Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1924 γεννήθηκε στη Ρώμη ο Luigi Musso, ένας από τους ταχύτερους οδηγούς της F1 στα ‘50s. Ο Ιταλός έλαβε μέρος σε 25 Grand Prix οδηγώντας για την Maserati και έπειτα για την Ferrari/Lancia, αναπτύσσοντας μια έντονη σχέση ανταγωνισμού με τους Βρετανούς ομόσταυλους Mike Hawthorn και Peter Collins στην Scuderia. Η ανταγωνιστική αυτή σχέση ανάγκασε τον Musso να πάρει πολλά ρίσκα στις πίστες, προκειμένου ο ίδιος να διατηρηθεί στο υψηλό επίπεδο αλλά και να αποκτήσει χρήματα για να ξεπληρώσει τα χρέη του – ήταν ιδιαίτερα εθισμένος στα τυχερά παιχνίδια. Το 1956 είχε μοιραστεί μια Lancia D50 με τον Juan Manuel Fangio ώστε να κερδίσει στην Αργεντινή, αλλά δυστυχώς σκοτώθηκε άδοξα το 1958 στο Reims-Gueux της Γαλλίας καθώς καταδίωκε απεγνωσμένα τον Hawthorn για την πρωτοπορία.
Σαν σήμερα το 1927 γεννήθηκε στο Alpthal της Ελβετίας ο Heini Walter. Το πάθος του Walter για την οδήγηση ξεκίνησε να αναπτύσσεται στα πρώτα χρόνια μετά τον πόλεμο, όταν ο ίδιος βοηθούσε τους γονείς τους στο συνεργείο τους στο Aesch καθώς και ως οδηγός σε μια επιχείρησή τους με ταξί και γραφεία τελετών. Έλαβε μέρος στο GP Γερμανίας της F1 το 1962, εκπροσωπώντας την ομάδα Ecurie Filipinetti με μια Porsche 718· εκκίνησε από μια αξιοπρεπή 14η θέση στην οποία και τερμάτισε, σε ένα grid 26 οδηγών. Για τον επόμενο καιρό περιορίστηκε σε μη-πρωταθληματικά Grand Prix και τελικά αποσύρθηκε το 1968, ύστερα από τον θάνατο του πατέρα του. Έκτοτε δραστηριοποιήθηκε ως εστιάτορας, κτηματομεσίτης, εκπαιδευτής οδηγών, συλλέκτης αυτοκινήτων και σχολιαστής αγώνων για την χώρα του, μέχρι τον θάνατό του στο Aesch το 2009.
Σαν σήμερα το 1935, ο θρυλικός Tazio Nuvolari κατέκτησε ίσως την πιο εντυπωσιακή νίκη της μυθικής του καριέρας και ενδεχομένως του motorsport συνολικά, στο GP Γερμανίας του Nürburgring. Οι παρευρισκόμενοι θεατές, σχεδόν 300.000 στον αριθμό, προσδοκούσαν νίκη της Mercedes-Benz η οποία μετρούσε ήδη επιτυχίες στα πρώτα μεγάλα Grand Prix της χρονιάς. Οι προσδοκίες αυτές πολλαπλασιάστηκαν όταν προηγήθηκαν όλες οι W25B των Rudolf Caracciola, Luigi Fagioli και Manfred von Brauchitsch, με τον τρίτο μάλιστα να εισέρχεται στον τελευταίο γύρο έχοντας πίσω του την παμπάλαια Alfa Romeo P3 του Nuvolari να τον καταδιώκει. Παρόλο που έμοιαζε ασφαλής ακόμη και μετά την πίεση του σεβαστού Ιταλού, ο von Brauchitsch είχε καταπονήσει σημαντικά τα ελαστικά του και τελικά αυτά διαλύθηκαν στα μισά της διαδρομής στην «Πράσινη Κόλαση». Ο ασύλληπτος θρίαμβος του Nuvolari πέρασε στην ιστορία των αγώνων ταχύτητας ως «η Αδύνατη Νίκη», με την Auto Union του Hans Stuck και τον Caracciola να ακολουθούν.
