Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1915 γεννήθηκε ο Arthur Owen. Ο Βρετανός υπήρξε αρκετά επιτυχής στα μέσα της δεκαετίας του ‘50, όπου κατέγραψε αρκετά ρεκόρ ταχύτητας και απόστασης σε διάφορες πίστες ανά την Ευρώπη, όπως η Monza και το Montlhéry. Το 1960 εμφανίστηκε στο GP Ιταλίας με μια ιδιωτική Cooper T45, αλλά αντιμετώπισε μια αστοχία στο σύστημα πέδησης κατά τον πρώτο γύρο και είχε ένα ατύχημα· τελικά εγκατέλειψε με ζημιά στην ανάρτηση. Το 1962 κατέκτησε τον τίτλο στο Βρετανικό Πρωτάθλημα Αναβάσεων οδηγώντας μια Cooper-Climax T53 και συμμετείχε στο περιβόητο GP του Macau· παρόλο που εκκίνησε από την pole position, είχε ένα ατύχημα στην αρχή του αγώνα και εγκατέλειψε. Τέλος, το 1963 έκανε την εμφάνισή του στο πρώτο GP Ιαπωνίας στην πίστα της Suzuka, τερματίζοντας τρίτος με την ιδιαίτερη Lotus 23.
Σαν σήμερα το 1921 γεννήθηκε ο βασιλιάς των ρεκόρ ταχύτητας, Donald Campbell. Ο Campbell, γιος του επίσης θρύλου των αγώνων Sir Malcolm, κατέγραψε οκτώ ρεκόρ σε στεριά και θάλασσα κατά τη δεκαετία του ‘50 και ‘60. Μάλιστα, παραμένει μέχρι σήμερα ο μοναδικός που είχε ταυτόχρονα στην κατοχή του τα ρεκόρ ταχύτητας τόσο στη στεριά όσο και στη θάλασσα, το 1964. Δυστυχώς σκοτώθηκε στις 4 Ιανουαρίου του 1967 στη λίμνη του Coniston, σε μια απόπειρά του να θέσει νέο ρεκόρ.
Σαν σήμερα το 1933 γεννήθηκε ο John Taylor. Η αγωνιστική καριέρα του Βρετανού απαρτίζεται από κάποιες σποραδικές εμφανίσεις σε Grand Prix της Formula 1 και υποστηρικτικούς αγώνες του πρωταθλήματος. Από το 1963 έως το 1965, ο Taylor εκπροσώπησε κυρίως την ομάδα του Bob Gerard οδηγώντας μονοθέσια της Cooper. Μάλιστα, το 1964 πήρε το ντεμπούτο του στη Formula 1 λαμβάνοντας μέρος στο GP Μεγάλης Βρετανίας και την πίστα του Brands Hatch. Το 1966 μεταπήδησε στην ομάδα του David Bridges και οδήγησε μια Brabham BT11 σε άλλα τέσσερα GP, τερματίζοντας 6ος στη Γαλλία για τον πρώτο του βαθμό. Την ίδια χρονιά, στο GP Γερμανίας και το Nürburgring, ο Taylor συγκρούστηκε με τον Jacky Ickx στον πρώτο γύρο ενώ προσέγγιζαν αμφότεροι την γέφυρα κοντά στην επικίνδυνη στροφή Flugplatz. Το μονοθέσιο του Βρετανού ανεφλέγη και ο ίδιος απεγκλωβίστηκε με σοβαρά εγκαύματα, στα οποία δυστυχώς υπέκυψε έναν μήνα αργότερα.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 22 Μαρτίου στο motorsport – SEBRING SPECIAL
Σαν σήμερα το 1936 γεννήθηκε ο Bruce Kessler. Ο Αμερικανός ξεκίνησε να τρέχει σε αγώνες στις αρχές των ‘50s σε ηλικία μόλις 16 χρονών, συμμετέχοντας στο εθνικό πρωτάθλημα σπορ αυτοκινήτων (SCCA). Ελάχιστα χρόνια μετά εντάχθηκε μαζί τον Chuck Daigh στο οδηγικό δυναμικό της Scarab, την οποία είχε ιδρύσει ο καλός του φίλος, Lance Reventlow. Το 1958, η ομάδα αυτή κατάφερε να κερδίσει στο Riverside απέναντι σε θρυλικά ονόματα όπως η Ferrari, με τον Kessler να εκπροσωπεί την ιταλική φίρμα λίγο καιρό αργότερα σε μεγάλους αγώνες αντοχής όπως το Le Mans. Την ίδια χρονιά αποπειράθηκε να προκριθεί στο GP Μονακό με μια Connaught του Bernie Ecclestone, χωρίς τελικά να τα καταφέρει. Το 1959, μετά από ένα πολύ μεγάλο ατύχημα σε έναν αγώνα σπορ αυτοκινήτων στην Καλιφόρνια, ο Kessler έπεσε σε κώμα για λίγες μέρες και, μετά την ανάρρωσή του, αποσύρθηκε από τους αγώνες. Έκτοτε, δραστηριοποιήθηκε ως τηλεοπτικός και κινηματογραφικός παραγωγός.
