Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1930, η παλιά θρυλική χάραξη 15 χιλιομέτρων του Spa-Francorchamps φιλοξένησε το GP Βελγίου για πρώτη φορά μετά την παρθενική του διοργάνωση το 1925. Ο αγώνας είχε οριοθετηθεί στους 40 γύρους και σε συνολική απόσταση κοντά στα 600 χιλιόμετρα, με τον Louis Chiron να εκκινεί από την pole position σε μια Bugatti T35C και να κατακτά τη νίκη, ολοκληρώνοντας τον αγώνα σε κάτι παραπάνω από 5 ώρες και 8 λεπτά. Η Bugatti έκανε μάλιστα το 1-2-3, με τους Γάλλους Guy Bouriat και Albert Divo να ακολουθούν τον Μονεγάσκο.
Σαν σήμερα το 1931 γεννήθηκε στο Stourbridge της Αγγλίας ο Tony Marsh. Ο Βρετανός υπήρξε κυρίως σπεσιαλίστας στους αγώνες αναβάσεων, αλλά δραστηριοποιήθηκε επίσης σε δοκιμαστικά χρονομέτρησης, αγώνες sprint και rally. Μάλιστα, στις αρχές των ‘50s κατέκτησε τρεις τίτλους στο Βρετανικό Πρωτάθλημα Αναβάσεων, οδηγώντας παλιές Cooper του ανερχόμενου τότε Peter Collins. Το 1957 αγόρασε μια Cooper προδιαγραφών F2, την οποία οδήγησε με αξιώσεις σε μικρούς αγώνες Formula Libre αλλά και στο GP Γερμανίας της F1 για δύο χρονιές. Ο Marsh δοκίμασε να ανέβει επίπεδο με την απόκτηση μιας Lotus 18 το 1961 και κέρδισε στα 5 από τα 6 events που έδωσε το παρόν, κυρίως μη-πρωταθληματικά Grand Prix. Διατηρήθηκε στον χώρο των Grand Prix έως το τέλος της χρονιάς και εμφανίστηκε άλλους δύο αγώνες F1 με μόλις μια 15η θέση στο Nürburgring, εστιάζοντας μετέπειτα αποκλειστικά στους αγώνες αναβάσεων της χώρας του έως και τις αρχές του 21ου αιώνα.
Σαν σήμερα το 1943 γεννήθηκε ο Chris Amon στο Bulls, μια μικρή πόλη στο Βόρειο Νησί της Νέας Ζηλανδίας. Ευρέως γνωστός ως ο καλύτερος οδηγός που δεν κέρδισε ποτέ επίσημο αγώνα F1, ο Amon υπήρξε εμφατικά πρωτοπόρος σε 7 από τα 96 Grand Prix της καριέρας του, χωρίς ωστόσο να του χαμογελάσει η τύχη σε καμία των περιπτώσεων. Του χαμογέλασε ωστόσο στους αγώνες αντοχής, με τον Amon να οδηγεί την Ford στην πρώτη της νίκη στις 24 ώρες του Le Mans το 1966, μαζί με τον δημοφιλή συμπατριώτη Bruce McLaren. Η επιτυχία αυτή επιβεβαίωσε το αξιόπιστο οδηγικό ποιόν του Νεοζηλανδού, ο οποίος μεταφέρθηκε στην Ferrari το 1967 και σημείωσε μερικά βάθρα αλλά και περισσότερες μεγάλες νίκες στους αγώνες αντοχής. Μετά τον τίτλο του στο Tasman Series το 1969, στέφθηκε νικητής στα μη-πρωταθληματικά BRDC International Trophy (1970) και GP Αργεντινής (1971), συνεχίζοντας στην F1 με μικρές πλέον ομάδες έως το 1976.
Σαν σήμερα το 1949, γεννήθηκε στο Salo της Φινλανδίας ο βετεράνος συνοδηγός από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rally (WRC), Ilkka Kivimäki. O Φινλανδός έκανε όνομα στο WRC καθοδηγώντας κυρίως τον ταχύτατο συμπατριώτη Markku Alén. Από το 1975 έως το 1988, εμφανίστηκε σε συνολικά 126 events –σε όλα ως συνοδηγός του Alén εκτός από μόλις μία περίπτωση– και κέρδισε 19 φορές με την Fiat και τη Lancia. Μάλιστα, ο Kivimäki συνέβαλε στην μοναδική κατάκτηση του τίτλου για τον Alén το 1978.
