Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1909 γεννήθηκε στο Παρίσι ο Charles Pozzi, ο κυριότερος ιθύνων γύρω από τις εισαγωγές αυτοκινήτων της Ferrari και της Maserati στη Γαλλία για σχεδόν όλο το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα. Πριν καθιερωθεί ωστόσο με τούτη την ιδιότητα, ο Pozzi είχε δραστηριοποιηθεί ως ιδιώτης οδηγός αλλά και οδηγός της Ecurie France σε τοπικούς αγώνες και μικρά Grand Prix της χώρας του, οδηγώντας κυρίως αυτοκίνητα της Delahaye από το 1946 έως τις αρχές των ‘50s. Δεν ήταν ιδιαίτερα γρήγορος αλλά οδηγούσε σταθερά και απέφευγε τα ατυχήματα, τερματίζοντας στην πλειοψηφία των event όπου εμφανίστηκε. Επίσης, το 1950 συμμετείχε στο επίσημο GP Γαλλίας της νεοσύστατης F1 και τερμάτισε 6ος με μια Talbot-Lago, σε έναν μοιρασμένο αγώνα με τον Louis Rosier. Έδωσε το παρόν και σε αγώνες αντοχής, κερδίζοντας χαρακτηριστικά στις 12 ώρες της Casablanca το 1952.
Σαν σήμερα το 1942 γεννήθηκε ο Tom Belsø, γνωστός ως ο πρώτος Δανός που έδωσε το παρόν σε επίσημο αγώνα F1. Ο οδηγός από το Søborg της Κοπεγχάγης ξεκίνησε την αγωνιστική του καριέρα στα αυτοκίνητα τουρισμού της Σκανδιναβικής περιφέρειας και στις αρχές των ‘70s μεταπήδησε στα μονοθέσια και την F2. Οι επιδόσεις του ήταν σταθερές αλλά όχι εντυπωσιακές, με τα πολλαπλά προβλήματα εύρεσης χρηματοδοτών να δυσχεραίνουν τη συστηματική του διατήρηση στον χώρο. Ωστόσο, εξαιτίας πιέσεων από την Marlboro, ο Belsø μπόρεσε να εξασφαλίσει ένα κάθισμα στην Iso-Marlboro του Frank Williams για τέσσερα Grand Prix του 1974· προκρίθηκε σε δύο από αυτά και τερμάτισε μόνο στο Anderstorp της Σουηδίας, στην 8η θέση. Τα χρήματα βέβαια στέρεψαν νωρίς και ο Belsø περιορίστηκε έπειτα σε σποραδικές εμφανίσεις στην F5000, την Formula Libre και σε μη-πρωταθληματικά Grand Prix. Τελικά, το 1977 ίδρυσε στο Peterborough της Μεγάλης Βρετανίας μια επιτυχημένη επώνυμη επιχείρηση παραγωγής δημητριακών.
Σαν σήμερα το 1950, ο δωδέκατος αγώνας της σεζόν στο NASCAR φιλοξενήθηκε στην μικρή χωμάτινη οβάλ πίστα του Hamburg, στην πολιτεία της Νέας Υόρκης. Ο Dick Linder είχε εκκινήσει από την pole position και, παρόλο που ο Chris Turner του αντιστάθηκε ηγούμενος στους 74 από τους 200 γύρους, επέστρεψε στην πρωτοπορία και ξεπέρασε στον τερματισμό τον Fireball Roberts. Οι Turner, Lloyd Moore και Jack White ολοκλήρωσαν την πρώτη πεντάδα.
