spot_img

Σαν σήμερα, 19 Ιουνίου στο motorsport – LE MANS SPECIAL

Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.

Σαν σήμερα το 1927 ολοκληρώθηκαν οι 24 ώρες του Le Mans, οι οποίες προσέφεραν έναν από τους πιο δραματικούς προπολεμικούς αγώνες στα χρονικά του event. Οι ελεύθερες δοκιμές είχαν ήδη στιγματιστεί από τον θάνατο του ντόπιου οδηγού Marcel Michelot, με τον αγώνα να ξεκινά χωρίς ιδιαίτερες συμμετοχές από μεγάλους κατασκευαστές πέραν της Bentley. Τα τρία βρετανικά αυτοκίνητα είχαν ήδη κινηθεί σε ασυναγώνιστα γυρολόγια, μέχρι που τα δύο εξ αυτών έμειναν εκτός κατά την 7η ώρα, σε ένα πολύ μεγάλο ατύχημα στις στροφές του Maison Blanche. Συνολικά 8 αυτοκίνητα ενεπλάκησαν, με την τρίτη Bentley να επισκευάζεται ελαφρώς από τους Dudley Benjafield και Sammy Davis ώστε να συνεχίσει μετά βίας στον αγώνα. Η νύχτα κύλησε με καταρρακτώδη βροχή και στην πρωτοπορία βρισκόταν μια γαλλική Ariès, η οποία εγκατέλειψε στα τελευταία 90 λεπτά με μηχανικό πρόβλημα. Έτσι, η «πληγωμένη» τρίλιτρη Bentley των Benjafield/Davis κατέκτησε τη νίκη με διαφορά 20 ολόκληρων γύρων.

Σαν σήμερα το 1932, οι 24 ώρες του Le Mans ολοκληρώθηκαν στην καινούρια χάραξη του Sarthe, η οποία ενσωμάτωσε για πρώτη φορά το εφάμιλλο σκέλος με την στροφή Dunlop, τα Esses και την Tertre Rouge πριν την είσοδο στην ευθεία Hunaudières. Παρόλο που τα προγνωστικά όριζαν μάχη ανάμεσα σε Alfa Romeo και Bugatti, η ιταλική εταιρεία έθεσε τον ρυθμό από νωρίς και μέχρι την 6η ώρα προηγείτο με μια εργοστασιακή συμμετοχή. Ωστόσο, το πλήρωμά της έχασε χρόνο λόγω επισκευών και οι προηγούμενοι νικητές Earl Howe/Sir Henry Birkin εγκατέλειψαν στα μέσα της νύχτας, προβιβάζοντας στην πρωτοπορία την ιδιωτική συμμετοχή των Raymond Sommer και Luigi Chinetti. Ο Ιταλός, εξαιτίας ενός έντονου πυρετού, οδήγησε για μόλις τρεις ώρες και ο Sommer ανέλαβε το αυτοκίνητο μέχρι να πάρει πρώτος την καρό σημαία. Η Odette Siko τερμάτισε 4η με μια ιδιωτική Bugatti σηματοδοτώντας την καλύτερη μέχρι σήμερα κατάταξη γυναίκας οδηγού στο Le Mans.

Σαν σήμερα το 1938, οι γαλλικές εταιρείες των Delahaye, Talbot και Peugeot/Darl’mat μονοπώλησαν τις πέντε πρώτες θέσεις στις 24 ώρες του Le Mans, με την Delahaye να κάνει μάλιστα το 1-2-4. Οι Jean Trémoulet και Eugène Chaboud πήραν πρώτοι την καρό σημαία μετά από 235 γύρους, οι Gaston Serraud και Yves Giraud-Cabantous κατέλαβαν τη δεύτερη θέση και η Talbot των Jean Prenant/André Morel έκλεισε τις θέσεις του βάθρου, ελάχιστα μπροστά από την τρίτη Delahaye. Από τις τρεις Darl’mat 402, μόλις μία ολοκλήρωσε τον αγώνα και κατετάγη στην 5η θέση χάρις στον Charles de Cortanze και τον Marcel Contet.

