Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1905 διεξήχθη ο δημοφιλής διεθνής αγώνας του Gordon Bennett Cup, με πεδίο δράσης μια τεράστια ορεινή διαδρομή 137 χιλιομέτρων στο Auvergne της Γαλλίας, κοντά στο Clermond-Ferrand. Ο ντόπιος Léon Théry, νικητής στο event της προηγούμενης χρονιάς, επικράτησε για δεύτερη συνεχόμενη φορά οδηγώντας μια Richard-Brasier 96hp. Ολοκλήρωσε τον μαραθώνιο αγώνα τεσσάρων γύρων σε κάτι παραπάνω από 7 ώρες με μέση ωριαία ταχύτητα κοντά στα 78 km/h, ξεπερνώντας τα Fiat των Ιταλών Felice Nazzaro και Alessandro Cagno. Ο αγώνας είχε λάβει χώρα κοντά στις κεντρικές εγκαταστάσεις της Michelin, με τα ελαστικά της να εξοπλίζουν τα αυτοκίνητα των πρώτων τεσσάρων της κατάταξης. Μετά από 6 χρόνια αδιάκοπης διεξαγωγής του, το Gordon Bennett Cup καταργήθηκε στα τέλη της χρονιάς με την Λέσχη Αυτοκίνησης της Γαλλίας (ACF) να οργανώνει για το 1906 τη διεξαγωγή του πρώτου επίσημου Grand Prix στην ιστορία, στο Le Mans.
Σαν σήμερα το 1937 έλαβε χώρα για δεύτερη και τελευταία φορά πριν τον πόλεμο το διάσημο αμερικανικό event του Vanderbilt Cup στην πίστα του Roosevelt, στο Long Island της Νέας Υόρκης. Ήδη από το 1936 κατέστη πασιφανές πως η χάραξη της πίστας δεν εντυπωσίαζε τους οδηγούς, κάτι που σε συνδυασμό με την χαμηλή προσέλευση Αμερικανών συμμετεχόντων περιόρισε ξανά το ενδιαφέρον του event σε χαμηλά επίπεδα. Όπως την προηγούμενη χρονιά με τον Tazio Nuvolari, έτσι και αυτός ο αγώνας 300 μιλίων κατακτήθηκε από Ευρωπαίο οδηγό, με νικητή αυτήν τη φορά τον Bernd Rosemeyer. Ο Γερμανός πήρε την καρό σημαία μετά από 3 ώρες και 38 λεπτά σε μια Auto Union Type C, ξεπερνώντας την Mercedes-Benz W125 του Richard Seaman και την Alfa Romeo Tipo-C του ντόπιου Rex Mays. Το Vanderbilt Cup δεν διοργανώθηκε έκτοτε για πάνω από δύο δεκαετίες, επιστρέφοντας πάλι στο Roosevelt το 1960 ως ένας απλός αγώνας Formula Junior.
Σαν σήμερα το 1953, το GP Γαλλίας στο Reims-Gueux προσέφερε έναν από τους πιο αξιομνημόνευτους αγώνες F1 εκείνης της εποχής. Ο αγώνας είχε ξεκινήσει με ξεκάθαρο επικεφαλής τον José Froilán González, με τον Αργεντινό να μπαίνει στα pits στα μισά της διαδρομής και να προβιβάζει έτσι τον έμπειρο συμπατριώτη Juan Manuel Fangio και τον νεαρό Mike Hawthorn. Οι δυο τους μονομάχησαν σαν να μην υπάρχει αύριο στις μεγάλες ευθείες της πίστας, δημιουργώντας σύμφωνα με τα λεγόμενα της εποχής ένα εντυπωσιακό θέαμα ακόμη και για τους αργότερους οδηγούς· κάποιοι μάλιστα προτιμούσαν να δεχτούν γύρο ώστε να παρακολουθήσουν από πίσω την μάχη μεταξύ των δύο. Τελικά ο Βρετανός επικράτησε του Fangio στο photo finish για την πρώτη του νίκη στην F1, με τον González να ανακάμπτει στην τρίτη θέση και τον Alberto Ascari να τερματίζει 4ος, βάζοντας τέλος σε ένα σερί 9 νικών που είχε ξεκινήσει από τις αρχές του 1952.
