Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1905 γεννήθηκε στο Αμβούργο της Γερμανίας ο Manfred von Brauchitsch, ένας από τους άσσους της Mercedes-Benz στα Grand Prix της προπολεμικής περιόδου. Απόγονος μιας εύπορης στρατιωτικής οικογένειας, ο von Brauchitsch ξεκίνησε την καριέρα του στα δίτροχα και τις μοτοσικλέτες. Μια σειρά ωστόσο από τραυματισμούς –αρκετοί από αυτούς σοβαροί– τον ανάγκασε να μεταπηδήσει στους τέσσερις τροχούς το 1929. Έκτοτε, η μοίρα τον έφερε στο αήττητο αγωνιστικό τμήμα των «Ασημένιων Βελών» και του Alfred Neubauer, όπου διεκδίκησε διακρίσεις στο motorsport του ευρωπαϊκού χώρου. Ενδεχομένως ο λιγότερο ταλαντούχος του τμήματος αυτού, ο Γερμανός παρέμεινε στη σκιά των διασημότερων Rudolf Caracciola και Hermann Lang κυρίως, χάνοντας ουκ ολίγες φορές κάποιες φαινομενικά σίγουρες νίκες – εξού και το παρατσούκλι “Der Pechvogel”, που στα γερμανικά σημαίνει «Το Άτυχο Πουλί». Ο von Brauchitsch κέρδισε στο Μονακό (1937) και τη Γαλλία (1938), πριν τεθεί τέλος στην καριέρα του εξαιτίας του πολέμου και μιας βραχυπρόθεσμης φυλάκισής του.
Σαν σήμερα το 1934 διεξήχθη ο τότε παραδοσιακός ετήσιος αγώνας του Coppa Acerbo στην Pescara της Ιταλίας, στα πλαίσια των μεγάλων Grand Prix της εποχής. Το event είχε λάβει χώρα υπό συνθήκες έντονων βροχοπτώσεων και ριπών ανέμου, μένοντας δυστυχώς στην ιστορία εξαιτίας του ατυχήματος που στοίχισε τη ζωή στον ανερχόμενο Guy Moll. Ο μόλις 24 χρονών Γάλλος από την Αλγερία, νικητής του GP Μονακό και του φημισμένου Avusrennen την ίδια χρονιά, μονομαχούσε με τον Luigi Fagioli για την πρωτοπορία και έχασε για άγνωστο λόγο τον έλεγχο της Alfa Romeo P3, πέφτοντας σε ένα χαντάκι και χτυπώντας σε μια γέφυρα. Μετά από σχεδόν τέσσερις ώρες δράσης στην τεράστια και επικίνδυνη διαδρομή, η νίκη κατέληξε στην Mercedes-Benz W25A του Fagioli, με δεύτερη την Maserati 8CM του θρυλικού Tazio Nuvolari και τρίτη την Bugatti T59 του Antonio Brivio.
Σαν σήμερα το 1961, η διάσημη και πολύ επικίνδυνη διαδρομή 25,8 χιλιομέτρων της Pescara φιλοξένησε τον τελευταίο αγώνα στην ιστορία της πριν αποσυρθεί οριστικά από κάθε είδος αγωνιστικής δραστηριότητας. Το event αυτό επρόκειτο για έναν 4ωρο αγώνα αντοχής, στα πλαίσια του φινάλε της σεζόν για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC). Η νίκη κατέληξε σε μια Ferrari 250TR, την οποία είχαν μοιραστεί οι Lorenzo Bandini και Giorgio Scarlatti για την ιδιωτική Scuderia Centro Sud. Το πλήρωμα αυτό είχε βρεθεί στην πρωτοπορία εξαιτίας της εγκατάλειψης μιας εργοστασιακής Ferrari 246SP στα χέρια των Richie Ginther και Giancarlo Baghetti. Επικεφαλής υπήρξε και ο Αμερικανός Lucky Casner σε μια Maserati ‘birdcage’ Tipo 61, αλλά τράκαρε ενώ απέφευγε ένα αργότερο αυτοκίνητο και τραυματίστηκε. Ο Bandini καθυστέρησε στην εκκίνηση με ένα μικρό μηχανικό πρόβλημα, καταφέρνοντας ωστόσο να ανακάμψει από την 35η θέση για να στεφθεί νικητής μαζί με τον Scarlatti.