Σαν σήμερα το 1955 έλαβε χώρα το GP Ολλανδίας της F1 στο Zandvoort, με την Mercedes-Benz να κυριαρχεί και να κάνει το 1-2, ακριβώς μια βδομάδα μετά την εμπλοκή της στο καταστροφικό δυστύχημα του Le Mans. Ο Juan Manuel Fangio είχε τον πρώτο λόγο από την pole position και ξεπέρασε τον Stirling Moss για μόλις 0,3 δευτερόλεπτα, με τον Luigi Musso να θέτει υποψηφιότητα για τη νίκη όταν πλησίαζε με δαιμονιώδη ρυθμό τα δύο «Ασημένια Βέλη». Τελικά είχε ένα τετακέ στα μέσα του αγώνα και έχασε πολύ έδαφος, αρκούμενος στην τρίτη θέση μπροστά από τους Roberto Mieres και Eugenio Castellotti.

Σαν σήμερα το 1960 διεξήχθη το GP Βελγίου στο Spa-Francorchamps, ολοκληρώνοντας ένα από τα πιο λυπηρά αγωνιστικά τριήμερα στα χρονικά της F1 και των αγώνων ταχύτητας. Αρχικά, οι Βρετανοί Stirling Moss και Mike Taylor τραυματίστηκαν σοβαρότατα στις ελεύθερες δοκιμές – ο Moss έσπασε τα πόδια του και απείχε για μήνες από την ενεργό δράση, ενώ ο Taylor έμεινε (ευτυχώς προσωρινά) παράλυτος και αποσύρθηκε ολοκληρωτικά από την F1. Στον αγώνα, οι συμπατριώτες Chris Bristow και Alan Stacey σκοτώθηκαν με φρικιαστικό τρόπο σε δύο ξεχωριστά συμβάντα – ο Bristow είχε χάσει τον έλεγχο στη στροφή Malmedy στον 20ο γύρο και πετάχτηκε έξω από το μονοθέσιο πέφτοντας σε ένα συρματόπλεγμα, ενώ λίγο αργότερα ο Stacey χτυπήθηκε στο πρόσωπο από ένα πτηνό στο Masta Kink με το μονοθέσιο να τουμπάρει βίαια και να πιάνει φωτιά. Το άκρως τραγικό event ολοκληρώθηκε όταν ο Jack Brabham κατέκτησε τη νίκη, οδηγώντας την Cooper στο 1-2-3.

Σαν σήμερα, επίσης το 1960, ο νικητής του θρυλικού Indianapolis 500 για το 1958, Jimmy Bryan, σκοτώθηκε σε έναν αγώνα formula στην πίστα Langhorne της Pennsylvania. Ο Αμερικανός ήταν ένας από τους πιο πολυσύχναστους οδηγούς στους παλιούς αγώνες IndyCar των Η.Π.Α. μετρώντας 72 συμμετοχές, 23 νίκες και τρία πρωταθλήματα στο διάστημα 1952-1960.

Σαν σήμερα το 1964 γεννήθηκε στο Χιούστον του Τέξας ο παλιός άσσος των αγώνων μοτοσικλετών, Kevin Schwantz. Ο Αμερικανός, γνωστός χαϊδευτικά και ως “Revin Kevin”, βρέθηκε στο πάνθεον του motorsport δύο τροχών στα τέλη των ‘80s, σε μια περίοδο που έχει αφήσει εποχή ως η πιο εμβληματική με πρωταγωνιστές ταλαντούχους αναβάτες, όπως οι Wayne Rainey, Wayne Gardner, Mick Doohan, Eddie Lawson και Randy Mamola. Ο Schwantz εκπροσώπησε σε όλη του την καριέρα την Suzuki που υστερούσε κατά διαστήματα από τις Honda και Yamaha, αλλά κατάφερε να αφήσει το δικό του στίγμα κατακτώντας 26 νίκες καθώς και τον τίτλο του 1993. Με αφορμή τον άσχημο τερματισμό καριέρας που είχε ο φίλος του, Rainey, ο Schwantz αποσύρθηκε από την επαγγελματική οδήγηση στις αρχές του 1995. Στα τέλη των ‘90s δραστηριοποιήθηκε σποραδικά στις Η.Π.Α. σε μικρές κατηγορίες του NASCAR και μάλιστα είχε εμπλοκή στον σχεδιασμό της διάσημης πίστας του Circuit of the Americas.

