Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1948 γεννήθηκε στο Ελσίνκι της Φινλανδίας ο Mikko Kozarowitzky. Ύστερα από μια διόλου ευκαταφρόνητη πορεία στις μικρότερες κατηγορίες formula, ο Kozarowitzky πήρε την ευκαιρία του στην F1 στα μέσα του 1977 όντας μόλις ο δεύτερος τότε Φινλανδός οδηγός στο πρωτάθλημα, μετά τον άσσο των αγώνων αντοχής Leo Kinnunen. Με την οικονομική στήριξη της Marlboro, εμφανίστηκε στο GP Σουηδίας για την ομάδα της RAM και αποπειράθηκε να προκριθεί με μια March 761. Ωστόσο, η σχεδόν μηδαμινή εξοικείωσή του με το μονοθέσιο τον κατέστησε πολύ αργότερο του ανταγωνισμού και έμεινε εκτός. Όταν ταξίδεψε στο Silverstone για το GP Μεγάλης Βρετανίας, ο Kozarowitzky είχε ένα μεγάλο ατύχημα στις πρώτες ελεύθερες δοκιμές και έσπασε τον καρπό του. Η ομάδα τού ζήτησε απερίσκεπτα να συμμετάσχει στις κατατακτήριες δοκιμές με το εφεδρικό μονοθέσιο και ο Φινλανδός παραιτήθηκε. Τα σχέδιά του για συμμετοχή στη σεζόν του 1978 δεν ευοδώθηκαν ποτέ λόγω ελλιπούς χρηματοδότησης.
Σαν σήμερα το 1959 απεβίωσε σε ηλικία μόλις 26 χρονών ο Jerry Unser Jr., μετά από μια σειρά σοβαρότατων τραυματισμών που είχε αποκομίσει στις ελεύθερες δοκιμές του Indianapolis 500 σχεδόν δύο εβδομάδες νωρίτερα. Ο Αμερικανός είχε υποστεί εγκαύματα τρίτου βαθμού στα πόδια του και είχε πέσει σε κώμα, με τον χαμό του να οδηγεί σε μερικές σημαντικές αλλαγές ασφαλείας· όλοι οι οδηγοί ανεξαιρέτως επιβάλλονταν πλέον να φορούν πυρίμαχες στολές. Ο Jerry υπήρξε ένας από τους πρώτους μπροστάρηδες της φημισμένης αγωνιστικής οικογένειας Unser, με τους αδερφούς Al και Bobby καθώς και ο ανιψιός Al Jr. να στέφονται νικητές του θρυλικού event σε πολλαπλές περιπτώσεις τα επόμενα χρόνια. Η μοναδική εμφάνιση του Jerry στο Indianapolis 500 σημειώθηκε έναν χρόνο νωρίτερα, το 1958, σε έναν αγώνα που αμαυρώθηκε από τον θάνατο του Pat O’Connor σε ένα μεγάλο δυστύχημα στην εκκίνηση.
Σαν σήμερα το 1963 γεννήθηκε ο άσσος των αγώνων μοτοσικλετών, Luca Cadalora. Ο Ιταλός είχε στεφθεί πρωταθλητής στα 125cc το 1986, κατέκτησε δύο συνεχόμενους τίτλους στα 250cc το 1991-1992 και την επόμενη χρονιά είχε πλέον φτάσει μέχρι την κορυφαία κατηγορία των 500cc. Υπήρξε αρκετά αξιοπρεπής και γρήγορος, αλλά δυστυχώς για εκείνον έμεινε στη σκιά των θρύλων Mick Doohan και Àlex Crivillé, αδυνατώντας να πρωταγωνιστήσει ιδιαίτερα. Μέχρι να αποσυρθεί το 2000, ο Cadalora κέρδισε 8 αγώνες – έξι με την Yamaha και δύο με την Honda.
Σαν σήμερα το 1970, η ομάδα JWA συνέχισε τη θριαμβευτική της σεζόν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC) κερδίζοντας στα 1000 χιλιόμετρα του Spa-Francorchamps, δια χειρός Brian Redman και Jo Siffert σε μια πανίσχυρη Porsche 917K. Το Αγγλοελβετικό δίδυμο επικράτησε της Ferrari 512M των Jacky Ickx και John Surtees, με τον ταχύτερο γύρο να καταγράφεται από την έτερη JWA 917K των Pedro Rodríguez και Leo Kinnunen. Μάλιστα, ο Μεξικανός διένυσε την παλιά και άκρως επικίνδυνη χάραξη των 14 χιλιομέτρων σε χρόνο 3:16.5, ξεπερνώντας τα 260 km/h σε μέση ωριαία ταχύτητα.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 16 Μαΐου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1981 ολοκληρώθηκε το event του GP Βελγίου για την F1, στο Zolder. Το αγωνιστικό τριήμερο είχε ήδη στιγματιστεί από μερικά τραγικά γεγονότα. Την Παρασκευή, ένας μηχανικός της Osella ονόματι Giovanni Amadeo έπεσε από τον τοίχο των pits και βρέθηκε απροσδόκητα στην πίστα, με αποτέλεσμα να χτυπηθεί από τη Williams του Carlos Reutemann και να ξεψυχήσει τρεις μέρες αργότερα στο νοσοκομείο. Παραλίγο να υπάρξει και δεύτερο θύμα, αυτή τη φορά κατά την ημέρα του αγώνα, όταν ο μηχανικός της Arrows Dave Luckett είχε παραμείνει στο grid για να ξεκινήσει τον προβληματικό κινητήρα του Riccardo Patrese· παρά τις έντονες χειρονομίες του Ιταλού, ο αγώνας ξεκίνησε και ο Luckett χτυπήθηκε από την έτερη Arrows του Siegfried Stohr, γλυτώνοντας από θαύμα. Η βροχή οδήγησε σε πρόωρο τέλος του αγώνα, με τον Reutemann να εξιλεώνεται για την τραγωδία στην οποία ενεπλάκη και να σημειώνει την 12η και τελευταία του νίκη στην F1.