Σαν σήμερα το 1954 γεννήθηκε ο πολυπράγμων βετεράνος του motorsport Derek Warwick. Ο Άγγλος από το Alresford υπήρξε μια πολλά υποσχόμενη περίπτωση σταθερού και ταχύτατου οδηγού από τις αρχές των ‘80s – χαρακτηριστικά, ο Ayrton Senna είχε ασκήσει βέτο για να μην τον έχει ως ομόσταυλο στη Lotus το 1986. Παρά την προοπτική του ωστόσο, ο Warwick περιορίστηκε σε ομάδες μεσαίας έως χαμηλής δυναμικότητας και εμφανίστηκε σε 162 Grand Prix έως το 1993, οδηγώντας για τις ομάδες των Toleman, Renault, Brabham, Arrows, Lotus και Footwork. Ανέβηκε μόλις 4 φορές στο βάθρο και το 1992 στέφθηκε συνολικός νικητής στις 24 ώρες του Le Mans με την Peugeot. Την ίδια χρονιά κατέκτησε και τον τίτλο στο παρακμάζον Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC), εστιάζοντας έπειτα στα αυτοκίνητα τουρισμού της Μεγάλης Βρετανίας (BTCC). Κατέκτησε μια νίκη στο Knockhill το 1998 με την Vauxhall και ολοκλήρωσε την καριέρα του στο τέλος της σεζόν.
Σαν σήμερα το 1959 γεννήθηκε ο Gerhard Berger κοντά στο Ίνσμπρουκ της Αυστρίας. Η δημοφιλής και αγαπητή αυτή προσωπικότητα προβιβάστηκε στον κόσμο των Grand Prix το 1984, έπειτα από περάσματα στην Formula 3 και στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού. Μια βραχυπρόθεσμη πορεία στις μικρές ομάδες των ATS και Arrows οδήγησε τον Berger στην Benetton το 1986, όταν και ξεκίνησε να κάνει αίσθηση στην F1. Κατέκτησε το GP Μεξικού εκείνη τη χρονιά και κέρδισε άλλους τέσσερις αγώνες σε τρεις σεζόν με την Ferrari. Το 1990 αντάλλαξε θέση με τον τότε πρωταθλητή Alain Prost στη McLaren και κατέκτησε άλλες τρεις νίκες όντας ομόσταυλος του αείμνηστου Ayrton Senna. Η επιστροφή του Berger στην Scuderia περιλάμβανε μια εμφατική νίκη το 1994 στο Hockenheimring, όπου και κέρδισε για 10η και τελευταία φορά το 1997 έπειτα από άλλες δύο σεζόν στην Benetton.
Σαν σήμερα το 1961, ο Junior Johnson τέθηκε επικεφαλής στον 33ο γύρο για τον μικρό αγώνα 50 μιλίων στην οβάλ πίστα της Νότιας Βοστώνης, κυριαρχώντας έπειτα για την σημείωση της τρίτης συνεχόμενης νίκης του και έκτης συνολικά στη σεζόν του NASCAR. Ο Johnson τερμάτισε έναν γύρο μπροστά από τον Jim Reed που προηγείτο μέχρι και την προσπέρασή του, με άλλους δύο γύρους πίσω τον τρίτο Ned Jarrett. Στην pole position είχε βρεθεί ο Cotton Owens, ο οποίος τελικά εγκατέλειψε μετά από 75 γύρους λόγω αστοχίας στο κιβώτιο ταχυτήτων του.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 26 Αυγούστου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1967 πραγματοποιήθηκε το πρώτο επίσημο Grand Prix Καναδά για την F1, στην πίστα του Mosport. Η ομάδα της Brabham έκανε το 1-2 με τους Jack Brabham και Denny Hulme, εξασφαλίζοντας μάλιστα τον δεύτερο συνεχόμενο και τελευταίο παραδόξως παγκόσμιο τίτλο στους κατασκευαστές. Το βάθρο έκλεισε από τον Dan Gurney που είχε οδηγήσει μια Eagle-Weslake T1G. Το event είδε τον ντόπιο Al Pease να μένει 6 γύρους πίσω στο ξεκίνημα του αγώνα λόγω αστοχίας στην μπαταρία της Eagle-Climax. Αφού την άλλαξε, λίγο αργότερα έχασε τον έλεγχο και η νέα μπαταρία παρουσίασε με τη σειρά της πρόβλημα. Αφού έτρεξε πίσω στα pits, ο Pease πήρε μια καινούρια μπαταρία, επέστρεψε και την τοποθέτησε στο μονοθέσιο για να συνεχίσει τον αγώνα του. Τερμάτισε 43 γύρους πίσω από τον Brabham, χωρίς φυσικά να πάρει κατάταξη.