Σαν σήμεραΔιαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 18 Ιουνίου στον μηχανοκίνητο αθλητισμό – LE MANS SPECIAL

Σαν σήμερα το 1966, οι Νεοζηλανδοί Chris Amon και Bruce McLaren οδήγησαν την Ford σε ένα ιστορικό 1-2-3 για τις 24 ώρες του Le Mans, καταγράφοντας τον πρώτο θρίαμβο της αμερικανικής φίρμας στο event. Με το σήμα εκκίνησης του αγώνα να δίνει ο Henry Ford II, τα επιβλητικά GT40 Mk2 προηγήθηκαν σχεδόν άμεσα μέχρι να ξεπεραστούν από τις Ferrari κατά τη διάρκεια της νύχτας, κυρίως λόγω της έντονης βροχής και φθοράς στα φρένα τους. Ωστόσο, ο Ludovico Scarfiotti ενεπλάκη σε ένα μεγάλο ατύχημα πριν την Tertre Rouge λίγο μετά τα μεσάνυχτα, ενώ η ιδιωτική Ferrari των Richie Ginther και Pedro Rodríguez εγκατέλειψε με μηχανικά προβλήματα. Έτσι, τα GT40 έμειναν χωρίς αντίπαλο και διαχειρίστηκαν μεθοδικά τον υπόλοιπο αγώνα. Ο αείμνηστος Ken Miles ολοκλήρωσε στη δεύτερη θέση σε ένα αμφιλεγόμενο photo finish, με την ιστορία του event να προβάλλεται πρόσφατα στα μεγάλα κινηματογραφικά σαλόνια μέσω της βραβευμένης ταινίας “Ford v Ferrari”.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα το 1977, ο Jacques Laffite προσέφερε στην ομάδα της Ligier την πρώτη της νίκη στην F1 κερδίζοντας στην πίστα του Anderstorp, για το GP Σουηδίας. Το πλήρως γαλλικό πλήρωμα είχε ωστόσο ευνοηθεί από την ατυχία του poleman Mario Andretti, ο οποίος χρειάστηκε να μπει στα pits στον προτελευταίο γύρο ώστε να επιλυθεί ένα μικρό πρόβλημα στο σύστημα καυσίμων του. Ο Αμερικανός άσσος της Lotus, παρόλο που ήταν ο απόλυτος κυρίαρχος έως εκείνο το σημείο, κατέλαβε μόλις τον τελευταίο βαθμό της 6ης θέσης και ο Laffite πήρε μια απροσδόκητη νίκη, μπροστά από την McLaren του Jochen Mass και την Ferrari του Carlos Reutemann.

Σαν σήμερα το 1983, οι 24 ώρες του Le Mans ολοκληρώθηκαν με ακόμα ένα δραματικό φινάλε, στο οποίο πρωταγωνίστησαν αυτή τη φορά δύο Porsche 956 της Rothmans. Ο Derek Bell (956 #1) είχε μείνει έναν γύρο πίσω και κατάφερε να τον ανακτήσει από τον επικεφαλής Al Holbert (956 #3) στο τελευταίο του stint, με τον Αμερικανό να τίθεται αντιμέτωπος με έντονη υπερθέρμανση στον κινητήρα λόγω φραγής του αεραγωγού ενός εκ των ψυγείων του. Μάλιστα, το αυτοκίνητο του Holbert σχεδόν παρέδωσε πνεύμα στον τελευταίο γύρο, με τον ίδιο να το επανεκκινεί αμέσως και να ολοκληρώνει μετά βίας τον αγώνα, αφήνοντας πίσω του ένα μικρό σύννεφο καπνού. Τελικά κατέκτησε τη νίκη με διαφορά μόλις 17 δευτερολέπτων από τον «φουριόζο» Bell, έχοντας μοιραστεί νωρίτερα το αυτοκίνητο με τον συμπατριώτη Hurley Haywood και τον Vern Schuppan, τον πρώτο Αυστραλό συνολικό νικητή στο Le Mans μετά το 1928 και τον Bernard Rubin.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα το 1988, σε μία ακόμη επιβλητική εμφάνιση της McLaren με την MP4/4, ο αείμνηστος Ayrton Senna επικράτησε άνετα του Alain Prost στο σιρκουί πόλης του Detroit για τον έκτο αγώνα της σεζόν στην F1. Το βάθρο έκλεισε από τον Thierry Boutsen της Benetton, με τον Andrea de Cesaris να κάνει έναν προσεκτικό αγώνα τερματίζοντας 4ος σε μια αργή Rial ARC1 – μάλιστα, επειδή η ομάδα ήταν πρωτάρα, ο Ιταλός είχε χρειαστεί να προκριθεί από την φάση του pre-qualifying. Εξαιτίας της κάκιστης κατάστασης του οδοστρώματος, το οποίο μάλιστα άρχισε να διαλύεται κατά τη διάρκεια του αγώνα, η πίστα του Detroit δεν φιλοξένησε ξανά Grand Prix της F1 και περιορίστηκε σε μεμονωμένα events για το CART έως τις αρχές των ‘90s.