Σαν σήμερα το 1959, ο Tony Brooks έκανε περίπατο στην πίστα του Reims-Gueux και κατέκτησε τη νίκη στο GP Γαλλίας, οδηγώντας μια Ferrari 256. Ο Βρετανός ξεπέρασε άνετα τον ομόσταυλο Phil Hill και την Cooper-Climax του Jack Brabham, με τις πιο αξιομνημόνευτες στιγμές του event ωστόσο να καταγράφονται μετά το πέρας του αγώνα στην περιοχή των pits. Συγκεκριμένα ο Jean Behra, επίσης οδηγός της Ferrari, είχε εγκαταλείψει από τον αγώνα της πατρίδας του λόγω αστοχίας κινητήρα και κατηγόρησε τον τότε μάνατζερ της ομάδας Romolo Tavoni για υπέρμετρη εύνοιά της προς τον Brooks. Η αντιπαράθεση μεταξύ των δύο έφτασε στα άκρα και ο Behra γρονθοκόπησε τον Tavoni, χάνοντας άμεσα την θέση του στην Ferrari. Το GP Γαλλίας έμελλε να είναι ο τελευταίος του αγώνας στην F1, καθώς σκοτώθηκε σχεδόν έναν μήνα αργότερα σε έναν υποστηρικτικό αγώνα στο AVUS, μία μέρα πριν το GP Γερμανίας.
Σαν σήμερα το 1970 πραγματοποιήθηκε ο έκτος αγώνας της σεζόν στην F1 με το GP Γαλλίας, στην απαιτητική διαδρομή του Clermond-Ferrand. Ο αείμνηστος Jochen Rindt οδηγήθηκε στην δεύτερη συνεχόμενη νίκη του στη σεζόν με την Lotus 72, καθώς οι Jacky Ickx και Jean-Pierre Beltoise στάθηκαν άτυχοι και στερήθηκαν την πρωτοπορία – ο Βέλγος της Ferrari εγκατέλειψε με σπασμένο κινητήρα, ενώ ο Γάλλος της Matra υπέστη ένα κλατάρισμα ελαστικού και ύστερα έμεινε από καύσιμα. Έτσι, ο Rindt ξεπέρασε τους Chris Amon και Jack Brabham στον τερματισμό, με τον θρυλικό Dan Gurney να τερματίζει 6ος σε μια McLaren και να βαθμολογείται για τελευταία φορά στην F1. Αξίζει να αναφερθεί πως αυτός ήταν ο τελευταίος αγώνας F1 που φιλοξενήθηκε σε πίστα με δημόσιους δρόμους χωρίς προστατευτικές μπαριέρες κατά μήκος της χάραξης.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 4 Ιουλίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1981 καταγράφηκε η πρώτη από τις 51 νίκες του θρυλικού Alain Prost στην F1. Ο ανερχόμενος «Καθηγητής» του σπορ γεύτηκε αυτήν τη χαρά μέσα στην πατρίδα του, στη Dijon-Prenois, με το GP Γαλλίας να σηματοδοτεί το πρώτο event στην επιστροφή της Goodyear στο πρωτάθλημα με νέους τύπους ελαστικών· η αμερικανική εταιρεία είχε τότε προμηθεύσει την Brabham, την Williams και την Lotus. Ο Nelson Piquet προηγείτο άνετα με μια BT49C, μέχρι που οι ουρανοί άνοιξαν για τα καλά στον 58ο από τους 80 γύρους και οδήγησαν σε προσωρινή διακοπή της δράσης. Η Goodyear δεν είχε άλλα διαθέσιμα μαλακά ελαστικά για τον Βραζιλιάνο και εκείνος υποχώρησε σε ρυθμό μετά την επανεκκίνηση, χάνοντας τελικά τη θέση του από τον Prost και τον John Watson και τερματίζοντας στην τρίτη θέση του βάθρου.
