Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1954, το GP Γερμανίας του Nürburgring Nordschleife προσέφερε τον μεγαλύτερο χρονικά αγώνα που δεν διακόπηκε στην ιστορία της F1 – διήρκεσε συνολικά 3 ώρες και σχεδόν 46 λεπτά. Η νίκη κατέληξε με πολλή άνεση στην Mercedes-Benz W196 του θρυλικού Juan Manuel Fangio, ενώ ο συμπατριώτης José Froilán González μοιράστηκε μια Ferrari 625 με τον ομόσταυλο Mike Hawthorn για την δεύτερη θέση. Ο Γάλλος Maurice Trintignant κατέλαβε την τρίτη θέση με μια έτερη Ferrari και ο Karl Kling, ο οποίος μάλιστα εκκίνησε 23ος/τελευταίος, τερμάτισε 4ος με μιαν άλλη Mercedes-Benz και σημείωσε και τον ταχύτερο γύρο. Η βαθμολογούμενη πεντάδα έκλεισε με την Maserati 250F του Sergio Mantovani – πρώτοι βαθμοί στην F1 για τον νεαρό Ιταλό.
Σαν σήμερα το 1959, ο ευρωπαϊκός χώρος των αγώνων ταχύτητας θρήνησε τον χαμό δύο σπουδαίων οδηγών της εποχής. Ο λόγος αρχικά για τον Jean Behra. Έχοντας απολυθεί από την Ferrari για τον έντονο διαπληκτισμό του με τον μάνατζερ Romolo Tavoni, ο Γάλλος πορευόταν πλέον με την Porsche στην F1 και τελικά σκοτώθηκε στο AVUS, σε έναν βροχερό υποστηρικτικό αγώνα F2 στα πλαίσια του GP Γερμανίας· γλίστρησε στην έντονα κεκλιμένη στροφή στο βόρειο τμήμα της πίστας, χτύπησε σε έναν πυλώνα και εκσφενδονίστηκε εκτός του αυτοκινήτου, χάνοντας ακαριαία τη ζωή του μόλις στα 38 του χρόνια. Την ίδια μέρα ξεψύχησε και ο δύο-φορές νικητής στο Le Mans Ivor Bueb σε ηλικία 36 χρονών, εξαιτίας τραυματισμών που είχε αποκομίσει 6 μέρες νωρίτερα σε έναν αγώνα F2 στο Clermont-Ferrand της Γαλλίας. Σε μια τραγική σύμπτωση, μονομαχούσε με τον Behra όταν είχε το ατύχημά του.
Σαν σήμερα το 1961 γεννήθηκε ο Allen Berg στο Vancouver του Καναδά. Αφού ξεκίνησε στα καρτ μόλις στην ηλικία των 17 και διακρίθηκε στις κατηγορίες Formula Atlantic και Formula Pacific του Καναδά και της Ωκεανίας αντίστοιχα, ο Berg μεταφέρθηκε στην Ευρώπη το 1983 ώστε να αγωνιστεί στη Βρετανική F3. Δυστυχώς για εκείνον ωστόσο, την περίοδο αυτή πρωταγωνιστούσαν μεγάλοι ανερχόμενοι άσσοι των αγώνων όπως οι Ayrton Senna, Martin Brundle και Johnny Dumfries, με αποτέλεσμα ο Καναδός να γυρίσει στην πατρίδα του το 1985 ώστε να αναζητήσει χρηματοδότες για συμμετοχή στην F1. Τελικά, το 1986 εξαγόρασε ένα κάθισμα στην αδύναμη Osella για 9 αγώνες, καταφέρνοντας μόλις μια 12η θέση στη Γερμανία. Ο Berg εξαφανίστηκε από την F1 στα τέλη της χρονιάς και έκτοτε περιπλανήθηκε κυρίως σε αγώνες μονοθεσίων της Λατινικής Αμερικής, μέχρι το 2001. Πλέον διευθύνει μια σχολή οδηγών στο Monterey της Καλιφόρνια, με βάση της την πίστα της Laguna Seca.
Σαν σήμερα το 1965, ο εμβληματικός Jim Clark κατέκτησε και μαθηματικά τον δεύτερο τίτλο του στην F1 με τον πιο εμφατικό τρόπο· στέφθηκε νικητής στην «Πράσινη Κόλαση» του Nürburgring Nordschleife, καταγράφοντας μάλιστα το όγδοο και τελευταίο Grand Chelem της καριέρας του. Αυτή ήταν η 6η νίκη στη σεζόν για τον Βρετανό, ο οποίος απέτυχε να κερδίσει μόνο στο Μονακό γιατί απουσίασε ώστε να κατακτήσει το Indianapolis 500. Ο Graham Hill ολοκλήρωσε το GP Γερμανίας στην δεύτερη θέση με την BRM, με τρίτη την Brabham-Climax του Dan Gurney.
