Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1954, ο Brian Lister ίδρυσε στο Cambridge της Μεγάλης Βρετανίας την επώνυμη εταιρεία αυτοκινήτων του. Η αρχικά λεγόμενη George Lister Engineering Limited βάσισε την φιλοσοφία σχεδιασμού και μηχανολογίας των αυτοκινήτων της σε αυτήν της Cooper, ξεκινώντας μια πορεία στους αγώνες ταχύτητας με συμμετοχές σε εγχώρια events σπορ αυτοκινήτων. Μετά τον απρόσμενο θάνατο των υπερταλαντούχων οδηγών Archie Scott Brown και Ivor Bueb, το αγωνιστικό τμήμα απέσυρε την εργοστασιακή του υποστήριξη στα τέλη του 1959. Η Lister εξαγοράστηκε από τον Laurence Pearce το 1986 και επέστρεψε στην ενεργό δράση με μια νέα ναυαρχίδα: το Lister Storm. Το μοντέλο αυτό διαφοροποιήθηκε σε ποικίλες μορφές ώστε να αγωνιστεί στις πίστες και μάλιστα κατέκτησε τον τίτλο στο δημοφιλές FIA GT, το 2000. Λίγο αργότερα, το 2003, η Lister εξέλιξε το Storm LMP ώστε να συμμετάσχει σε μεγάλους αγώνες αντοχής όπως το Le Mans, αλλά η ελλιπής χρηματοδότηση περιόρισε το project στην αφάνεια.
Σαν σήμερα το 1961 η διάσημη οβάλ πίστα του Bristol στο Tennessee των Η.Π.Α., μικρή σε μήκος αλλά από τις καλύτερες κατά γενική ομολογία, φιλοξένησε για πρώτη φορά έναν αγώνα του πρωταθλήματος NASCAR. Ο παρθενικός αυτός αγώνας 250 μιλίων ανέδειξε ως νικητή τον Jack Smith, ο οποίος μάλιστα χρειάστηκε να παραδώσει το αυτοκίνητό του στον κοντοχωριανό Johnny Allen μετά το πέρας των 290 από τους 500 γύρους. Μπορεί ο Smith να αναγνωρίστηκε ως ο κύριος νικητής επειδή πήρε την εκκίνηση του αγώνα, αλλά φρόντισε να μοιραστεί με τον Allen το χρηματικό έπαθλο. Η οβάλ πίστα του Bristol εξακολουθεί να είναι μέχρι και σήμερα ένας αγαπημένος προορισμός για τους λάτρεις των stock αυτοκινήτων, με τις κεκλιμένες στροφές, το τσιμεντένιο οδόστρωμά της, τα δύο pit lane και την ατμόσφαιρα σταδίου που προσφέρει να προσδίδουν σε μια συνολική εικόνα που γοητεύει δεόντως.
Σαν σήμερα το 1967, το ιδιόμορφο Chaparral 2F με κινητήρα της Chevrolet οδηγήθηκε από τους Phil Hill και Mike Spence στην μοναδική του νίκη, σε έναν 6ωρο αγώνα αντοχής στο Brands Hatch για τον δέκατο γύρο της σεζόν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC). Το πλήρωμα άφησε ελάχιστα πίσω μια Ferrari 330 P4 Spyder των Chris Amon και Jackie Stewart, καθώς και μια εργοστασιακή Porsche 910 των Bruce McLaren και Jo Siffert. Αμέσως μετά το event, η FiA άλλαξε τους τεχνικούς κανονισμούς της διοργάνωσης και έθεσε εκτός νομιμότητας όχι μόνο το Chaparral 2F αλλά και το Ford GT40 Mk.IV (νικητής στο Le Mans εκείνη την χρονιά), όπως και τις Ferrari 330 P3/4 (νικήτρια στις 24 ώρες της Daytona) και 365 P4 (δεύτερη θέση στο Le Mans).
Σαν σήμερα το 1972, ο θρυλικός Jacky Ickx σημείωσε την 8η και τελευταία του νίκη στην F1 κερδίζοντας επιβλητικά στην «Πράσινη Κόλαση» του Nürburgring. Μάλιστα, ο Βέλγος άσσος της Ferrari κατάφερε να κάνει και Grand Chelem στην απαιτητικότατη γερμανική πίστα, εκκινώντας από την pole position και κάνοντας τον ταχύτερο γύρο του αγώνα χωρίς να χάσει ποτέ την πρωτοπορία του. Ο Ελβετός Clay Regazzoni, αφού συγκρούστηκε με τον Jackie Stewart στον τελευταίο γύρο, κατάφερε να τερματίσει δεύτερος για το 1-2 της Ferrari, ενώ το βάθρο συμπληρώθηκε από τον Ronnie Peterson της March.
