Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1947 γεννήθηκε ο πρώην επικεφαλής της McLaren στην F1, Ron Dennis. Ο Βρετανός είχε εργαστεί ως μηχανικός στην Cooper και την Brabham, ηγούμενος ύστερα τις δικές του επιτυχημένες ομάδες στην F2 κατά τη δεκαετία των ‘70s και ‘80s. Η πιο πρόσφατη τότε ομάδα του Dennis, η Project Four Racing, προσέλαβε τον πολλά υποσχόμενο σχεδιαστή John Barnard με στόχο την αναρρίχησή της στην F1. Αντ’ αυτού, το 1980 ο Dennis κατέληξε σε μια συμφωνία συγχώνευσής της με την αδύναμη τότε McLaren μέσω χρηματοδότησης από την Marlboro. Έκτοτε ξεκίνησε σταδιακά μια εποχή κυριαρχίας με τους Niki Lauda, Alain Prost και Ayrton Senna να προσφέρουν στη McLaren επτά πρωταθλήματα οδηγών σε οκτώ χρόνια μέσα στα ‘80s και ‘90s. Ο Mika Häkkinen κατέκτησε με τη σειρά του δύο τίτλους το 1998-1999, με τον Lewis Hamilton να καταγράφει το 2008 τον πιο πρόσφατο θρίαμβο της McLaren μέχρι σήμερα.
Σαν σήμερα το 1948 γεννήθηκε ο βετεράνος των παλιών αγώνων IndyCar, Tom Sneva. Ο πρώην καθηγητής μαθηματικών έχει κατακτήσει μία νίκη στο Indianapolis 500 το 1983, με την καριέρα του στο Brickyard ωστόσο να απαρτίζεται και από τρεις pole positions καθώς κι από μεγάλα ατυχήματα, όπως αυτό στο event του 1975. Ο Sneva, ή αλλιώς “The Gas Man”, ήταν ένας εξαίρετος οδηγός σε ό,τι αφορούσε τις κατατακτήριες δοκιμές και την ταχύτητα στον έναν γύρο, κατακτώντας επίσης δύο συνεχόμενους τίτλους στον παλιό θεσμό για το IndyCar (USAC) με την Team Penske το 1977-1978.
Σαν σήμερα το 1958, ο θρυλικός Jack Brabham κατέκτησε την μοναδική του νίκη στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC). Ο Αυστραλός είχε μοιραστεί μια Aston Martin DBR1/300 με τον Stirling Moss και μαζί επικράτησαν στα 1000 χιλιόμετρα του Nürburgring, ξεπερνώντας μαζί μια τετράδα εργοστασιακών Ferrari 250 Testa Rossa που οδήγησαν οι Mike Hawthorn/Peter Collins, Wolfgang von Trips/Olivier Gendebien, Luigi Musso/Phil Hill και Wolfgang Seidel/Gino Munaron/Luigi Musso.
Σαν σήμερα το 1959 γεννήθηκε ο βετεράνος της F1 και πασίγνωστος σχολιαστής αγώνων, Martin Brundle. Από το 1984 έως και το 1996, ο Βρετανός εκκίνησε σε 158 Grand Prix και τερμάτισε δεύτερος στην Ιταλία το 1992 και στο Μονακό το 1994 για τα καλύτερα αποτελέσματά του, οδηγώντας για την Benetton και τη McLaren αντίστοιχα. Ένας μεγάλος τραυματισμός που είχε αποκομίσει στο Dallas το 1984 τον επηρέασε σημαντικά και η χαμηλή δυναμική των ομάδων που εκπροσωπούσε, ανάγκασε τον Brundle να εστιάσει στους αγώνες αντοχής για τα τέλη των ‘80s. Διέπρεψε με την Jaguar στη κατηγορία Group C, κατακτώντας τη νίκη στις 24 ώρες της Daytona το 1988 καθώς και τον συνολικό τίτλο στο WSC, κερδίζοντας και στο Le Mans δύο χρόνια αργότερα. Μετά το κλείσιμο της καριέρας του στην F1 το 1996, ο Brundle άλλαξε παραστάσεις και καθιερώθηκε στον χώρο της δημοσιογραφίας σε μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα της Μεγάλης Βρετανίας.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 31 Μαΐου στον μηχανοκίνητο αθλητισμό – INDY 500 SPECIAL
Σαν σήμερα το 1964 γεννήθηκε ο βετεράνος των αγώνων αντοχής και του IndyCar, Davy Jones. Παρόλο που είχε πρωταγωνιστήσει στην F3 μαζί με τους Ayrton Senna και Martin Brundle και παρά τα τεστ του με την Brabham στην F1, ο Αμερικανός περιπλανήθηκε στη Formula Atlantic της Νέας Ζηλανδίας και στο CART των Η.Π.Α., εστιάζοντας κυρίως στο Indianapolis 500. Συνδύασε τους ελάχιστους αυτούς αγώνες με κάποιες εμφανίσεις σε αγώνες αντοχής, σημειώνοντας κάποιες αξιόλογες επιδόσεις. Χαρακτηριστικά, το 1990 επικράτησε στις 24 ώρες της Daytona με μια Jaguar XJR-12, ενώ το 1996 στέφθηκε νικητής στο Le Mans με την Porsche μαζί με τους Alexander Wurz και Manuel Reuter. Την ίδια χρονιά είχε τερματίσει δεύτερος στο Indianapolis 500, αλλά ένα μεγάλο ατύχημά του λίγο πριν την έναρξη της επόμενης σεζόν στο Indy Racing League (IRL) τον άφησε για δύο χρόνια εκτός δράσης και τον περιόρισε σε μικρούς αγώνες σπορ αυτοκινήτων στις Η.Π.Α.
