Σαν σήμερα, 28 Μαΐου στον μηχανοκίνητο αθλητισμό – INDY 500 SPECIAL

Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.

Σαν σήμερα το 1910 γεννήθηκε στην Αλγερία ο Guy Moll, νικητής του GP Μονακό και του φημισμένου Avusrennen το 1934. Όντας προστατευόμενος οδηγός του διάσημου τότε άσσου Marcel Lehoux, ο Moll αγωνίστηκε μόνο στην Ευρώπη για ελάχιστες σεζόν. Ωστόσο, είχε κάνει τόση πολλή αίσθηση που ο αείμνηστος Enzo Ferrari τον κατέτασσε οδηγικά δίπλα σε μεγάλους αστέρες των αγώνων, όπως ο Tazio Nuvolari και ο Stirling Moss. Ο Γάλλος είχε τερματίσει δεύτερος με μια Bugatti T51, πίσω από τον Lehoux, στο χιονισμένο GP του Pau το 1933 και είχε συμφωνήσει να οδηγήσει μια Alfa Romeo P3 για λογαριασμό της Scuderia Ferrari. Κατέκτησε τη νίκη στο GP Μονακό του 1934 και ξεπέρασε τις πανίσχυρες Auto Union στο AVUS. Τελικά ο Moll σκοτώθηκε άδοξα την ίδια χρονιά στη βροχερή Pescara, ενώ μονομαχούσε με τον Luigi Fagioli για την πρωτοπορία του Coppa Acerbo.

Σαν σήμερα το 1913 γεννήθηκε ο Peter Mitchell-Thomson ή εν συντομία Peter Selsdon, ένας εκ των νικητών στις 24 ώρες του Le Mans το 1949. Ο Βρετανός υπήρξε γιος του Σκωτσέζου βουλευτή William Mitchell-Thomson, ο οποίος συνέβαλε στη δόμηση του πασίγνωστου Βρετανικού τηλεοπτικού σταθμού BBC κατά τη δεκαετία του ‘30. Την ίδια περίοδο, ο Peter Selsdon συμμετείχε στις 24 ώρες του Le Mans σε δύο περιπτώσεις. Υπηρέτησε στο Βρετανικό Πολεμικό Ναυτικό κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και το 1949, στον πρώτο αγώνα του Sarthe μετά τον πόλεμο, πήρε τη νίκη μαζί με τον Luigi Chinetti οδηγώντας μια Ferrari 166 MM. Σύμφωνα με τις πηγές, ο Selsdon οδήγησε για μόλις 72 λεπτά κατά το ξημέρωμα, αλλά παρόλα αυτά αναδείχθηκε νικητής μαζί με τον Αμερικανό. Η τελευταία του εμφάνιση σημειώθηκε έναν χρόνο μετά, με τον Selsdon να εγκαταλείπει κατά τη 17η ώρα λόγω ατυχήματος.

Peter Mitchell-Thomson (αριστερά) – Luigi Chinetti (δεξιά)

Σαν σήμερα το 1938 γεννήθηκε στο Assen της Ολλανδίας ο Eppie Wietzes. Όταν ήταν 12 χρονών μετανάστευσε μαζί με την οικογένειά του στον Καναδά και στα τέλη των ‘50s ξεκίνησε να εμπλέκεται με τους αγώνες ταχύτητας. Με αφορμή τη διεξαγωγή του πρώτου GP Καναδά στην F1, το 1967 χρηματοδοτήθηκε η συμμετοχή του στο βροχερό Mosport με μια τρίτη εργοστασιακή Lotus 49. Τελικά ο Wietzes δέχτηκε μαύρη σημαία στον 70ο γύρο, διότι τα ηλεκτρικά του μονοθεσίου παρουσίασαν βλάβη και η ομάδα έσπευσε προς το μέρος του για να το σπρώξει προς τα pits. Το 1973 οδήγησε στο Mosport το πρώτο αυτοκίνητο ασφαλείας που βγήκε στην πίστα στα πλαίσια ενός αγώνα F1, ενώ εμφανίστηκε ξανά ως οδηγός στο ίδιο event το 1974 με μια νοικιασμένη Brabham BT42 αλλά εγκατέλειψε. Μέχρι την απόσυρσή του το 1987, ο Wietzes στέφθηκε πρωταθλητής του Trans-Am το 1981 και είχε καθιερωθεί ως άσσος του καναδικού motorsport.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα το 1976, ο Harry Källström οδήγησε ένα Datsun Violet με συνοδηγό τον Claes-Göran Andersson και κατέκτησε τη νίκη στο Rally Ακρόπολις, τη μοναδική του νίκη στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rally (WRC). Οι δύο Σουηδοί ξεπέρασαν για πάνω από 5 λεπτά μια Alpine-Renault A110, την οποία οδήγησε ο ντόπιος Τάσος ‘Siroco’ Λιβιεράτος με συνοδηγό τον Μίλτο Ανδριόπουλο. Η τρίτη θέση του βάθρου καταλήφθηκε από ένα άλλο Datsun Violet που μοιράστηκαν οι Shekhar Mehta και Henry Liddon.