Σαν σήμερα το 1976 γεννήθηκε ο Mark Webber στο Queanbeyan της Αυστραλίας. Ο σχετικά πρόσφατος πρώην άσσος της Porsche στους αγώνες αντοχής και της Red Bull στην F1, ξεκίνησε να αναρριχάται στην παγκόσμια σκηνή του motorsport όντας ένας εκ των μπροστάρηδων της Mercedes-Benz στα τέλη των ‘90s, στο FIA GT και στις 24 ώρες του Le Mans. Το άδοξο τέλος στο project των «Ασημένιων Βελών» για την κατηγορία σπορ αυτοκίνητων της περιόδου οδήγησε τον Webber στην F3000, όπου απέδωσε αξιοπρεπώς ώστε να προβιβαστεί στην F1 το 2002 μέσω της Minardi. Οι σταθερές του επιδόσεις με μονοθέσια χαμηλής δυναμικότητας του επέτρεψαν να εκπροσωπήσει και τις ομάδες των Jaguar και Williams, μέχρι που το 2007 ο Αυστραλός μεταφέρθηκε στη φιλόδοξη Red Bull. Εκεί έμελλε να διατηρηθεί μέχρι την αποχώρησή του το 2013, κατακτώντας 9 νίκες και αφήνοντας έπειτα την F1 για να στεφθεί πρωταθλητής στο WEC με την Porsche, το 2015.
Σαν σήμερα το 1978, ο Mario Andretti στέφθηκε νικητής του GP Ολλανδίας στο Zandvoort, με τον Ronnie Peterson να τερματίζει δεύτερος για το τέταρτο 1-2 της Lotus εκείνη την σεζόν. Ο αείμνηστος Niki Lauda, παρόλο που έχασε προσωρινά την τρίτη του θέση στην εκκίνηση από τον Jacques Laffite, κατάφερε να την ανακτήσει λίαν συντόμως και πλαισίωσε τους δύο πρωταγωνιστές του event στο βάθρο οδηγώντας για την Brabham-Alfa Romeo. Με τρεις αγώνες πλέον να απομένουν, το πρωτάθλημα κατασκευαστών κατέληξε εύκολα στην ομάδα του Colin Chapman και ο τίτλος στους οδηγούς θα κρινόταν αποκλειστικά μεταξύ των Andretti και Peterson. Ο Αμερικανός ήταν εν τέλει αυτός που έμελλε να τον κατακτήσει, καθώς ο Σουηδός είχε ένα φρικιαστικό ατύχημα στις 10 Σεπτεμβρίου, στα πλαίσια του GP Ιταλίας στη Monza.
Σαν σήμερα το 1989, το GP Βελγίου είδε την ιστορική ομάδα της Lotus να αποτυγχάνει να προκριθεί σε Grand Prix της F1 και με τα δύο μονοθέσιά της για πρώτη φορά, με τους Nelson Piquet και Satoru Nakajima να μένουν εκτός εξαιτίας της κακής δυναμικής της Lotus-Judd 101. Ο καιρός στο Spa-Francorchamps κυμάνθηκε σε βροχερές και κρύες συνθήκες, κάτι που αξιοποίησε στο έπακρο ο επιδέξιος Ayrton Senna. Ο Βραζιλιάνος πρωταθλητής ηγήθηκε τον αγώνα από την pole position μέχρι και τον τερματισμό για την πέμπτη του νίκη στη σεζόν, με τον ομόσταυλο Alain Prost να κρατιέται μπροστά από την Ferrari του Nigel Mansell για το 1-2 της McLaren-Honda.
