Η Ferrari είναι και πάλι παγκόσμια πρωταθλήτρια και το έκανε με εμφατικό τρόπο. Ποια είναι όμως η ιστορία της; Ποιες είναι οι επιτυχίες; Και πως η Ferrari οδηγήθηκε να κυριαρχεί το 2025 στο WEC; Ακολουθούν όλες οι απαντήσεις.
Ας πάρουμε τα πράγματα από ένα… ΤΕΛΟΣ. Όταν το 1973 όπου η Scuderia Ferrari, λόγω αλλαγών κανονισμών και προκειμένου να επικεντρωθεί στη Formula 1, στην οποία διάνυε περίοδο ξηρασίας. Αποφάσισε, να βάλει τελεία στην άκρως επιτυχημένη εικοσαετή πορεία της στο WSC (World Sportscar Championship), (το σημερινό WEC). Μια απόφαση που αποδείχθηκε ιδιαίτερα επιτυχημένη, καθώς μαζί με τον Niki Lauda επέστρεψε συστηματικά στη διεκδίκηση των τίτλων.
Εντός αυτής της εικοσαετίας (1953-1973), η Ferrari μαζί με την ελίτ των οδηγών της εποχής, άφησε ανεξίτηλο το στίγμα της στη χρυσή εποχή του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Κατακτώντας 8 πρωταθλήματα κατασκευαστών, (1953-54, 1956-58, 1960-61, 1972) (τότε δεν είχε θεσπιστεί πρωτάθλημα οδηγών). Και 9 νίκες στις θρυλικές 24 Ώρες Le Mans, (1949 (ιδιωτική συμμετοχή), 1954, 1958, 1960-65).
Και για όσους δεν αρέσκονται σε αριθμούς και στατιστικά, η Ferrari άφησε πίσω της εξίσου σημαντικές ιστορίες, τόσο αξιομνημόνευτες που προβλήθηκαν και στην μεγάλη οθόνη. Όπως η απεγνωσμένη προσπάθεια της Ferrari να κερδίσει το Mille Miglia του 1957, το οποίο επισφραγίστηκε με τον θάνατο του Alfonso de Portago, ως και την διαμάχη με την Ford στο Le Mans του 1966 (έπεται και συνέχεια), και την απάντηση της Ferrari στην Daytona του 1967, όπου η φωτογραφία του τερματισμού κοσμούσε το γραφείο του commendatore.
Τα χρόνια πέρασαν, το άθλημα άλλαξε μορφή και ονόματα, όχι όμως και την αίγλη του. Με την μετατροπή της πρωτοπόρας κατηγορίας από LMP1 σε Hypercar, η Ferrari άρπαξε την ευκαιρία, και μισό αιώνα αργότερα, το 2023 σε συνεργασία με AF Corse, επέστρεψε με σκοπό την κορυφή. Κάτι που φάνηκε πριν ακόμα από τον πρώτο αγώνα, κατακτώντας την pole position στο Sebring. H πρώτη νίκη ήρθε από πλήρωμα no. 51 στο Le Mans για πρώτη φορά μετά από 58 χρόνια, στην 100η επέτειο του αγώνα. Η season έκλισε με 6 βάθρα σε 7 αγώνες.
Το 2024 η Ferrari γνώρισε ακόμα μεγαλύτερο ανταγωνισμό, κάτι που όμως δεν την εμπόδισε από το να ξανακερδίσει το Le Mans, αυτήν την φορά με το no. 50. Ακόμα μια νίκη ήρθε από την “ιδιωτική” κίτρινη Ferrari, AF Corse στις ΗΠΑ. Και φτάνουμε στο 2025, όπου η μερικός βελτιωμένη Ferrari 499P, άλλαξε το ρου της ιστορίας. Κερδίζοντας τους πρώτους μισούς αγώνες της season (τέσσερις), συμπεριλαβομένου τον εναρκτήριο αγώνα στο Κατάρ με τερματισμό στις θέσεις 1-2-3, τον εντός έδρας αγώνα στην Imola και για ακόμα μία φορά τις 24h Le mans, αυτήν την φορά με την AF Corse no. 83. Το υπόλοιπο μισό δεν ήταν τόσο επιτυχημένο, αλλά αρκετό ώστε στον τελευταίο αγώνα στις 8 ώρες του Μπαχρέιν, να (ξανα)γράψει ιστορία και να κατακτήσει τόσο το πρωτάθλημα των κατασκευαστών, όσο και των οδηγών με το no. 51 και τους πρώτους Ιταλούς πρωταθλητές του WEC Antonio Giovinazzi, Alessandro Pier Guidi και τον James Calado. Εμπλουτίζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο, ακόμη περισσότερο τις τροπαιοθήκες του Maranello.
Αυτό το πρωτάθλημα δεν είναι μόνο ακόμα ένας τίτλος που θα μπει δίπλα σε αυτούς του παρελθόντος. Αλλά ένα ορόσημο που σηματοδοτεί την επιστροφή της Ferrari στους παγκόσμιους τίτλους, στους αγώνες αντοχής από το 1972, και γενικότερα στους τίτλους από το 2008. Αλλά και την απαρχή μιας νέας περιόδου αντίστοιχης του ένδοξου παρελθόν της. Και συνάμα έρχεται να υπενθυμίσει ότι η Ferrari, δεν είναι απλά ένα συνώνυμο της F1, αλλά αποτελεί ένα σύμβουλο τεχνολογίας, επιτυχίας και πάθους ολόκληρου του μηχανοκίνητου αθλητισμού παγκοσμίως.
Γρηγόρης Ψαθάς






