Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1926 διεξήχθη το GP Γαλλίας στην πόλη του Miramas για μοναδική φορά, με το event να μένει χαραγμένο ανεξίτηλα στην ιστορία για τον μικρότερο αριθμό αυτοκινήτων που έδωσαν το παρόν σε αγώνα ταχύτητας. Χαρακτηριστικά, από τα 12 αυτοκίνητα που προορίζονταν να εμφανιστούν, μόνο τρία είχαν τελικά ετοιμαστεί εγκαίρως για συμμετοχή. Επρόκειτο για τις εργοστασιακές Bugatti 39A και μόλις μία κατάφερε να πάρει κατάταξη: αυτή του Jules Goux. Ο Ιταλός Meo Costantini τερμάτισε 15 γύρους πίσω και δεν κατετάγη, ενώ ο Ισπανός Pierre de Vizcaya εγκατέλειψε πριν τα μισά της διαδρομής με αστοχία στον κινητήρα του.
Σαν σήμερα το 1935 γεννήθηκε ο Carlo Facetti στο Cormano, ένα βόρειο προάστιο του Μιλάνου. Ο Ιταλός ξεκίνησε να τρέχει σε αγώνες το 1953 και 10 χρόνια αργότερα κατάφερε να κερδίσει αγώνες στο νεοσύστατο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού, έναν θεσμό στον οποίο έμελλε να στεφθεί πρωταθλητής το 1979. Συμμετείχε επίσης στην F3 κατά τη δεκαετία του ’60 και το 1968 προβιβάστηκε στην F2 με την Tecno. Οι επιδόσεις του ήταν αδιάφορες αλλά αναδείχθηκε περισσότερο στους αγώνες αντοχής από εκείνη την περίοδο κι έπειτα, εξυπηρετώντας το αγωνιστικό τμήμα Autodelta της Alfa Romeo σε events του Le Mans αλλά και του ευρύτερου Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Σπορ Αυτοκινήτων (WSC). Παρόλο που η προσοχή του ήταν επικεντρωμένη στους αγώνες αντοχής, ο Facetti δοκίμασε (αποτυχημένα) να προκριθεί στο GP Ιταλίας του 1974 με μια Brabham BT42 της Scuderia Finotto. Συνέχισε τις εξορμήσεις του στα touring cars και τα σπορ αυτοκίνητα έως τα μέσα των ‘90s.
Σαν σήμερα το 1936 απεβίωσε ο Bernard Rubin σε ηλικία μόλις 39 χρονών, εξαιτίας μιας θανατηφόρας βακτηριακής μόλυνσης. Γεννημένος στη Μελβούρνη, ο Αυστραλός υπήρξε ένας εκ των βασικών οδηγών της πανίσχυρης Bentley κατά τη δεκαετία του ‘20 και κατάφερε να στεφθεί νικητής στις 24 ώρες του Le Mans το 1928, μοιραζόμενος μια Bentley 4½ λίτρων με τον επικεφαλής Woolf Barnato. Η βρετανική φίρμα τερμάτισε όλες τις αγωνιστικές της λειτουργίες το 1930 και ο Rubin εκπροσώπησε άλλες εταιρείες σε events ανά την Ευρώπη, μέχρι να ενασχοληθεί επαγγελματικά με την πιλοτική αεροπλάνων.
Σαν σήμερα το 1942 γεννήθηκε στο Wandsworth του Λονδίνου ο Chris Irwin, ένας από τους ουκ ολίγους ταλαντούχους Βρετανούς οδηγούς της εποχής του. Ο Irwin συμμετείχε σε 10 Grand Prix της F1 το 1966-1967 και κατέγραψε αξιόλογες επιδόσεις, αλλά οι τελευταίες εμφανίσεις του επισκιάστηκαν από την μεγάλη αναξιοπιστία της BRM P83 και του κινητήρα H16 που αυτή διέθετε. Βέβαια, έκανε ιδιαίτερη αίσθηση στο GP Γαλλίας του 1967 όταν εκκίνησε μπροστά από τον ομόσταυλο Jackie Stewart, οδηγώντας σε όλον τον αγώνα με σπασμένο συμπλέκτη ενόσω ήταν 4ος. Τελικά ο κινητήρας παρέδωσε πνεύμα στον τελευταίο γύρο, αλλά ο Irwin κατάφερε και πάλι να βαθμολογηθεί στην 5η θέση. Η πολλά υποσχόμενη καριέρα του τερματίστηκε άδοξα το 1968 στις δοκιμές για τα 1000 χιλιόμετρα του Nürburgring, σε μια μεγάλη σύγκρουση στη στροφή Flugplatz πίσω από το τιμόνι ενός Ford P68.