Σαν σήμερα το 1969, οι ελεύθερες δοκιμές του GP Γερμανίας στο Nürburgring Nordschleife αμαυρώθηκαν από τον θάνατο του Gerhard Mitter. Ο Γερμανός οδηγούσε μια εργοστασιακή BMW 269 προδιαγραφών F2 και προοριζόταν να σημειώσει, μαζί με τους ομόσταυλους Hubert Hahne και Dieter Quester, την πρώτη εμφάνιση της γερμανικής φίρμας στην F1 ως αυτόνομος κατασκευαστής. Δυστυχώς όμως, ο Mitter συγκρούστηκε άσχημα στην στροφή Schwedenkreuz –πιθανώς εξαιτίας μιας αστοχίας στην ανάρτηση ή το σύστημα διεύθυνσης– και σκοτώθηκε σε ηλικία μόλις 33 χρονών. Οι Hahne και Quester απέσυραν τη συμμετοχή τους από το event και η BMW δεν επέστρεψε στην F1 μέχρι τις αρχές των ‘80s, αποκλειστικά ως προμηθεύτρια κινητήρων τότε.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 31 Ιουλίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1971, η F1 επέστρεψε από το Hockenheimring στο Nürburgring Nordschleife έπειτα από έναν χρόνο απουσίας και μερικές αλλαγές στην πίστα με γνώμονα την ασφάλεια. Ο Jackie Stewart, στον δρόμο για τον δεύτερο παγκόσμιο τίτλο του, είχε εκκινήσει από την pole position και έδειξε αμέσως αποφασισμένος να μην απειληθεί από κανέναν άλλον οδηγό, αφήνοντας σχεδόν αμέσως πίσω την Ferrari του Jacky Ickx. Ο Βέλγος, συχνά αποδοτικότατος στην διαδρομή της «Πράσινης Κόλασης», τελικά έχασε τον έλεγχο στην ανηφορική στροφή Wippermann και έπεσε στις μπαριέρες, εγκαταλείποντας άδοξα μόλις στον δεύτερο γύρο. Ο νεαρός François Cevert ξεπέρασε τις έτερες Ferrari των Clay Regazzoni και Mario Andretti για την δεύτερη θέση και το 1-2 της Tyrrell, με την March του Ronnie Peterson να ακολουθεί. Ο Αυστραλός Tim Schenken της Brabham τερμάτισε 6ος και βαθμολογήθηκε για πρώτη φορά στην F1.
Σαν σήμερα το 1976, το τελευταίο GP Γερμανίας της F1 στο επικίνδυνο Nürburgring Nordschleife χαράχτηκε ανεξίτηλα στη μνήμη πάρα πολλών εξαιτίας του φρικιαστικού ατυχήματος του Niki Lauda. Ο Αυστριακός πρωταθλητής της Ferrari, ο οποίος μάλιστα προσπάθησε μάταια να πείσει τους διοργανωτές να ακυρώσουν τον αγώνα, έχασε τον έλεγχο λίγο πριν τη στροφή Bergwerk και η 312T2 έπεσε άσχημα στις μπαριέρες με αποτέλεσμα να τυλιχτεί στις φλόγες. Ελάχιστες στιγμές αργότερα σταμάτησαν στο σημείο οι Harald Ertl, Brett Lunger, Guy Edwards και Arturo Merzario για να βγάλουν τον Lauda από την πύρινη μπάλα που είχε ξεσπάσει, ενώ ο ντόπιος Hans-Joachim Stuck πρότεινε μια σύντομη διαδρομή προς το νοσοκομείο μέσω κάποιων παρακάμψεων από το δάσος. Η νίκη τελικά κατέληξε στον James Hunt με τους Jody Scheckter και Jochen Mass να ακολουθούν ενώ ο Lauda, καταδικασμένος φαινομενικά να υποκύψει στον θάνατο, έμελλε να κατορθώσει ίσως την πιο συγκλονιστική ανάκαμψη οδηγού στα χρονικά των αγώνων.