Σαν σήμερα το 1978, σε ένα ακόμη GP Γερμανίας της F1 –αυτήν τη φορά στο Hockenheimring–, ο Mario Andretti κέρδισε για πέμπτη φορά στη σεζόν οδηγώντας την πανίσχυρη Lotus 79. Παρόλο που η ομάδα του Colin Chapman είχε εκκινήσει από την πρώτη σειρά για μία ακόμη φορά, ο ομόσταυλος του Andretti Ronnie Peterson δεν μπόρεσε να την οδηγήσει στο 1-2 διότι παρέδωσε πνεύμα το κιβώτιο ταχυτήτων του με μόλις 10 γύρους να απομένουν. Ο Jody Scheckter της Wolf, ο οποίος μάλιστα είχε πέσει τελευταίος στον πρώτο γύρο λόγω ενός προσωρινού προβλήματος στο σύστημα καυσίμων της WR5/6, οδήγησε όμορφα έως την δεύτερη θέση με τρίτο τον σταθερό Jacques Laffite της Ligier. Σημειωτέον πως ο αγώνας αυτός ήταν ο πρώτος στην F1 για τον μελλοντικό τρεις-φορές πρωταθλητή Nelson Piquet· ο Βραζιλιάνος οδήγησε μια αργή Ensign N177 και εκκίνησε 21ος, εγκαταλείποντας με αστοχία στον κινητήρα του ενώ ήταν 12ος.
Σαν σήμερα το 1981 γεννήθηκε στο Kentucky των Η.Π.Α. ο Nicky Hayden, ένας από τους πιο αγαπητούς και αείμνηστους άσσους των αγώνων μοτοσικλετών. Το «παιδί από το Kentucky» είχε κάνει το ντεμπούτο του στο MotoGP το 2003 και έκτοτε συμμετείχε σε συνολικά 218 αγώνες, κατακτώντας 3 νίκες –δύο από αυτές μέσα στην πατρίδα του– καθώς και τον παγκόσμιο τίτλο του 2006 απέναντι στον Valentino Rossi. Εγκατέλειψε το MotoGP στα τέλη του 2015 ώστε να οδηγήσει μια Honda Fireblade στο παγκόσμιο πρωτάθλημα των Superbikes, κερδίζοντας μάλιστα στον δεύτερο γύρο της Μαλαισίας στη Sepang. Δυστυχώς ο Hayden ενεπλάκη σε ένα τροχαίο ατύχημα στην Ιταλία στα μέσα Μαΐου του 2017 και κατέστη εγκεφαλικά νεκρός, αφήνοντας την τελευταία του πνοή στην Cesena στις 22 του μηνός, σε ηλικία μόλις 35 χρονών.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 29 Ιουλίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1989, οι Ayrton Senna και Alain Prost προσέφεραν ακόμα μία από τις πολλές έντονες μονομαχίες τους στην McLaren-Honda, με πεδίο δράσης αυτήν τη φορά τη Γερμανία και το Hockenheimring. Οι δύο πρωταγωνιστές της περιόδου αυτής ήρθαν αντιμέτωποι με κακά pit stops στα μισά του αγώνα αλλά ο Γάλλος έμοιαζε να βαίνει ολοταχώς για τη νίκη, μέχρι που μια δυσλειτουργία στο κιβώτιο ταχυτήτων τον ανάγκασε να υποχωρήσει σε ρυθμό και να συμβιβαστεί με την δεύτερη θέση, πίσω από τον Βραζιλιάνο πρωταθλητή. Οι δύο οδηγοί πλαισιώθηκαν στο βάθρο από τον Nigel Mansell της Ferrari, με τους υπόλοιπους βαθμούς της πρώτης εξάδας να απονέμονται στους Riccardo Patrese, Nelson Piquet και Derek Warwick.
