Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1939 γεννήθηκε στο Södertälje της Σουηδίας ο βετεράνος των αγώνων rally, Harry Källström. Ο Σουηδός, γνωστός και με το παρατσούκλι ‘Sputnik’, ξεκίνησε να τρέχει σε αγώνες rally το 1957 και δραστηριοποιήθηκε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα (WRC) από την αρχή της ύπαρξής του μέχρι και τα τέλη των ‘70s. Πριν την θεμελίωσή του, ο Källström είχε ήδη κερδίσει το Rally Μεγάλης Βρετανίας το 1969-1970 με μια Lancia Fulvia, ενώ κατέκτησε και τον τίτλο στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Rally. Στο WRC συμμετείχε σε συνολικά 28 events έως το 1980 και σχεδόν κέρδισε στο πρώτο Rally Σαφάρι του 1973, χάνοντας τελικά στην ισοπαλία από τον ντόπιο Shekhar Mehta. Ο Källström κέρδισε μόλις μία φορά, οδηγώντας ένα Datsun Violet στο Rally Ακρόπολις του 1976, με συνοδηγό τον Claes-Göran Andersson.
Σαν σήμερα το 1963, ο Jim Clark έκανε επίδειξη δύναμης στην πίστα του Reims-Gueux και κατέκτησε μια επιβλητική νίκη για το GP Γαλλίας, καταγράφοντας παράλληλα το τρίτο του Grand Chelem στην F1. Ο Βρετανός άσσος της Lotus είχε ευνοηθεί από τα μηχανικά προβλήματα που επηρέασαν τους ανταγωνιστές Jack Brabham και Richie Ginther, μένοντας στην πρωτοπορία χωρίς αντίπαλο. Ο πρωταθλητής Graham Hill πέρασε την γραμμή τερματισμού στη δεύτερη θέση οδηγώντας την καινούρια BRM P61, αλλά δέχτηκε ποινή ενός λεπτού στον συνολικό του χρόνο γιατί σπρώχτηκε από τους μηχανικούς του ώστε να επανεκκινηθεί ο κινητήρας του, λίγο πριν το ξεκίνημα του αγώνα. Ο Νοτιοαφρικανός Tony Maggs προβιβάστηκε έτσι στη δεύτερη θέση και ισοφάρισε τον καλύτερο τερματισμό του στην F1, στην ίδια πίστα. Παραδόξως, σε ένα άκρως ασυνήθιστο γεγονός, οι διοργανωτές αποφάσισαν να μην απονείμουν καν βαθμούς στον Hill εξαιτίας της παρατυπίας της ομάδας του, αλλά τον άφησαν να διατηρήσει την τρίτη θέση.
Σαν σήμερα το 1966, ο πρώτος παγκόσμιος πρωταθλητής της F1 Giuseppe Farina σκοτώθηκε τραγικά σε ένα τροχαίο δυστύχημα, σε ηλικία 59 χρονών. Ο Ιταλός ταξίδευε οδικώς προς τη Γαλλία και την πίστα του Reims-Gueux ώστε να παρακολουθήσει το Grand Prix της F1, μέχρι που έχασε τον έλεγχο της Lotus Cortina του και συγκρούστηκε με δύο πυλώνες ηλεκτρικού ρεύματος, κοντά στο Chambéry των Γαλλικών Άλπεων. Δυστυχώς έχασε ακαριαία τη ζωή του στη σύγκρουση.