Σαν σήμερα, επίσης το 1935, γεννήθηκε ο Massimo Natili σε μια κωμόπολη του Viterbo στην Ιταλία. Ο Natili ξεκίνησε το 1953 με συμμετοχές σε αγώνες αναβάσεων και σταδιακά επεκτάθηκε στις μικρές κατηγορίες μονοθεσίων, μπαίνοντας στον κόσμο της F1 το 1961 μέσω της Scuderia Centro Sud. Εγκατέλειψε στον πρώτο γύρο του GP Μεγάλης Βρετανίας και προοριζόταν να οδηγήσει και στη Monza, αλλά τελικά παρέδωσε την Cooper του στον Renato Pirocchi μετά τις ελεύθερες δοκιμές. Ο Ιταλός μάλιστα σχεδόν έχασε τη ζωή του σε έναν αγώνα Formula Junior στη Monza την επόμενη χρονιά· τελικά σώθηκε από έναν ανώνυμο θεατή που τον έβγαλε από το φλεγόμενο μονοθέσιό του. Μετά το πέρας της καριέρας του διηύθυνε για πολλά χρόνια μια αντιπροσωπεία της BMW στην Ιταλία, ενώ εργάστηκε ως εκπαιδευτής οδηγών και μάνατζερ στην πίστα της Vallelunga. Επίσης ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής στην γενέτειρα πόλη του Viterbo, όντας μάλιστα και πρόεδρος της εμπορικής επιτροπής της.
Σαν σήμερα το 1946, ένας άσημος οδηγός ονόματι Robert Mazaud σκοτώθηκε σε ηλικία μόλις 39 χρονών έπειτα από ατύχημά του στο Grand Prix της Ναντ στη δυτική Γαλλία, σηματοδοτώντας έτσι τον πρώτο θάνατο οδηγού σε Grand Prix μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Για την ιστορία, νικήτρια του αγώνα αναδείχθηκε η Maserati 6CM του Georges Raph, ενός Γάλλου-Αργεντινού Κόμη, με τις Talbot-Lago των Pierre Levegh και Louis Rosier να τον ακολουθούν στην κατάταξη.
Σαν σήμερα το 1957, η δημοφιλής παλιά ομάδα της BRM σημείωσε την πρώτη νίκη της μεγάλης ιστορίας της στους αγώνες ταχύτητας, στην πόλη της Καέν στα βορειοδυτικά της Γαλλίας. Συγκεκριμένα, ο Jean Behra είχε οδηγήσει μια BRM P25 σε ένα μικρό μη-πρωταθληματικό Grand Prix της σεζόν για την F1 στο σιρκουί πόλης του Prairie, ρίχνοντας γύρο σε όλο το grid από την pole position. Στη δεύτερη θέση ολοκλήρωσε μια εργοστασιακή Cooper T43 του Roy Salvadori, με τρίτη την ιδιωτική Maserati 250F του Bruce Halford.
Σαν σήμερα το 1961 γεννήθηκε στο Le Beausset, στα νότια παράλια της Γαλλικής Ριβιέρας, ο Yannick Dalmas. Ο ταχύτατος αυτός οδηγός εισήλθε στην F1 στα τέλη του 1987 μέσω της πρωτάρας τότε Larrousse, τερματίζοντας μάλιστα 5ος στο GP Αυστραλίας, στον τρίτο του μόλις αγώνα. Ωστόσο, η πορεία του στο παγκόσμιο πρωτάθλημα επηρεάστηκε από προβλήματα υγείας και συγκεκριμένα από την λεγόμενη νόσο των Λεγεωνάριων, με αποτέλεσμα ο Dalmas να απουσιάσει από τους τελευταίους δύο αγώνες του 1988 και να επιστρέψει σε σαφέστατα υποδεέστερη αγωνιστική φόρμα. Τελικά η Larrousse τον αποδέσμευσε στα μέσα του 1989 και ο Γάλλος «ξόδεψε» την επόμενη μιάμιση χρονιά στην αδύναμη AGS, αποτυγχάνοντας να προκριθεί στην πλειοψηφία των επόμενων αγώνων. Το μέλλον τού επεφύλασσε καλύτερες μέρες εκτός F1 πλέον –με εξαίρεση δύο αγώνες στην παραπαίουσα Larrousse το 1994–, με τον Dalmas να εξελίσσεται σε θρύλο των 24 ωρών του Le Mans και να κερδίζει τέσσερις φορές.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 27 Ιουλίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1985, ο Emerson Fittipaldi επικράτησε στον αγώνα 500 μιλίων του Michigan για την Patrick Racing και σημείωσε έτσι την πρώτη του νίκη στο δημοφιλές τότε πρωτάθλημα CART των Η.Π.Α. Το event προοριζόταν να λάβει χώρα στις 21 Ιουλίου, αλλά τελικά παρατάθηκε κατά μία εβδομάδα εξαιτίας ανησυχιών για τα ολοκαίνουρια τότε ελαστικά της Goodyear – οι ανησυχίες αυτές είχαν προκληθεί κυρίως μετά το μεγάλο ατύχημα του poleman Bobby Rahal στις τελευταίες ελεύθερες δοκιμές. Μάλιστα, η παράταση διεξαγωγής του αγώνα οδήγησε στην μη κάλυψή του από όλα τα μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα της χώρας. Μόλις 10 από τα 30 μονοθέσια πήραν τον τερματισμό, με τις 10 από τις 20 εγκαταλείψεις να οφείλονται σε συγκρούσεις. Χαρακτηριστικά, ο Danny Ongais τούμπαρε βίαια στην πίσω ευθεία στον 82ο γύρο, ενώ ο Mario Andretti έσπασε την κλείδα του και αναγκάστηκε να απουσιάσει από τον επόμενο αγώνα στο Road America.
