Το GP Αζερμπαϊτζάν είναι παρελθόν και ήρθε η ώρα να δούμε ποιοι ήταν αυτοί που μας εντυπωσιάσαν και ποιοι αυτοί που μας απογοήτευσαν.
Στη “γη της φωτιάς”, όπως είναι το προσωνύμιο του Αζερμπαϊτζάν, έκανε στάση η Formula 1 το περασμένο Σαββατοκύριακο, για τον 8ο αγώνα της φετινής σεζόν. Στους δρόμους του Μπακού, στο πάντα απαιτητικό Baku City Circuit, περιμέναμε άλλη μια μονομαχία μεταξύ Ferrari και Red Bull και ιδίως την αντίδραση των κόκκινων, μετά το κάζο στο Μονακό. Ωστόσο και σε αυτό το τριήμερο, το έργο ήταν το ίδιο: κυριαρχία της Ferrari το Σάββατο, κυριαρχία της Red Bull την Κυριακή, με την Scuderia μάλιστα να χάνει και τα δύο της μονοθέσια λόγω μηχανικών προβλημάτων.
Πριν διαβάσεις όμως το υπόλοιπο κείμενο, άκου την εκπομπή Slipstream με την ανάλυση του GP Αζερμπαϊτζάν.
Με τον αγώνα να είναι μάλλον αδιάφορος από άποψη θεάματος, ας δούμε ποιοι μας εντυπωσίασαν και ποιοι όχι στο Grand Prix του Αζερμπαϊτζάν:
Ποιοι μας εντυπωσίασαν
Sebastian Vettel: Ήταν ακόμα ένα τριήμερο όπου ο Γερμανός οδηγός εντυπωσίασε άπαντες με την απόδοσή του. Ως γνωστόν, η Aston Martin βρίσκεται σε δύσκολη κατάσταση φέτος, με την AMR22 να μην είναι καθόλου ανταγωνιστική και την ομάδα να βρίσκεται μόλις στην 9η θέση στο πρωτάθλημα κατασκευαστών. Ο πολύπειρος τετράκις πρωταθλητής όμως υπερέβαλε εαυτόν στο Αζερμπαϊτζάν, σημειώνοντας το καλύτερο φετινό αποτέλεσμα για αυτόν και την ομάδα του. Αν και δεν έχει κερδίσει ποτέ στο Μπακού, στο συγκεκριμένο Grand Prix οι εμφανίσεις του Vettel είναι πάντα πολύ δυνατές. Από την Παρασκευή έγραφε διαρκώς χρόνους δεκάδας, ενώ ο ρυθμός του έδειχνε ότι μπορεί να πετύχει ένα καλό αποτέλεσμα. Το Σάββατο ήταν εντυπωσιακός, πετυχαίνοντας την 9η θέση στις κατατακτήριες και την Κυριακή έκανε σχεδόν τον τέλειο αγώνα, κατακτώντας την 6η θέση και 8 βαθμούς. Λέμε σχεδόν, καθώς σε προσπάθειά του να προσπεράσει τον Ocon, άργησε το φρενάρισμα στη στροφή 3, καταλήγοντας στην έξοδο διαφυγής, όμως τα αστραπιαία του αντανακλαστικά τον βοήθησαν να επιστρέψει στην πίστα χάνοντας τον ελάχιστο δυνατό χρόνο. Ίσως αυτό να του στοίχησε εν τέλει την 5η θέση, όμως και η 6η είναι σπουδαία, αν αναλογιστούμε μάλιστα πως ανταγωνίστηκε στα ίσα με τους Hamilton, Ocon, Gasly, Alonso. Ελπίζουμε η συνέχεια να είναι ανάλογη για τον Seb.