Σαν σήμερα το 1939 γεννήθηκε ο οδηγός αγώνων και επικεφαλής ομάδων στα σπορ αυτοκίνητα, Jochen Neerpasch. Η αγωνιστική καριέρα του Γερμανού απαρτίζεται από μια νίκη στις 24 ώρες της Daytona το 1968 και μετέπειτα αναρρίχησή του στη διεύθυνση ομάδων όπως η Porsche, η Talbot και η Sauber-Mercedes. Πιο συγκεκριμένα, ο Neerpasch συνεργάστηκε με τον τότε πρωταθλητή του παλιού DTM Hans-Joachim Stuck για να δημιουργήσει το αγωνιστικό τμήμα της BMW, το 1972. Επίσης, στα τέλη των ‘80s είχε επιβλέψει τον θρίαμβο της Sauber-Mercedes στις 24 ώρες του Le Mans.
Σαν σήμερα, επίσης το 1939 γεννήθηκε ο Robin Herd, ένας εκ των ιδρυτών της ιστορικής φίρμας της March Engineering. Ο Βρετανός συνεργάστηκε με τους Max Mosley, Alan Rees και Graham Coaker για την δημιουργία της March στα τέλη των ‘60s, με την ομάδα να αποτελεί έκτοτε ένα σταθερό πεδίο παραγωγής μονοθεσίων για όλες τις μεγάλες κατηγορίες formula. Ο κατασκευαστής αυτός κατέγραψε 3 νίκες σε Grand Prix της Formula 1, 77 νίκες στη Formula 2 (περισσότερες από κάθε άλλον) καθώς και 5 συνεχόμενες νίκες στο θρυλικό Indianapolis 500.
Σαν σήμερα το 1957, ο θρυλικός Juan Manuel Fangio κατέγραψε την δεύτερη συνεχόμενη νίκη του στις 12 ώρες του Sebring, οδηγώντας αυτήν τη φορά για τη Maserati και με ομόσταυλο τον Jean Behra. Ο Γάλλος είχε βρεθεί τρίτος στο τέλος του πρώτου γύρου, όμως κατέρριψε πολλές φορές το ρεκόρ πίστας στο stint του και όταν παρέδωσε την 450S στον Fangio κατά την τέταρτη ώρα, η πρωτοπορία τους ήταν πλέον σημαντικά μεγάλη. Μέχρι τα τελευταία 30 λεπτά και το τελευταίο pit stop, το αυτοκίνητο είχε πλέον απόσταση 4 γύρων από τη δεύτερη Maserati των Stirling Moss/Harry Schell – διαφορά που τελικά έπεσε στους δύο γύρους έπειτα από μια αλλαγή καθίσματος για τον Αργεντινό. Οι Fangio και Behra θριάμβευσαν μετά το πέρας 197 γύρων, σε έναν αγώνα που στιγματίστηκε από τον θάνατο του άσημου Bob Goldich κατά την τρίτη ώρα. Επρόκειτο για τον πρώτο θάνατο οδηγού στην ιστορία του event.
Σαν σήμερα το 1963, συνεχίζοντας εμφατικά την απόλυτη κυριαρχία της στον κόσμο των σπορ αυτοκινήτων, η Scuderia Ferrari κατέγραψε την έκτη της νίκη σε 8 χρόνια για τον αγώνα 12 ωρών του Sebring. Μάλιστα, η φίρμα κατέλαβε τις πρώτες έξι θέσεις στη γενική κατάταξη με δύο 250 P, μία 330 TRI/LM και τρεις 250 GTO. Πιο συγκεκριμένα, η νίκη κατέληξε στην #30 250 P που οδήγησαν οι υποσχόμενοι John Surtees και Ludovico Scarfiotti, έναν γύρο μπροστά από την έτερη #31 των Willy Mairesse, Nino Vaccarella και Lorenzo Bandini. Για τις εγχώριες συμμετοχές, η Shelby επικράτησε της Chevrolet για την κατηγορία GT άνω των 4000cc με την Cobra των Ken Miles, Phil Hill και Lew Spencer, 10 γύρους μπροστά από την κοντινότερη Corvette.