Σαν σήμερα το 1980, ο κόσμος των αγώνων ταχύτητας στερήθηκε τον Patrick Depailler σε ηλικία μόλις 35 χρονών. Νικητής σε δύο Grand Prix, ο Γάλλος είχε μεταφερθεί στη νεοφερμένη τότε εργοστασιακή ομάδα της Alfa Romeo και ανάρρωνε από ένα σοβαρότατο ατύχημά του με ανεμόπτερο. Έκανε ένα ιδιωτικό τεστ στην πίστα του Hockenheimring ενόψει του GP Γερμανίας της F1, μέχρι που η Alfa Romeo 179Β συγκρούστηκε άσχημα στην ταχύτατη δεξιά στροφή Ostkurve. Ο Jacques Laffite έμελλε να κερδίσει στον επερχόμενο αγώνα και να αφιερώσει τη νίκη στο φίλο του και πρώην ομόσταυλο στη Ligier. Με αφορμή τον χαμό του Depailler, από το 1982 κι έπειτα οριοθετήθηκε η τοποθέτηση ενός αυτοσχέδιου chicane στην Ostkurve με σκοπό τη μείωση των ταχυτήτων σε εκείνο το σημείο.
Σαν σήμερα το 1982, ο δημοφιλής βετεράνος του NASCAR Darrell Waltrip επικράτησε οριακά του Buck Baker στην Talladega και έγινε ο πρώτος οδηγός που κέρδισε δύο φορές τον αγώνα 500 μιλίων στην ιστορική οβάλ πίστα. Ο τότε πρωταθλητής στην μεγάλη κατηγορία είχε εκκινήσει δεύτερος και ηγήθηκε τον αγώνα για 107 από τους 188 γύρους –μεταξύ αυτών και τους τελευταίους 17–, οδηγώντας ένα Buick Regal του Junior Johnson. Ο Baker υπήρξε επικεφαλής για 12 γύρους στον δρόμο του για τη δεύτερη θέση, με τρίτο τον θρυλικό Richard Petty.
Σαν σήμερα το 1999, μόλις στον δεύτερο αγώνα του ως αντικαταστάτης του τραυματία Michael Schumacher στη Ferrari, ο Mika Salo βρέθηκε επικεφαλής για πρώτη φορά στην F1, στο GP Γερμανίας του Hockenheimring. Ο Φινλανδός τέθηκε πρωτοπόρος στον 26ο γύρο έπειτα από μια έξοδο του poleman Mika Häkkinen λόγω αστοχίας ελαστικού, αλλά έδωσε την θέση του στον ομόσταυλο Eddie Irvine μετά από μόλις έναν γύρο ώστε να τον βοηθήσει να ενισχύσει τις ελπίδες του για τον τίτλο. Με την εξέλιξη αυτή, ο Irvine κέρδισε για τρίτη φορά στη σεζόν και προσπέρασε τον Häkkinen στην κορυφή της βαθμολογίας οδηγών, ενώ έδωσε με ευγνωμοσύνη το τρόπαιό του στον Salo μετά τον αγώνα. Οι δύο οδηγοί της Ferrari πλαισιώθηκαν στο βάθρο από τον Heinz-Harald Frentzen, ο οποίος συνέχισε υποχθόνια την διεκδίκηση του τίτλου με την μικρομεσαία ομάδα της Jordan.
Σαν σήμερα το 2010, στο GP Ουγγαρίας, ο Sebastian Vettel στερήθηκε ενδεχομένως μια σίγουρη νίκη διότι δέχτηκε μια αμφιλεγόμενη ποινή διέλευσης – ο Γερμανός άσσος της Red Bull είχε παραβιάσει έναν αγωνιστικό κανονισμό στο πρώτο σκέλος του αγώνα, κρατώντας πολύ μεγαλύτερη απόσταση από το αυτοκίνητο ασφαλείας ενόσω ήταν επικεφαλής. Η ποινή τον έριξε στην τρίτη θέση, πίσω από τη Ferrari του Fernando Alonso, την οποία προσπάθησε να προσπεράσει χωρίς αποτέλεσμα. Στο μεταξύ, ο Mark Webber έκανε περίπατο για την τέταρτη νίκη του στη σεζόν και σκαρφάλωσε στην κορυφή της βαθμολογίας οδηγών. Το πιο χαρακτηριστικό στιγμιότυπο αυτού του αγώνα σημειώθηκε στον 66ο από τους 70 γύρους, όταν ο Michael Schumacher υπερασπίστηκε με πολύ επικίνδυνο τρόπο τον 10η θέση από τον Rubens Barrichello στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού, στριμώχνοντάς τον στον τοίχο με πολλή ταχύτητα. Τελικά τιμωρήθηκε από τους αγωνοδίκες με μια ποινή 10 θέσεων στο grid του επόμενου αγώνα.