Σαν σήμερα το 1987, η ομάδα της Williams μονοπώλησε το ενδιαφέρον στο GP Γαλλίας της F1, με τους Nigel Mansell και Nelson Piquet να μονομαχούν για τη νίκη στην πίστα του Paul Ricard. Οι δύο ομόσταυλοι βρέθηκαν στο πρώτο σκέλος του αγώνα να ξεμακραίνουν από το υπόλοιπο grid μαζί με τον πρωταθλητή Alain Prost, με τον Γάλλο της McLaren ωστόσο να χάνει σταδιακά επαφή λόγω ενός προβλήματος στα ηλεκτρικά. Ο Piquet ήταν ο πρώτος που άρχισε τον χορό των pit stops, αλλά βρέθηκε σε πολύ μειονεκτική θέση καθώς έκανε συνολικά δύο τετακέ στον αγώνα, ενώ είχε σβήσει προσωρινά ο κινητήρας του στο δεύτερο pit stop του. Έτσι μπήκε «ταφόπλακα» στις ελπίδες του για νίκη με αποτέλεσμα να συμβιβαστεί στην δεύτερη θέση, πίσω από τον Mansell και μπροστά από τον Prost. Ο Ayrton Senna τερμάτισε έναν γύρο πίσω, στην 4η θέση.
Σαν σήμερα το 1992, σε ένα ακόμη GP Γαλλίας που διακόπηκε λόγω βροχής, η πανίσχυρη Williams έκανε το 1-2 και ο Nigel Mansell ισοφάρισε τις 27 νίκες του Sir Jackie Stewart, τις περισσότερες τότε για Βρετανό οδηγό στην F1. Η ομάδα του Grove έθεσε αρχικά τον ρυθμό μέσω του ομόσταυλου Riccardo Patrese, με τον Michael Schumacher πιο πίσω να συγκρούεται με τον πρωταθλητή Ayrton Senna και να τον βγάζει εκτός αγώνα – η δράση στο Paul Ricard διακόπηκε προσωρινά στον 18ο γύρο και ο πεπειραμένος Βραζιλιάνος άσσος βρήκε την ευκαιρία να επιπλήξει καλοπροαίρετα τον νεαρό Γερμανό. Με την συνέχιση του αγώνα, ο Patrese ξανατέθηκε επικεφαλής αλλά δέχτηκε, μάλλον αναμενόμενα, εντολή από την Williams να παραχωρήσει την θέση του στον Mansell. Ο Ιταλός υπάκουσε και αρκέστηκε στην δεύτερη θέση, με το βάθρο να κλείνει ο Martin Brundle της Benetton και την παραπαίουσα Lotus να βαθμολογείται και με τα δύο της μονοθέσια.
Σαν σήμερα το 2004 απεβίωσε σε ηλικία 84 χρονών ο Rodger Ward, δύο-φορές νικητής του θρυλικού Indianapolis 500. Ο Αμερικανός αγωνίστηκε στο Brickyard για σχεδόν όλη τη δεκαετία του ‘50, όταν ο αγώνας ήταν ακόμη μέρος του προγράμματος στην F1. Μάλιστα πήρε τη νίκη το 1959, καταγράφοντας το όνομά του στη λίστα με τους νικητές αγώνων Grand Prix. Ο θρίαμβος αυτός επαναλήφθηκε το 1962 αλλά πέραν των συμμετοχών του στην Indianapolis και το USAC (τωρινό IndyCar), ο Ward έτρεξε και σε δύο «κανονικά» Grand Prix στις Η.Π.Α. Το πρώτο ήταν το 1959 στο Sebring, στο οποίο έτρεξε με ένα αργό αυτοκίνητο τύπου “midget” και εγκατέλειψε. Το δεύτερο ήταν το 1963 στο Watkins Glen αλλά και πάλι είδε τον Ward να μην τερματίζει, αυτή τη φορά πίσω από το τιμόνι μιας Lotus 24.
