Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1925 ολοκληρώθηκε ο τρίτος 24ωρος αγώνας του Le Mans στην πίστα του Sarthe. Η Bentley και η Sunbeam ήταν οι βασικοί πρωταγωνιστές στις μπροστινές θέσεις κατά τις πρώτες ώρες, με το σούρουπο να βλέπει την σημείωση του πρώτου θανάτου στην ιστορία του event· ο ντόπιος Marius Mestivier έχασε τον έλεγχο στο τέλος της μεγάλης ευθείας Mulsanne και το αυτοκίνητό του τούμπαρε βίαια, θανατώνοντάς τον ακαριαία. Μέχρι το ξημέρωμα η πρωτοπορία βρισκόταν πλέον στην Lorraine-Dietrich των André Rossignol και Gérard de Courcelles, οι οποίοι τη διατήρησαν μέχρι και τον τερματισμό βλέποντας τα περισσότερα αντίπαλα αυτοκίνητα να υποκύπτουν σε μηχανικά προβλήματα. Το γαλλικό δίδυμο ξεπέρασε την Sunbeam των Sammy Davis και Jean Chassagne, με την τρίτη την έτερη Lorraine των Édouard Brisson και “Stalter”.
Σαν σήμερα το 1933 γεννήθηκε στο Λονδίνο ο John Cannon, ένας Καναδός που δραστηριοποιήθηκε αγωνιστικά κυρίως στη Βόρεια Αμερική. Ύστερα από μερικές εμφανίσεις σε περιφερειακά events με συμβατικά αυτοκίνητα στις Η.Π.Α., ο Cannon αγωνίστηκε στο Can-Am από το 1966 κι έπειτα, σημειώνοντας μια διάσημη νίκη το 1968 στη βροχερή Laguna Seca έναντι των πανίσχυρων εργοστασιακών McLaren. Από τις αρχές των ‘70s καθιερώθηκε ως ένας σταθερός συμμετέχων της κατηγορίας F5000 στην Ευρώπη αλλά και την Ωκεανία, ενώ έδωσε το παρόν και σε ελάχιστους αγώνες του παλιού IndyCar (USAC). Επίσης, το 1971 έκανε μερικές αξιόλογες εμφανίσεις στην Ευρωπαϊκή F2 με αποκορύφωμα την πρόσκλησή του να οδηγήσει μία εκ των πέντε εργοστασιακών BRM P153 στο Αμερικανικό GP της F1· τελικά τερμάτισε στην 14η θέση. Ο Cannon δυστυχώς σκοτώθηκε άδοξα τον Οκτώβριο του 1999 στο Quemado της πολιτείας του Νέου Μεξικό στις Η.Π.Α., ύστερα από σύγκρουσή του σε ένα πειραματικό αεροπλάνο.
Σαν σήμερα το 1945 γεννήθηκε ο Νοτιοαφρικανός συνοδηγός αγώνων rally, Stuart Pegg. Παρόλο που εμφανίστηκε σε μόλις πέντε επίσημα events του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος (WRC), ο Pegg έμεινε για πάντα στην ιστορία του θεσμού καθοδηγώντας τον Βρετανό Roger Clark στην πρώτη του νίκη σε ένα Ford Escort Mk2, στο Rally Μεγάλης Βρετανίας του 1976. Μάλιστα, αυτή ήταν η πρώτη συμμετοχή του Pegg στο WRC και έμελλε να συμβάλλει στη σημείωση της πρώτης νίκης για Βρετανό οδηγό στο πρωτάθλημα.
Σαν σήμερα το 1946 γεννήθηκε ο βετεράνος των αγώνων rally και rallycross, Per Eklund. Ο Σουηδός διένυσε μια μακροχρόνια καριέρα κυρίως ως οδηγός της Saab, λαμβάνοντας σποραδικά συμμετοχή στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rally (WRC) από το 1973 έως το 1997. Συμμετείχε σε 83 events και κατάφερε να κερδίσει μόλις μία φορά – η νίκη αυτή είχε έρθει στο Rally Σουηδίας του 1976 σε ένα Saab 96, με συνοδηγό τον Björn Cederberg. Ο Eklund δεν μπόρεσε ποτέ να πρωταγωνιστήσει στην παγκόσμια σκηνή των αγώνων rally, αλλά αναδείχθηκε ιδιαίτερα στο rallycross, στην μετέπειτα αγωνιστική του πορεία. Από τις αρχές των ‘90s μέχρι και το 2010, αποτέλεσε έναν από τους πιο αξιόπιστους οδηγούς ανά την Ευρώπη σε αυτό το είδος αγώνων, μετρώντας πολλές νίκες και βάθρα.