Σαν σήμερα το 1968, ο αγώνας 12 ωρών του Sebring έγινε ο πρώτος που επέτρεψε συμμετοχή σε αυτοκίνητα του Trans-Am, ενός σχετικά καινούριου πρωταθλήματος με τροποποιημένα αμερικανικά σπορ αυτοκίνητα – κυρίως Chevrolet Camaro και Ford Mustang εκείνη την περίοδο. Το event ανέδειξε την Porsche ως βασική κυρίαρχο και η γερμανική φίρμα έκανε τελικά το 1-2. Νικήτρια ήταν η #49 907 των Jo Siffert και Hans Herrmann, έναν γύρο μπροστά από την #51 των Vic Elford και Jochen Neerpasch. Ακολούθησαν δύο Camaro κατηγορίας Trans-Am του ιδιοκτήτη Roger Penske.
Σαν σήμερα το 1976 γεννήθηκε ο Ricardo Zonta. Ο Βραζιλιάνος, μετά τον τίτλο που κατέκτησε στη Formula 3000, κέρδισε μερικά τεστ με ομάδες της F1 όπως η Jordan και η McLaren. Παράλληλα, το 1998 εκπροσώπησε την πανίσχυρη Mercedes-Benz στο πρωτάθλημα FIA GT και τις 24 ώρες του Le Mans· στέφθηκε πρωταθλητής στην κατηγορία GT1 μαζί με τον Klaus Ludwig. Το 1999 εισήλθε στην F1 με την νεοφερμένη ομάδα της BAR όπου και παρέμεινε έως το 2000. Τελικά υποβιβάστηκε σε ρόλο αναπληρωματικού οδηγού, κάνοντας ελάχιστους αγώνες με την Jordan και την Toyota, στα μέσα του 2004 και τέλη του 2005 αντίστοιχα. Επίσης, προοριζόταν να αντικαταστήσει τον Ralf Schumacher στο σκανδαλώδες GP ΗΠΑ και τελικά, όπως οι περισσότεροι, δεν εκκίνησε. Μετά από μερικά ακόμη τεστ στην F1, ένα βάθρο στο Le Mans με την Peugeot και ελάχιστους αγώνες με αγωνιστικά GT, ο Zonta αγωνίζεται πλέον στο πρωτάθλημα stock αυτοκινήτων της Βραζιλίας.
Σαν σήμερα το 1981 απεβίωσε σε ηλικία μόλις 40 χρονών ο Mike Hailwood. Ο Βρετανός είχε υποκύψει στους σοβαρούς τραυματισμούς που αποκόμισε σε ένα τροχαίο μόλις δύο ημέρες νωρίτερα. Θεωρούμενος από πολλούς ως ο καλύτερος αναβάτης μοτοσικλετών όλων των εποχών, ο Hailwood κατέκτησε συνολικά εννέα παγκόσμιους τίτλους κατά τη δεκαετία του ‘60 – τρεις στα 250cc, δύο στα 350cc και τέσσερις στα 500cc, καθώς και 14 νίκες στο περιβόητο και άκρως επικίνδυνο Isle of Man TT. Έχοντας ήδη ξεκινήσει να τρέχει και σε αγώνες αυτοκινήτων, αποσύρθηκε από τους δύο τροχούς στα τέλη των ‘60s και επικεντρώθηκε στους αγώνες αντοχής και formula. Ανέβηκε δύο φορές στο βάθρο σε Grand Prix της Formula 1 (Ιταλία, 1972 με την Surtees και Νότια Αφρική, 1974 με την McLaren), ενώ το 1973 στέφθηκε νικητής στα 1000 χιλιόμετρα του Spa-Francorchamps μαζί με τον Derek Bell, οδηγώντας μια Mirage M6.
Σαν σήμερα το 1985, ο εμβληματικός AJ Foyt έγινε μόλις ο τέταρτος οδηγός στην ιστορία που κατέκτησε το λεγόμενο “Triple Crown” των αγώνων αντοχής – δηλαδή νίκη στις 12 ώρες του Sebring, τις 24 ώρες της Daytona και τις 24 ώρες του Le Mans. Έχοντας ήδη κερδίσει στη Daytona (1983, 1985) και το Le Mans (1967), ο Αμερικανός ολοκλήρωσε το επίτευγμα κερδίζοντας και στο Sebring μοιραζόμενος μια Porsche 962 του ιδιοκτήτη Preston Henn, με συνοδηγό τον Γάλλο άσσο Bob Wollek. Η ομάδα ξεπέρασε για τέσσερις γύρους την 962 των Al Holbert, Derek Bell και Al Unser Jr. Μάλιστα, αυτή έμελλε να είναι η τελευταία νίκη στην τεράστια καριέρα του Foyt ως οδηγού.