Σαν σήμερα το 1978, ο Al Unser Sr. κυριάρχησε στο δεύτερο μισό του Indianapolis 500 ύστερα από την εγκατάλειψη του Danny Ongais και θριάμβευσε για τρίτη φορά στο Brickyard, οδηγώντας μια Lola 78 για λογαριασμό του Jim Hall και της Chaparral. Βέβαια οι τελευταίοι 20 γύροι ήταν ιδιαίτερα αγχωτικοί, διότι η εμπρόσθια πτέρυγα του Αμερικανού θρύλου είχε στραβώσει στο τελευταίο του pit stop και τον δυσκόλεψε στην οδήγησή του. Παρόλα αυτά διαχειρίστηκε την ασφαλή διαφορά που είχε χτίσει από τον δεύτερο Tom Sneva και δεν απειλήθηκε ουσιαστικά. Άξια αναφοράς είναι η 9η θέση της Janet Guthrie και για σχεδόν τρεις δεκαετίες υπήρξε η υψηλότερη κατάταξη γυναίκας οδηγού στο συγκεκριμένο event. Το Indianapolis 500 του 1978 ήταν επίσης το τελευταίο πριν ξεκινήσει η αναδιοργάνωση των αμερικανικών αγώνων formula, η οποία επέφερε την θεμελίωση του πρωταθλήματος CART και την πρώτη φάση του περιβόητου “split”.

Σαν σήμερα το 1989, ο Emerson Fittipaldi βγήκε νικητής στην ιστορική μονομαχία του με τον Al Unser Jr. και κατέκτησε την πρώτη από τις δύο νίκες του στο Indianapolis 500. Ο Βραζιλιάνος παγκόσμιος πρωταθλητής είχε κυριαρχήσει σχεδόν σε όλον τον αγώνα, με τον “Little Al” να ακολουθεί μια ριψοκίνδυνη στρατηγική στη διαχείριση των καυσίμων του και να παίρνει την πρωτοπορία στον 196ο γύρο. Στον 199ο και προτελευταίο γύρο, οι δύο οδηγοί ήρθαν αντιμέτωποι με αργότερους συνδυασμούς μονοθεσίων και ο Fittipaldi είχε βρεθεί στην εσωτερική για την στροφή 3. Τελικά οι δυο τους ακούμπησαν τροχούς και ο Unser έπεσε στον τοίχο, αφήνοντας στον Βραζιλιάνο ελεύθερο πεδίο για τον τερματισμό. Στον αγώνα αυτόν παραδόξως η Team Penske δεν μπόρεσε να τερματίσει με κανένα της μονοθέσιο, με τους Danny Sullivan, Rick Mears και Al Unser Sr. να εγκαταλείπουν με προβλήματα αξιοπιστίας.

Σαν σήμερα

Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 27 Μαΐου στον μηχανοκίνητο αθλητισμό – INDY 500 SPECIAL

Σαν σήμερα, επίσης το 1989, ο αείμνηστος Ayrton Senna κυριάρχησε στο GP Μεξικού με την McLaren, με τον ομόσταυλο Alain Prost να εκκινεί λανθασμένα με τα μαλακά ελαστικά της Goodyear και να κατρακυλά στην κατάταξη. Ο Γάλλος «Καθηγητής» τελικά τερμάτισε στην 5η θέση, με τον Senna να πλαισιώνεται στο βάθρο από τον Riccardo Patrese της Williams και τον Michele Alboreto της Tyrrell – αυτό μάλιστα ήταν το τελευταίο βάθρο για τον Alboreto στην F1. Πιο πίσω, ο Gabriele Tarquini ολοκλήρωσε τον αγώνα στην 6η θέση με μια αργή AGS JH23B, προσφέροντας στην μικρή γαλλική ομάδα τον δεύτερο και τελευταίο βαθμό στην ιστορία της.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα το 1992, η αυτοκινητοβιομηχανία της McLaren παρουσίασε ένα επαναστατικό αυτοκίνητο δρόμου στο Μονακό. Επρόκειτο για την εμβληματική McLaren F1, τον σχεδιασμό της οποίας είχε επιμεληθεί ο ευφυέστατος Gordon Murray με τον Peter Stevens και ενσωμάτωνε τεχνολογίες από τα Grand Prix της εποχής. Το ταχύτατο αυτό supercar έγινε σύντομα ένα από τα πιο αγαπημένα και ελκυστικά αυτοκίνητα, φτάνοντας μάλιστα το 1995 στην κορυφή των αγώνων αντοχής, κατακτώντας τις 24 ώρες του Le Mans στην παρθενική του εμφάνιση στο Sarthe.

