταία φορά, «πληγώνοντας» ωστόσο την υπόληψή του όταν σχεδόν στέρησε το 2-3 από την ομάδα, έπειτα από μια μικρή σύγκρουση με τον ομόσταυλο Jacques Laffite στον προτελευταίο γύρο. Ο Streiff αποδεσμεύτηκε και για τις επόμενες δύο σεζόν περιορίστηκε στην μετριότητα με την Tyrrell, αλλάζοντας λημέρια το 1988 για να μεταφερθεί στο αδύναμο μικρό αγωνιστικό τμήμα της AGS. Λίγο πριν το ξεκίνημα της σεζόν του 1989, ο Γάλλος ενεπλάκη σε ένα φρικιαστικό ατύχημα ενώ έκανε δοκιμές στην πίστα Jacarepaguá της Βραζιλίας. Η ελλιπής μέριμνα που δέχτηκε δυστυχώς τον κατέστησε τετραπληγικό και καθηλωμένο σε αναπηρικό αμαξίδιο.
Σαν σήμερα το 1960, ακριβώς μία εβδομάδα μετά το τραγικό GP Βελγίου της F1, οι Olivier Gendebien και Paul Frère επικράτησαν στις 24 ώρες του Le Mans μοιραζόμενοι μια Ferrari 250 Testa Rossa. Το event είχε λάβει χώρα στα πλαίσια του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Σπορ Αυτοκινήτων (WSC), με την κόντρα ανάμεσα σε Ferrari και Porsche να προσελκύει δεκάδες χιλιάδων θεατών. Η ιταλική εταιρεία συμμετείχε με συνολικά 13 αυτοκίνητα και αποδείχθηκε κυρίαρχη του αγώνα, του οποίου η έκβαση επηρεάστηκε άμεσα από μια καταρρακτώδη στις πρώτες ώρες. Οι απαιτητικές συνθήκες οδήγησαν σε πολλά ατυχήματα και μηχανικά προβλήματα, με ακόμη περισσότερα πληρώματα να εγκαταλείπουν κατά τη διάρκεια της νύχτας και να αφήνουν ελεύθερο πεδίο στις Ferrari. Οι Gendebien/Frère ξεπέρασαν άνετα και κατά τέσσερις γύρους μια ιδιωτική Testa Rossa, την οποία είχε μοιραστεί ο πολύπειρος André Pilette με τον 18χρονο Ricardo Rodríguez – τον νεότερο μέχρι σήμερα οδηγό που ανέβηκε στο βάθρο του Sarthe.
Σαν σήμερα το 1964 γεννήθηκε ο θρύλος των αγώνων rally, Tommi Mäkinen. Ο Φινλανδός υπήρξε μπροστάρης της Mitsubishi στα χρυσά χρόνια της ιαπωνικής φίρμας στο WRC, κατακτώντας τέσσερις συνεχόμενους τίτλους από το 1996 έως το 1999 – ο τελευταίος του θρίαμβος μάλιστα προήλθε με συγκλονιστικό τρόπο, όταν ο αντίπαλος Carlos Sainz Sr. εγκατέλειψε στα τελευταία μέτρα του Rally Μεγάλης Βρετανίας. Ο Mäkinen ολοκλήρωσε την καριέρα του στα τέλη του 2003, μετρώντας συνολικά 24 νίκες. Με αφορμή την επιστροφή της Toyota στο κορυφαίο επίπεδο του WRC το 2016, επιτέλεσε καθήκοντα αγωνιστικού επικεφαλής στην αρμόδια Gazoo Racing WRT, τα οποία και παρέδωσε στον Jari-Matti Latvala στις αρχές του 2021.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 25 Ιουνίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1971 γεννήθηκε στη Ρώμη ο βετεράνος των αγώνων μοτοσικλετών, Max Biaggi. Ο Ιταλός κατέκτησε τέσσερις συνεχόμενους τίτλους στην μικρή κατηγορία των 250cc, κερδίζοντας έτσι το εισιτήριο για την κορυφαία κατηγορία 500cc το 1998. Μέχρι το 2005 έμελλε να κερδίσει συνολικά 8 αγώνες για την Honda και την Yamaha, ενώ τερμάτισε δεύτερος στο πρωτάθλημα σε τρεις χρονιές. Αφού έμεινε προσωρινά εκτός αγωνιστικής δράσης για το 2006, ο Biaggi μεταπήδησε στα Superbikes το 2007 και έκτοτε εξελίχθηκε σε άσσο της εργοστασιακής Aprilia. Το 2010 κατέκτησε άνετα τον τίτλο και επανέλαβε τον θρίαμβο αυτόν με συγκλονιστικό τρόπο το 2012, ξεπερνώντας τον Tom Sykes για μόλις 0,5 βαθμούς. Στη συνέχεια τερμάτισε την καριέρα του και επέστρεψε προσωρινά το 2015 για τέσσερις αγώνες, ως μεμονωμένη συμμετοχή της Aprilia.
Σαν σήμερα το 1976, ο Barry Sheene κατέκτησε την τέταρτη νίκη του στη σεζόν, κερδίζοντας στο Assen της Ολλανδίας για τον πέμπτο γύρο στα 500cc του παλιού MotoGP – η πρώτη του νίκη σημειώθηκε, παραδόξως, στην ίδια πίστα έναν χρόνο νωρίτερα. Αργότερα μέσα στη σεζόν, ο Sheene έμελλε να κερδίσει στο Anderstorp της Σουηδίας και να στεφθεί παγκόσμιος πρωταθλητής, πλαισιώνοντας έτσι τους Les Graham, Geoff Duke, John Surtees, Mike Hailwood και Phil Read στη λίστα των Βρετανών πρωταθλητών.
