Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1900 γεννήθηκε ο William ‘Bill’ Aston. Όντας ένας ενθουσιώδης άνθρωπος που αναζητούσε πάντα νέες προκλήσεις, ο Βρετανός ασχολήθηκε σχολαστικά με τη μηχανική και την αεροδυναμική. Μετά τη στρατιωτική θητεία του στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, υπήρξε δοκιμαστής πιλότος αεροπλάνων, αναβάτης σε αγώνες μοτοσικλετών και κάτοχος ρεκόρ ταχύτητας με μικρά αυτοκίνητα, συνεχίζοντας την καριέρα του σε αρκετά προχωρημένη ηλικία. Η γνωριμία του με τον John Cooper στα τέλη των ‘40s, σε συνδυασμό με την εφαρμογή των κανονισμών F2 στη Formula 1, τού επέτρεψε να αξιοποιήσει τις γνώσεις του γύρω από τη μηχανολογία και να δημιουργήσει το δικό του αγωνιστικό αυτοκίνητο. Επρόκειτο για το επαναστατικό Aston-Butterworth NB41, με το οποίο κατέβηκε σε τρία Grand Prix το 1952. Παρά τον καλό ρυθμό του, το αυτοκίνητο ήταν πολύ αναξιόπιστο· ο Aston απέτυχε να εκκινήσει στη Μεγάλη Βρετανία, εγκατέλειψε στη Γερμανία μετά από δύο γύρους και απέτυχε να προκριθεί στο GP Ιταλίας.
Σαν σήμερα το 1923 γεννήθηκε ένας από τους πρώτους θρύλους των αγώνων μοτοσικλετών, ο Geoff Duke. Ο Βρετανός υπήρξε μια πολύ αξιόλογη περίπτωση αναβάτη κατά τη δεκαετία του ‘50, κατακτώντας έξι παγκόσμια πρωταθλήματα (δύο στα 350cc και τέσσερα στη μεγάλη κατηγορία 500cc) καθώς και έξι νίκες στο Isle of Man TT. Επίσης, το 1953 δοκίμασε την τύχη του και στους τέσσερις τροχούς. Συγκεκριμένα, μοιράστηκε μια Aston Martin DB3 με τον ανερχόμενο Peter Collins στις 12 ώρες του Sebring, αλλά ενεπλάκη σε ένα ατύχημα και το αυτοκίνητο δεν τερμάτισε. Το 1961 επιχείρησε να κάνει το ντεμπούτο του στη Formula 1, κατεβαίνοντας το GP Γερμανίας και την πίστα του Nürburgring με μια ιδιωτική Cooper-Climax. Ωστόσο, δεν συμμετείχε ποτέ στο τριήμερο γιατί το μονοθέσιο δεν ήταν ακόμη έτοιμο να αγωνιστεί. Μετά την απόσυρσή του από τους αγώνες, ο Duke συνέχισε την εμπλοκή του στους παλιούς αγώνες MotoGP ιδρύοντας τη δική του αγωνιστική ομάδα.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 28 Μαρτίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1961 γεννήθηκε ο δεύτερος από τους τρεις γιους του αείμνηστου Sir Jack Brabham, ο Gary Brabham. Μετά από μερικές μεμονωμένες εμφανίσεις σε αγώνες αντοχής και αυτοκινήτων τουρισμού, μια διόλου ευκαταφρόνητη πορεία στις μικρές κατηγορίες formula και μερικά τεστ στη Leyton House και την ομώνυμη ομάδα του πατέρα του, ο Brabham βρήκε την ευκαιρία να εμφανιστεί σε αγώνες της Formula 1 το 1990. Ωστόσο, η ομάδα που εκπροσώπησε ήταν η νεοφερμένη αλλά τραγελαφική ομάδα της Life. Το μονοθέσιό της ήταν απελπιστικά αργό, αναξιόπιστο, αμφιλεγόμενο ως προς την ασφάλειά του και φορούσε έναν φιλόδοξο κινητήρα W12 που κατέληξε σε μια παταγώδη αποτυχία. Μετά από δύο ντροπιαστικές αποτυχίες πρόκρισης στις αρχές της σεζόν, ο Brabham παραιτήθηκε και περιπλανήθηκε κυρίως στις ΗΠΑ για να συνεχίσει την καριέρα του. Το 1991 κέρδισε στις 12 ώρες του Sebring, οδηγώντας ένα Nissan NTP-90 μαζί με τον αδερφό του, Geoff, και τον Derek Daly.