Σαν σήμερα το 1995, ο Jacques Villeneuve έγραψε ιστορία καθώς έγινε ο πρώτος, και μοναδικός μέχρι σήμερα, Καναδός νικητής του Indianapolis 500. Το event ήταν άκρως ανατρεπτικό από την αρχή των προκριματικών: οι Al Unser Jr. και Emerson Fittipaldi της απροετοίμαστης Team Penske απέτυχαν να προκριθούν, ενώ ο Villeneuve δέχτηκε ποινή δύο γύρων στον αγώνα λόγω αντικανονικής προσπέρασης του αυτοκινήτου ασφαλείας στους γύρους 39-40. Μέχρι τον γύρο 124, ο Villeneuve είχε ανακτήσει τους γύρους που έχασε, φτάνοντας σταδιακά έως τη δεύτερη θέση πίσω από τον συμπατριώτη Scott Goodyear. Εξαιτίας ενός ατυχήματος του Scott Pruett, το αυτοκίνητο ασφάλειας έπρεπε να μπει στην πίστα για μια τελευταία φορά και όταν πήγαινε να επιστρέψει στα pits στον γύρο 190, ο Goodyear αιφνιδιάστηκε από την χαμηλή του ταχύτητα και το προσπέρασε πριν τη γραμμή ελέγχου. Τελικά δέχτηκε μια ποινή stop/go που αρνήθηκε κατηγορηματικά να εκτίσει και η νίκη απονεμήθηκε στον νεαρό Villeneuve.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα, επίσης το 1995, ο Michael Schumacher αξιοποίησε τη στρατηγική ενός pit stop έναντι των δύο του poleman Damon Hill και επικράτησε εμφατικά στο GP Μονακό, με τον Gerhard Berger της Ferrari να κλείνει το βάθρο. Επίσης, στον αγώνα αυτόν έκανε το ντεμπούτο του ο Jean-Christophe Boullion, αντικαθιστώντας τον Karl Wendlinger στη Sauber. Το συγκεκριμένο Grand Prix ήταν το τελευταίο στην ιστορία της μικρής ομάδας της Simtek, με τα ευτράπελα μιας μεγάλης σύγκρουσης στην πρώτη στροφή και ενός μηχανικού προβλήματος στον δεύτερο γύρο σχηματισμού να αφήνουν τους Domenico Schiattarella και Jos Verstappen εκτός αγώνα πριν καν αυτός ξεκινήσει. Έτσι, αυτή ήταν η τελευταία φορά μετά από πολλά χρόνια που το grid ενός αγώνα F1 απαρτίστηκε από 26 μονοθέσια.

Σαν σήμερα το 2000, ο διάσημος Juan Pablo Montoya έκανε επίδειξη δύναμης στο Indianapolis 500 και κατέκτησε την πρώτη από τις δύο νίκες του στο Brickyard, όντας πρωτοπόρος σε συνολικά 167 γύρους. Τα βλέμματα σε όλο τον μήνα Μάιο ήταν στραμμένα στην πρωτοκλασάτη ομάδα της Chip Ganassi Racing, η οποία έγινε η πρώτη ομάδα του πρωταθλήματος CART που έδωσε το παρόν στο event μετά το 1995 και την απαρχή της δεύτερης φάσης του “split”. Η ομάδα εκπροσωπήθηκε από τους Montoya και Jimmy Vasser, με τον Κολομβιανό μάλιστα να γίνεται ο πρώτος rookie νικητής του Indianapolis 500 μετά το 1966 και τον Graham Hill. Επίσης, το event αυτό είδε για πρώτη φορά την εμφάνιση δύο γυναικών οδηγών: ο λόγος για τις Lyn St. James και Sarah Fisher, οι οποίες δυστυχώς εγκατέλειψαν πολύ νωρίς.

