Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1914 γεννήθηκε στην πόλη του Μπανγκόκ ο Πρίγκιπας Birabongse Bhanudej Bhanubandh, ή απλούστερα Πρίγκιπας Bira του Siam (τωρινή Ταϊλάνδη). Ο ‘Bira’ υπήρξε απόφοιτος του Πανεπιστημίου του Cambridge και ξεκίνησε να τρέχει σε αγώνες ταχύτητας το 1935, κάνοντας αξιόλογες εμφανίσεις με αυτοκίνητα της ERA και της Maserati. Συνέχισε να αγωνίζεται μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και έδωσε το παρόν σε 19 Grand Prix της F1, καταγράφοντας δύο 4ες θέσεις. Μετά τη νίκη του στο μη-πρωταθληματικό GP Νέας Ζηλανδίας του 1955, ο Πρίγκιπας Bira αποσύρθηκε στα τέλη της χρονιάς και έπειτα ενασχολήθηκε με την ιστιοπλοΐα, συμμετέχοντας μάλιστα σε τέσσερις Ολυμπιάδες.
Σαν σήμερα το 1929 γεννήθηκε στο Εδιμβούργο ο Ian Stewart, ένας Σκωτσέζος που προοριζόταν να αναλάβει την αγροτική οικογενειακή επιχείρηση, μέχρι που αγάπησε τους αγώνες αυτοκινήτων και αγόρασε μια Jaguar SS1000 για να ξεκινήσει την καριέρα του στα τέλη του 1950. Ο Stewart υπήρξε ένας εκ των ιδρυτών της Ecurie Ecosse μαζί με τους David Murray και Leslie Thorne, εκπροσωπώντας επιτυχημένα την ομάδα αυτή με Jaguar σε τοπικά events για όλο το 1952. Την επόμενη χρονιά επεκτάθηκε σε μεγαλύτερους αγώνες αντοχής και μάλιστα τερμάτισε δεύτερος στα 1000 χιλιόμετρα του Nürburgring, μαζί με τον Roy Salvadori. Νωρίτερα μέσα στη χρονιά έτρεξε και στο GP Μεγάλης Βρετανίας με μια Connaught χωρίς να τερματίσει, ενώ τερμάτισε 4ος στις 24 ώρες του Le Mans. Δυστυχώς η καριέρα του Stewart τερματίστηκε πρόωρα έπειτα από ένα μεγάλο ατύχημα στα 1000 χιλιόμετρα του Μπουένος Άϊρες, το 1954.
Σαν σήμερα το 1952 γεννήθηκε άλλος ένας Σκωτσέζος οδηγός αγώνων, αυτήν τη φορά στην πόλη του Wishaw – ο λόγος για τον βετεράνο των αυτοκινήτων τουρισμού, John Cleland. Η αγωνιστική πορεία του Cleland ξεκίνησε στα ‘70s με εξορμήσεις σε αγώνες αναβάσεων και rally, πριν ο ίδιος μεταπηδήσει στις πίστες και αρχίσει να διαπρέπει στα αυτοκίνητα παραγωγής και τροποποιημένα saloons της Μεγάλης Βρετανίας κατά τη δεκαετία του ‘80. Ο Σκωτσέζος αναρριχήθηκε στο κορυφαίο επίπεδο των touring cars στη χώρα και έκανε ντεμπούτο με την Vauxhall στο Βρετανικό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού (BTCC) το 1989. Μάλιστα ήταν τόσο αποτελεσματικός που κατάφερε να στεφθεί πρωταθλητής στην κατηγορία του, συνεχίζοντας στη διοργάνωση έως το 1999 και κατακτώντας άλλον έναν τίτλο το 1995. Ο Cleland έκλεισε τον κύκλο του στο BTCC με 17 νίκες και ύστερα εστίασε στα 1000 χιλιόμετρα του Bathurst, πριν αποσυρθεί ολοκληρωτικά το 2005.
Σαν σήμερα το 1961, η Ferrari έκανε ένα ακόμη 1-2-3 στη σεζόν, αυτήν τη φορά στο Aintree της Μεγάλης Βρετανίας, και κατέκτησε το πρώτο της πρωτάθλημα κατασκευαστών στην F1 με τρεις αγώνες να απομένουν. Η νίκη είχε καταλήξει για δεύτερη –και τελευταία– φορά στον Γερμανό Wolfgang von Trips, ο οποίος άφησε αρκετά πίσω τους ομόσταυλους Αμερικανούς Phil Hill και Richie Ginther. Η βαθμολογούμενη εξάδα έκλεισε με τις Cooper-Climax των Jack Brabham και Roy Salvadori καθώς και την Porsche του Jo Bonnier, με το συγκεκριμένο Grand Prix να μένει επίσης στην ιστορία και για την πρώτη συμμετοχή τετρακίνητου μονοθεσίου, της Ferguson P99. Το πειραματικό αυτό αυτοκίνητο είχε αρχικά οδηγηθεί από τον Jack Fairman και απέδωσε αξιοπρεπέστατα στο βροχερό πρώτο σκέλος, μέχρι που υποχώρησε όσο στέγνωνε η πίστα. Ο Stirling Moss το ανέλαβε στα μισά του αγώνα αλλά η ομάδα τελικά αποκλείστηκε, διότι έσπρωξε το αυτοκίνητο στα pits ώστε να το ξεκινήσει.