Σαν σήμερα το 1995, ο Michael Schumacher επέδειξε εξαιρετικά στοιχεία οδήγησης υπό βροχή, μονομαχώντας επικά με τον Damon Hill στο GP Βελγίου ώστε να κατακτήσει τη νίκη. Ο Γερμανός πρωταθλητής της Benetton είχε εκκινήσει μόλις 16ος αλλά πήρε το ρίσκο και παρέμεινε στα slick ελαστικά του όταν ξεκίνησε να βρέχει, κερδίζοντας θέσεις και χρόνο. Μοιραία κατέστη αργότερος των υπολοίπων που είχαν αλλάξει τύπο ελαστικών, αλλά μπόρεσε να κρατήσει πεισματικά πίσω τον Hill έστω και με αμυντική οδήγηση στο όριο του επιτρεπτού – εξαιτίας αυτού μάλιστα τιμωρήθηκε με αποκλεισμό ενός αγώνα με αναστολή. Η βροχή σταμάτησε προσωρινά και η πλάστιγγα έγειρε υπέρ του Schumacher, μέχρι που τελικά επέστρεψε για να μείνει. Η μάχη για τη νίκη έλαβε τέλος όταν ο Hill τιμωρήθηκε για παραβίαση του ορίου ταχύτητας στο pit lane, συμβιβαζόμενος έτσι με τη δεύτερη θέση. Ο Martin Brundle της Ligier τερμάτισε τρίτος για το τελευταίο του βάθρο στην F1.
Σαν σήμερα, επίσης το 1995, γεννήθηκε ο Sergey Sirotkin στη Μόσχα της Ρωσίας. Μια αξιοπρεπής πορεία στις μικρές κατηγορίες μονοθεσίων εξασφάλισε στον Sirotkin τη θέση δοκιμαστή οδηγού της Renault στην F1, για το 2016 και 2017. Την ίδια περίοδο, ο Ρώσος συνέχισε να αποδίδει σταθερά στο GP2 Series και ολοκλήρωσε στην τρίτη θέση της βαθμολογίας, δοκιμάζοντας την τύχη του και στις 24 ώρες του Le Mans στην κατηγορία LMP2, πριν τελικά εξασφαλίσει κάθισμα στην F1 και την Williams για το 2018. Η ομάδα από το Grove άρχισε πλέον να εισέρχεται σε μια κατακόρυφη πτώση δυναμικότητας και ήταν συστηματικά η χειρότερη ομάδα της σεζόν, με τον Sirotkin ωστόσο να βαθμολογείται στο GP Ιταλίας τερματίζοντας 10ος. Τελικά δεν διατηρήθηκε στην ομάδα και επανήλθε σε ρόλο δοκιμαστή οδηγού της Renault αλλά και της McLaren, επιστρέφοντας προσωρινά στους αγώνες αντοχής με την SMP Racing και αγωνιζόμενος σε διοργανώσεις αυτοκινήτων GT μέχρι το 2020.
Σαν σήμερα το 2000, το GP Βελγίου και η μυθική πίστα του Spa-Francorchamps προσέφεραν ανεκτίμητες στιγμές στα χρονικά της F1, με πρωταγωνιστές τους Mika Häkkinen και Michael Schumacher. Ο Φινλανδός της McLaren έχασε αρχικά την πρωτοπορία στο πρώτο σκέλος του αγώνα, έπειτα από ένα απροσδόκητο λάθος του στην έξοδο από τη στροφή Stavelot. Έχοντας το ταχύτερο μονοθέσιο, πλησίασε τον Schumacher και τρεις γύρους πριν τον τερματισμό είχε πολύ καλή έξοδο από την Raidillon. Ωστόσο, οι δύο πρωταγωνιστές είχαν βρει στο διάβα τους την BAR-Honda του Ricardo Zonta. Ο Häkkinen ξάφνιασε τον Schumacher επιλέγοντας την δεξιά πλευρά για να ρίξει γύρο στον Zonta, με τα τρία μονοθέσια να βρίσκονται πλάι-πλάι προς τη στροφή Les Combes. Εκμεταλλευόμενος τη διαφορά ταχύτητας και την πιο ευνοϊκή γραμμή, ο Φινλανδός τέθηκε επικεφαλής και τελικά κέρδισε, κάνοντας μια προσπέραση που θα μείνει για πάντα στην ιστορία των αγώνων.