Σαν σήμερα το 1995, ο Damon Hill είχε εκκινήσει από την pole position στο GP Γερμανίας αλλά δεν πρόλαβε να παραμείνει στην πρωτοπορία σχεδόν καθόλου· μια αστοχία ενός άξονα μετάδοσης κίνησης της Williams έστειλε τον Βρετανό εκτός πίστας μόλις στον δεύτερο γύρο, στην στροφή 1 του Hockenheimring. Ο εγχώριος ήρωας και τότε πρωταθλητής της Benetton Michael Schumacher ανέλαβε τα ηνία και κυριάρχησε, κατακτώντας έτσι την πρώτη εντός έδρας νίκη του στην F1. Ο David Coulthard τερμάτισε δεύτερος με την έτερη Williams, ενώ το βάθρο έκλεισε από τον Gerhard Berger της Ferrari.
Σαν σήμερα, επίσης το 1995, ο Scott Pruett προσέφερε έναν επικό τερματισμό μαζί με τον Al Unser Jr. και κατέκτησε την πρώτη του νίκη στο δημοφιλές παλιό πρωτάθλημα CART των Η.Π.Α., σε έναν αγώνα 500 μιλίων στην οβάλ πίστα του Michigan. Ο άσσος της Patrick Racing έδειχνε να έχει χειρότερο ρυθμό από τον τότε πρωταθλητή της Team Penske, χάνοντας αρχικά την πρωτοπορία με την είσοδο στον τελευταίο γύρο. Τελικά ο Pruett εκμεταλλεύτηκε το slipstream στην πίσω ευθεία ώστε να βρεθεί στο πλάι του ‘Little Al’ και παρέμεινε δίπλα του μέχρι την καρό σημαία, κερδίζοντας στο photo finish για μόλις 0.56 δευτερόλεπτα. Ο αγώνας αυτός ήταν σημαδιακός για την προμηθεύτρια ελαστικών Firestone, καθώς αποτέλεσε τον πρώτο θρίαμβό της στη διοργάνωση μετά το 1974. Επίσης αποτέλεσε τον τελευταίο αγώνα στην καριέρα του βετεράνου Danny Sullivan· ο νικητής του Indianapolis 500 το 1985 τραυματίστηκε σοβαρά έπειτα από μια σύγκρουση στον 194ο γύρο.
Σαν σήμερα το 2000, πάλι στην παλιά πίστα του Hockenheimring, ο Rubens Barrichello γιόρτασε επιτέλους την παρθενική του νίκη στην F1 με συγκινητικό τρόπο, στην 123η εμφάνισή του σε Grand Prix. Το συγκεκριμένο GP Γερμανίας στιγματίστηκε από την εισβολή ενός θεατή στην πίστα, στον 25ο γύρο. Αργότερα αποκαλύφθηκε πως ο «θεατής» αυτός επρόκειτο για τον Robert Sehli, έναν πρώην εργάτη της Mercedes-Benz που είχε απολυθεί τότε λόγω προβλημάτων υγείας, έπειτα από 22 χρόνια εργασίας του στο γερμανικό εργοστάσιο. Για τον λόγο αυτόν ο ίδιος εισέβαλε τότε στην πίστα ως ένδειξη αγανάκτησης και διαμαρτυρίας. Προς ελάχιστη έκπληξη, η McLaren-Mercedes ήταν αυτή που προηγείτο άνετα σε εκείνο το σημείο με τους Mika Häkkinen και David Coulthard. Το συμβάν εννοείται πως επέφερε την είσοδο του αυτοκίνητου ασφαλείας και προσωρινή αδρανοποίηση της δράσης, με τον αγώνα να επιστρέφει σε κανονικό ρυθμό στον 29ο γύρο.
Παραδόξως βέβαια, ελάχιστα λεπτά μετά την επιστροφή της δράσης, οι ουρανοί άνοιξαν και η βροχή έκανε την εμφάνισή της. Μάλιστα, εξαιτίας του μεγάλου μήκους της πίστας τότε, υπήρχαν ακόμη τμήματα και στροφές χωρίς νερό και αυτό ανακάτεψε τις στρατηγικές μεταξύ των οδηγών. Ένας εξ αυτών που ρίσκαρε ήταν ο Barrichello της Ferrari, ο οποίος χρειάστηκε κιόλας να εκκινήσει μόλις 18ος λόγω μιας διαρροής λαδιών στο μονοθέσιό του στις κατατακτήριες δοκιμές. Ο Βραζιλιάνος επέλεξε να παραμείνει με τα slick ελαστικά και αυτό τον έφερε στην πρωτοπορία με ασφαλή διαφορά. Τελικά οι δύο McLaren των Häkkinen και Coulthard περιορίστηκαν στις άλλες δύο θέσεις του βάθρου, ενώ ο πρωτάρης Jenson Button σχεδόν έκλεψε το βάθρο στο τέλος με την Williams, αλλάζοντας σε βρόχινα ελαστικά στο κατάλληλο χρονικό σημείο. Αξίζει να αναφερθεί πως μέχρι να κερδίσει ο Barrichello, ο τελευταίος Βραζιλιάνος νικητής στην F1 ήταν ακόμη ο αείμνηστος Ayrton Senna πίσω στο 1993.