Σαν σήμερα το 1953, η παλιά πίστα του Spa-Francorchamps φιλοξένησε το GP Βελγίου για τον τέταρτο αγώνα της σεζόν στην F1. Ο Αργεντινός José Froilán González κατάφερε αρχικά να ξεπεράσει τον συμπατριώτη, ομόσταυλο και poleman Juan Manuel Fangio χτίζοντας μια ασφαλή διαφορά μετά τους πρώτους 11 γύρους. Ωστόσο αναγκάστηκε να εγκαταλείψει λόγω μηχανικού προβλήματος, με τον Fangio να ακολουθεί δύο γύρους αργότερα και αμφότεροι να αφήνουν στην πρωτοπορία τις δύο Ferrari 500 των Alberto Ascari και Luigi Villoresi. Ο πρωταθλητής Ascari πήρε τελικά άνετα τη νίκη, με τον Fangio στο μεταξύ να μεταπηδά στη Maserati του ντόπιου Johnny Claes και να ανακάμπτει στην τρίτη θέση με δαιμονιώδη ρυθμό, μέχρι που τράκαρε στον προτελευταίο γύρο. Έτσι, ο Onofre Marimón κατέλαβε την τελευταία θέση του βάθρου, με τους Toulo de Graffenried και Maurice Trintignant να κλείνουν την πρώτη πεντάδα και να παίρνουν τους τελευταίους βαθμούς.
Σαν σήμερα, επίσης το 1953, απεβίωσε ο Don Herr στην πόλη Marion της Indiana σε ηλικία 63 χρονών. Ο Αμερικανός έχει μείνει κυρίως γνωστός για τη συνεισφορά του στο Indianapolis 500 του 1912, όταν οδήγησε το αυτοκίνητο του Joe Dawson στους γύρους 108-144 μέχρι εκείνος να επιστρέψει στον αγώνα και να κατακτήσει τη νίκη. Σε μια παρεμφερή, αν όχι ίδια, περίπτωση όπως αυτή του Cyrus Patschke στο event της προηγούμενης χρονιάς, ο Herr δεν καταγράφηκε ποτέ ως συν-νικητής του αγώνα καθώς ο Dawson είχε οδηγήσει το αυτοκίνητο τόσο στην εκκίνηση όσο και στον τερματισμό. Ο Herr επέστρεψε στο Brickyard το 1913, αυτήν τη φορά ως βασικός οδηγός μιας Stutz, και εκκίνησε 5ος πριν τελικά εγκαταλείψει μετά από μόλις 7 γύρους με προβλήματα στον συμπλέκτη. Αυτή έμελλε να είναι η τελευταία του εμφάνιση σε αγώνα συνολικά.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 20 Ιουνίου στον μηχανοκίνητο αθλητισμό – LE MANS SPECIAL
Σαν σήμερα το 1959, η Aston Martin οδηγήθηκε σε μια ξεχωριστή διάκριση καθώς έκανε το 1-2 στις 24 ώρες του Le Mans. Με την βρετανική φίρμα να κατεβάζει τρεις εργοστασιακές DBR1/300 στο Sarthe, ο Stirling Moss προηγήθηκε για την πρώτη ώρα και μονομαχούσε με την Ferrari 250 Testa Rossa των Jean Behra και Dan Gurney, πριν τελικά τεθεί εκτός κατά την 6η ώρα. Οι Behra/Gurney εγκατέλειψαν με την σειρά τους στην 10η ώρα και επικεφαλής είχε τεθεί πλέον η έτερη Ferrari των Phil Hill και Olivier Gendebien. Το πλήρωμα έδειχνε να βαίνει ολοταχώς για τη νίκη αλλά χρειάστηκε να σταματήσει το αυτοκίνητο στα pits κατά τις πρωινές ώρες με προβλήματα υπερθέρμανσης. Τα δύο εναπομείναντα αγωνιστικά της Aston Martin ανέλαβαν εκ νέου τα ηνία του αγώνα και πήραν άνετα την καρό σημαία, με τους Roy Salvadori/Carroll Shelby να ξεπερνούν κατά έναν γύρο τους ομόσταυλους Maurice Trintignant/Paul Frère.