Σαν σήμερα το 1965, το GP Γαλλίας της F1 φιλοξενήθηκε για πρώτη φορά στην πίστα του Clermont-Ferrand, μια μεγάλη απαιτητική διαδρομή μήκους 8 χιλιομέτρων στους πρόποδες ενός ανενεργού ηφαιστείου, με έντονες υψομετρικές διαφορές και είδη στροφών που ενίοτε συνάρπαζαν και καταπονούσαν τους οδηγούς αυτοκινήτων αλλά και τους μοτοσικλετιστές. Παρά τη φύση αυτήν της πίστας, ο θρυλικός Jim Clark είχε εκκινήσει από την pole position και έκανε περίπατο μέχρι τον τερματισμό, για το 7ο Grand Chelem του και την τρίτη του νίκη στη σεζόν. Δεύτερος τερμάτισε ο Jackie Stewart με μια BRM P261 και τρίτος ο John Surtees με μια Ferrari 158.
Σαν σήμερα το 1985 γεννήθηκε στο Wiesbaden ο Nico Rosberg, γιος του πρωταθλητή στην F1 για το 1982, Keke Rosberg. Ο Γερμανός είχε κατακτήσει τον πρώτο τίτλο στην ιστορία του GP2 Series το 2005, πριν προβιβαστεί στην F1 μέσω της Williams την επόμενη χρονιά. Παρέμεινε στην ομάδα του Grove για τέσσερις σεζόν και έπειτα μεταφέρθηκε στην Mercedes ως ομόσταυλος του Michael Schumacher. Η παρθενική νίκη του Rosberg σημειώθηκε στο GP Κίνας του 2012 (στην 111η εμφάνισή του), με τις επόμενες τέσσερις χρονιές να τον βρίσκουν αυτήν τη φορά στο πλάι του Lewis Hamilton. Η μετάβαση της F1 στην υβριδική εποχή βρήκε την Mercedes και τον Βρετανό σε ανίκητη φόρμα, με τον Rosberg τελικά να επικρατεί στην μάχη για τον τίτλο το 2016. Μάλιστα αποσύρθηκε ολοκληρωτικά μόλις πέντε μέρες μετά τον τελευταίο αγώνα της χρονιάς, κλείνοντας τον κύκλο του στο motorsport με 23 νίκες σε 206 Grand Prix.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 26 Ιουνίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1994 απεβίωσε σε ηλικία 79 χρονών ο Sam Hanks, ένας εκ των νικητών του Indianapolis 500. Ο Αμερικανός συμμετείχε ενεργά στο event του Brickyard αλλά και το ευρύτερο πρωτάθλημα αυτοκινήτων των Η.Π.Α. (AAA) μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, κατακτώντας τον τίτλο το 1953. Το 1956 τερμάτισε δεύτερος στο Indianapolis 500, πίσω μόνο από τον Pat Flaherty, και σκεφτόταν να αποσυρθεί από τους αγώνες. Τελικά, μετά την παρότρυνση του επικεφαλής ομάδας George Salih, ο Hanks επέστρεψε στην Indianapolis για μια τελευταία φορά το 1957 και τελικά κατέκτησε τη νίκη έπειτα από 13 απόπειρες, ξεπερνώντας τον Jim Rathmann.
Σαν σήμερα το 1999 διεξήχθη το GP Γαλλίας της F1 στο Magny-Cours, έχοντας ήδη δημιουργήσει πολλές προσδοκίες από τις βρόχινες κατατακτήριες δοκιμές του. Ο Rubens Barrichello εκκίνησε από την pole position με την ομάδα της Stewart GP και κυριάρχησε στο πρώτο σκέλος του αγώνα, μέχρι που άνοιξαν οι ουρανοί στον 21ο γύρο και έφεραν ανακατατάξεις. Στο μεταξύ οι πρωταγωνιστές της σεζόν, Mika Häkkinen και Michael Schumacher, ανέκαμψαν από τις κακές κατατακτήριες δοκιμές τους, ερχόμενοι όμως αντιμέτωποι με δυσκολίες στον αγώνα· ο Φινλανδός έχασε τον έλεγχο στη στροφή 5 του 38ου γύρου προσπαθώντας να πάρει την πρωτοπορία από τον Barrichello, με τον Γερμανό να χάνει πολύ χρόνο εξαιτίας μιας δυσλειτουργίας στα ηλεκτρικά. Ο Heinz-Harald Frentzen αξιοποίησε την έξυπνη στρατηγική της Jordan και ξεπέρασε τους Häkkinen/Barrichello για την δεύτερη νίκη της καριέρας του, με τέταρτη την Williams του Ralf Schumacher και τις Ferrari να κλείνουν τη βαθμολογούμενη εξάδα.
