spot_img

Σαν σήμερα, 10 Ιουλίου στην F1 και το motorsport

Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.

Σαν σήμερα το 1918 γεννήθηκε στο Σικάγο ο Fred Wacker. Πριν δραστηριοποιηθεί σποραδικά στην F1 με την Gordini, ο Αμερικανός υπηρέτησε στο πολεμικό ναυτικό της χώρας του κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ύστερα ενασχολήθηκε με το κυρίως πάθος του: την αυτοκίνηση. Το 1948 θέσπισε την αρμόδια επιτροπή σπορ αυτοκινήτων (SCCA) στο Σικάγο και το 1951 έγινε γενικός πρόεδρος της επιτροπής αυτής στις Η.Π.Α. Μέχρι εκείνο το σημείο συμμετείχε κυρίως σε εγχώριους αγώνες αντοχής αλλά επεκτάθηκε και σε άλλους αγωνιστικούς προορισμούς ανά τον κόσμο, μεταξύ άλλων και στην F1 το 1953-1954. Ο Wacker εκκίνησε σε μόλις τρία Grand Prix και θα μπορούσε να εκκινήσει σε περισσότερα ερήμην πολλών ατυχιών εντός και εκτός πίστας, με την 6η θέση στο GP Ιταλίας του 1954 ως καλύτερο αποτέλεσμά του. Ύστερα αποσύρθηκε και επέστρεψε στις Η.Π.Α. για να επικεντρωθεί στην θεμελίωση της Liquid Controls LLC, μια επιχείρηση που υπάρχει μέχρι και σήμερα.

Σαν σήμερα το 1926 γεννήθηκε στην Μανίλα των Φιλιππίνων ο Tony Settember, ένας Αμερικανός με ιταλικές ρίζες. Ο Settember αγωνίστηκε αρχικά στις Η.Π.Α. με σπορ αυτοκίνητα της Chevrolet και της Mercedes-Benz, πριν ταξιδέψει στην Ευρώπη για μερικές αδιάφορες εμφανίσεις σε μη-πρωταθληματικά Grand Prix. Στις αρχές των ‘60s ανέπτυξε συστάσεις με έναν πλούσιο νεαρό συμπατριώτη ονόματι Hugh Powell και τον έπεισε το 1962 να αγοράσει ένα μερίδιο στην Emeryson Cars, ώστε να σχεδιαστεί ένα νέο μονοθέσιο για την F1. Η Mk2 ωστόσο αποδείχθηκε κακή και ο Settember τερμάτισε μόλις στο ένα από τα δύο Grand Prix που συμμετείχε – 11ος στο Aintree. Το 1963, οι Settember και Powell θεμελίωσαν τη δική τους ομάδα, την Scirocco-Powell, με το καινούριο μονοθέσιο να είναι μεν ελκυστικό οπτικά, αλλά πολύ αργό. Ο Settember εγκατέλειψε το σπορ στο τέλος της χρονιάς και επέστρεψε στις Η.Π.Α., δίνοντας το παρόν στο Can-Am και την F5000 με ελάχιστες επιτυχίες.

Σαν σήμερα το 1928 γεννήθηκε στο Μπουένος Άϊρες ο Alejandro de Tomaso. Ο de Tomaso, εγγονός ενός Ιταλού μετανάστη, κατέφυγε με την σειρά του στην Ιταλία το 1955 ύστερα από την εμπλοκή του σε μια επιχείρηση ανατροπής του τότε προέδρου της Αργεντινής, Juan Perón. Εγκαταστάθηκε στην πόλη της Μόντενα και ξεκίνησε μια σύντομη καριέρα στους αγώνες ταχύτητας, καταγράφοντας δύο συμμετοχές σε επίσημα Grand Prix της F1 – το 1957 τερμάτισε 9ος στο Μπουένος Άϊρες με μια Ferrari 500 της Scuderia Centro Sud και εγκατέλειψε από το Αμερικανικό GP του 1959 με μια Cooper T43 της OSCA. Ο de Tomaso άφησε το στίγμα του κυρίως στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ιδρύοντας το 1959 την επώνυμη ιταλική φίρμα του. Μέχρι σήμερα, η λεγόμενη De Tomaso Automobili έχει κατασκευάσει ελάχιστα σπορ αυτοκίνητα περιορισμένης παραγωγής όπως η Vallelunga, η Pantera και η P72.