Σαν σήμερα το 1957, το GP Μεγάλης Βρετανίας του Aintree προσέφερε αρχικά μια κυριαρχία του Stirling Moss, με τον Βρετανό άσσο να προηγείται άνετα για 26 γύρους μέχρι να παρουσιάσει μηχανικό πρόβλημα η Vanwall του. Τελικά μεταπήδησε στο αυτοκίνητο του ομόσταυλου Tony Brooks –ο οποίος μάλιστα υπέφερε ακόμη από μια σύγκρουσή του στο Le Mans της ίδιας χρονιάς– και επέστρεψε αρχικά στην 9η θέση. Κινήθηκε σε γυρολόγιο-ρεκόρ και αναρριχήθηκε στην κατάταξη, μέχρι που άλλαξε δραματικά η ροή του αγώνα στον 69ο γύρο· ο επικεφαλής Jean Behra εγκατέλειψε και ο Mike Hawthorn αποκόμισε ένα κλατάρισμα εξαιτίας θραυσμάτων που άφησε η Maserati του Γάλλου. Παράλληλα, ο Moss προσπέρασε τον επίσης ομόσταυλο Stuart Lewis-Evans και σημείωσε ένα ιστορικό αποτέλεσμα. Ήταν η πρώτη νίκη για την ομάδα της Vanwall και πρώτη για αμιγώς βρετανικό αυτοκίνητο στην F1, καθώς και η τρίτη/τελευταία φορά που ένα νικητήριο αυτοκίνητο οδηγήθηκε από δύο συμμετέχοντες.
Σαν σήμερα το 1959 γεννήθηκε στην Ρώμη η Giovanna Amati, γνωστή στον κόσμο των αγώνων ως η τελευταία μέχρι σήμερα γυναίκα οδηγός που αποπειράθηκε να προκριθεί σε Grand Prix της F1. Ωστόσο, η ιστορία της Ιταλίδας είναι ενδιαφέρουσα και για εξωαγωνιστικούς λόγους. Η Amati, κόρη ενός διάσημου τότε αντρόγυνου στον ιταλικό κινηματογράφο, είχε πέσει θύμα απαγωγής από τρεις ανθρώπους του υποκόσμου το 1978 και παρέμεινε αιχμάλωτη για δυόμιση μήνες, υπό μη-βιώσιμες συνθήκες διαβίωσης και σωματικής/συναισθηματικής κακοποίησης. Τελικά αφέθηκε ελεύθερη έναντι πολλών λύτρων και το 1981 ξεκίνησε το κυνήγι μιας καριέρας στους αγώνες formula, με την βοήθεια του δημοφιλούς Elio de Angelis. Έχοντας αποδώσει ελάχιστα στην F3 και F3000, βρέθηκε στην F1 το 1992 υπογράφοντας στην παραπαίουσα ομάδα της Brabham. Ωστόσο, η απειρία της και η χαμηλή δυναμική της BT60B την κατέστησαν πολύ αργή και τελικά η Amati αντικαταστάθηκε από τον Damon Hill μετά από μόλις τρεις αγώνες, χωρίς να προκριθεί.