Σαν σήμερα το 1970, ο νικητής του Indianapolis 500 Kelly Petillo άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 66 χρονών λόγω εμφυσήματος, μιας χρόνιας πάθησης των πνευμόνων. Ο Αμερικανός από την Philadelphia συμμετείχε στο θρυλικό event του Brickyard δέκα φορές και κέρδισε το 1935, σηματοδοτώντας παράλληλα την πρώτη από τις πολλές νίκες για αυτοκίνητο με κινητήρα Offenhauser. Την ίδια χρονιά έμελλε να στεφθεί πρωταθλητής και στο πρωτάθλημα AAA (τωρινό IndyCar). Εκτός πιστών, κατά τη δεκαετία του ‘40, ο Petillo ενεπλάκη ουκ ολίγες φορές σε απόπειρες δολοφονίας και ήρθε αντιμέτωπος με νομικές επιπλοκές. Ως εκ τούτου, δεν του επετράπη η συμμετοχή σε καμία διοργάνωση και δεν αγωνίστηκε ξανά.
Σαν σήμερα το 1975 γεννήθηκε στο Hürth-Hermühlheim ο Ralf Schumacher, ο μικρός αδερφός του θρύλου της F1 Michael Schumacher. Ο Ralf κέρδισε μόλις έξι Grand Prix, σε μια καριέρα που μοιραία κύλησε στη σκιά αυτής του σαφέστατα πιο επιτυχημένου αδερφού του. Προβιβάστηκε στην F1 το 1997 μέσω της Jordan και μέσα σε δύο σεζόν ανέβηκε τρεις φορές στο βάθρο και σημείωσε μερικούς σταθερούς τερματισμούς, κερδίζοντας έτσι μια θέση στη Williams για το 1999. Η προμήθεια κινητήρων από την BMW ανέβασε την δυναμική της ομάδας του Grove και επέτρεψε στον Schumacher να κατακτήσει έξι νίκες από το 2000 έως το 2003. Οι τρεις τελευταίες σεζόν του στο πρωτάθλημα με την Toyota αποδείχθηκαν πλουσιοπάροχες από άποψη απολαβών αλλά απογοητευτικές βάσει αποτελεσμάτων, ωθώντας τον Ralf εκτός F1 στα τέλη του 2007. Ακολούθησε ένα μέτριο πέρασμα από το DTM, με τον Γερμανό να τερματίζει την καριέρα του το 2012.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 29 Ιουνίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1996, στο GP Γαλλίας και την πίστα του Magny-Cours, ο Michael Schumacher προοριζόταν να εκκινήσει από την pole position αλλά ο κινητήρας του έσπασε στον γύρο σχηματισμού. Τα πράγματα δεν κύλησαν καθόλου ομαλά για την Ferrari ούτε στον ίδιο τον αγώνα, καθώς ο ομόσταυλος Eddie Irvine εγκατέλειψε μετά από μόλις 5 γύρους με αστοχία στο κιβώτιο ταχυτήτων. Έτσι η νίκη κατέληξε άνετα στον Damon Hill της Williams, ο rookie Jacques Villeneuve ανέκαμψε από ένα μεγάλο ατύχημά του στις κατατακτήριες δοκιμές και τερμάτισε δεύτερος, ενώ ο Jean Alesi έκλεισε το βάθρο με την Benetton. Ακολούθησε η δεύτερη Benetton του Gerhard Berger, με την βαθμολογούμενη εξάδα να κλείνουν οι McLaren των Mika Häkkinen και David Coulthard. Μέχρι σήμερα, ο αγώνας αυτός παραμένει ο τελευταίος όπου δεν εκκίνησε κανένας πρώην πρωταθλητής, ενώ ήταν και ο τελευταίος όπου προκρίθηκε η μικρή ομάδα της Forti με έστω ένα μονοθέσιό της.