Σαν σήμερα το 1994, η Porsche θριάμβευσε για ακόμα μία χρονιά στις 24 ώρες του Le Mans αξιοποιώντας ένα ιδιόμορφο αγωνιστικό αυτοκίνητο. Συγκεκριμένα, είχε εκμεταλλευτεί μια «τρύπα» στους τότε κανονισμούς της κατηγορίας GT και ανέθεσε στην Dauer Sportwagen την τροποποίηση μιας έκδοσης δρόμου της άκρως πετυχημένης μα παλιάς πλέον Porsche 962. Η γερμανική φίρμα εμφανίστηκε στο Sarthe με δύο εργοστασιακά αυτοκίνητα αυτής της μορφής και κατάφερε να επικρατήσει μέσω των Yannick Dalmas, Mauro Baldi και Hurley Haywood. Η έτερη Dauer 962 κατέλαβε την τρίτη θέση, σε έναν αγώνα που αρχικά έδειχνε να κυλά υπέρ της Toyota. Παρόλο που το υποσχόμενο TS010 Group C είχε τεθεί πλέον εκτός νομιμότητας, το ιαπωνικό εργοστάσιο είχε θέσει υποψηφιότητα για τη νίκη με ένα 94C-V της SARD. Δυστυχώς το αυτοκίνητο έπεσε θύμα προβλήματος στο κιβώτιο ταχυτήτων στα χέρια του Eddie Irvine και αρκέστηκε στη δεύτερη θέση.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα το 2005, ο Tom Kristensen στέφθηκε νικητής για 7η φορά στις 24 ώρες του Le Mans και έμεινε στην ιστορία ως ο πολυνίκης του event, ξεπερνώντας τον Jacky Ickx. Ο αγώνας είχε αρχικά ξεκινήσει με θετικούς οιωνούς για τα πληρώματα της ιδιωτικής Pescarolo, η οποία είχε κυριαρχήσει κατά κράτος στις κατατακτήριες δοκιμές με δύο C60 Hybrid. Το C60 #16 των Jean-Christophe Boullion, Emmanuel Collard και Érik Comas εκκίνησε από την pole position αλλά μπήκε νωρίς στο γκαράζ με μηχανικά προβλήματα, προβιβάζοντας στην πρωτοπορία το ιδιωτικό Audi R8 #2 της Champion Racing. Ο επικεφαλής Emanuele Pirro αποκόμισε ζημιά στα τέλη της δεύτερης ώρας έπειτα από σύγκρουση στην έξοδο από τη στροφή Arnage, με αποτέλεσμα να τεθεί επικεφαλής το R8 #3 των Kristensen, JJ Lehto και Marco Werner. Το πλήρωμα δεν απειλήθηκε έκτοτε και ξεπέρασε για δύο γύρους το C60 #16, καθώς και το R8 #2 για έξι γύρους.