Red Bull Racing: Οι Ταύροι έκαναν επίδειξη δύναμης στο Μπακού. Σημειώνοντας την 6η νίκη τους σε 8 αγώνες και 5η συνεχόμενη, έχουν θέσει για τα καλά τις βάσεις για την κατάκτηση και των δύο πρωταθλημάτων. Αν και την Παρασκευή και το Σάββατο όλα έδειχναν ότι η μάχη με την Ferrari θα είναι αμφίρροπη, τα πράγματα ήταν εντελώς διαφορετικά την Κυριακή. Μπορεί η pole να κατέληξε επάξια στον Leclerc, οι δύο Red Bull εκκίνησαν απο την 2η και 3η θέση και δεν έχασαν ούτε στιγμή. Στην πρώτη στροφή κατά την εκκίνηση ο Sergio Perez πήρε την πρωτοπορία, ενώ ο Max Verstappen ασκούσε ασφυκτική πίεση στον Μονεγάσκο για τους 9 πρώτους γύρους. Σε αυτά τα πρώτα στάδια του αγώνα, φάνηκε πως η Red Bull είναι ταχύτερη, όμως τότε ήρθε το VSC λόγω εγκατάλειψης του Sainz. Ο Leclerc μπήκε για pitstop και ο δρόμος πλέον για τον Verstappen ήταν ανοιχτός. Διαχειριζόμενος άψογα τα ελαστικά του, σε αντίθεση με τον Perez που είχε graining, κατόρθωσε να τον προσπεράσει στην στροφή 1. Όταν ήρθε η εγκατάλειψη του Leclerc, ο οποίος με αυτό το “δωρεάν” πιτστόπ ήταν ο μόνος που μπορούσε να τους απειλήσει, οι δύο RB18 έκαναν έναν απλό περίπατο στο Μπακού έπειτα. O Verstappen εξαφανίστηκε στην πρώτη θέση, με την ομάδα του μάλιστα να του προτείνει να ρίξει τον ρυθμό του γιατί πάει πολύ γρήγορα, ενώ και ο Perez δεν δέχθηκε απολύτως καμία απειλή από τον τρίτο George Russell. Αποτέλεσμα, νίκη με 1-2 για την Red Bull, 45 δευτερόλεπτα μπροστά από τον τρίτο, ταχύτερος γύρος και η διαφορά από την Ferrari είναι πλέον στους 80 βαθμούς, ενώ στο πρωτάθλημα οδηγών Verstappen και Perez είναι στις δύο πρώτες θέσεις με 150 και 129 βαθμούς αντίστοιχα. Σεζόν από τις αρχές τις περασμένης δεκαετίας για τους Ταύρους, που δείχνουν να είναι οι απόλυτοι κυρίαρχοι φέτος.
Pierre Gasly: Σε αντίθεση με πέρυσι, η φετινή σεζόν του Γάλλου έχει αποδειχθεί δύσκολη εώς τώρα. Η AT03 δεν είναι και το καλύτερο μονοθέσιο, ενώ και η τύχη δεν ήταν πολλές φορές με το μέρος του Gasly. Ωστόσο στο Αζερμπαϊτζάν είδαμε τον Pierre, αλλά και την ομάδα συνολικά να κάνουν το καλύτερο τους τριήμερο για φέτος, αφού και ο Yuki Tsunoda πήγαινε για έναν πολύ δυνατό τερματισμό μέχρι να παρουσιαστεί πρόβλημα στην πίσω αεροτομή του μονοθεσίου του. Ο Γάλλος ωστόσο ήταν εκπληκτικός ήδη από την Παρασκευή, γράφοντας κορυφαίους χρόνους, κάτι που πιστοποιήθηκε και στις κατατακτήριες, με την 6η θέση, μπροστά μάλιστα από τον Lewis Hamilton. Στον αγώνα ήταν εξίσου εξαιρετικός, αφού από την εκκίνηση και μέχρι το τέλος, βρισκόταν διαρκώς στην πρώτη εξάδα. Είχε μάλιστα την δική του μάχη με τον Hamilton με έπαθλο την 4η θέση της κατάταξης. Ο Βρετανός, στο δεύτερο VSC του αγώνα έκανε pitstop, κάτι που δεν έκανε ο Γάλλος, όμως ο οδηγός της AlphaTauri οδήγησε πάρα πολύ καλά, με τον οδηγό της Mercedes να τον προσπερνάει μόλις 6 γύρους πριν τον τερματισμό και αφού είχαν προηγηθεί δύο γύροι όπου ο Gasly αμύνθηκε υποδειγματικά. Εν τέλει τερμάτισε στην 5η θέση, πετυχαίνοντας το καλύτερο του φετινό αποτέλεσμα και ελπίζει πλέον η σεζόν να έχει ανάλογη πορεία.