Σαν σήμερα το 2001, το GP Ολλανδίας για την κατηγορία 500cc του παλιού MotoGP έμελλε να δει την Yamaha να κερδίζει για πρώτη φορά στην πίστα του Assen μετά το 1989 και τον Wayne Rainey. Η νίκη αυτή σημειώθηκε χάρις στον Max Biaggi, ο οποίος μονομάχησε με τον Valentino Rossi μέχρι τον 16ο από τους 20 γύρους όταν και διακόπηκε οριστικά η δράση, λόγω έντονης βροχόπτωσης. Πίσω από τους δύο Ιταλούς αναβάτες ολοκλήρωσε ο Loris Capirossi για την τρίτη θέση του βάθρου, μένοντας μπροστά από τον ομόσταυλο Alex Barros. Οι δύο άσσοι της Honda Pons προσπεράστηκαν από τον «Γιατρό» στον 11ο γύρο αλλά παρέμειναν προσκολλημένοι πίσω από τους πρωτοπόρους, με την πρόωρη ολοκλήρωση του αγώνα να τους περιορίζει στις θέσεις 3 και 4. Στον τρίτο γύρο, ο Norick Abe χτυπήθηκε από τον Carlos Checa και αμφότεροι έπεσαν άσχημα, με τον Ιάπωνα μάλιστα να μεταφέρεται στο νοσοκομείο.
Σαν σήμερα το 2007, ο ένατος γύρος της σεζόν του MotoGP είδε τον Valentino Rossi να κατακτά εντυπωσιακά τη νίκη στην πίστα του Assen για το GP Ολλανδίας, έχοντας εκκινήσει μόλις 11ος. Ο «Γιατρός» χρειάστηκε να μονομαχήσει εντυπωσιακά με τον Casey Stoner και τελικά τον ξεπέρασε για σχεδόν 2 δευτερόλεπτα, με τον αείμνηστο πρωταθλητή Nicky Hayden να βρίσκει επιτέλους καλό ρυθμό στην Repsol Honda του και να τερματίζει τρίτος, για το πρώτο του βάθρο στη χρονιά. Ο Αμερικανός κρατήθηκε μπροστά από τον ομόσταυλο Dani Pedrosa και τον John Hopkins της Suzuki, με τον poleman Chris Vermeulen να σημειώνει μια εφιαλτική εμφάνιση· ο Αυστραλός της έτερης Suzuki συγκρούστηκε με την Kawasaki του Randy de Puniet στον 12ο γύρο και έμεινε οριακά εκτός βαθμών, ολοκληρώνοντας στην 16η και τελευταία θέση.
Σαν σήμερα το 2012, το GP Ολλανδίας του MotoGP στο Assen ξεκίνησε με δράμα, καθώς ο Álvaro Bautista συγκρούστηκε με τον Jorge Lorenzo στην πρώτη στροφή, ωθώντας και τους δύο εκτός αγώνα. Ακολούθησε η LCR Honda του Stefan Bradl έναν γύρο αργότερα, με τα επόμενα λεπτά να βρίσκουν επικεφαλής τις δύο Repsol Honda των Casey Stoner και Dani Pedrosa. Το δίδυμο αυτό ξεμάκρυνε με σταδιακούς ρυθμούς ενώ οι πτώσεις συνεχίστηκαν, με θύμα αυτή τη φορά τον Yonny Hernández στον 6ο γύρο. Ο Ben Spies προσπάθησε να σηκώσει μόνος στους ώμους του την εργοστασιακή ομάδα της Yamaha και βρισκόταν για πολλούς γύρους στην τρίτη θέση του βάθρου, αλλά τελικά την έχασε από τον Andrea Dovizioso στην πρώτη στροφή του τελευταίου γύρου. Ο πρωταθλητής Stoner πήρε την καρό σημαία μπροστά από τον Pedrosa και ισοφάρισε έτσι τον Lorenzo στην κορυφή της βαθμολογίας.