Σαν σήμερα το 1986 έλαβε χώρα η πρεμιέρα της σεζόν της Formula 1 στην πίστα της Jacarepaguá, για το GP Βραζιλίας. Νικητής αναδείχθηκε ο ντόπιος Nelson Piquet, ο οποίος αφιέρωσε τη νίκη στον επικεφαλής της νέας του ομάδας, Sir Frank Williams, ο οποίος έδινε μάχη για τη ζωή του ύστερα από ένα σοβαρό τροχαίο λίγες εβδομάδες νωρίτερα. Στη δεύτερη θέση τερμάτισε ο Ayrton Senna της Lotus για να κλείσει ένα βραζιλιάνικο 1-2, ενώ στις θέσεις 3 και 4 ολοκλήρωσαν οι δύο Ligier των Jacques Laffite και René Arnoux. Ο τελευταίος βαθμός της 6ης θέσης κατέληξε στον Gerhard Berger, στον παρθενικό αγώνα της Benetton στη Formula 1.
Σαν σήμερα, επίσης το 1986, γεννήθηκε ο άσσος του MotoGP, Andrea Dovizioso. Ο Ιταλός συστήθηκε στη μεγάλη κατηγορία του κορυφαίου πρωταθλήματος μοτοσικλετών το 2008 με την Scot Racing Team, ως πρωταθλητής στα 125cc (2004) και δευτεραθλητής στα 250cc. Η σταθερή παρθενική του σεζόν τον έφερε στη θέση του Nicky Hayden και τη Repsol Honda από την επόμενη χρονιά, όπου και κατέκτησε την πρώτη του νίκη στο Donington. Το 2012, αρνούμενος να οδηγήσει δορυφορική μοτοσικλέτα στη Honda, μεταφέρθηκε προσωρινά στη Yamaha Tech 3 και το 2013 κατέληξε στην Ducati ύστερα από την επιστροφή του Valentino Rossi στην εργοστασιακή ομάδα της Yamaha. Μέχρι την άδοξη λύση της συνεργασίας του με το ιταλικό εργοστάσιο το 2020, ο ‘DesmoDovi’ καθιερώθηκε στο grid ως ένας από τους καλύτερους αναβάτες χωρίς παγκόσμιο τίτλο, με συνολικά 15 νίκες σε τρεις διαφορετικές δεκαετίες. Πλέον αγωνίζεται στην RNF MotoGP Racing με μια δορυφορική Yamaha.
Σαν σήμερα το 1990 γεννήθηκε ο Jaime Alguersuari. Ο Ισπανός υπήρξε μέλος της Ακαδημίας Οδηγών της Red Bull και, μετά από μερικές καλές σεζόν στις μικρές κατηγορίες formula, προβιβάστηκε στη Formula 1 μέσω της δορυφορικής Toro Rosso στα μέσα του 2009, στη θέση του Sébastien Bourdais. Η εμφάνισή του στο GP Ουγγαρίας τον κατέστησε για ένα διάστημα ως τον νεότερο οδηγό που εκκίνησε Grand Prix, στην ηλικία των 19. Ο Alguersuari παρέμεινε στην ομάδα έως το 2011 και υπήρξε αρκετά σταθερός, τερματίζοντας συχνά στους βαθμούς. Ωστόσο, η Red Bull επέλεξε να επενδύσει σε νέα ανερχόμενα ταλέντα της για το 2012, αντικαθιστώντας το δίδυμο της Toro Rosso με τους Daniel Ricciardo και Jean-Éric Vergne. Ο Alguersuari έμεινε εκτός δράσης έως το 2014 και, μετά από ελάχιστες συμμετοχές στα αυτοκίνητα GT της Γερμανίας και την Formula E, αποφάσισε να αποσυρθεί από τους αγώνες για να γίνει DJ.