Σαν σήμερα το 2009, ο Dani Pedrosa επέστρεψε στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου για πρώτη φορά μετά τα μέσα του 2008, κάνοντας μια εντυπωσιακή εμφάνιση στην πίστα της Laguna Seca για το Αμερικανικό GP. Ο Ισπανός της Repsol Honda έκανε καταπληκτική εκκίνηση και έδειχνε να βαίνει ολοταχώς για μια άνετη νίκη, μέχρι που είδε τον Valentino Rossi να τον πλησιάζει απειλητικά στους δύο τελευταίους γύρους. Ο «Γιατρός» δεν βρέθηκε αρκετά κοντά ώστε να επιχειρήσει προσπέραση στην τελευταία στροφή και παρέμεινε πίσω από τον συναθλητή του, με τον ομόσταυλο Jorge Lorenzo να κλείνει εντυπωσιακά το βάθρο αντιστεκόμενος στους πόνους που επέφεραν οι τραυματισμοί του σε ένα ατύχημα στις κατατακτήριες δοκιμές. Ακολούθησε αρκετά πιο πίσω η Ducati του Casey Stoner, με τον ντόπιο Nicky Hayden να σηκώνει ψηλά την σημαία της χώρας του και να κλείνει την πρώτη πεντάδα.
Σαν σήμερα το 2015, η πίστα του Silverstone φιλοξένησε τον ένατο αγώνα της σεζόν στην F1, για το GP Μεγάλης Βρετανίας. Η Williams έκλεψε την παράσταση στους πρώτους γύρους, καθώς οι Felipe Massa και Valtteri Bottas πετάχτηκαν εξαιρετικά από τις θέσεις 3 και 4 στην εκκίνηση ώστε να βρεθούν μπροστά από τις πανίσχυρες Mercedes. Μάλιστα έδειχναν να ελέγχουν τον ρυθμό των υπολοίπων, αλλά ο Lewis Hamilton κατάφερε να βρεθεί μπροστά τους στην πρώτη φάση των pit stops αξιοποιώντας την τακτική του undercut. Ο ομόσταυλος Nico Rosberg άργησε να ακολουθήσει, βρίσκοντας τελικά ρυθμό μετά τον 38ο γύρο όπου έκανε την εμφάνισή της η βροχή με κάποιες ψιχάλες. Τελικά κατάφερε να φέρει την παγκόσμια πρωταθλήτρια στο 1-2, με τον Sebastian Vettel της Ferrari να πλαισιώνει τους οδηγούς των «Ασημένιων Βελών» στο βάθρο. Οι Massa και Bottas κατέλαβαν απλώς τις θέσεις 4 και 5, σε έναν αγώνα που ολοκλήρωσαν μόλις 13 μονοθέσια.
Σαν σήμερα το 2020, ύστερα από πολλαπλές αναβολές και ευτράπελα λόγω του COVID-19, η F1 επέστρεψε επιτέλους για τη νέα σεζόν με το GP Αυστρίας, κεκλεισμένων των θυρών. Η Mercedes, με μαύρα πλέον μονοθέσια αντί για ασημί όπως παραδοσιακά συνηθίζει, έθεσε ξεκάθαρο ρόλο φαβορί από τις κατατακτήριες δοκιμές και ηγήθηκε το μεγαλύτερο σκέλος του αγώνα με τους Valtteri Bottas και Lewis Hamilton. Το δράμα ξεκίνησε μετά τον 50ο γύρο, όταν η γερμανική ομάδα επέλεξε να μην αλλάξει ελαστικά στους οδηγούς της κατά την μακροσκελή περίοδο ενός safety car. Έτσι, οι Bottas/Hamilton βρέθηκαν ευάλωτοι απέναντι στους γρηγορότερους αντιπάλους, με τον Βρετανό μάλιστα να δέχεται ποινή χρόνου για μια σύγκρουσή του με τον Alexander Albon στον 61ο γύρο. Η ποινή αυτή προβίβασε τον πιτσιρικά Lando Norris στο πρώτο βάθρο της καριέρας του, με τον Bottas να κρατιέται μπροστά από τον Charles Leclerc για την πρώτη νίκη αυτής της ιδιόμορφης σεζόν.