Σαν σήμερα το 1974 γεννήθηκε ο Marc Gené. Ο Ισπανός εισήλθε στη Formula 1 το 1999 μέσω της αδύναμης Minardi, παίρνοντας τον πρώτο του βαθμό στο χαοτικό GP Ευρώπης με μια 6η θέση. Παρέμεινε στην ομάδα και το 2000 αλλά δεν μπόρεσε να βαθμολογηθεί, μένοντας χωρίς κάθισμα το 2001. Μεταφέρθηκε στη Williams ως δοκιμαστής οδηγός και αναπλήρωσε το κενό του αδιάθετου Ralf Schumacher στο GP Ιταλίας του 2003· πήγε αρκετά καλά, ολοκληρώνοντας τον αγώνα στην 5η θέση. Αναπλήρωσε τη θέση του Γερμανού σε άλλους δύο αγώνες το 2004, αλλά τελικά αντικαταστάθηκε από τον Antônio Pizzonia. Έκτοτε, δεν αγωνίστηκε ξανά στη Formula 1 και υπήρξε για χρόνια δοκιμαστής στη Ferrari. Επίσης, δραστηριοποιήθηκε ενεργά στους αγώνες αντοχής με την Peugeot και την Audi, κερδίζοντας μάλιστα με τους Γάλλους στο Le Mans το 2009. Από το 2010 μέχρι σήμερα, ο Gené εργάζεται πλέον ως αναλυτής αγώνων F1 για την ισπανική τηλεόραση.
Σαν σήμερα το 1981 έλαβε χώρα το GP Βραζιλίας στην πίστα του Jacarepaguá, με το Interlagos να μένει εκτός προγράμματος λόγω έναρξης των εργασιών αναδιαμόρφωσής του. Νικητής του αγώνα αναδείχθηκε ο Carlos Reutemann της Williams, με το αποτέλεσμα ωστόσο να μην χαροποιεί την ομάδα. Ο Αργεντινός, όντας ομόσταυλος του πρωταθλητή Alan Jones, αγνόησε τον υποστηρικτικό του ρόλο που είχε συμφωνήσει με την ομάδα, όπως επίσης και την εντολή της να δώσει την πρωτοπορία του αγώνα στον Jones. Ως εκ τούτου, το κλίμα συνεργασίας μεταξύ των δύο οδηγών για το υπόλοιπο της σεζόν ήταν κάθε άλλο παρά υγιές. Παρόλο που ο Αργεντινός υπήρξε βασικός διεκδικητής του τίτλου για εκείνη τη χρονιά, ο Αυστραλός αρνήθηκε κατηγορηματικά να τον βοηθήσει στην προσπάθειά του.
Σαν σήμερα το 1987, ο πρωταθλητής Dale Earnhardt Sr. πήρε πρώτος την καρό σημαία στον ανοιξιάτικο αγώνα 500 μιλίων του Darlington και σημείωσε την τρίτη του νίκη στους πρώτους πέντε αγώνες της σεζόν για το NASCAR Winston Cup Series. Ο ‘Intimidator’ κυριαρχούσε στον αγώνα αυτόν, αλλά είχε πέσει αρχικά δεύτερος έπειτα από ένα pit stop για ανεφοδιασμό με 11 γύρους να απομένουν. Ο Bill Elliott αποφάσισε να ρισκάρει και παρέμεινε στην πίστα για να τεθεί επικεφαλής, μένοντας τελικά από καύσιμα στην προτελευταία στροφή του τελευταίου γύρου.
Σαν σήμερα το 1998, η McLaren και ο Mika Häkkinen έκαναν μια εμφάνιση κυριαρχίας στην πίστα του Interlagos. Ο Φινλανδός εκκίνησε από την pole position, έκανε τον ταχύτερο γύρο του αγώνα και κατέκτησε τη νίκη στο GP Βραζιλίας, όντας επικεφαλής σε όλους τους γύρους του αγώνα. Έτσι, κατέκτησε το πρώτο από τα δύο Grand Chelem της καριέρας του, αφήνοντας ελάχιστα πίσω του τον ομόσταυλο David Coulthard. Ο Michael Schumacher ολοκλήρωσε το βάθρο, μπροστά από την Benetton του Alexander Wurz.
Σαν σήμερα το 2009, η νεοφερμένη ομάδα της Brawn GP σόκαρε τον κόσμο της Formula 1 κάνοντας το 1-2 στο GP Αυστραλίας. Όντας βυθισμένη μέσα στην αβεβαιότητα, η εξαγορασμένη ομάδα της Honda έγραψε ιστορία, με τον Jenson Button να μετουσιώνει την pole position σε νίκη. Ο ομόσταυλος Rubens Barrichello, παρά την κακή του εκκίνηση, εκμεταλλεύτηκε τις ατυχίες άλλων οδηγών και τερμάτισε δεύτερος. Ο Jarno Trulli της Toyota οδήγησε επίσης καταπληκτικά, τερματίζοντας τρίτος ενώ είχε εκκινήσει από τα pits. Ωστόσο, αρχικά δέχτηκε ποινή γιατί προσπέρασε τον Lewis Hamilton υπό καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας, χάνοντας έτσι το βάθρο. Αργότερα αποδείχθηκε πως ο Hamilton δέχτηκε εσφαλμένα εντολή να αφήσει τη θέση του στον Ιταλό, με τον αγωνιστικό επικεφαλής της McLaren, Dave Ryan, να ψεύδεται στους αγωνοδίκες σχετικά με την πλοκή του συμβάντος. Τελικά ο Hamilton αποκλείστηκε από τα αποτελέσματα του αγώνα, ο Ryan απολύθηκε και ο Trulli ανέκτησε την τρίτη θέση.