Σαν σήμερα, επίσης το 1985, ο Davey Allison διαδέχτηκε τον πατέρα Bobby και τον θείο Donnie και έγινε ο τρίτος οδηγός της οικογένειας που έδωσε το παρόν στην μεγάλη κατηγορία του NASCAR, στον θερινό αγώνα 500 μιλίων της Talladega. Ο Davey είχε αποπειραθεί νωρίτερα μέσα στη χρονιά να προκριθεί στην Daytona και την Ατλάντα χωρίς να τα καταφέρει και τελικά πήρε την ευκαιρία του να οδηγήσει στα μεγάλα σαλόνια των stock αυτοκινήτων, χάρις στον επικεφαλής ομάδας Hoss Ellington· εκκίνησε 22ος και τερμάτισε σε μια αξιοπρεπέστατη 10η θέση. Ο βετεράνος Cale Yarborough ήταν αυτός που τελικά κατέκτησε τη νίκη –την 82η της καριέρας του–, με δεύτερο τον Neil Bonnett και τρίτο τον Ron Bouchard.
Σαν σήμερα το 1991, ο Nigel Mansell εκκίνησε από την pole position στο GP Γερμανίας του παλιού Hockenheimring και κατέκτησε την τρίτη συνεχόμενη νίκη του στη σεζόν, κλείνοντας την διαφορά του στη βαθμολογία οδηγών από τον επικεφαλής Ayrton Senna. Ο Βρετανός της Williams δεν απειλήθηκε ποτέ και άφησε σχεδόν 14 δευτερόλεπτα πίσω του τον ομόσταυλο Riccardo Patrese, με το βάθρο να κλείνει από τον Jean Alesi της Ferrari. Ο Senna είχε εκκινήσει δεύτερος αλλά ο αγώνας του κύλησε απογοητευτικά, με αποκορύφωμα την εγκατάλειψή του στον τελευταίο γύρο λόγω έλλειψης καυσίμων στην McLaren του· βρισκόταν στην 4η θέση αλλά κατετάγη 7ος, οριακά εκτός βαθμών.
Σαν σήμερα, επίσης το 1991, ο θρυλικός Dale Earnhardt Sr. τέθηκε επικεφαλής στον θερινό αγώνα 500 μιλίων του NASCAR στην Talladega με 28 γύρους να απομένουν και κρατήθηκε μπροστά από πολλούς οδηγούς στον τελευταίο γύρο ώστε να κατακτήσει τη νίκη, την τρίτη του στη σεζόν. Κεντρικό στιγμιότυπο του event αποτέλεσε το μεγάλο ατύχημα του Rick Mast στον 166ο γύρο – ακούμπησε με τον Buddy Baker στην στροφή πριν την γραμμή εκκίνησης/τερματισμού και το αυτοκίνητό του τούμπαρε, σταματώντας μερικά μέτρα μετά. Ευτυχώς, ο Mast είχε ήδη βγει αλώβητος από το αυτοκίνητο ύστερα από ελάχιστα δευτερόλεπτα.
