Oρισμένες ομάδες της Formula 1 πιστεύουν πως αντίπαλοί τους υπερβάλλουν με τα παράπονά τους για το φαινόμενο porpoising, με σκοπό να προκαλέσουν αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς.
Το φαινόμενο των αναπηδήσεων (porpoising) εμφανίστηκε με τους νέους τεχνικούς κανονισμούς στη Formula 1 το 2022. Οι μεγάλες σχεδιαστικές, ωστόσο, ταλαιπωρούν σε μεγάλο βαθμό τους οδηγούς, με το σώμα τους να καταπονείται όταν το μονοθέσιό τους «χοροπηδά» σε υψηλές ταχύτητες. Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση του οδηγού της Mercedes, George Russell, στο τριήμερο του GP Αζερμπαϊτζάν πως είναι θέμα χρόνου να συμβεί κάποιο σοβαρό ατύχημα εάν δεν αλλάξουν οι κανονισμοί.
Μην χάσετε απόψε στις 21:00 την εκπομπή Slipstream με την ανάλυση του GP Αζερμπαϊτζάν. Βρείτε το link πατώντας εδώ.
Υπάρχουν, βέβαια, και ομάδες που έχουν καταφέρει να αντιμετωπίσουν με επιτυχία το φαινόμενο porpoising, όπως η Red Bull Racing. Ο επικεφαλής της, Christian Horner, εκτιμά πως οι αντιδράσεις αντίπαλων ομάδων γίνονται με κάποιο απώτερο σκοπό.
«Θα έλεγα και εγώ στους οδηγούς μου να γκρινιάζουν όσο περισσότερο μπορούν στην ενδοεπικοινωνία και να το κάνουν όσο μεγαλύτερο ζήτημα γίνεται. Είναι μέρος του παιχνιδιού. Είναι φανερό πως οι οδηγοί δε νιώθουν άνετα, υπάρχουν τρόποι να αντιμετωπιστεί, όμως αυτό θα γίνει εις βάρος της απόδοσης του μονοθεσίου. Συνεπώς, το ευκολότερο πράγμα που μπορούν να κάνουν είναι να παραπονιούνται για λόγους ασφαλείας. Η κάθε ομάδα, όμως, κάνει την επιλογή της».
Ακούστε την εκπομπή Slipstream με την ανάλυση του GP Μονακό.
Ο Christian Horner δεν είναι σίγουρος πως όλοι οι οδηγοί ταλαιπωρούνται από το porpoising.
«Εάν υπήρχε προβληματισμός για την ασφάλεια σε ολόκληρο το grid, τότε αυτό είναι κάτι που θα έπρεπε να το κοιτάξουμε. Εφόσον, όμως, επηρεάζει μεμονωμένα άτομα ή ομάδες, τότε αυτό είναι κάτι που εκείνες θα πρέπει να αντιμετωπίσουν. Θα ήταν άδικο να «τιμωρήσουμε» όσους έχουν κάνει καλή δουλειά εις βάρος αυτών που έχουν βγει ελαφρώς εκτός στόχου».
Από την άλλη πλευρά, ο επικεφαλής της McLaren, Andreas Seidl, έχει διαφορετική άποψη, έχοντας ακούσει τον οδηγό του, Daniel Ricciardo, να αναφέρει πόνους μετά το GP Αζερμπαϊτζάν.
«Είναι σημαντικό να υπάρξουν συζητήσεις στην Επιτροπή Τεχνικών Συμβούλων για το επόμενο βήμα, για το τι είναι σωστό να συμβεί από εδώ και πέρα. Είναι εύκολο να λέμε πως είναι απλό να σταματήσουμε το φαινόμενο porpoising, απλά ρυθμίζουμε το setup και θυσιάζουμε λίγη απόδοση. Στο τέλος, όμως, λόγω της ανταγωνιστικής φύσης του αθλήματός μας, προφανώς θα θέλεις να πλησιάσεις το όριο του τι είναι αποδεκτό και μέχρι εκεί που μπορούν να αντέξουν οι οδηγοί μέσα στην πίστα. Αυτό θα μπορούσε εύκολα να έχει άσχημη κατάληξη. Γι’ αυτό το λόγο είναι πολύ σημαντική μία τέτοια συζήτηση».
Οι ομάδες εκφράζουν διαφορετικές απόψεις για το φαινόμενο porpoising, κάτι που είναι λογικό στο πλαίσιο του ανταγωνισμού. Ωστόσο, πάνω από όλα μπαίνει η ασφάλεια των οδηγών και η εξασφάλιση πως δε θα υπάρξει κάποιο σοβαρό ατύχημα που θα θέσει σε κίνδυνο τη σωματική τους ακεραιότητα, με τις εξελίξεις να αναμένονται στο προσεχές μέλλον.
Δείτε το GP Άμπου Ντάμπι για το Ελληνικό Πρωτάθλημα Formula G.