Σαν σήμερα το 1967, ο εμβληματικός Jim Clark κέρδισε για πέμπτη και τελευταία φορά μέσα στην πατρίδα του για την F1, επικρατώντας άνετα του ανταγωνισμού στο GP Μεγάλης Βρετανίας του Silverstone. Με το έργο του να διευκολύνεται ύστερα από την εγκατάλειψη του ομόσταυλου Graham Hill, ο Clark ξεπέρασε τους Νεοζηλανδούς Denny Hulme και Chris Amon, με την βαθμολογούμενη εξάδα να ολοκληρώνεται από την Brabham του πρωταθλητή Jack Brabham, την Cooper του Pedro Rodríguez και την Honda του John Surtees.
Σαν σήμερα το 1972, ο Emerson Fittipaldi κατέκτησε τη νίκη στο GP Μεγάλης Βρετανίας του Brands Hatch με την Lotus, εκμεταλλευόμενος και την εγκατάλειψη του Jacky Ickx – ο Βέλγος της Ferrari κυριαρχούσε από την pole position αλλά το μονοθέσιο έχασε πίεση στα λάδια του στον 49ο γύρο. Ο Fittipaldi ξεπέρασε για 4,1 δευτερόλεπτα την Tyrrell του πρωταθλητή Jackie Stewart, με το βάθρο να κλείνει από τον Peter Revson της McLaren. Πιο πίσω, ο Arturo Merzario έκανε το ντεμπούτο του στην F1 με την Scuderia Ferrari και έγινε ένας εκ των ελάχιστων οδηγών που βαθμολογήθηκαν στην πρώτη τους εμφάνιση, τερματίζοντας 6ος.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 14 Ιουλίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1973 ολοκληρώθηκε το πρώτο Rally Πολωνίας στα πλαίσια του νεοσύστατου τότε Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Rally (WRC), στην πόλη της Βαρσοβίας. Το event έχει μείνει στην ιστορία της διοργάνωσης για τον μικρότερο αριθμό αυτοκινήτων που τερμάτισαν (3), ενώ είχε ήδη χαμηλή προσέλευση ως προς τις εργοστασιακές ομάδες, κάτι που επέφερε μεγάλες χρονικές διαφορές μεταξύ των πληρωμάτων. Η νίκη κατέληξε σε ένα Fiat Abarth 124 Rallye που οδήγησε ο Γερμανός Achim Warmbold με συνοδηγό τον Jean Todt, μια Wartburg 353 των Egon Culmbacher/Werner Ernst ολοκλήρωσε δύο ώρες και 47 λεπτά αργότερα, ενώ ο τελευταίος του rally ήταν ο ντόπιος Maciej Stawowiak σε ένα Polski Fiat 125p. Η Πολωνία δεν φιλοξένησε ξανά rally για το WRC μέχρι και το 2009.
Σαν σήμερα το 1990, ο Nigel Mansell εκκίνησε στο GP Μεγάλης Βρετανίας από την pole position με την Ferrari και υπήρξε πρωτοπόρος για αρκετούς γύρους, μέχρι που προδόθηκε από το κιβώτιο ταχυτήτων του στον 57ο γύρο. Μάλιστα, ο απογοητευμένος Βρετανός ανακοίνωσε ύστερα πως θα αποσυρθεί από το σπορ, απόφαση την οποία έμελλε να αναιρέσει έπειτα από μια δελεαστική πρόταση που δέχτηκε από την Williams για το 1991. Με τον Mansell εκτός αγώνα, η νίκη κατέληξε στην έτερη Ferrari του πρωταθλητή Alain Prost με δεύτερο τον Thierry Boutsen και τρίτο τον Ayrton Senna. Η μικρή ομάδα της Larrousse/Lola βαθμολογήθηκε για μοναδική φορά στην ιστορία της και με τα δύο μονοθέσιά της –4ος ο Éric Bernard και 6ος ο Aguri Suzuki–, με τον Riccardo Patrese της Williams να γίνεται ο πρώτος οδηγός που εκκίνησε σε 200 Grand Prix στην F1.