Σαν σήμερα, επίσης το 2000, η πίστα του Mugello στην Ιταλία φιλοξένησε έναν από τους πιο αξιομνημόνευτους αγώνες για την κατηγορία 500cc του παλιού MotoGP. Στην προκειμένη περίπτωση την παράσταση έκλεψαν οι Loris Capirossi, Valentino Rossi και Max Biaggi. Ο ένας ξεκίνησε να γίνεται η σκιά του άλλου από τον 14ο γύρο κι έπειτα, με τον «Γιατρό» να θέτει βασική υποψηφιότητα για τη νίκη ύστερα από την προσπέρασή του στον Capirossi στη στροφή Scarperia, τρεις γύρους πριν το τέλος. Τελικά έπεσε στη στροφή Correntaio και έχασε πολύ χρόνο μέχρι να επιστρέψει στην πίστα, με τον Biaggi να χτυπά στη μοτοσικλέτα του Capirossi στον τελευταίο γύρο και να έχει παρόμοια κατάληξη στην έξοδο της Scarperia. Ο αναβάτης της Honda Pons έμεινε μόνος του και πανηγύρισε έξαλλα μια ιστορική νίκη, με τον Carlos Checa να τερματίζει δεύτερος και τον Jeremy McWilliams να ολοκληρώνει το βάθρο, οδηγώντας μια αδύναμη τρικύλινδρη Aprilia.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα το 2006, ο κόσμος των αγώνων ταχύτητας αντίκρισε έναν από τους πιο συγκλονιστικούς τερματισμούς στα χρονικά του Indianapolis 500. Μόλις στην πρώτη του εμφάνιση στο Brickyard, ο 19χρονος Marco Andretti είχε προσπεράσει τον πατέρα του, Michael, τρεις γύρους πριν τον τερματισμό και έδειχνε να βαίνει ολοταχώς για ένα ονειρικό αποτέλεσμα. Ωστόσο βρέθηκε αντιμέτωπος με τον poleman Sam Hornish Jr., ο οποίος κατάφερε να προσπεράσει τον νεαρό στα τελευταία μέτρα πριν τον τερματισμό, παίρνοντας τελικά τη νίκη στο photo finish για 0.063 δευτερόλεπτα. Έτσι, ο άσσος της Team Penske όχι μόνο πήρε την καρό σημαία στο event μετά από έξι συνεχόμενες εγκαταλείψεις, αλλά προσέφερε στην ιστορική ομάδα του τη 14η νίκη της. Ο νικητής του 2005 Dan Wheldon είχε ηγηθεί τον αγώνα για 148 γύρους, αλλά ένα μικρό κλατάρισμα ελαστικού τον περιόρισε στην 4η θέση.

Σαν σήμερα, επίσης το 2006, ο Fernando Alonso εκκίνησε από την pole position στο GP Μονακό και πήρε με διαφορά τη νίκη, έχοντας απαλλαχτεί από τους βασικούς ανταγωνιστές Mark Webber και Kimi Räikkönen που εγκατέλειψαν με μηχανικά προβλήματα. Χάρις στις συγκυρίες αυτές, ο Juan Pablo Montoya τερμάτισε δεύτερος για το τελευταίο του βάθρο στην F1, ενώ ο David Coulthard έδωσε στην Red Bull το δικό της πρώτο βάθρο στο πρωτάθλημα. Μάλιστα, ο Σκωτσέζος φόρεσε μια κόκκινη κάπα στην απονομή του βάθρου, με αφορμή τη συμφωνία προώθησης μιας καινούριας ταινίας Superman που είχε συνάψει η αυστριακή ομάδα για το συγκεκριμένο Grand Prix. Ο Michael Schumacher, αφού ξεκίνησε τον αγώνα από το pit lane ύστερα από τις τραγελαφικές τακτικές του στις κατατακτήριες δοκιμές, οδήγησε όμορφα και κατέληξε στην 5η θέση, ελάχιστα πίσω από τον Rubens Barrichello.

Σαν σήμερα

  • Κάντε μας like στο facebook
  • Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Σαν σήμερα το 2017, ο Takuma Sato στέφθηκε νικητής στο Indianapolis 500 και έμεινε στην ιστορία ως ο πρώτος Ιάπωνας οδηγός που κέρδισε στο Brickyard. Το event είχε ιδιαίτερη απήχηση σε όλο τον κόσμο εξαιτίας της καταπληκτικής επίδοσης του Fernando Alonso. Ο Ισπανός είχε πάρει ειδική άδεια από την McLaren να απουσιάσει από το GP Μονακό, εκπροσωπώντας την Andretti Autosport σε έναν αγώνα που ηγήθηκε για 27 γύρους μέχρι να εγκαταλείψει στον 179ο γύρο με αστοχία στον κινητήρα της Honda. Πέραν της μαγικής εμφάνισης του Alonso, το event σημαδεύτηκε και από τα πολύ μεγάλα ατυχήματα των Sébastien Bourdais και Scott Dixon, στις κατατακτήριες δοκιμές και στον 53ο γύρο του αγώνα αντίστοιχα.

