Οι κατευθυντήριες γραμμές που ακολουθούν οι αγωνοδίκες της F1 στην απόδοση ποινών σε συμβάντα ανάμεσα σε οδηγούς δημοσιεύθηκαν από την FIA.
Η FIA ανταποκρίθηκε στις εκκλήσεις για περισσότερη διαφάνεια μετά από μια σεζόν γεμάτη αμφιλεγόμενες ποινές και αγωνιστικά περιστατικά. Το αποτέλεσμα είναι η δημοσίευση της πλήρους αναθεωρημένης έκδοσης των αγωνιστικών οδηγιών και του συστήματος ποινών για το 2025.
Ενώ το σχετικό έγγραφο κρατούταν μέχρι πρότινος εμπιστευτικό, η Ομοσπονδία αποφάσισε να το αναρτήσει δημόσια στην επίσημη ιστοσελίδα της, προσφέροντας σαφέστερες γραμμές για το πώς κρίνονται οι μάχες τροχό με τροχό εντός πίστας.
Ένα από τα πιο επίμαχα σημεία των νέων οδηγιών αφορά το ποιο μονοθέσιο έχει δικαίωμα προτεραιότητας κατά τη διάρκεια προσπεράσματος, ιδιαίτερα στην έξοδο της στροφής.
➤ Οδηγία Α: Προσπέραση από την ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ
Για να έχει δικαίωμα χώρου το μονοθέσιο που προσπερνά από την εσωτερική:
Πρέπει ο εμπρός άξονας του να είναι τουλάχιστον στο ύψος του καθρέπτη του άλλου αυτοκινήτου πριν και κατά το apex της στροφής.
Η κίνηση πρέπει να είναι ελεγχόμενη και όχι ριψοκίνδυνη.
Να ακολουθεί λογική αγωνιστική γραμμή εντός ορίων πίστας.
➤ Οδηγία B: Προσπέραση από την ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ
Η εξωτερική προσπέραση θεωρείται πιο δύσκολη και απαιτεί:
Ο εμπρός άξονας να είναι μπροστά από τον αντίπαλο στο apex της στροφής.
Οδηγική συμπεριφορά ελεγχόμενη από την είσοδο έως και την έξοδο της στροφής.
Η κίνηση να ολοκληρώνεται εντός πίστας.
➤ Οδηγία C: Σειρές στροφών (chicanes & S-bends)
Οι παραπάνω αρχές εφαρμόζονται ξεχωριστά σε κάθε στοιχείο της στροφής, με προτεραιότητα στο πρώτο κομμάτι της αλληλουχίας.
Ακούστε την εκπομπή μας για τη Formula 1 με την ανάλυση του GP Καναδά, τη νίκη της Mercedes, τη σύγκρουση των McLaren και του χάους της Ferrari. Πατήστε στο παρακάτω βίντεο
Η FIA υπογραμμίζει ότι αυτές οι οδηγίες δεν αποτελούν κανονισμούς αλλά κατευθυντήριες γραμμές. Οι αγωνοδίκες διατηρούν το δικαίωμα να κρίνουν κάθε περιστατικό κατά περίπτωση, με βάση τα εξής κριτήρια:
Πώς οδηγήθηκαν τα μονοθέσια στο περιστατικό (π.χ. καθυστερημένο φρενάρισμα, αλλαγή γραμμής).
Αν η κίνηση ήταν υπερβολικά αισιόδοξη.
Τι μπορούσαν να δουν ή να προβλέψουν οι οδηγοί.
Αν η προσπέραση μπορούσε να ολοκληρωθεί εντός πίστας.
Αν υπήρξε υποστροφή, υπερστροφή ή μπλοκάρισμα τροχών.
Αν η τοποθέτηση ή οι ενέργειες κάποιου οδηγού συνέβαλαν στη σύγκρουση.
Αν η μορφολογία της στροφής (π.χ. κλίση, κερμπς) έπαιξε ρόλο.
Η κατάσταση και η φθορά των ελαστικών.
Παράλληλα, δημοσιεύθηκε και το νέο σύστημα ποινών και βαθμών ποινής. Το έγγραφο αναφέρει λεπτομερώς ποινές για:
Υπέρβαση ορίων πίστας
Επικίνδυνη οδήγηση
Παραβάσεις στον pit lane
Παρατυπίες με το αυτοκίνητο ασφαλείας (Safety Car)
Το σύστημα των βαθμών ποινής παραμένει σε ισχύ: Όποιος οδηγός συγκεντρώσει 12 βαθμούς εντός 12 μηνών, τιμωρείται με αυτόματη αποκλεισμό για έναν αγώνα.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην οδική ασφάλεια και στη συμμόρφωση με τα σήματα, με αυστηρότερες ποινές για παραβίαση σημαιών και ασέβεια προς τους αγωνοδίκες.
Οι νέες κατευθύνσεις προβλέπουν προοδευτικές κυρώσεις ανάλογα με τη βαρύτητα και την πρόθεση, ώστε να διασφαλιστεί πως οι ηθελημένες ή απερίσκεπτες ενέργειες τιμωρούνται αναλόγως, με περιθώρια ευελιξίας όταν υπάρχουν ελαφρυντικά.
Ο George Russell, οδηγός της Mercedes και διευθυντής του GPDA, έχει εκφράσει επανειλημμένα τη δυσαρέσκειά του για την έλλειψη διαφάνειας. Ωστόσο, καλωσόρισε αυτή την εξέλιξη:
«Η διαφάνεια στη διακυβέρνηση του σπορ μας είναι κρίσιμη. Πρόκειται για ένα χρήσιμο βήμα. Ελπίζω να βοηθήσει τους φιλάθλους και τα ΜΜΕ να κατανοούν καλύτερα τους κανόνες και τις αποφάσεις των αγωνοδικών».
-
Κάντε μας like στο facebook
-
Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
- Βρείτε μας στο TikTok
- Ακούστε τις εκπομπές μας στο Spotify
- Μπείτε στον server μας στο Discord