Σαν σήμερα, επίσης το 2005, το Αμερικανικό GP της F1 έμελλε να στιγματιστεί για πάντα από μια σειρά τραγελαφικών εξελίξεων. Ήδη από τις ελεύθερες δοκιμές είχε καταστεί πασιφανές πως το πίσω αριστερό ελαστικό δεχόταν υπέρμετρες πιέσεις στην κεκλιμένη τελευταία στροφή 13. Μάλιστα, ο Ralf Schumacher υπήρξε θύμα ενός επικίνδυνου κλαταρίσματος στο σημείο αυτό και συγκρούστηκε πολύ άσχημα με τον τοίχο. Αδυνατώντας να καταλήξουν σε κάποια λύση με τους διοργανωτές και την FiA, όλες οι ομάδες με ελαστικά της Michelin αποφάσισαν να μποϋκοτάρουν τον αγώνα για λόγους ασφάλειας, αποσύροντας τα μονοθέσιά τους στο τέλος του γύρου σχηματισμού. Τελικά εκκίνησαν μόνο τα μονοθέσια των Ferrari, Jordan και Minardi – όλα με ελαστικά της Bridgestone, μπροστά σε ένα εύλογα αηδιασμένο κοινό. Οι Michael Schumacher και Rubens Barrichello μοιραία έκαναν το 1-2 και αποχώρισαν άμεσα μετά την απονομή, αφήνοντας μόνο τον Πορτογάλο Tiago Monteiro στο τελευταίο βάθρο της παραπαίουσας Jordan.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα το 2016, ο κόσμος του μηχανοκίνητου αθλητισμού αντίκρισε ίσως τον πιο δραματικό τερματισμό αγώνα στην ιστορία, όταν η Toyota έχασε (ακόμα) μία σχεδόν βέβαιη νίκη εγκαταλείποντας στον τελευταίο γύρο για τις 24 ώρες του Le Mans. Με την Porsche και την Audi να πλήττονται από μηχανικά προβλήματα και υποτονικό ρυθμό, το ιαπωνικό εργοστάσιο κατέληξε να προηγείται με το TS050 Hybrid #5 των Anthony Davidson, Sébastien Buemi και Kazuki Nakajima. Ωστόσο, στα τελευταία 5 λεπτά του αγώνα και με μια ασφαλή διαφορά από την Porsche 919 Hybrid #2, ο Nakajima έκανε λόγο για απώλεια ισχύος στον κινητήρα και το αυτοκίνητο σταμάτησε αποκαρδιωτικά στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού κατά την είσοδο στον τελευταίο γύρο. Το αυτοκίνητο δεν μπόρεσε ποτέ να τερματίσει έγκαιρα για να πάρει κατάταξη, με τη νίκη να καταλήγει με συναρπαστικό τρόπο στους Marc Lieb, Romain Dumas και Neel Jani, μπροστά από το Toyota #6 και το Audi R18 #8.

  • Κάντε μας like στο facebook
  • Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Σαν σήμερα, επίσης το 2016, το σιρκουί πόλης του Μπακού στο Αζερμπαϊτζάν φιλοξένησε για πρώτη φορά αγώνα F1, στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού GP. Πέραν των συγκλονιστικών εξελίξεων στο event του Le Mans, το ενδιαφέρον του αγώνα κυμάνθηκε σε χαμηλά επίπεδα εξαιτίας και της ελλιπούς δράσης κατά τη διάρκειά του. Με τον πρωταθλητή Lewis Hamilton να εκκινεί 10ος λόγω μιας σύγκρουσής του στον τελικό των κατατακτηρίων δοκιμών, η Mercedes οδηγήθηκε στη νίκη μέσω του poleman Nico Rosberg. Ο Βρετανός ομόσταυλος τερμάτισε μόλις 5ος, επηρεαζόμενος από τις μη-αποδοτικές ρυθμίσεις χαρτογράφησης που δεν μπόρεσε ποτέ να αλλάξει, διότι οι κανονισμοί τότε απέτρεπαν την παροχή τέτοιων οδηγιών από τις ομάδες ώστε οι οδηγοί να αγωνίζονται «χωρίς βοήθεια». Ο Sebastian Vettel τερμάτισε δεύτερος για την Ferrari, με τον Sergio Pérez της Force India να κλέβει ξανά την παράσταση κλείνοντας το βάθρο, έπειτα από μια ανάκαμψή του από την 7η θέση του grid.

Σαν σήμερα

Related Articles

Stay Connected

5,762ΥποστηρικτέςΚάντε Like
52ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -spot_img

Latest Articles