Σαν σήμερα το 2006, ο Felipe Massa εκκίνησε στο GP Τουρκίας από την παρθενική του pole position στην F1 και κατάφερε να κατακτήσει την επίσης παρθενική του νίκη στην F1, σε μία από τις τρεις συνεχόμενες νίκες του στο Istanbul Park με την Ferrari. Σε ό,τι αφορά την μάχη για τον τίτλο, κερδισμένος από τον αγώνα υπήρξε ο Fernando Alonso της Renault, ο οποίος επωφελήθηκε από την αλληγορία της Ferrari στη φάση των pit stops εν μέσω μιας περιόδου αυτοκινήτου ασφαλείας, ώστε να τερματίσει οριακά δεύτερος. Ο Michael Schumacher, αφού καθυστέρησε στο pit stop του και έχασε τη θέση του από τον Ισπανό, τον καταδίωξε έως τον τερματισμό και τελικά συμβιβάστηκε με την τρίτη θέση του βάθρου, μένοντας πλέον πίσω του στη βαθμολογία οδηγών για 12 βαθμούς.
Σαν σήμερα το 2017, οι Lewis Hamilton και Sebastian Vettel μονοπώλησαν το ενδιαφέρον σχεδόν σε όλη τη διάρκεια του GP Βελγίου, με τον Βρετανό της Mercedes να κρατά αρχικά πίσω του τον Γερμανό της Ferrari χωρίς ιδιαίτερες ανατροπές. Η μεταξύ τους μονομαχία εντάθηκε σημαντικά στο δεύτερο μισό του αγώνα, όταν είχε αποχωρήσει το αυτοκίνητο ασφαλείας έπειτα από καθαρισμό της πίστας από θραύσματα που είχαν σκορπίσει οι Force India των Sergio Pérez και Esteban Ocon. Ο Vettel έδειχνε να έχει τον πρώτο λόγο στη συνέχιση της δράσης μετά την στροφή La Source, αλλά ο Hamilton μείωσε έξυπνα τον ρυθμό του πριν την Eau Rouge, ώστε να του κόψει την φόρα και να διατηρηθεί μπροστά στην ευθεία Kemmel μέσω του πανίσχυρου κινητήρα του. Τελικά κέρδισε για πέμπτη φορά στη σεζόν, μειώνοντας παράλληλα τη βαθμολογική του διαφορά από τον Vettel στους 7 βαθμούς. Το βάθρο έκλεισε ο Daniel Ricciardo της Red Bull.
Σαν σήμερα, επίσης το 2017, ο Andrea Dovizioso εκκίνησε μόλις 6ος στο GP Μεγάλης Βρετανίας του MotoGP αλλά οδήγησε εξαιρετικά την εργοστασιακή του Ducati, ώστε να γίνει ο πρώτος αναβάτης που κατέκτησε τέσσερις νίκες στη σεζόν. Αρκετά κοντά του στη δεύτερη θέση αλλά αδυνατώντας να επιχειρήσει μια προσπέραση στον τελευταίο γύρο τερμάτισε ο Maverick Viñales της Movistar Yamaha, με τον ομόσταυλο και αρχικό επικεφαλής Valentino Rossi να ολοκληρώνει το βάθρο. Η βαθμολογία άλλαξε χέρια ως προς τον πρωτοπόρο της, καθώς ο Marc Márquez εγκατέλειψε νωρίς με σπασμένο κινητήρα στην Repsol Honda του. Ο Ισπανός πρωταθλητής είχε βρεθεί πλέον 9 βαθμούς πίσω από τον ‘DesmoDovi’.