Σαν σήμερα το 1964, η Ferrari κατέγραψε νέα ρεκόρ στις 24 ώρες του Le Mans κατακτώντας τη συνολική νίκη για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά. Ο πεπειραμένος Nino Vaccarella είχε μοιραστεί μια 275 P με τον πρώην ιδιώτη οδηγό Jean Guichet και μαζί συμπλήρωσαν 349 γύρους – ρεκόρ απόστασης για εκείνη την εποχή. Η δεύτερη θέση είχε καταληφθεί από την ιδιωτική 330 P των Graham Hill και Jo Bonnier, με τρίτη μια εργοστασιακή 330 P που οδήγησαν οι John Surtees και Lorenzo Bandini. Η κυριαρχία της Ferrari ωστόσο σταμάτησε στην κατηγορία GT, καθώς οι 250 GTO ξεπεράστηκαν από την καινούρια Shelby Cobra των Dan Gurney και Bob Bondurant που ολοκλήρωσε στην 4η θέση της γενικής κατάταξης. Το event της συγκεκριμένης χρονιάς σήμανε την μαζική είσοδο της Ford, η οποία παρείχε κινητήρες V8 σε συνολικά 10 αυτοκίνητα του grid.
Σαν σήμερα το 1969, ο Jackie Stewart εκμεταλλεύτηκε την πρόωρη εγκατάλειψη του poleman Jochen Rindt και κατέκτησε άνετα τη νίκη στο GP Ολλανδίας, σχεδόν 25 δευτερόλεπτα μπροστά από τον Jo Siffert. Έχοντας οδηγήσει στην τρίτη θέση για το μεγαλύτερο σκέλος του αγώνα, ο Denny Hulme της McLaren έχασε τελικά την τελευταία θέση του βάθρου από την Ferrari του Chris Amon και κρατήθηκε μετά βίας μπροστά από την Brabham του Jacky Ickx για την 4η θέση.
Σαν σήμερα το 1970, ο αείμνηστος Jochen Rindt κατέκτησε μια ασήμαντη συναισθηματικά νίκη στο GP Ολλανδίας, ύστερα από τον θάνατο του φίλου Piers Courage στο πρώτο σκέλος του αγώνα· η De Tomaso 505/38 του Βρετανού υπέστη μια αστοχία στο σύστημα διεύθυνσης στην ταχύτατη στροφή Tunnel Oost και τυλίχτηκε στις φλόγες μετά τη συντριβή της σε έναν μικρό αμμόλοφο. Η νίκη του Rindt ήταν η πρώτη από τις τέσσερις συνεχόμενές του με την καινούρια και επαναστατική Lotus 72, φέρνοντάς τον έτσι όλο και πιο κοντά στον τίτλο. Το βάθρο έκλεισε από τον Jackie Stewart (March) και τον Jacky Ickx (Ferrari), σε έναν αγώνα που έδωσε ντεμπούτο στους μελλοντικούς νικητές Clay Regazzoni, François Cevert και Peter Gethin.
Σαν σήμερα το 1981, ο εμβληματικός Gilles Villeneuve σημείωσε την δεύτερη συνεχόμενη νίκη του στη σεζόν και τελευταία της καριέρας του, κάνοντας μια μαγική εμφάνιση στο συναρπαστικό GP Ισπανίας που φιλοξένησε η πίστα της Jarama. Ο Καναδός είχε εκκινήσει μόλις 7ος αλλά μέχρι την αρχή του δεύτερου γύρου κατάφερε να βρεθεί στη δεύτερη θέση. Μετά το οδηγικό λάθος του πρωταθλητή Alan Jones στον 13ο γύρο, ο Καναδός άσσος της Ferrari ήταν πλέον επικεφαλής. Η Ferrari 126CK ήταν ως γνωστόν πολύ ισχυρή στις ευθείες και σχεδόν επίπονη στις στροφές, με τον Villeneuve ωστόσο να διατηρεί πίσω του μια σειρά από σαφώς ταχύτερα μονοθέσια για 67 ολόκληρους γύρους. Τελικά πήρε πρώτος την καρό σημαία μπροστά από τον poleman Jacques Laffite, τον John Watson, τον Carlos Reutemann και τον Elio de Angelis. Η Ferrari του Καναδού ήταν τόσο αργή που η πεντάδα αυτή ολοκλήρωσε τον αγώνα με διαφορά μόλις 1,24 δευτερολέπτων.