Σαν σήμερα το 2001, ο Mika Häkkinen προσπέρασε τον πρωταθλητή Michael Schumacher στην στροφή Copse του Silverstone, στον 5ο γύρο του GP Μεγάλης Βρετανίας, και έβαλε πλώρη για μια επιβλητική νίκη – την 19η της καριέρας του και πρώτη στη σεζόν. Μάλιστα, ο Φινλανδός άσσος της McLaren ξεπέρασε για σχεδόν 34 δευτερόλεπτα τον Γερμανό και το βάθρο έκλεισε από τον Rubens Barrichello, με 4ο τον Juan Pablo Montoya και την βαθμολογούμενη εξάδα να ολοκληρώνουν οι δύο Sauber των Kimi Räikkönen και Nick Heidfeld. Ο ομόσταυλος του Häkkinen, David Coulthard, στερήθηκε την ευκαιρία να κερδίσει για τρίτη φορά μέσα στην πατρίδα του καθώς χτύπησε με την Jordan του Jarno Trulli στον πρώτο γύρο, αποκομίζοντας ζημιά στην ανάρτηση που τον έστειλε εκτός πίστας στην στροφή Priory.
Σαν σήμερα το 2007, ο Dani Pedrosa επέστρεψε στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου στο MotoGP μετά το GP Μεγάλης Βρετανίας του 2006, επικρατώντας άνετα στην πίστα του Sachsenring για το GP Γερμανίας. Ο Ισπανός της Repsol Honda προσπέρασε σχεδόν αμέσως τον poleman Casey Stoner στην εκκίνηση και παρόλο που ο Αυστραλός της Ducati τον καταδίωξε στο αρχικό σκέλος του αγώνα, η διαφορά είχε ήδη ανοίξει σημαντικά μέχρι τα μισά της διαδρομής. Με την μάχη για τη δεύτερη θέση να μαίνεται, ο Pedrosa ξεμάκρυνε ακόμα περισσότερο και τελικά άφησε πάνω από 13 δευτερόλεπτα πίσω τον Loris Capirossi, με τον πρωταθλητή Nicky Hayden να πλαισιώνει τους δύο αναβάτες στο βάθρο έχοντας εκκινήσει μόλις 14ος. Ο Colin Edwards έκανε επίσης έναν όμορφο αγώνα από την 13η θέση και τερμάτισε 4ος, με τον Stoner να υποχωρεί στο δεύτερο μισό και να κλείνει μετά βίας την πρώτη πεντάδα, 31 δευτερόλεπτα πίσω.
Σαν σήμερα το 2012, ο Jorge Lorenzo αντιστάθηκε στην πίεση που του άσκησε ο βασικός του αντίπαλος στη σεζόν Dani Pedrosa και πήρε εμφατικά τη νίκη στην πίστα του Mugello, για το GP Ιταλίας του MotoGP. Ο Ισπανός της εργοστασιακής Yamaha τέθηκε επικεφαλής στην πρώτη στροφή της εκκίνησης και ο συμπατριώτης του δεν μπόρεσε ποτέ να τον υποσκελίσει, χάνοντας επαφή μαζί του όταν κυνηγήθηκε με τη σειρά του από τον Andrea Dovizioso. Ο Ιταλός της Yamaha Tech 3 είχε τεθεί προσωρινά δεύτερος μέχρι τον 6ο γύρο και η απόσταση του Pedrosa από τον Lorenzo ήταν πλέον αρκετή για να τον κάνει να συμβιβαστεί με τη δεύτερη θέση στα μισά της διαδρομής. Στο μεταξύ, η μάχη για το τρίτο σκαλί του βάθρου εξελίχθηκε σε μια εντυπωσιακή κόντρα μεταξύ Dovizioso και Stefan Bradl· ο Γερμανός rookie της LCR Honda έχασε στο photo finish και στερήθηκε το παρθενικό του βάθρο στο MotoGP.
Σαν σήμερα το 2018, το GP Γερμανίας του Sachsenring αποτέλεσε τον τελευταίο αγώνα πριν την καλοκαιρινή διακοπή της δράσης στο MotoGP, με τον Marc Márquez να θέτει τις βάσεις για έναν έβδομο παγκόσμιο τίτλο κατακτώντας άνετα τη νίκη – την ένατη στη συγκεκριμένη πίστα. Ο Ισπανός αστέρας της Repsol Honda καταδιώχθηκε αρχικά από τον Jorge Lorenzo της Ducati αλλά δεν απειλήθηκε ποτέ, ξεπερνώντας τις εργοστασιακές Yamaha των Valentino Rossi και Maverick Viñales. Πίσω από τους πρώτους τρεις, κεντρικό θέμα αποτέλεσε η πολύ υποτονική απόδοση των εργοστασιακών Ducati, με τον Lorenzo τελικά να χάνει πρόσφυση στα ελαστικά του και να τερματίζει μόλις 7ος, μπροστά από τον ομόσταυλο Andrea Dovizioso. Μάλιστα, οι δύο αναβάτες ξεπεράστηκαν και από δορυφορικές μοτοσικλέτες της ιταλικής εταιρείας – ο Danilo Petrucci ολοκλήρωσε στην 4η θέση για την Pramac Racing, με την πεντάδα να κλείνει ο Álvaro Bautista στην ομάδα του Ángel Nieto Jr. (τωρινή Aspar Team).