Σαν σήμερα το 1987 ο Alain Prost επικράτησε στο GP Βελγίου, αυτή τη φορά στο Spa-Francorchamps, και ισοφάρισε τον Jackie Stewart στις 27 νίκες, με τον ομόσταυλο Stefan Johansson να οδηγεί την McLaren-TAG στο 1-2. Οι κατατακτήριες δοκιμές είχαν μονοπωληθεί κατά κράτος από τον Nigel Mansell, με τον αγώνα να διακόπτεται στον πρώτο γύρο εξαιτίας ενός τεράστιου ατυχήματος στην έξοδο της Eau Rouge, ανάμεσα στις Tyrrell των Jonathan Palmer και Philippe Streiff· οι δύο οδηγοί βγήκαν αλώβητοι, με τον Γάλλο να είναι αυτός που πήρε την επανεκκίνηση στην εφεδρική DG016. Στη δεύτερη εκκίνηση ο Mansell έχασε την πρωτοπορία από τον Ayrton Senna, με τους δύο να συγκρούονται στο Fagnes Chicane. Ο Senna εγκατέλειψε, με τον Mansell να σταματάει στον 17ο γύρο. Ο Βρετανός της Williams κατευθύνθηκε στο γκαράζ της Lotus και αντάλλαξε μερικές πικάντικες κουβέντες (κι όχι μόνο) με τον Βραζιλιάνο, ενώ ο Andrea de Cesaris ολοκλήρωσε το βάθρο.
Σαν σήμερα το 1992, ο Nigel Mansell έγινε ο πρώτος οδηγός που κέρδισε τους πρώτους 5 αγώνες της σεζόν όταν έφερε την Williams στο 1-2, στο GP Σαν Μαρίνο. Ο Βρετανός είχε ξεπεράσει τον ομόσταυλο Riccardo Patrese για πάνω από ένα δευτερόλεπτο στις κατατακτήριες δοκιμές, συνεχίζοντας τον αμείωτο ρυθμό του και στον αγώνα χωρίς να απειληθεί. Ο Michael Schumacher έχασε τον έλεγχο και έπεσε στις μπαριέρες στον 21ο γύρο, με τον ομόσταυλο Martin Brundle να τερματίζει 4ος· ο Βρετανός της Benetton είχε επωφεληθεί από την διπλή εγκατάλειψη των Jean Alesi και Gerhard Berger, ύστερα από την μεταξύ τους σύγκρουση στον 40ό γύρο.
Σαν σήμερα το 2009 πραγματοποιήθηκε το GP Γαλλίας στο Le Mans και το Bugatti Circuit, για τον τέταρτο γύρο της σεζόν στο MotoGP. Ο αγώνας ξεκίνησε σε νωπό οδόστρωμα, με τους αναβάτες να εκκινούν με ελαστικά βροχής και τις ομάδες να πονοκεφαλιάζονται για την εύρεση του ιδανικότερου σημείου αλλαγής σε μοτοσικλέτα με slicks. Ο Jorge Lorenzo τέθηκε επικεφαλής στον πρώτο γύρο και ύστερα εξαφανίστηκε στον ορίζοντα. Πιο πίσω, υπήρξαν μερικοί που πήραν λανθασμένα εν τέλει το ρίσκο να μπουν νωρίς στα pits για αλλαγή ελαστικών. Ένας εκ των άτυχων αυτών ήταν ο Valentino Rossi ο οποίος άλλαξε μοτοσικλέτα, έπεσε, γύρισε στα pits για αλλαγή μοτοσικλέτας, δέχτηκε ποινή διέλευσης και άλλαξε ξανά μοτοσικλέτα· τερμάτισε δύο γύρους πίσω, στην τελευταία θέση. Ο Marco Melandri αποτέλεσε την μεγαλύτερη έκπληξη, τερματίζοντας δεύτερος με μια αδύναμη Kawasaki. Ο Dani Pedrosa έπιασε και προσπέρασε τον ομόσταυλο στη Repsol Honda Andrea Dovizioso, για να ανέβει στο βάθρο.
Σαν σήμερα το 2015, το Bugatti Circuit στο Le Mans φιλοξένησε ξανά το GP Γαλλίας του MotoGP, αυτή τη φορά για τον πέμπτο γύρο της σεζόν. Οι Jorge Lorenzo και Valentino Rossi έκαναν το 1-2 για την Movistar Yamaha με τον περιέργως υποτονικό Marc Márquez να τερματίζει μόλις 4ος, παρόλο που είχε θέσει τρομερό ρυθμό στο πρωινό ζέσταμα. Ο Lorenzo πήρε την πρωτοπορία από τον γρήγορο Andrea Dovizioso στο Dunlop Chicane και καταδιώχθηκε από τις δύο Ducati για σχεδόν τον μισό αγώνα, μέχρι η Desmosedici GP15 να εξαντλήσει τη δυναμική των ελαστικών της. Ο Dovi τελικά πλαισίωσε τους Lorenzo και Rossi στο βάθρο σε μια “αθόρυβη” εμφάνιση, με τον ομόσταυλο Andrea Iannone να κάνει μια ηρωική προσπάθεια και να κλείνει την πρώτη πεντάδα· ελάχιστες μέρες νωρίτερα είχε βγάλει τον αριστερό του ώμο σε ένα τεστ στο Mugello και έπρεπε να συμβιβαστεί με παυσίπονα για να αντέξει στον απαιτητικό αγώνα.