-
Κάντε μας like στο facebook
-
Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
-
Μπείτε στον server μας στο Discord
Σαν σήμερα το 2013 απεβίωσε στην πόλη Tampa της Florida ο Arthur ‘Art’ Malone, σε ηλικία 76 χρονών. Ο Αμερικανός είχε αφήσει το στίγμα του ως ένας ικανός οδηγός στους αγώνες drag αλλά και μονοθεσίων, συνδυασμός που δεν συναντάται καθόλου συχνά. Έγινε γνωστός κυρίως για τις διακρίσεις του στο πρώτο είδος αγώνων, κατακτώντας τον παγκόσμιο τίτλο του AHRA Top Fuel το 1963. Την ίδια περίοδο είχε γίνει ο πρώτος που ξεπέρασε το φράγμα των 180 mph (290 km/h) στην οβάλ πίστα της Daytona, επίτευγμα που προσέλκυσε το ενδιαφέρον του επικεφαλής ομάδων Andy Granatelli. Έτσι, ο Malone είχε μεταφερθεί στους αγώνες USAC (τωρινό IndyCar) όπου και συμμετείχε στις σεζόν μεταξύ 1962-1965, συμπεριλαμβανομένων και των εμφανίσεών του στο Indianapolis 500 του 1963-1964. Οδήγησε μονοθέσια με τον θρυλικό κινητήρα Novi και το 1964 κατέγραψε τον καλύτερο τερματισμό του στο Brickyard, εκκινώντας 30ος και τερματίζοντας 11ος.
Σαν σήμερα το 2015, ο Sebastian Vettel σημείωσε την πρώτη του νίκη με την Ferrari, επικρατώντας στο GP Μαλαισίας. Ο Γερμανός, μόλις στον δεύτερο αγώνα του με τη Scuderia, κέρδισε στη στρατηγική τις πανίσχυρες Mercedes που επέλεξαν να μπουν στα pits κατά τη διάρκεια ενός αυτοκινήτου ασφαλείας στο πρώτο σκέλος του αγώνα. Οι Lewis Hamilton και Nico Rosberg έκλεισαν το βάθρο, με τον ομόσταυλο του Vettel, Kimi Räikkönen, να ανακάμπτει από ένα κλατάρισμα στον πρώτο γύρο και να τερματίζει 4ος. Στις πιο πίσω θέσεις, ο 17χρονος Max Verstappen τερμάτισε στην 7η θέση με την Toro Rosso και έγινε ο νεότερος οδηγός που βαθμολογήθηκε στη Formula 1.
Σαν σήμερα, επίσης το 2015, πραγματοποιήθηκε το GP Κατάρ στο νυχτερινό Lusail για το ξεκίνημα της σεζόν του MotoGP. Ο επεισοδιακός αυτός αγώνας μονοπωλήθηκε από τις εργοστασιακές Yamaha και Ducati, με τον Valentino Rossi να παίρνει τη νίκη και να αφήνει πίσω του τον Andrea Dovizioso και τον ομόσταυλό του, Andrea Iannone. Αυτό ήταν το πρώτο βάθρο του Iannone στο MotoGP, ενώ για πρώτη φορά από το 2006 και το GP Ιαπωνίας, το βάθρο του αγώνα πλαισιώθηκε αποκλειστικά από Ιταλούς αναβάτες. Ο πρωταθλητής Marc Márquez, παρόλο που κατρακύλησε στην εκκίνηση εξαιτίας ενός ατυχήματος, ανέκτησε πολλές θέσεις για να τερματίσει 5ος. Ο αγώνας αυτός σήμανε επίσης την επιστροφή της Aprilia στη μεγάλη κατηγορία με εργοστασιακή ομάδα, μετά τα τέλη του 2004.
Σαν σήμερα, επίσης το 2015, ο Juan Pablo Montoya άνοιξε τη νέα σεζόν του IndyCar με νίκη στους δρόμους του St. Petersburg και κέρδισε σε πίστα road course της διοργάνωσης για πρώτη φορά μετά το 1999. Ο ομόσταυλος στην Team Penske και τότε πρωταθλητής Will Power είχε αρχικά τεθεί πρωτοπόρος στην εκκίνηση και προηγήθηκε για 75 γύρους. Στην τελευταία φάση των pit stops, ο Montoya τον προσπέρασε με ταχύτερη αλλαγή ελαστικών και είχε χτίσει μια ασφαλή διαφορά. Ενώ απέμεναν 11 γύροι, ο Power είχε πλησιάσει στο δευτερόλεπτο τον Κολομβιανό και επιχείρησε προσπέραση στη στροφή 10. Τα μονοθέσια ακούμπησαν και ο Αυστραλός αποκόμισε ζημιά στη μπροστινή του αεροτομή, συμβιβαζόμενος έτσι με τη δεύτερη θέση. Το βάθρο έκλεισε ο Tony Kanaan της Chip Ganassi Racing.