Σαν σήμερα το 1946 γεννήθηκε στα βορειοανατολικά του Παρισιού ο βετεράνος της F1 και πρωταθλητής της F2 το 1973, Jean-Pierre Jarier. Ο Γάλλος, γνωστός για την επιθετική του προσέγγιση στις εκκινήσεις των αγώνων, ήταν πολύ γρήγορος και αυτό φάνηκε ιδιαίτερα στα πρώτα του χρόνια στην Shadow στα μέσα των ‘70s. Κατέκτησε δύο συνεχόμενες pole positions το 1975, με τον απρόσμενο θάνατο του Ronnie Peterson το 1978 να βρίσκει προσωρινά τον Jarier στην πανίσχυρη τότε Lotus του Colin Chapman για δύο αγώνες. Ωστόσο, τα προβλήματα αξιοπιστίας τού στέρησαν την ευκαιρία για μια νίκη και το υπόλοιπο της καριέρας του πλαισιώθηκε στις ομάδες των Tyrrell, Osella και Ligier. Ο Γάλλος αποσύρθηκε στα τέλη του 1983 με μόλις τρία βάθρα σε 133 αγώνες και δεν κατάφερε δυστυχώς να εξασφαλίσει θέση σε κορυφαία ομάδα σε κανένα στάδιο της πορείας του.

Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 9 Ιουλίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό

Σαν σήμερα το 1965, οι Jim Clark και Graham Hill προσέφεραν ίσως το πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα της ταχύτητας και του τεράστιου ταλέντου τους, μονοπωλώντας το ενδιαφέρον στο GP Μεγάλης Βρετανίας παρά τα μηχανικά τους προβλήματα. Για την ακρίβεια, ο Hill δυσκολευόταν με την χρήση των φρένων στην BRM του αλλά δεν επηρεάστηκε ιδιαίτερα, καθώς η απλή τότε χάραξη της πίστας του Silverstone δεν είχε τόσο υψηλές απαιτήσεις στο σύστημα φρένων των μονοθεσίων. Ο Clark από την άλλη είχε εκκινήσει από την pole position και, με 16 γύρους να απομένουν, μετρούσε ήδη μια διαφορά 35 δευτερολέπτων από τον Hill. Ωστόσο, ο άσσος της Lotus ήρθε αντιμέτωπος με απώλεια πίεσης λαδιού στον κινητήρα του και χρειάστηκε να τον σβήσει συστηματικά στις γρήγορες στροφές, χωρίς όμως να ελαχιστοποιήσει δραματικά τον ρυθμό του. Τελικά τερμάτισε μόλις 3 δευτερόλεπτα μπροστά από τον Hill, με τρίτο τον πρωταθλητή John Surtees.