Σαν σήμερα το 1987, ο αείμνηστος Ayrton Senna επικράτησε στο σιρκουί πόλης του Detroit με μια Lotus 99T και προσέφερε στην θρυλική ομάδα του Colin Chapman την 74η και τελευταία της νίκη στην F1. Ο Βραζιλιάνος άσσος αξιοποίησε εξαιρετικά τη δυναμική του μονοθεσίου του και ολοκλήρωσε τον αγώνα χωρίς να κάνει pit stop, με το πρώτο μισό του αγώνα να έχει ως επικεφαλής τον poleman Nigel Mansell. Ωστόσο, ο Βρετανός της Williams ήρθε αντιμέτωπος με μια έντονη κράμπα στο δεξί του πόδι λίγο μετά το pit stop του και μοιραία μείωσε τον ρυθμό του· παρά τους πόνους, κρατήθηκε στον αγώνα και τερμάτισε 5ος, έναν γύρο πίσω. Τελικά ο Senna πλαισιώθηκε στο βάθρο από τον συμπατριώτη Nelson Piquet και τον πρωταθλητή Alain Prost, με 4ο τον Gerhard Berger.
Σαν σήμερα το 1992 ολοκληρώθηκε η 60η έκδοση του 24ωρου αγώνα στο Le Mans, σε ένα event που είδε μόλις 28 αυτοκίνητα να εκκινούν –το μικρότερο grid μετά το 1932– λόγω της οριοθέτησης καινούριων, περισσότερο δαπανηρών τεχνικών κανονισμών. Με την FiA να καθιερώνει πλέον νέα στάνταρ για τους κινητήρες των κορυφαίων αγωνιστικών Group C, οι Peugeot, Toyota και Mazda ήταν οι μόνες εταιρείες που ανταποκρίθηκαν με τρία 905, τρία TS010 και δύο MXR-01 αντίστοιχα. Το βροχερό πρώτο μισό του αγώνα είδε το 905 #31 του Alain Ferté να συγκρούεται στην ευθεία Mulsanne με το TS010 #7 του Geoff Lees, ενώ το Mazda των προηγούμενων νικητών Volker Weidler, Johnny Herbert και Bertrand Gachot επηρεάστηκε από μηχανικά προβλήματα. Τα φαβορί Derek Warwick, Yannick Dalmas και Mark Blundell έκαναν σχεδόν τέλειο αγώνα με το 905 #1 και επικράτησαν έπειτα από 352 γύρους, με δεύτερο το TS010 #33 και τρίτο το 905 #2.
Σαν σήμερα το 2009, η Red Bull κυριάρχησε απόλυτα στο GP Μεγάλης Βρετανίας και έκανε το 1-2 με τους Sebastian Vettel και Mark Webber, βάζοντας τέλος στο νικηφόρο σερί που είχε ξεκινήσει ο Jenson Button από την αρχή της σεζόν· ο Βρετανός μπροστάρης της Brawn GP εκκίνησε και τερμάτισε μόλις 6ος. Οι δύο οδηγοί της αυστριακής ομάδας τελικά πλαισιώθηκαν στο βάθρο από την έτερη Brawn του Rubens Barrichello. Το συγκεκριμένο GP Μεγάλης Βρετανίας επρόκειτο να είναι το τελευταίο στην πίστα του Silverstone, αλλά αφού δεν υλοποιήθηκε ποτέ το σχέδιο μεταφοράς του event στο Donington Park, η πίστα διατηρήθηκε στο καλεντάρι για το 2010, με διαφοροποιημένη πλέον χάραξη στο σύμπλεγμα μεταξύ των στροφών Club και Brooklands.
Σαν σήμερα το 2015, ο Nico Rosberg έκανε καλύτερη εκκίνηση από τον ομόσταυλο και poleman Lewis Hamilton και κατέκτησε τη νίκη στο GP Αυστρίας για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Ο Βρετανός πρωταθλητής της Mercedes έχασε ουσιαστικά όλες τις ελπίδες του να διεκδικήσει τη νίκη όταν δέχτηκε μια ποινή 5 δευτερολέπτων, εξαιτίας ενός πατήματος εκτός της γραμμής εξόδου από το pit lane στον 35ο γύρο. Ο Felipe Massa ολοκλήρωσε το βάθρο για την Williams, με την παράσταση να κλέβει η φοβερή μονομαχία ανάμεσα στους Max Verstappen και Pastor Maldonado· ο νεαρός Ολλανδός της Toro Rosso έχασε τελικά το φρενάρισμα για την στροφή 1 στους τελευταίους γύρους και παραχώρησε τη θέση του στον εκκεντρικό οδηγό της Lotus.