Σαν σήμερα το 1971, έχοντας κάνει την έκπληξη «κλέβοντας» την pole position από τον Jackie Stewart, ο Jo Siffert κατέκτησε την δεύτερη και τελευταία του νίκη στην F1 οδηγώντας μια BRM P160 στο GP Αυστρίας – μάλιστα σημείωσε και Grand Chelem, το μοναδικό της καριέρας του. Στον 36ο γύρο, ο αγώνας του Stewart τελείωσε με μια άσχημη σύγκρουση – ο άξονας μετάδοσης κίνησης στην πίσω-αριστερή πλευρά της Tyrrell έσπασε και ο τροχός αποκόπηκε βίαια. Ο Βρετανός ευτυχώς δεν τραυματίστηκε και, βλέποντας τον Jacky Ickx να εγκαταλείπει επίσης, εξασφάλισε και μαθηματικά τον δεύτερο παγκόσμιο τίτλο του με τρεις αγώνες να απομένουν. Ο ομόσταυλος François Cevert κυνηγούσε τον Siffert αλλά έσπασε το κιβώτιο ταχυτήτων του, 12 γύρους πριν τον τερματισμό. Έτσι, η δεύτερη θέση κατέληξε στον Emerson Fittipaldi της Lotus, ενώ ο Αυστραλός Tim Schenken τερμάτισε τρίτος με μια Brabham BT33 για το μοναδικό βάθρο της καριέρας του στην F1.
Σαν σήμερα, επίσης το 1971, ο Bobby Allison προσπέρασε τον Richard Petty με τρεις γύρους να απομένουν και στέφθηκε νικητής στον αγώνα 400 μιλίων του Michigan, για την μεγάλη κατηγορία του NASCAR. Ο Allison αντάλλαξε θέσεις με τον Petty συνολικά 14 φορές στο δεύτερο μισό του αγώνα και τελικά υπήρξε επικεφαλής στην οβάλ πίστα για 155 από τους 197 γύρους. Ο Petty συμβιβάστηκε με την δεύτερη θέση και τερμάτισε τρία δευτερόλεπτα πίσω από τον νικητή, ενώ ο Buddy Baker κατέλαβε την τρίτη θέση όντας έναν γύρο πίσω.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 14 Αυγούστου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1976 έλαβε χώρα το GP Αυστρίας της F1, με την Ferrari να απουσιάζει έπειτα από το τεράστιο ατύχημα του Niki Lauda στο Nürburgring. Οι πρώτοι γύροι χαρακτηρίστηκαν από μια ελαφριά βροχόπτωση που έπληξε την πίστα του Österreichring και δυσκόλεψε έτσι το έργο των οδηγών – όλοι είχαν εκκινήσει με slick ελαστικά. Ο John Watson είχε προκριθεί στην πρώτη σειρά εκκίνησης και μονομάχησε για την πρωτοπορία στο αρχικό σκέλος του αγώνα με τους Ronnie Peterson και Jody Scheckter. Τελικά η ανάρτηση του τελευταίου έσπασε και ο Watson έβαλε πλώρη για την πρώτη του νίκη στην F1 και μοναδική για την ομάδα της Penske, έναν χρόνο μετά το δυστύχημα του άσσου της, Mark Donohue, στην ίδια πίστα. Ο James Hunt εκκίνησε από την pole position για την McLaren αλλά τερμάτισε μόλις 4ος. Η Penske έμελλε να αποσυρθεί από την F1 στα τέλη της χρονιάς ώστε να επικεντρωθεί στο IndyCar.
Σαν σήμερα το 1982, ο αείμνηστος Elio de Angelis επικράτησε του Keke Rosberg στο photo finish του GP Αυστρίας για μόλις 0.050 δευτερόλεπτα, σε έναν επικό τερματισμό. Τα μονοθέσια με κινητήρες τούρμπο είχαν τον πρώτο λόγο αλλά τελικά είτε εγκατέλειψαν, είτε καθυστέρησαν με μηχανικά προβλήματα. Μάλιστα, η Renault του Alain Prost είχε μείνει εκτός με μόλις 5 γύρους να απομένουν, στερώντας του μια σχεδόν βέβαιη νίκη. Η Brabham-BMW, παρά τα συνήθη προβλήματα αξιοπιστίας της, άντεξε έως τα μισά της διαδρομής μέσω του Riccardo Patrese μέχρι που ο Ιταλός «έχασε» τον κινητήρα του αμέσως μετά το pit stop του και έκανε τετακέ. Η εγκατάλειψη του Prost άφησε επικεφαλής την Lotus του de Angelis με τον ατμοσφαιρικό κινητήρα Ford-Cosworth και ο έτερος Ιταλός άντεξε στην πίεση του Rosberg, για την πρώτη του νίκη στην F1.