Σαν σήμερα το 1988, το GP Μεγάλης Βρετανίας προσέφερε έναν βροχερό αγώνα στην πίστα του Silverstone, με την Ferrari να ξαφνιάζει τους πάντες στις κατατακτήριες δοκιμές και να εκκινεί από την πρώτη σειρά με τους Gerhard Berger και Michele Alboreto. Με το πέρασμα των γύρων άρχισε μοιραία να ξεχωρίζει ο επιδέξιος των συνθηκών Ayrton Senna της McLaren, παίρνοντας οριστικά την πρωτοπορία στον 16ο γύρο. Λίγο αργότερα, ο ομόσταυλος Alain Prost αναγκάστηκε να εγκαταλείψει με προβλήματα οδηγησιμότητας στην έτερη McLaren MP4/4 και ο Senna έκανε έτσι περίπατο μέχρι τον τερματισμό. Ο Nigel Mansell έκανε έναν από τους καλύτερους αγώνες του και τερμάτισε δεύτερος με την μετριότατη Williams FW12, ενώ ο Alessandro Nannini τερμάτισε τρίτος για να σημειώσει το πρώτο του βάθρο στην F1. Ο Maurício Gugelmin βαθμολογήθηκε για πρώτη φορά όντας 4ος σε μια March, με την βαθμολογούμενη εξάδα να κλείνει ο πρωταθλητής Nelson Piquet και ο Derek Warwick.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα, επίσης το 1988, η πίστα του Brno στην Τσεχία φιλοξένησε για πρώτη και μοναδική φορά στην ιστορία της έναν αγώνα αντοχής στα πλαίσια του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Σπορ Αυτοκινήτων (WSC). Νικήτρια του αγώνα 360 χιλιομέτρων αναδείχθηκε μια Sauber-Mercedes C9/88 που είχαν μοιραστεί οι Jochen Mass και Jean-Louis Schlesser. Το δίδυμο αυτό ξεπέρασε δυο Jaguar XJR-9 των Martin Brundle/John Nielsen και Jan Lammers/Johnny Dumfries.

Σαν σήμερα το 1994, ο Michael Schumacher έκανε αίσθηση (με την κακή έννοια) στο GP Μεγάλης Βρετανίας του Silverstone, καθώς δέχτηκε μια ποινή stop/go και μετέπειτα μαύρη σημαία. Ο Γερμανός της Benetton φάνηκε να προσπερνά δύο φορές τον poleman Damon Hill στον γύρο σχηματισμού και γι’αυτό τιμωρήθηκε αρχικά με την πρώτη ποινή, αγνοώντας ωστόσο κάθε έγκαιρη ανταπόκριση στις οδηγίες και σημάνσεις των αγωνοδικών. Ύστερα από συζήτηση με την ομάδα, οι αγωνοδίκες απέσυραν την μαύρη σημαία και ο Schumacher εξέτισε την ποινή stop/go στον 27ο γύρο αντί του 21ου, τερματίζοντας πίσω από τον Hill στην δεύτερη θέση. Το συμβάν επανεξετάστηκε και η FIA τιμώρησε την Benetton με βαρύ χρηματικό πρόστιμο και διαγραφή της δεύτερης θέσης, καθώς και αποκλεισμό του Schumacher από τους δύο επόμενους αγώνες της σεζόν. Οι συγκυρίες αυτές προβίβασαν τους Jean Alesi και Mika Häkkinen στην δεύτερη και τρίτη θέση του βάθρου αντίστοιχα.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα το 2005, έπειτα από ένα δύσκολο πρώτο μισό της σεζόν εξαιτίας ενός τραυματισμού στον ώμο, ο Juan Pablo Montoya πήρε πρώτος την καρό σημαία στο Silverstone για το GP Μεγάλης Βρετανίας και κατέκτησε την πρώτη του νίκη με την ομάδα της McLaren. Ο Fernando Alonso της Renault, παρόλο που ηγήθηκε για λίγους γύρους στην τελική φάση των pit stops, έχασε χρόνο προσπαθώντας να ντουμπλάρει τον Jarno Trulli και η τακτική του overcut δεν λειτούργησε, με αποτέλεσμα ο Ισπανός να συμβιβαστεί με την δεύτερη θέση. Το βάθρο του αγώνα έκλεισε από τον Kimi Räikkönen της McLaren που παραδόξως περιορίστηκε σε εκκίνηση από θέση εκτός δεκάδας, εξαιτίας άλλης μίας απρογραμμάτιστης αλλαγής κινητήρα.