Σαν σήμερα, επίσης το 2017, ο Sebastian Vettel ξεπέρασε μέσω στρατηγικής τον ομόσταυλο και poleman Kimi Räikkönen στο GP Μονακό, οδηγώντας την Ferrari στο 1-2. Ο Daniel Ricciardo έκλεισε το βάθρο με 4ο τον Valtteri Bottas, ενώ ο Lewis Hamilton τερμάτισε μόλις 7ος ολοκληρώνοντας ένα κακό για εκείνον αγωνιστικό τριήμερο όπου δεν βρήκε ποτέ ρυθμό στους δρόμους του Πριγκιπάτου. Με τον Fernando Alonso να απουσιάζει για να αγωνιστεί στο Indianapolis 500, η McLaren αναπλήρωσε το κενό κάθισμα με τον εφάμιλλο Jenson Button. Ο Βρετανός είχε επικρατήσει του ομόσταυλου Stoffel Vandoorne στις κατατακτήριες δοκιμές, αλλά εκκίνησε από το pit lane λόγω αλλαγών στο μονοθέσιο υπό καθεστώς parc fermé. Ο τελευταίος του αγώνας στην F1 τελείωσε άδοξα στον 57ο γύρο, όταν προσπάθησε αποτυχημένα να προσπεράσει τον Pascal Wehrlein στη στροφή Portier. Η Sauber του Γερμανού έγειρε οριζόντια προς τις μπαριέρες και ο Button αποκόμισε ζημιά στην ανάρτηση.

Σαν σήμερα

Related Articles

Ακούστε την εκπομπή “Slipstream” με το preview του GP Ρωσίας

Το καθιερωμένο μας ραντεβού στην εκπομπή "Slipstream" συνεχίζεται, με την προσοχή να στρέφεται αυτή τη φορά στις εξελίξεις πριν το GP Ρωσίας.

Ο Hamilton αναγνωρίζει την πίεση του «πρώτου πρωταθλήματος»

Ο Lewis Hamilton πιστεύει πως η ψυχολογική πίεση από τη διεκδίκηση του πρωταθλήματος έχει αντίκτυπο στον Max Verstappen που κυνηγά το πρώτο του παγκόσμιο...

Ο Capito δεν βλέπει μεγάλη διαφορά δυναμικότητας ανάμεσα σε Russell και Latifi

Ο επικεφαλής της Williams, Jost Capito, πιστεύει πως η απόδοση του Nicholas Latifi είναι πιο κοντά σε αυτή του George Russell απ’ ότι πιστεύει...

Stay Connected

5,762ΥποστηρικτέςΚάντε Like
52ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -

Latest Articles

Ακούστε την εκπομπή “Slipstream” με το preview του GP Ρωσίας

Το καθιερωμένο μας ραντεβού στην εκπομπή "Slipstream" συνεχίζεται, με την προσοχή να στρέφεται αυτή τη φορά στις εξελίξεις πριν το GP Ρωσίας.

Ο Hamilton αναγνωρίζει την πίεση του «πρώτου πρωταθλήματος»

Ο Lewis Hamilton πιστεύει πως η ψυχολογική πίεση από τη διεκδίκηση του πρωταθλήματος έχει αντίκτυπο στον Max Verstappen που κυνηγά το πρώτο του παγκόσμιο...

Ο Capito δεν βλέπει μεγάλη διαφορά δυναμικότητας ανάμεσα σε Russell και Latifi

Ο επικεφαλής της Williams, Jost Capito, πιστεύει πως η απόδοση του Nicholas Latifi είναι πιο κοντά σε αυτή του George Russell απ’ ότι πιστεύει...

Στη Haas το 2022 οι Schumacher και Mazepin

Η Haas ανακοίνωσε πως οι Mick Schumacher και Nikita Mazepin θα συνεχίσουν να οδηγούν για την ομάδα και το 2022, στη νέα εποχή του σπορ.

Η Ferrari φέρνει το νέο κινητήρα στο GP Ρωσίας

Ο Charles Leclerc θα χρησιμοποιήσει νέα μονάδα ισχύος στο GP Ρωσίας, κάτι που θα τον αναγκάσει να εκκινήσει από την τελευταία θέση.