Σαν σήμερα το 2004, ο Valentino Rossi προσπέρασε τον Sete Gibernau στον τελευταίο γύρο του GP Ολλανδίας στο Assen και κατέκτησε εντυπωσιακά τη νίκη, ισοφαρίζοντας παράλληλα τον Ισπανό στη βαθμολογία οδηγών. Ο «Γιατρός» είχε εκκινήσει από την pole position αλλά έχασε την πρωτοπορία σχεδόν αμέσως από τον Carlos Checa, τον οποίο ωστόσο ξεπέρασε πολύ σύντομα μαζί με τον Gibernau. Οι δύο διεκδικητές του τίτλου έδωσαν τη μονομαχία τους σε όλο τον αγώνα, με τον Alex Barros να παρεμβαίνει προσωρινά στον 11ο γύρο προσπερνώντας τον Rossi· η υπεροχή του Βραζιλιάνου κράτησε για μόλις λίγα δευτερόλεπτα όταν έπεσε και εγκατέλειψε. Ο Gibernau μπόρεσε να ξεφύγει ελάχιστα σε εκείνο το σημείο, αλλά τελικά προσπεράστηκε στη στροφή Stekkenwal (τωρινή στροφή 10) στον τελευταίο γύρο και συμβιβάστηκε με τη δεύτερη θέση. Το βάθρο του αγώνα ολοκληρώθηκε από τον νεαρό Marco Melandri της Yamaha Tech 3.
Σαν σήμερα το 2010, το 80ο GP Ολλανδίας στα χρονικά των αγώνων μοτοσικλετών ανέδειξε για νικητή τον Jorge Lorenzo. Ο Ισπανός μπροστάρης της Fiat Yamaha εκκίνησε στην πίστα του Assen από την pole position και διατήρησε μια ασφαλή απόσταση από τους Dani Pedrosa και Casey Stoner, ώστε να πάρει την τέταρτη νίκη του στη σεζόν χωρίς να απειληθεί. Ο πρωτάρης Ben Spies κατέλαβε την 4η θέση με την Yamaha Tech 3 και ξεπέρασε τους Andrea Dovizioso και Randy de Puniet, σε μια τριπλή μονομαχία που διατηρήθηκε ζωντανή σε σχεδόν όλο το δεύτερο μισό του αγώνα. Η πρώτη δεκάδα συμπληρώθηκε από τους Nicky Hayden, Colin Edwards, Marco Simoncelli και Aleix Espargaró.
Σαν σήμερα το 2011 διεξήχθη το ανιαρό Ευρωπαϊκό GP της F1 στο σιρκουί πόλης της Βαλένθια. Ο αγώνας μονοπωλήθηκε κατά κράτος από την Red Bull και τον Sebastian Vettel, με τον Γερμανό πρωταθλητή να εκκινεί από την pole position και να παίρνει με άνεση την 6η του νίκη στη σεζόν. Ο Fernando Alonso κατάφερε να μπει σφήνα ανάμεσα στους οδηγούς της αυστριακής ομάδας στο βάθρο, έχοντας ξεπεράσει τον Mark Webber στη φάση των pit stops. Ο αγώνας στη Βαλένθια έχει μείνει στην ιστορία του πρωταθλήματος για τον μεγαλύτερο αριθμό οδηγών που κατετάγησαν (24). Ως εκ τούτου, ο Narain Karthikeyan της HRT κατέχει το αρνητικό ρεκόρ για την χαμηλότερη θέση τερματισμού – μάλιστα ο Ινδός είχε ήδη καταρρίψει μία φορά το σχετικό ρεκόρ στο παρελθόν (23ος στο GP Κίνας της ίδιας χρονιάς), έχοντάς το σημειώσει πάλι ο ίδιος (20ος στο GP Ιταλίας του 2005).
Σαν σήμερα το 2016, το GP Ολλανδίας στην πίστα του Assen έμελλε να προσφέρει στον Jack Miller την πρώτη νίκη της καριέρας του στην μεγάλη κατηγορία του MotoGP. Ο Αυστραλός της Marc VDS Honda είχε εκκινήσει μόλις 18ος, με τον αγώνα να διακόπτεται έπειτα από 14 γύρους εξαιτίας έντονης βροχόπτωσης. Όταν επανήλθε η δράση για τους υπόλοιπους 12 γύρους, ο Valentino Rossi τέθηκε επικεφαλής και άρχισε να ξεμακραίνει, μέχρι που έπεσε όπως οι Andrea Dovizioso και Danilo Petrucci και αναγκάστηκε να εγκαταλείψει. Η εξέλιξη αυτή αποδείχθηκε καθοριστική για την έκβαση του πρωταθλήματος, καθώς ο Marc Márquez τερμάτισε στη δεύτερη θέση και απέκτησε ξεκάθαρο βαθμολογικό προβάδισμα. Η τρίτη θέση καταλήφθηκε από την Pramac Ducati του Scott Redding, σε μια σπάνια διπλή εκπροσώπηση ιδιωτικών ομάδων στο βάθρο. Ο πρωταθλητής Jorge Lorenzo δεν μπόρεσε ποτέ να βρει ρυθμό στις απαιτητικές βρόχινες συνθήκες και τερμάτισε μόλις 10ος.