Σαν σήμερα το 2003 σκοτώθηκε ο Σκωτσέζος ήρωας των αγώνων μοτοσικλετών Steve Hislop σε ηλικία μόλις 41 χρονών, έπειτα από ένα δυστύχημα με ελικόπτερο κοντά στην γενέτειρά του, στο Teviothead. Ο ‘Hizzy’ ήταν ένας αγαπητός από το κοινό άσσος στα Superbikes της Μεγάλης Βρετανίας, κατακτώντας τον δεύτερο και τελευταίο του τίτλο το 2002 με μερικές εξωφρενικές εμφανίσεις. Επίσης, θριάμβευσε 11 φορές στο θρυλικό και άκρως επικίνδυνο Isle of Man TT, με την νίκη του το 1992 απέναντι στον ανερχόμενο τότε συμπατριώτη Carl Fogarty να ξεχωρίζει ιδιαιτέρως.
Σαν σήμερα το 2006, το GP Γερμανίας της F1 αποτέλεσε τον πρώτο αγώνα όπου η παγκόσμια πρωταθλήτρια Renault συμμετείχε χωρίς το έξυπνο σύστημα ‘mass damper’ στα μονοθέσιά της. Βασική της ιδέα ήταν η τοποθέτηση ενός ειδικού βαριδίου στο εσωτερικό του ρύγχους του πλαισίου, με σκοπό την ομαλότερη συμπεριφορά της R26 στις αναπηδήσεις του οδοστρώματος και τα κράσπεδα όπως και την καλύτερη αεροδυναμική. Η FiA, παρόλο που το σύστημα δεν παρουσίαζε κάτι αθέμιτο ως προς τους τεχνικούς κανονισμούς βάσει των αγωνοδικών του event, θέλησε να το απαγορεύσει ως κινούμενο αεροδυναμικό βοήθημα και η Renault τελικά το απέσυρε μετά τις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής. Οι Fernando Alonso και Giancarlo Fisichella τερμάτισαν στις θέσεις 5 και 6, με την Ferrari να κάνει το 1-2 χάρις στους Michael Schumacher και Felipe Massa. Το βάθρο έκλεισε από τον poleman Kimi Räikkönen της McLaren, ενώ ο Jacques Villeneuve εγκατέλειψε άδοξα την F1 αμέσως μετά τον αγώνα.
Σαν σήμερα το 2017, ο Sebastian Vettel ήρθε αντιμέτωπος με προβλήματα στο σύστημα διεύθυνσης της Ferrari SF70H και χρειάστηκε να συμβιβαστεί με αυτά σχεδόν σε όλο το GP Ουγγαρίας, ώστε να κατακτήσει μια δύσκολη νίκη. Ο Γερμανός, εκκινώντας από την pole position, αδυνατούσε να χτίσει μια ασφαλή διαφορά αλλά βοηθήθηκε από τον ομόσταυλο Kimi Räikkönen, που τον προφύλαξε εξαιρετικά από την επίθεση των δύο Mercedes. Η παγκόσμια πρωταθλήτρια, στην προσπάθειά της να «απαλλαγεί από το εμπόδιο» του Φινλανδού, έδωσε εντολή στους Valtteri Bottas και Lewis Hamilton να ανταλλάξουν θέσεις ώστε να δοθεί η ευκαιρία στον Βρετανό να προσπαθήσει να αναρριχηθεί. Τα team orders δεν επέφεραν κάποιο αποτέλεσμα και ο Hamilton άφησε ανιδιοτελώς τον Bottas να πάρει πίσω την τρίτη θέση του βάθρου, στην τελευταία στροφή του τελευταίου γύρου. Την πρώτη πεντάδα έκλεισε ο Max Verstappen της Red Bull, έχοντας μάλιστα βγάλει εκτός αγώνα τον ομόσταυλο Daniel Ricciardo στον πρώτο γύρο.