Σαν σήμερα το 1996, πάλι στο παλιό Hockenheimring, ο βετεράνος Gerhard Berger ηγήθηκε το μεγαλύτερο κομμάτι του GP Γερμανίας της F1 αλλά εγκατέλειψε αποκαρδιωτικά με μόλις τρεις γύρους να απομένουν, όταν έσπασε ο κινητήρας του. Έτσι, τα ηνία του αγώνα πέρασαν στον poleman Damon Hill, με τον Βρετανό της Williams να κατακτά την έβδομη νίκη του στη σεζόν. Τον ακολούθησε ο Jean Alesi της Benetton, ομόσταυλος του άτυχου Berger, με την τρίτη θέση του βάθρου να καταλαμβάνει η έτερη Williams του πρωτάρη Jacques Villeneuve.
Σαν σήμερα, επίσης το 1996, ακριβώς 11 χρόνια μετά την πρώτη του νίκη στο CART στην οβάλ πίστα του Michigan, ο Emerson Fittipaldi ενεπλάκη σε μια σύγκρουση με τον Greg Moore στο ίδιο μέρος. Ο Βραζιλιάνος, οδηγός της Hogan Penske Racing πλέον, είχε επιχειρήσει να προσπεράσει για την τρίτη θέση τον πολλά υποσχόμενο Καναδό rookie από την εξωτερική στην πρώτη στροφή της εκκίνησης, αλλά τα μονοθέσια ακούμπησαν τροχούς και ο Fittipaldi κατέληξε με πολύ άσχημο τρόπο στον τοίχο. Ως αποτέλεσμα, ο πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής της F1 και πρωταθλητής του CART αποκόμισε σοβαρή ζημιά στον έβδομο αυχενικό του σπόνδυλο και έβαλε τέλος στην μεγάλη καριέρα του. Η νίκη τελικά κατέληξε στον συμπατριώτη André Ribeiro, με δεύτερο τον Bryan Herta και τρίτο τον επίσης Βραζιλιάνο Maurício Gugelmin.
Σαν σήμερα, επίσης το 1996, ο χαοτικός θερινός αγώνας 500 μιλίων του NASCAR στην Talladega ολοκληρώθηκε πρόωρα έπειτα από ένα τεράστιο ατύχημα μεταξύ 11 αυτοκινήτων. Για την ακρίβεια οι Dale Earnhardt Sr., Ernie Irvan και Sterling Marlin συγκρούστηκαν στον 117ο γύρο, με τους Earnhardt και Marlin μάλιστα να πέφτουν μετωπικά στον τοίχο λίγο πριν την γραμμή εκκίνησης/τερματισμού. Το αυτοκίνητο του “Intimidator” τούμπαρε άσχημα και συμπαρέσυρε άλλους 8 οδηγούς μαζί του, με τον ίδιο να γλυτώνει με μια σπασμένη κλείδα και ένα ραγισμένο στέρνο. Μοιραία ο αγώνας διακόπηκε λίγο αργότερα και, εξαιτίας της αναβολής εκκίνησης λόγω βροχής και της απειλής της νύχτας, τερματίστηκε οριστικά στον 128ο γύρο από τους προγραμματισμένους 188. Νικητής αναδείχθηκε ο τότε πρωταθλητής Jeff Gordon, ενώ αυτή ήταν η τελευταία φορά που η Talladega φιλοξένησε τον δεύτερο αγώνα της μήνα Ιούλιο· από το 1997 μεταφέρθηκε στον Οκτώβριο και παραμένει χειμερινός αγώνας μέχρι και σήμερα.
Σαν σήμερα το 2002, το GP Γερμανίας της F1 φιλοξενήθηκε σε μια δραματικά διαφοροποιημένη και πολύ μικρότερη σε μήκος πίστα του Hockenheimring, της οποίας η χάραξη πλέον παρέκαμπτε ολοκληρωτικά το ταχύτατο σκέλος του δάσους. Ο αγώνας εξελίχθηκε αρχικά σε μια μονομαχία μεταξύ των αδερφών Ralf και Michael Schumacher, μέχρι που ο άσσος της Williams υποχώρησε εξαιτίας ενός αναγκαστικού pit stop. Τελικά ο Schumacher της Ferrari κέρδισε για 9η φορά στη σεζόν, με τις Williams των Juan Pablo Montoya και Ralf να κλείνουν το βάθρο. Ο αγώνας αυτός ήταν επίσης ο 382ος στο παγκόσμιο πρωτάθλημα όπου εκκίνησε η μακρόβια μικρομεσαία ομάδα της Arrows, με τα πάμπολλα οικονομικά προβλήματα να την οδηγούν σύντομα στη διάλυση. Ιδρυμένη από τους αποχωρήσαντες ιδιοκτήτες της Shadow, η Arrows δεν κέρδισε ποτέ και σημείωσε μόλις 5 δεύτερες θέσεις. Επίσης, ο Riccardo Patrese είχε εκκινήσει για αυτήν από την pole position στο Long Beach, το 1981.