Σαν σήμερα το 2009, ο Valentino Rossi επικράτησε στο GP Ολλανδίας του Assen και κατέκτησε την 100η νίκη της καριέρας του με μια επιβλητική εμφάνιση. Ο «Γιατρός» της Fiat Yamaha είχε εκκινήσει από την pole position και, σε αντίθεση με το περασμένο GP Καταλονίας, δεν χρειάστηκε να επιχειρήσει προσπέρασμα στον τελευταίο γύρο για να κερδίσει. Ο ομόσταυλος Jorge Lorenzo τερμάτισε στη δεύτερη θέση, χωρίς ωστόσο να αποτελέσει ουσιαστική απειλή για τον νέο επικεφαλής της βαθμολογίας. Το βάθρο έκλεισε ο Casey Stoner σε έναν μοναχικό αγώνα, με τον Colin Edwards να ολοκληρώνει στην 4η θέση για την Tech 3 Yamaha και τον Chris Vermeulen της Suzuki να κλείνει την πρώτη πεντάδα.
Σαν σήμερα το 2010, ο Sebastian Vettel ξεπέρασε άνετα τις McLaren των Lewis Hamilton και Jenson Button για να στεφθεί νικητής στο Ευρωπαϊκό GP του σιρκουί πόλης στη Βαλένθια. Ο αγώνας προσέφερε ελάχιστο ενδιαφέρον, με το τεράστιο ωστόσο ατύχημα του Mark Webber να χαράσσεται στη μνήμη πολλών μέχρι σήμερα. Ο Αυστραλός της Red Bull προσπαθούσε να ανακάμψει από ένα αργό pit stop στην αρχή του αγώνα και χρειάστηκε να προσπεράσει την αργή Lotus του Heikki Kovalainen στον 9ο γύρο. Όμως, οδεύοντας προς τη στροφή 12, ο Φινλανδός φρέναρε νωρίτερα και ο Webber έπεσε πάνω του με αποτέλεσμα να απογειωθεί το μονοθέσιο και να πέσει με δύναμη στις μπαριέρες – ευτυχώς δεν τραυματίστηκε κανείς. Το συμβάν οδήγησε μοιραία στην είσοδο του αυτοκινήτου ασφαλείας, το οποίο προσπέρασε αντικανονικά ο Hamilton. Βέβαια, η ποινή διέλευσης που εξέτισε του επιβλήθηκε σε πολύ προχωρημένο στάδιο του αγώνα και ο Βρετανός δεν έχασε ουσιαστικά καμία θέση.
Σαν σήμερα το 2015, το GP Ολλανδίας στην πίστα του Assen προσέφερε έναν δραματικό τερματισμό για τον αγώνα του MotoGP, με πρωταγωνιστές τους Valentino Rossi και Marc Márquez. Ο «Γιατρός» είχε εκκινήσει από την πρώτη του pole position μετά το GP Βαλένθιας του 2014 και μονομάχησε λυσσαλέα με τον Ισπανό της Repsol Honda, ο οποίος επιχείρησε να του κλέψει τη νίκη στο τελευταίο chicane του τελευταίου γύρου με ένα απαιτητικό προσπέρασμα. Ο Rossi αναγκάστηκε να βγει εκτός πίστας και «ίσιωσε» το chicane, επιστρέφοντας μπροστά από τον Márquez για να κατακτήσει την 7η νίκη του στο Assen. Ο Jorge Lorenzo ολοκλήρωσε το βάθρο με την έτερη Movistar Yamaha ενώ ο Aleix Espargaró, η έκπληξη των κατατακτηρίων δοκιμών, δεν βρήκε ποτέ ρυθμό και τερμάτισε μόλις 9ος.