Σαν σήμερα το 2013, το GP Μεγάλης Βρετανίας της F1 στο Silverstone προσέφερε μια σειρά από τραγελαφικές αστοχίες ελαστικών της Pirelli. Πρώτος άτυχος του αγώνα υπήρξε ο poleman Lewis Hamilton της Mercedes, βλέποντας το πίσω-αριστερό ελαστικό να καταρρέει μόλις στον 8ο γύρο και να τον ρίχνει στις τελευταίες θέσεις. Παρόμοια μοίρα είχαν οι Felipe Massa και Jean-Éric Vergne, αναγκάζοντας έτσι τους αγωνοδίκες να βγάλουν στην πίστα το αυτοκίνητο ασφαλείας και να παροτρύνουν τους οδηγούς να αποφύγουν όσο το δυνατόν περισσότερο τη χρήση των κρασπέδων στις στροφές. Τα προβλήματα ωστόσο συνεχίστηκαν, με ακόμη περισσότερες αστοχίες και αργά κλαταρίσματα. Το δράμα δεν περιορίστηκε εκεί, καθώς ο Sebastian Vettel εγκατέλειψε στον 41ο γύρο με σπασμένο κιβώτιο ταχυτήτων και προβίβασε οριστικά στην πρωτοπορία τον Nico Rosberg. Ο Mark Webber τερμάτισε ελάχιστα πίσω του και ο Alonso έκλεισε το βάθρο, με τον Hamilton να ανακάμπτει και να ολοκληρώνει στην 4η θέση.
Σαν σήμερα το 2019, ο Charles Leclerc της Ferrari ηγήθηκε το μεγαλύτερο σκέλος του GP Αυστρίας και έδειχνε να θέτει τις βάσεις για την πρώτη του νίκη στην F1. Ωστόσο, βρέθηκε αντιμέτωπος με τον «φουριόζο» Max Verstappen που χρειάστηκε να ανακάμψει από την κακή του εκκίνηση αξιοποιώντας αποτελεσματικότερα τα ελαστικά του. Ο Ολλανδός άσσος της Red Bull καταδίωξε τον Μονεγάσκο και προσέφεραν μια συγκλονιστική μονομαχία στους τελευταίους γύρους. Ο Verstappen τελικά απαίτησε το προσπέρασμα στην στροφή 2 με τρεις γύρους να απομένουν και έβαλε πλώρη για την πρώτη νίκη ενός κινητήρα Honda μετά το 2006. Παρά την πολύωρη εξέταση της προσπέρασης από τους αγωνοδίκες, η τελική κατάταξη δεν διαφοροποιήθηκε. Με το αποτέλεσμα αυτό τερματίστηκε το σερί 8 νικών της Mercedes από το ξεκίνημα της σεζόν· τα «Ασημένια Βέλη» επηρεάστηκαν από το υψηλό υψόμετρο και τις θερμοκρασίες πίστας, με τους Valtteri Bottas/Lewis Hamilton να ολοκληρώνουν στις θέσεις 3 και 5 αντίστοιχα.
Σαν σήμερα, επίσης το 2019, ο Maverick Viñales σημείωσε την πρώτη του νίκη στη σεζόν επικρατώντας των Marc Márquez και Fabio Quartararo στην πίστα του Assen. Το ξεκίνημα του GP Ολλανδίας βρήκε στο 1-2 τις Suzuki των Álex Rins και Joan Mir, αλλά ο πρώτος στάθηκε άτυχος καθώς είχε πτώση στη στροφή 9 του τρίτου γύρου. Ο rookie Mir οδηγήθηκε με τη σειρά του σε λάθη και κατρακύλησε στην κατάταξη, προβιβάζοντας έτσι στις πρώτες θέσεις τους Quartararo, Márquez και Viñales. Ακολούθησε μια επική τριπλή μονομαχία στους επόμενους γύρους, με τον Γάλλο να δείχνει από νωρίς ο πιο αδύναμος κρίκος της τριπλέτας και να υποχωρεί σταδιακά, αφήνοντας μόνους τους δύο Ισπανούς. Παρά τα μικρά λάθη, ο Viñales οριστικοποίησε την πρωτοπορία του με μια τολμηρή προσπέραση στην ταχύτατη στροφή 13 και κατέκτησε την πρώτη νίκη της εργοστασιακής ομάδας της Yamaha μετά το GP Αυστραλίας στο Phillip Island, το 2018.