Σαν σήμερα το 1963, το GP Μεγάλης Βρετανίας της F1 στο Silverstone ξεκίνησε έχοντας ως βασικούς πρωταγωνιστές τους Jack Brabham και Dan Gurney της επώνυμης ομάδας του Αυστραλού. Ωστόσο, οι δύο Brabham-Climax προσπεράστηκαν νωρίς από την Lotus 25 του ταχύτατου Jim Clark και μάλιστα δεν ολοκλήρωσαν καν τον αγώνα, εγκαταλείποντας με αστοχίες στον κινητήρα τους. Με τον Clark να βαίνει ανενόχλητος προς την τέταρτη συνεχόμενη νίκη του στη σεζόν, η δεύτερη θέση έμοιαζε να καταλήγει στον πρωταθλητή Graham Hill αλλά η BRM του έμεινε από καύσιμα στον τελευταίο γύρο. Έτσι, προσπεράστηκε από την Ferrari του John Surtees και κατέλαβε την τρίτη θέση.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 19 Ιουλίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1964 γεννήθηκε στο Sankt Ingbert ο βετεράνος άσσος των αγώνων αντοχής και αυτοκινήτων τουρισμού, Bernd Schneider. Ο Γερμανός, μετά από πολλά αξιόλογα αποτελέσματα σε διοργανώσεις Formula Ford και F3 ανά την Ευρώπη, προσέλκυσε το ενδιαφέρον της αδύναμης ομάδας της Zakspeed και προβιβάστηκε στην F1 για δύο σεζόν, ξεκινώντας το 1988. Ωστόσο, η γερμανική ομάδα είχε εισέλθει σε μια πτωτική πορεία της ήδη μέτριας δυναμικότητας της, με αποτέλεσμα ο Schneider να προκριθεί σε μόλις 8 Grand Prix από τα 32 που παρουσιάστηκε και να τερματίσει σε μόλις δύο αγώνες. Οδήγησε ελάχιστα για την Arrows το 1990 αλλά είχε ήδη εγκαταλείψει την ιδέα παραμονής στην F1 και ξεκίνησε μια καριέρα στα αυτοκίνητα τουρισμού και τους αγώνες αντοχής. Ο Γερμανός, πολύπειρος πλέον οδηγός και εκπρόσωπος της Mercedes-Benz, μετράει μέχρι σήμερα πολλές νίκες και τίτλους κυρίως στο DTM, αλλά και στο διεθνές πρωτάθλημα αυτοκινήτων τουρισμού και το FIA GT.
Σαν σήμερα το 1968, σε ένα ακόμη GP Μεγάλης Βρετανίας –αυτήν τη φορά στο Brands Hatch–, ο Graham Hill προηγήθηκε από την pole position αλλά προδόθηκε ξανά από την BRM του, εγκαταλείποντας στον 27ο γύρο με σπασμένη ανάρτηση και άξονα μετάδοσης κίνησης στο πίσω μέρος. Η πρωτοπορία πέρασε στα χέρια του ομόσταυλου Jackie Oliver και η γενική εικόνα του αγώνα προμήνυε μονομαχία με την Lotus του Jo Siffert, για το ποιος θα κατακτήσει την παρθενική του νίκη στην F1. Τελικά ο Oliver τέθηκε εκτός με την σειρά του στον 44ο γύρο λόγω αστοχίας στον κινητήρα, με τον Siffert να μένει έτσι μόνος ως επικεφαλής. Πήρε την καρό σημαία και σημείωσε έτσι την πρώτη νίκη για Ελβετό στην F1, καθώς και την 9η/τελευταία νίκη για την ιστορική ιδιωτική ομάδα του Rob Walker. Στις άλλες δύο θέσεις του βάθρου τερμάτισαν οι Ferrari των Chris Amon και Jacky Ickx.
Σαν σήμερα το 1974, ο Jody Scheckter κατέκτησε μια ανέλπιστη νίκη στο GP Μεγάλης Βρετανίας του Brands Hatch, ξεπερνώντας τους Emerson Fittipaldi και Jacky Ickx εξαιτίας μιας ατυχίας του Niki Lauda. Ο Αυστριακός άσσος της Ferrari είχε εκκινήσει από την pole position και έθεσε έναν ασυναγώνιστο ρυθμό, αλλά έχασε σταδιακά πίεση στο πίσω-δεξί ελαστικό του με αποτέλεσμα να μπει αναγκαστικά στα pits για αλλαγή, τρεις γύρους πριν τον τερματισμό. Ωστόσο, η ομάδα άργησε πάρα πολύ να αλλάξει τον τροχό και όταν ο Lauda όδευε επιτέλους προς την έξοδο από το pit lane, αυτή ήταν μπλοκαρισμένη από ένα όχημα και ανθρώπους της πίστας. Ο Scheckter πήρε πρώτος την καρό σημαία, με τον εξοργισμένο Lauda στο μεταξύ να κατατάσσεται 9ος, εκτός βαθμών. Η Ferrari έκανε ένσταση και τελικά προστέθηκε ένας γύρος στον συνολικό χρόνο του Αυστριακού, προβιβάζοντάς τον στην 5η θέση που τον διατήρησε στην κορυφή της βαθμολογίας.