-
Κάντε μας like στο facebook
-
Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
-
Μπείτε στον server μας στο Discord
Σαν σήμερα το 1996 γεννήθηκε ο Alexander Albon. Γεννημένος στη Μεγάλη Βρετανία αλλά αγωνιζόμενος με τη σημαία της Ταϊλάνδης λόγω της μητέρας του, ο Albon υπήρξε επίσης μέλος της Ακαδημίας της Red Bull, αλλά τέθηκε εκτός αυτής από νεαρή ηλικία και δυσκολεύτηκε αρκετά να αναρριχηθεί στον κόσμο των αγώνων. Μετά από μερικές καλές χρονιές στο GP3 (νυν Formula 3) και τη Formula 2, ο Albon “μπήκε στο στόχαστρο” της Formula 1 και έκανε ντεμπούτο το 2019, με την Toro Rosso. Οι καλές του επιδόσεις οδήγησαν στον προβιβασμό του στη μεγάλη ομάδα της Red Bull κατά την καλοκαιρινή διακοπή, στη θέση του υποβιβασμένου Pierre Gasly, διατηρώντας τον εκεί για το 2020. Ωστόσο, η μεγάλη υπεροχή του ομόσταυλου Max Verstappen εξέθεσε τον Albon και η ομάδα επέλεξε να τον αντικαταστήσει με τον Sergio Pérez για το 2021. Ο Albon συμμετείχε το DTM και το 2022 επέστρεψε στη Formula 1 μέσω της Williams.
Σαν σήμερα το 2003 πραγματοποιήθηκε το GP Μαλαισίας στην πίστα του Sepang. Το αγωνιστικό τριήμερο σήμανε την ανάδειξη ορισμένων μελλοντικών πρωταθλητών της Formula 1. Συγκεκριμένα, ο νεαρός Fernando Alonso κατέκτησε την pole position με τη Renault και έπειτα ανέβηκε στο βάθρο με την τρίτη του θέση, θέτοντας τότε νέα ρεκόρ ηλικίας και για τις δύο στατιστικές κατηγορίες. Παράλληλα, ο επίσης νεαρός Kimi Räikkönen κατέκτησε την πρώτη του νίκη στο πρωτάθλημα, οδηγώντας για την McLaren. Ο Michael Schumacher τερμάτισε 6ος και έναν γύρο πίσω σε έναν μέτριο αγώνα, ενώ ο πρωτάρης στην BAR-Honda Jenson Button τερμάτισε 7ος.
Σαν σήμερα το 2008, η Μαλαισία και η πίστα της Sepang φιλοξένησαν ακόμα ένα Grand Prix της Formula 1. Ακριβώς πέντε χρόνια μετά την πρώτη του νίκη, ο Kimi Räikkönen γεύτηκε ξανά τον θρίαμβο, στην ίδια πίστα αλλά με διαφορετική ομάδα: την Ferrari. Ο Φινλανδός εκμεταλλεύτηκε την εγκατάλειψη του ομόσταυλου και poleman Felipe Massa στα μέσα του αγώνα και κατέκτησε μια άνετη νίκη, με τους Robert Kubica και Heikki Kovalainen να τον πλαισιώνουν στο βάθρο. Ο μελλοντικός πρωταθλητής Lewis Hamilton τερμάτισε μόλις 5ος, καθώς ένα κακό pit stop τον έριξε πίσω από τον Mark Webber που τον καθυστέρησε για αρκετούς γύρους.
Σαν σήμερα το 2014 φιλοξενήθηκε η πρεμιέρα της σεζόν του MotoGP στο νυχτερινό Lusail, για το GP Κατάρ. Ο πρωταθλητής Marc Márquez ξεκίνησε την υπεράσπιση του τίτλου του με νίκη, αφήνοντας πίσω του τον Valentino Rossi και τον ομόσταυλο Dani Pedrosa. Ο Jorge Lorenzo έκανε ένα φοβερό πέταγμα στην εκκίνηση από την 5η θέση και βρέθηκε πρωτοπόρος, αλλά είχε μια πτώση στην στροφή 6 του πρώτου γύρου και εγκατέλειψε. Επίσης, ο αγώνας αυτός σήμανε και την απαρχή νέων κανονισμών, σχετικά με το homologation που «κλειδώνει» τα χαρακτηριστικά των κινητήρων. Οι μοτοσικλέτες, ανάλογα με το εργοστασιακό ή μη status της εκάστοτε ομάδας, διαχωρίζονταν άτυπα σε δύο ξεχωριστές κατηγορίες, στις οποίες οριοθετούνταν Τεχνικοί Κανονισμοί που συνέβαλαν στον υψηλό ανταγωνισμό σε όλο το εύρος του grid.