Η αντίστροφη μέτρηση για να βγει στους δρόμους ένα ηλιακό-ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει ξεκινήσει, με το Lightyear One να θέτει βασική υποψηφιότητα.
Οι άνθρωποι εδώ και δεκαετίες μελετούν τις δυνατότητες δημιουργίας ενός ηλιακού αυτοκινήτου στην προσπάθειά τους να μειώσουν στο ελάχιστο το ενεργειακό αποτύπωμα, αλλά και να είναι ενεργειακά αυτόνομοι. Η προσπάθεια ξεκίνησε το 1955 όταν η General Motors αποκάλυψε το Sunmobile το οποίο έφερε 12 φωτοβολταϊκά στοιχεία και έναν μικρό ηλεκτρικό κινητήρα. Έκτοτε, οι έρευνες για τα ηλιακά οχήματα έχουν ανατεθεί σε πολλά πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο.
Πριν δύο χρόνια, το 2019 ανακοινώθηκε το ηλιακό – ηλεκτρικό Poweryear One. Πρόκειται για ένα ηλιακό όχημα που σχεδιάστηκε από πρώην μηχανικούς της Tesla και της Ferrari, με την κουκούλα και την οροφή του αυτοκινήτου να αποτελούνται από ηλιακούς συλλέκτες. Πρόσφατα η ολλανδική εταιρεία Lightyear ανακοίνωσε το μοντέλο Lightyear One και ελπίζει να ξεκινήσει περιορισμένη παραγωγή τους επόμενους μήνες με κόστος κοντά στα 150.000 ευρώ.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 24 Απριλίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Το μεγαλύτερο πρόβλημα για ένα ηλιακό αυτοκίνητο είναι ο καιρός. Έτσι σε χώρες όπου υπάρχει μεγάλο ποσοστό νεφοκάλυψης το ηλιακό μοντέλο δεν θα μπορέσει να ανακτήσει ενέργεια, σε αντίθεση με άλλες χώρες που έχουν πολλές ώρες ηλιοφάνειας.
Το Lightyear One, όμως διαθέτει θύρα φόρτισης που συνδέεται σε φορτιστή όπως τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μπορεί να κινηθεί αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια. Τα ηλιακά πάνελ μπορούν να φορτίσουν τις μπαταρίες με ρυθμό φόρτισης περίπου 8 χιλιομέτρων την ώρα, ενώ αν το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο για πολλές ώρες σε εξωτερικό πάρκινγκ ή στο δρόμο η αυτονομία μπορεί να φθάσει και τα 70 χιλιόμετρα, που αρκετά παραπάνω από το μέσο όρο των ημερήσιων αναγκών ενός Ευρωπαίου οδηγού.
Δείτε το GP Ιταλίας της Κατηγορίας Pro-Am για το Ελληνικό Πρωτάθλημα F1.
Οι μπαταρίες έχουν αρκετή ενέργεια και μπορεί να κινηθεί ακόμη και με 82Wh ενέργειας στο χιλιόμετρο. Σύμφωνα με την εταιρεία μπορούν να εξασφαλίσουν 725 χιλιόμετρα αυτονομίας. Τα ηλιακά πάνελ που καλύπτουν 5 τετραγωνικά μέτρα λειτουργούν ακόμη και όταν το αυτοκίνητο κινείται, πράγμα που σημαίνει ότι αναπληρώνει την χαμένη ενέργεια όταν κινείται, έχοντας παράλληλα και όλα συστήματα ανάκτησης που έχουν τα ηλεκτρικά οχήματα. Σε μια μεγάλη διαδρομή, η βοήθεια από τον ήλιο θα μπορούσε να προσθέσει έως και 60 χιλιόμετρα σε μια πλήρως φορτισμένη μπαταρία.
Τα ηλιακά στοιχεία είναι ενσωματωμένα σε γυαλί ασφαλείας, υπάρχει ανθεκτική ηλιακή οροφή και κουκούλα. Όλα πληρούν τους αυστηρούς κανονισμούς ασφαλείας των αυτοκινητοβιομηχανιών. Ο σχεδιασμός πετυχαίνει τιμή οπισθέλκουσας κοντά στο 0,20, γεγονός που αυξάνει την αυτονομία, ενώ παράλληλα μειώνονται οι θόρυβοι στην καμπίνα. Ο αποθηκευτικός χώρος αγγίζει τα 780 λίτρα που είναι υπερβολικά μεγάλος. Η χρήση ανθρακονημάτων και ελαφριών ανθεκτικών κραμάτων μετάλλων μειώνουν το βάρος του αυτοκινήτου.
Η τοποθέτηση των κινητήρων όσο το δυνατόν πιο κοντά στους τροχούς αυξάνει την απόδοση. Παράλληλα λειτουργούν και ως γεννήτριες για να ανακτήσουν την ενέργεια κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος.
Η εταιρεία υπερηφανεύεται ότι το Lightyear One θα είναι δύο έως τρεις φορές πιο ενεργειακά αποδοτικό από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σήμερα στην αγορά. Μένει να το δούμε στην πράξη.
Ακούστε την εκπομπή “Slipstream” με την ανάλυση του GP Imola.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