Σαν σήμερα το 1976 γεννήθηκε στην Kuala Lumpur ο Alex Yoong. Ο Yoong περιπλανήθηκε σε διάφορες κατηγορίες μονοθεσίων όπως η Formula Renault, η F3000 και η Formula Nippon αλλά ήρθε συχνά αντιμέτωπος με προβλήματα εύρεσης και διατήρησης σταθερών χρηματοδοτών, με αποτέλεσμα οι σεζόν του να χαρακτηριστούν από σποραδικές εμφανίσεις και μετριότατα αποτελέσματα. Ωστόσο, στα τέλη του 2001, αντικατέστησε τον Tarso Marques στην μικρή ομάδα της Minardi για τους τελευταίους τρεις αγώνες της χρονιάς και έγινε ο πρώτος οδηγός από την Μαλαισία στην ιστορία της F1. Διατηρήθηκε για το 2002 και τερμάτισε 7ος στο εναρκτήριο και χαοτικό GP Αυστραλίας, αλλά δυσκολεύτηκε γενικά να επιδείξει αξιοπρεπή ταχύτητα και μάλιστα απέτυχε να προκριθεί σε τρεις αγώνες. Μοιραία η Minardi τον αποδέσμευσε στα τέλη της χρονιάς και ο Yoong περιορίστηκε ξανά στην αφάνεια, οδηγώντας κατά διαστήματα σε διοργανώσεις όπως τα Champ Cars και το A1GP.
Σαν σήμερα το 1985, σε έναν από τους πιο ξεχωριστούς γύρους κατατακτηρίων δοκιμών στα χρονικά της F1, ο Keke Rosberg οδήγησε μια Williams FW10 στην απλούστερη και ταχύτατη τότε πίστα του Silverstone και σταμάτησε τα χρονόμετρα στο 1:05,591. Μάλιστα, ο γύρος αυτός σημειώθηκε παρά την σταδιακή απώλεια πίεσης σε ένα πίσω ελαστικό του Φινλανδού και παρά το νωπό οδόστρωμα που άφησε μια πρόσφατη τότε βροχόπτωση. Η pole position του Rosberg για το GP Μεγάλης Βρετανίας υπολογίστηκε κοντά στα 260 km/h μέσης ωριαίας ταχύτητας και διατηρήθηκε ως ο ταχύτερος γύρος της F1 για σχεδόν δύο δεκαετίες.
Σαν σήμερα το 1986, οι Mauro Baldi και Bob Wollek μοιράστηκαν μια Porsche 956 της Richard Lloyd Racing και στέφθηκαν νικητές στον αγώνα 1000 χιλιομέτρων του Brands Hatch, στα πλαίσια του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Σπορ Αυτοκινήτων (WSC). Το πλήρωμα αυτό ξεπέρασε κατά τέσσερις γύρους μία εκ των δύο 956 της Joest Racing, την οποία οδήγησαν οι Derek Bell, Klaus Ludwig και Hans-Joachim Stuck. Η τρίτη θέση του βάθρου καταλήφθηκε από τους Thierry Boutsen και Frank Jelinski σε μια 956 της Brun Motorsport.
Σαν σήμερα το 2003, το GP Μεγάλης Βρετανίας της F1 έμεινε στην ιστορία για την εισβολή ενός πρώην ιερέα ονόματι Neil Horan στην ευθεία Hangar του Silverstone, στον 11ο γύρο. Το τραγελαφικό αυτό συμβάν προκάλεσε μοιραία την είσοδο του αυτοκινήτου ασφαλείας στην πίστα, με την ποικιλία στρατηγικών ανάμεσα στις ομάδες να επιφέρει μια πληθώρα από pit stops, ανακατεύοντας την κατάταξη. Ως εκ τούτου, η Toyota βρέθηκε στην απροσδόκητη θέση να ηγηθεί προσωρινά τον αγώνα μέσω των Cristiano da Matta και Olivier Panis, με τον poleman Rubens Barrichello στο μεταξύ να προσπερνά τους πάντες και να βρίσκεται αντιμέτωπος με τον Kimi Räikkönen. Ο Βραζιλιάνος τελικά οδήγησε τον νεαρό Φινλανδό της McLaren σε λάθος στην στροφή της γέφυρας και τέθηκε επικεφαλής, κατακτώντας έτσι μια όμορφη νίκη. Σχεδόν 5,5 δευτερόλεπτα πίσω του ολοκλήρωσε η Williams του Juan Pablo Montoya, με τον Räikkönen να τερματίζει τελικά τρίτος και να κλείνει το βάθρο.