Σαν σήμερα, επίσης το 2005, η κορυφαία κατηγορία αγώνων μοτοσικλετών επέστρεψε στις Η.Π.Α. για πρώτη φορά μετά το 1994, με την φανταστική πίστα της Laguna Seca να φιλοξενεί τον όγδοο γύρο της σεζόν στο MotoGP. Ο αείμνηστος Nicky Hayden έκανε πάταγο κατακτώντας την παρθενική του νίκη στο πρωτάθλημα, μπαίνοντας έτσι σε ένα κλειστό club Αμερικανών νικητών όπως ο Eddie Lawson και ο Wayne Rainey. Ο 23χρονος άσσος της Repsol Honda είχε εκκινήσει από την pole position και ηγήθηκε τον αγώνα 32 γύρων από την αρχή έως το τέλος του, χτίζοντας μια ασφαλή διαφορά από τον Valentino Rossi στο πρώτο μισό της διαδρομής. Ο «Γιατρός» τελικά έχασε την δεύτερη θέση στην περιβόητη Corkscrew από τον ομόσταυλο Colin Edwards, ο οποίος καταδίωξε τον συμπατριώτη του στους τελευταίους γύρους χωρίς όμως να καταφέρει να προσπεράσει. Η πρώτη πεντάδα έκλεισε από τους Max Biaggi και Sete Gibernau.

Σαν σήμερα

  • Κάντε μας like στο facebook
  • Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Σαν σήμερα το 2011, ο ένατος αγώνας στην σεζόν της F1 και συγκεκριμένα το GP Μεγάλης Βρετανίας, αποτέλεσε την απαρχή της απαγόρευσης χρήσης εξατμίσεων που αποσκοπούσαν στην παραγωγή κάθετης δύναμης στα μονοθέσια ακόμη κι όταν οι οδηγοί δεν χρησιμοποιούσαν το γκάζι (blown diffuser). Η αλλαγή αυτή επηρέασε κυρίως την πρωταθλήτρια Red Bull και όλες τις ομάδες με κινητήρα Mercedes, οδηγώντας συγχρόνως σε μια μεγάλη αλληλουχία διαφωνιών μέσα στο τριήμερο. Το οδόστρωμα στην πίστα του Silverstone ήταν βρεγμένο όταν ξεκίνησε ο αγώνας και η Ferrari επέδειξε καλύτερη δυναμική έπειτα της αλλαγής στον παραπάνω τεχνικό κανονισμό, με τον Fernando Alonso να ξεπερνά εύκολα τις δύο Red Bull για να κατακτήσει τη νίκη. Ο Mark Webber, παρόλο που δέχτηκε εντολές από την ομάδα να μην μονομαχήσει με τον ομόσταυλο Sebastian Vettel στους τελευταίους γύρους, πίεσε τον Γερμανό πρωταθλητή χωρίς τελικά να προσπεράσει και τερμάτισε τρίτος.

Σαν σήμερα το 2016, ο Lewis Hamilton έκανε περίπατο στο Silverstone και πήρε τη νίκη στο GP Μεγάλης Βρετανίας, ξεπερνώντας τον Max Verstappen που κατέβαλε τα μέγιστα στο βροχερό πρώτο σκέλος του αγώνα ώστε να βρεθεί δεύτερος. Βέβαια, ο νεαρός Ολλανδός της Red Bull είχε χάσει τη θέση αυτή από τον Nico Rosberg στον 38ο γύρο και ανέβηκε στο τρίτο σκαλί του βάθρου, μέχρι να προβιβαστεί εκπρόθεσμα της απονομής στην δεύτερη θέση. Ο Γερμανός άσσος της Mercedes δέχτηκε μια ποινή 10 δευτερολέπτων, διότι φάνηκε πως βοηθήθηκε από τον αρχιμηχανικό του ώστε να επιλύσει ένα μικρό πρόβλημα στο κιβώτιο ταχυτήτων – υπήρχε τότε ένας ανούσιος αγωνιστικός κανονισμός, βάσει του οποίου απαγορευόταν να δέχονται οι οδηγοί οδηγίες περί τεχνικών ζητημάτων στα μονοθέσιά τους.

Σαν σήμερα

Related Articles

Stay Connected

5,762ΥποστηρικτέςΚάντε Like
52ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -spot_img

Latest Articles