Σαν σήμερα το 1986, ο 24ωρος αγώνας του Le Mans αμαυρώθηκε από τον τραγικό θάνατο του Jo Gartner κατά το ξημέρωμα της Κυριακής. Η Porsche 962C της Kremer Racing είχε παρεκτραπεί από την πορεία της λόγω μηχανικού προβλήματος και έπεσε στον τοίχο της τεράστιας ευθείας Mulsanne με πολύ υψηλή ταχύτητα, σκοτώνοντας ακαριαία τον διάσημο Αυστριακό οδηγό. Ο Derek Bell μοιράστηκε τη νικητήρια 962C της Rothmans με τους Al Holbert και Hans-Joachim Stuck για να γίνει ο πιο επιτυχημένος Βρετανός οδηγός στα χρονικά του event, μετρώντας μέχρι σήμερα συνολικά τέσσερις νίκες.
Σαν σήμερα το 1993, ο δύο-φορές παγκόσμιος πρωταθλητής Miki Biasion κατέκτησε τη 17η και τελευταία του νίκη στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rally (WRC), κερδίζοντας στο Rally Ακρόπολις με ένα Ford Escort RS Cosworth. Ο Ιταλός είχε οδηγήσει το αυτοκίνητο με συνοδηγό τον Tiziano Siviero και ξεπέρασε τη Lancia Delta και το Mitsubishi Lancer των Carlos Sainz/Luis Moya και Armin Schwarz/Nicky Grist αντίστοιχα. Η κορυφαία ελληνική συμμετοχή του event σημειώθηκε στην 8η θέση, με τον Κωνσταντίνο Αποστόλου να μοιράζεται μια Lancia Delta Integrale 16V με τον Μιχάλη Κριάδη.
Σαν σήμερα το 2003, ο Juan Pablo Montoya βρέθηκε πρωτοπόρος στο GP Μονακό κατά την πρώτη φάση των pit stops και άντεξε στην πίεση του νεαρού Kimi Raïkkönen, ώστε να σημειώσει την πρώτη νίκη της Williams στο Πριγκιπάτο μετά από 20 χρόνια. Έτσι, ο Κολομβιανός έγινε μόλις ο δεύτερος τότε οδηγός που κέρδισε το Indianapolis 500 αλλά και το GP Μονακό, κατακτώντας έτσι τα δύο από τα τρία σκέλη του μοναδικού “Triple Crown” του motorsport. Ο Michael Schumacher της Ferrari ολοκλήρωσε το βάθρο του αγώνα με τον αδερφό του, Ralf, να εκκινεί αρχικά από την pole position αλλά να τερματίζει μόλις 4ος.
Σαν σήμερα το 2008, το GP Ιταλίας για το MotoGP είδε τον Valentino Rossi να κερδίζει στο Mugello για έβδομη συνεχόμενη χρονιά και για τρίτο σερί αγώνα στη σεζόν. Ο «Γιατρός» δεν είχε τόσο καλό πέταγμα από την pole position και χρειάστηκε αρχικά να ανακτήσει την πρωτοπορία από τον πρωταθλητή Casey Stoner στον τέταρτο γύρο. Στη συνέχεια κατέγραψε μια σειρά από ταχύτερους γύρους, χτίζοντας έτσι μια ασφαλή διαφορά από όλους τους υπόλοιπους. Πλαισιώθηκε στο βάθρο από τους Stoner και Dani Pedrosa, ενώ ο πρωτάρης στην μεγάλη κατηγορία Alex de Angelis κατέλαβε μια εντυπωσιακή 4η θέση για την San Carlo Honda Gresini. Εν αντιθέσει με τον Rossi, ο ομόσταυλος στη Fiat Yamaha και επίσης πρωτάρης Jorge Lorenzo είχε έναν απογοητευτικό αγώνα, μένοντας εκτός μόλις στον 7ο γύρο μετά από πτώση.
Σαν σήμερα το 2014, ο Marc Márquez πήρε την έκτη συνεχόμενη νίκη του σε ισάριθμους αγώνες στη σεζόν του MotoGP, επικρατώντας του συμπατριώτη Jorge Lorenzo σε μια συγκλονιστική μονομαχία στο Mugello για το GP Ιταλίας. Ο πρωταθλητής της Repsol Honda πήρε την πρωτοπορία από τον Lorenzo με 7 γύρους να απομένουν, ξεκινώντας έτσι ένα ρεσιτάλ προσπερασμάτων ανάμεσα στους δύο που θα θυμούνται πολλοί για καιρό. Τελικά βρέθηκε ξανά επικεφαλής στον προτελευταίο γύρο και επικράτησε του Ισπανού της Movistar Yamaha στον τερματισμό για μόλις 0.121 δευτερόλεπτα. Ο Valentino Rossi γιόρτασε τον 300ο αγώνα της καριέρας του ανεβαίνοντας στο τρίτο σκαλί του βάθρου ενώ ο Dani Pedrosa ολοκλήρωσε σε μια απογοητευτική 4η θέση, μπροστά από τον Pol Espargaró και τις δύο Ducati των Andrea Dovizioso και Andrea Iannone. Οι Álvaro Bautista, Aleix Espargaró και Yonny Hernández έκλεισαν την πρώτη δεκάδα.