Σαν σήμερα το 2008, ο Lewis Hamilton στέρησε από τον Nelson Piquet Jr. την ευκαιρία για μια ιστορική παρθενική νίκη στην F1, προσπερνώντας τον στον 60ο γύρο του GP Γερμανίας. Ο νεαρός Βραζιλιάνος της Renault είχε εκκινήσει μόλις 17ος και βρισκόταν πολύ χαμηλά στην κατάταξη για το πρώτο μισό του αγώνα, μέχρι που άλλαξε δραματικά η τροπή του στον 36ο γύρο όταν συγκρούστηκε ο Timo Glock, στην έξοδο της τελευταίας στροφής του Hockenheimring. Ο Piquet Jr. είχε την τύχη να κάνει το δικό του pit stop ακριβώς πριν το συμβάν και, επειδή τότε έκλεινε το pit lane όταν έβγαινε στην πίστα το αυτοκίνητο ασφαλείας, κατέληξε να προηγείται στον αγώνα με το που μπήκαν όλοι οι υπόλοιποι στα pits. Ο Hamilton ωστόσο κινήθηκε σε δαιμονιώδη ρυθμό και ανέκτησε το χαμένο έδαφος, προσπερνώντας τους Heikki Kovalainen, Felipe Massa και Piquet Jr. για την τέταρτη νίκη του στη σεζόν.
Σαν σήμερα, επίσης το 2008, οι Valentino Rossi και Casey Stoner προσέφεραν μία από τις πιο επικές μονομαχίες στα χρονικά του MotoGP, με πεδίο δράσης τους την ιστορική πίστα της Laguna Seca στις Η.Π.Α. Ο «Γιατρός» έγινε η σκιά του Αυστραλού πρωταθλητή και το αντίστροφο για σχεδόν όλον τον αγώνα, με τον Rossi μάλιστα να τίθεται επικεφαλής χάρις σε μια ιδιοφυέστατη (και ολίγον αμφιλεγόμενη) προσπέραση στην διάσημη κατηφορική στροφή Corkscrew. Ο Stoner καταδίωξε μετέπειτα τον άσσο της Fiat Yamaha αλλά βγήκε εκτός πίστας στον 23ο από τους 32 γύρους στην έξοδό του από την τελευταία στροφή, συμβιβαζόμενος έτσι με την δεύτερη θέση. Ο Rossi κατέκτησε την πρώτη του νίκη στη Laguna Seca, 13 δευτερόλεπτα μπροστά από τον Stoner, με το βάθρο να κλείνει ο Chris Vermeulen της Suzuki.
Σαν σήμερα το 2014, ο Nico Rosberg έμεινε ουσιαστικά χωρίς αντίπαλο έπειτα από την κάκιστη διαδικασία κατατακτηρίων δοκιμών για τον ομόσταυλο Lewis Hamilton, κατακτώντας με άνεση τη νίκη στο GP Γερμανίας του Hockenheimring. Ο Βρετανός άσσος της Mercedes είχε μια αστοχία στο εμπρός-δεξιό δισκόφρενο και έχασε τον έλεγχο στην στροφή Sachs του σταδίου (στροφή 12), με αποτέλεσμα να πέσει στις μπαριέρες και να αλλαχτεί αναγκαστικά το κιβώτιο ταχυτήτων του. Έτσι, εκκίνησε από την τελευταία θέση, αλλά ήταν τόσο υψηλή η δυναμική της Mercedes W05 που του επέτρεψε να τερματίσει στην τρίτη θέση του βάθρου χωρίς ιδιαίτερη αντίσταση από τον ανταγωνισμό. Ανάμεσα στους δύο οδηγούς των «Ασημένιων Βελών» βρέθηκε ο Valtteri Bottas της Williams.