Σαν σήμερα το 2013, το GP Ουγγαρίας προσέφερε στον Lewis Hamilton την πρώτη του νίκη με την ομάδα της Mercedes. Ο Βρετανός άσσος είχε εκκινήσει από την pole position για τέταρτη φορά στη σεζόν και αυτήν τη φορά ευνοήθηκε από την έκβαση του αγώνα, ο οποίος χαρακτηριζόταν από τις ιδιαίτερα υψηλές θερμοκρασίες. Αυτό επηρέασε σημαντικά την φθορά ελαστικών της πρωταθλήτριας Red Bull, με τους Sebastian Vettel και Mark Webber να τερματίζουν μόλις στις θέσεις 3 και 4, πίσω από την ανέκαθεν φιλική προς τα ελαστικά Lotus E21 του Kimi Räikkönen. Αξίζει να αναφερθεί πως μετά το πέρας της καλοκαιρινής διακοπής που ακολούθησε τον αγώνα αυτόν, ο Vettel έμελλε να ξεκινήσει ένα σερί 9 συνεχόμενων νικών έως το τέλος της σεζόν.
Σαν σήμερα το 2019, το GP Γερμανίας της F1 αποτέλεσε το πεδίο εορτασμού για την επέτειο 125 χρόνων εμπλοκής της Mercedes-Benz στον μηχανοκίνητο αθλητισμό και εξελίχθηκε σε έναν απολύτως χαοτικό και βροχερό αγώνα. Η παγκόσμια πρωταθλήτρια, αγωνιζόμενη με έναν ξεχωριστό χρωματισμό στα μονοθέσιά της ώστε να γιορτάσει την περίσταση, βρέθηκε αντιμέτωπη με εφιαλτικές συγκυρίες. Ο Valtteri Bottas έχασε αρχικά έναν σίγουρο τερματισμό στο βάθρο πέφτοντας στον τοίχο στην έξοδο της στροφής 1 στον 56ο γύρο, ενώ ο Lewis Hamilton αναγκάστηκε να υποστεί ένα τραγελαφικό pit stop στο τέλος του 27ου γύρου όταν έσπασε την εμπρόσθια πτέρυγά του έπειτα από έξοδο στην γλιστερή στροφή 15. Το σύμπλεγμα των στροφών 15 και 16 αποτέλεσε «πονοκέφαλος» και για πολλούς άλλους οδηγούς, οι οποίοι όμως δεν είχαν την τύχη και την ευχέρεια να επιστρέψουν στην πίστα όπως ο Βρετανός και εγκατέλειψαν· ο λόγος για τους Charles Leclerc και Nico Hülkenberg.
Η νίκη κατέληξε αγχωτικά στον Max Verstappen έπειτα από ένα τετακέ νωρίτερα στην στροφή 14, ενώ ο Sebastian Vettel της Ferrari οδήγησε σταθερά και προσεκτικά για να τερματίσει δεύτερος, έχοντας εκκινήσει 20ος και τελευταίος. Με την πλειοψηφία των πρωτοκλασάτων οδηγών εκτός εξίσωσης, η υπόθεση για τρίτο σκαλί του βάθρου κρίθηκε σε μια απροσδόκητη μονομαχία μεταξύ των Lance Stroll και Daniil Kvyat. Τελικά το βάθρο έκλεισε από τον εκστασιασμένο Ρώσο που μάλιστα σημείωσε το πρώτο βάθρο της Toro Rosso, μετά το 2008 και τη νίκη του Vettel στη Monza. Ο Hamilton τερμάτισε μόλις 11ος, μέχρι που προβιβάστηκε στην 9η θέση έπειτα από την διπλή τιμωρία της Alfa Romeo. Η έκβαση αυτή προβίβασε στους βαθμούς και τον Robert Kubica, ο οποίος προσέφερε τον μοναδικό βαθμό της σεζόν στην αδύναμη ομάδα της Williams.