Σαν σήμερα το 1993, ο Damon Hill κέρδισε το GP Ουγγαρίας για την παρθενική του νίκη στην F1 και έγινε ο πρώτος γιος ενός παγκόσμιου πρωταθλητή που κατάφερε κάτι τέτοιο. Ο Riccardo Patrese τερμάτισε δεύτερος με μια Benetton για το 37ο και τελευταίο βάθρο της καριέρας του, ενώ ο Gerhard Berger ολοκλήρωσε στην τρίτη θέση για το μοναδικό του βάθρο στη σεζόν με την Ferrari. Επίσης, ο πολύπειρος Derek Warwick βαθμολογήθηκε για τελευταία φορά, με μια 4η θέση πίσω από το τιμόνι μιας μετριότατης Footwork FA14. Ο ομόσταυλος του Hill στην Williams, Alain Prost, προοριζόταν να εκκινήσει από την pole position αλλά στόλαρε ο κινητήρας του στον γύρο σχηματισμού και τον ανάγκασε να εκκινήσει τελευταίος. Ο Γάλλος έμελλε να χάσει πολύ χρόνο στους επόμενους γύρους καθώς μπήκε στα pits ώστε να αλλαχτεί η προβληματική πίσω αεροτομή του. Τελικά τερμάτισε 7 γύρους πίσω, στην 12η και τελευταία θέση.
Σαν σήμερα το 1999, ο τότε πρωταθλητής Mika Häkkinen κατέκτησε τη νίκη στο GP Ουγγαρίας για την McLaren, εκκινώντας από την pole position – αυτή ήταν η τέταρτη νίκη του Φινλανδού στη σεζόν και πέμπτη για την ομάδα του. Ο ομόσταυλος David Coulthard τον ακολούθησε στη δεύτερη θέση για ένα εύκολο 1-2 της McLaren, με τους οδηγούς της να πλαισιώνονται στο βάθρο από τον Eddie Irvine της Ferrari. Μετά το πέρας του αγώνα, το προβάδισμα του Ιρλανδού έναντι του Häkkinen στην κορυφή της βαθμολογίας οδηγών βρισκόταν πλέον μόλις στους δύο βαθμούς. Οι υπόλοιπες τρεις βαθμολογούμενες θέσεις καταλήφθηκαν από τους Heinz-Harald Frentzen (Jordan), Rubens Barrichello (Stewart) και Damon Hill (Jordan).
Σαν σήμερα το 2004, η ασταμάτητη Ferrari έκανε για έβδομη φορά το 1-2 και ο Michael Schumacher ξεπέρασε άνετα τον Rubens Barrichello στο GP Ουγγαρίας για την 12η νίκη του στη σεζόν, καταγράφοντας παράλληλα το πέμπτο και τελευταίο του Grand Chelem στην F1 – με το αποτέλεσμα αυτό, η Ferrari εξασφάλισε και μαθηματικά τον έκτο συνεχόμενο παγκόσμιο τίτλο της στους κατασκευαστές. Τα κόκκινα μονοθέσια είχαν δείξει ήδη στις ελεύθερες και κατατακτήριες δοκιμές πως δεν πρόκειται να απειληθούν ιδιαίτερα και η τελική έκβαση του αγώνα επιβεβαίωσε το προγνωστικό αυτό. Ο νεαρός Fernando Alonso της Renault κατάφερε να βρεθεί τρίτος ώστε να πλαισιώσει στο βάθρο τους Schumacher/Barrichello, τερματίζοντας πάνω από 40 δευτερόλεπτα πίσω τους.
Σαν σήμερα το 2010, ο Jorge Lorenzo έκανε επίδειξη δύναμης στο Brno της Τσεχίας και συνέχισε αμείωτος την σχεδόν τέλεια χρονιά του στο MotoGP, φτάνοντας τις 7 νίκες στους 10 αγώνες έως τώρα στη σεζόν. Οι πρώτοι πέντε γύροι προμήνυαν αρχικά ένα πολύ πιο δύσκολο έργο για τον άσσο της Fiat Yamaha με τους Dani Pedrosa, Ben Spies, Casey Stoner και Andrea Dovizioso να συνθέτουν μαζί του ένα ανελέητο τρενάκι. Ο Dovizioso ήταν τελικά ο πρώτος που αποκόπηκε από το τρενάκι αυτό, όταν έχασε το εμπρός μέρος της Repsol Honda του και έπεσε στην στροφή 5. Ο Stoner από την πλευρά του προσπέρασε τον Spies για την τρίτη θέση αλλά ήταν πλέον πολύ μακριά από την ισπανική δυάδα. Από το μέσον του αγώνα κι έπειτα, κάθε γύρος του Lorenzo προσέδιδε περισσότερο στην κυριαρχία του και ο Pedrosa μοιραία συμβιβάστηκε με την δεύτερη θέση, πάνω από 5 δευτερόλεπτα πίσω.