Οι πρώτες render εικόνες από τα μονοθέσια της F1 που θα πάρουν μέρος στο πρωτάθλημα του 2026 είδαν το φως της δημοσιότητας.
Η FIA και η Formula 1 εργάζονται σκληρά για το μονοθέσιο του 2026. Τα μονοθέσια της επόμενης γενιάς θα είναι μικρότερα, ελαφρύτερα και πιο αποτελεσματικά. Είναι γνωστό εδώ και πολύ καιρό, ότι τα μονοθέσια νέας γενιάς της Formula 1 θα αντλούν το 50% της απόδοσης τους, απ’ την νέα ηλεκτρική μπαταρία. Για να ανακτάται η ενέργεια όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και αξιόπιστα, θα πραγματοποιηθούν τεράστιες τροποποιήσεις στην περιοχή του σασί. Ουσιαστικά, η μπαταρία θα συμβάλλει 475 ίππους στο σύστημα απόδοσης. Για να επιτευχθεί αυτό, τα μονοθέσια θα πρέπει να γίνουν μικρότερα, ελαφρύτερα, μα πάνω απ’ όλα, πιο αποτελεσματικά.
Η FIA παρουσίασε το πιο πρόσφατο προσχέδιο της για τα μονοθέσια του 2026, στους τεχνικούς διευθυντές πριν το Grand Prix Μεξικού. Προκειμένου να καταπολεμιστεί η αντίσταση του αέρα, το πλάτος των μονοθέσιων θα μειωθεί από 200, σε 190 εκατοστά. Το μέγεθος των ζαντών θα συρρικνωθεί από 18 σε 16 ίντσες, γεγονός που μειώνει τη διάμετρο και το πλάτος των ελαστικών κατά 10%.
Ενεργή εμπρός και πίσω αεροτομή
Θα περιοριστεί το ύψος του διάχυτη. Τα διαφράγματα πλαισίου “A-A” (πίσω από το ρύγχος στο επίπεδο της ανάρτησης του μπροστινού τροχού), “C-C” (πίσω μέρος του cockpit), το halo και το cockpit, γίνονται λεπτότερα. Επομένως, εκθέτουν μικρότερη μετωπική περιοχή στον άνεμο.
Η “ενεργή” αεροδυναμική θα μειώσει περαιτέρω την αντίσταση του αέρα στις ευθείες. Τουλάχιστον ένα σύστημα DRS εξετάζεται στο μπροστινό και το πίσω φτερό. Το πίσω φτερό θα έχει τέσσερα στοιχεία αντί για δύο, μια κύρια λεπίδα και τρία πτερύγια. Υπάρχουν επίσης σκέψεις για να γίνει το φτερό της δοκού ή το άκρο του διαχύτη, μετακινούμενο.
Ταυτόχρονα, το βάρος ρυθμίζεται με ακρίβεια. Σύμφωνα με τα αρχικά σχέδια, το ελάχιστο βάρος θα πρέπει να μειωθεί κατά 20 κιλά. Τώρα, οι ειδικοί είναι ακόμη πιο αισιόδοξοι για τον συγκεκριμένο τομέα. Αυτή τη στιγμή γίνεται λόγος για 25 έως και 30 κιλά μείωση βάρους. Το μεταξόνιο έχει μειωθεί από 360 σε 340 εκατοστά και θα είναι χρήσιμο. Μικρότερα μονοθέσια σημαίνουν αυτόματα λιγότερη μάζα.
Διαβάστε επίσης: Το πρόγραμμα του Grand Prix Λας Βέγκας
“Inwash” – Σχέδιο για περισσότερη δράση
Οι απλούστερες διατάξεις ανάρτησης μπορεί επίσης να βοηθήσουν στην απώλεια βάρους. Η επιστροφή στα ελατήρια αερίου έχει συζητηθεί, αλλά η FIA δεν είναι πολύ ενθουσιώδης με αυτήν την απλούστερη μέθοδο. Υπάρχει ανησυχία ότι οι ομάδες θα το ανακαλύψουν ως νέο πεδίο μάχης. Αλλά η FIA δεν έχει στο μυαλό της μόνο την αποτελεσματικότητα. Η αεροδυναμική φιλοσοφία θα αλλάξει εντελώς. Ο αέρας θα πρέπει να διατηρείται μέσα (έννοια “inwash”), αντί για το τρέχον “outwash” και “downwash”. Τα αρχικά σχέδια με την ονομασία του έργου “Fangio” δείχνουν ότι οι ακραίες πλάκες της μπροστινής πτέρυγας έχουν γωνία έτσι ώστε να οδηγούν τον αέρα πίσω απ’ τους τροχούς, στο εσωτερικό.
Μπροστά από τα sidepods και μπροστά από τους πίσω τροχούς, υπάρχουν κάθετα διαφράγματα στο κάτω μέρος του αμαξώματος, τα οποία κατευθύνουν επίσης τη ροή προς τα μέσα. Προορίζονται να βοηθήσουν στην καλύτερη σφράγιση του κενού μεταξύ των πίσω ελαστικών και του διαχύτη.
Ακούστε την εκπομπή Slipstream για τη Formula 1 με την ανάλυση του Grand Prix Βραζιλίας. Για περισσότερα πατήστε στο παρακάτω βίντεο.
Τα μονοθέσια δεν θα γίνουν πολύ πιο αργά
Προκειμένου να αντισταθμιστεί η απώλεια κάθετης δύναμης λόγω της λιγότερο έντονης ανόδου στον πίσω διαχύτη, τα κανάλια Venturi στην μπροστινή είσοδο θα ρυθμιστούν ψηλότερα. Δύο πρόσθετα πτερύγια πρόκειται επίσης να στερεωθούν κάτω από το μονοθέσιο στα αριστερά και στα δεξιά, προτού ανέβει ο διαχύτης για να κατευθύνει τη ροή του αέρα περισσότερο προς τα μέσα.
Σύμφωνα με μετρήσεις των τεχνικών της FIA, αυτά τα μέτρα θα κάνουν τα μονοθέσια να ακολουθούν πολύ πιο εύκολα το ένα το άλλο, σε σχέση με το concept του 2022. Ο στροβιλισμός που εκπέμπει ένα μονοθέσιο προς τα πίσω με το φαινόμενο του “inwash”, μειώνεται. Η επιδραστικότητα του slipstream θα γίνει πολύ ισχυρότερη. Επομένως, θα υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες για προσπεράσεις.
Οι φόβοι ότι τα μονοθέσια θα γίνουν πιο αργά κατά τρία έως τέσσερα δευτερόλεπτα και ότι οι οδηγοί θα πρέπει να αφήνουν το γκάζι στις ευθείες για να ανακτούν ηλεκτρική ενέργεια, είναι αβάσιμοι. Οι τελευταίες προσομοιώσεις δείχνουν μόνο μια μικρή αύξηση στους χρόνους. Αυτό θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το αν μια πίστα είναι περισσότερο περιορισμένης ισχύος ή περιορισμένης πρόσφυσης. Κατά μέσο όρο δεν πρέπει να είναι περισσότερο από ένα δευτερόλεπτο η διαφορά με τα τωρινά μονοθέσια.