Daniel Ricciardo: Το 2022 ως τώρα αποτελεί έναν Γολγοθά για τον συμπαθή Αυστραλό.Ήδη από την περασμένη σεζόν, έδειξε να δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στην McLaren, με τη νίκη του όμως στη Monza, φαινόταν πως επιτέλους τα πράγματα μπαίνουν σε μια ευθεία. Ωστόσο η φετινή σεζόν ως τώρα είναι σχεδόν εφιαλτική, με τον Ricciardo να μην έχει ρυθμό για την δεκάδα σχεδόν σε κάθε αγωνιστικό τριήμερο. Στο Μπακού είδαμε επιτέλους κάποια σημάδια ανάκαμψης μετά από πολύ καιρό. Το τριήμερο ξεκίνησε καλά, με τον Daniel να γράφει χρόνους καλύτερους από αυτούς του Norris και συνολικά να δείχνει πως βρίσκεται σε καλύτερη κατάσταση από αυτήν που μας έχει συνηθίσει τον τελευταίο καιρό. Η McLaren δεν ήταν καλή γενικότερα στο Μπακού, με τα δύο μονοθέσια να μένουν εκτός Q3, αλλά τον Ricciardo να είναι αρκετά κοντά με τον Norris αυτή τη φορά. Στον αγώνα τα πράγματα κύλησαν ήρεμα τόσο για τον ίδιο, όσο και για την ομάδα του, αφού η McLaren ήταν κατώτερη τόσο από την Alpine, όσο και τις Aston Martin και AlphaTauri. Όμως χάρη και στις εγκαταλείψεις των Ferrari, αμφότερα τα μονοθέσια κατάφεραν να βαθμολογηθούν, με τον Αυστραλό μάλιστα να τερματίζει πιο ψηλά από τον Norris, έχοντας γενικά καλύτερο ρυθμό. Το αποτέλεσμα δεν είναι σπουδαίο, ελπίζουμε όμως η πορεία από εδώ και πέρα να είναι ανοδική, αφού τα περιθώρια στενεύουν επικίνδυνα.
Μπορείτε πλέον να ακούσετε όλες τις εκπομπές Slipstream στο Spotify πατώντας εδώ.
Ποιοι δεν μας εντυπωσίασαν
Αξιοπιστία του κινητήριου συνόλου της Ferrari: Την Κυριακή στο Μπακού μπορούμε να πούμε πως ήταν μια μαύρη μέρα για την Ferrari. Όχι μόνο εγκατέλειψαν τα δύο μονοθέσια της ιταλικής ομάδας, αλλά επιπλέον είδαν και άλλα δύο μονοθέσια που εφοδιάζονται με τον κινητήρα της Scuderia να παραδίδουν πνεύμα. Η εγκατάλειψη του Leclerc στην Ισπανία από κινητήρα, στέρησε μια βέβαιη νίκη τότε, όμως στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, είναι αναμενόμενα τέτοια συμβάντα κάποιες φορές. Ωστόσο, μέσα σε διάστημα μόλις τριών αγώνων, η Ferrari μέτρησε τρεις εγκαταλείψεις, δύο για τον Leclerc και μία για τον Sainz. Ειδικά για την περίπτωση του Μονεγάσκου, τα πράγματα είναι αρκετά σοβαρά, καθώς τόσο στην Ισπανία, όσο και στο Μπακού ήταν στη διεκδίκηση της νίκης και τελικά έφυγε με άδεια χέρια, αλλά και κατεστραμμένους κινητήρες που θα επιφέρουν μελλοντικές ποινές. Αυτό φυσικά είναι μεγάλος πονοκέφαλος για έναν οδηγό που διεκδικεί το πρωτάθλημα και ξαφνικά βρίσκεται 34 βαθμούς πίσω από την κορυφή. Η Ferrari έχει σημαντικά προβλήματα να λύσει, καθώς η αξιοπιστία της φαίνεται πως δεν είναι ιδανική, αφού συχνά αντιμετωπίζουν τα ίδια θέματα και η Alfa Romeo και Haas. Λέγεται πως γενεσιουργός αιτία είναι το porpoising και οι υψηλές θερμοκρασίες, όμως το σίγουρο είναι πως πρέπει να βρεθεί άμεσα απάντηση αν δεν θέλουν η Red Bull να πετάξει μακριά με τα τρόπαια των πρωταθλητών για φέτος.
Valtteri Bottas: Στο πρώτο τρίτο της φετινής σεζόν, ένας από τους οδηγούς που μας έχουν εντυπωσιάσει συνολικά ειναι ο Valtteri Bottas. O Φινλανδός, μην έχοντας πια το άγχος και την πίεση της Mercedes, δείχνει να έχει αναγεννηθεί και πραγματοποιεί εξαιρετικές εμφανίσεις με την Alfa Romeo. Στο Μπακού ωστόσο τα πράγματα ήταν ακριβώς αντίθετα. Ο Bottas δεν είχε ποτέ τον ρυθμό για να παλέψει για την δεκάδα, είτε σε κατατακτήριες, είτε σε αγώνα. Μάλιστα το Σάββατο προκρίθηκε με πολύ κόπο στο Q2, ενώ πέρασε την Κυριακή του ευρισκόμενος σχεδόν μόνιμα στο δεύτερο μισό της κατάταξης. Από την άλλη, ο teammate του Guanyu Zhou, παρά το ότι εκκίνησε επίσης εκτός δεκάδας, έκανε έναν εκπληκτικό αγώνα, πραγματοποιώντας προσπεράσματα και θα είχε τερματίσει σχεδόν σίγουρα μέσα στους βαθμούς, αν δεν εγκατέλειπε ( ξανά) από μηχανική βλάβη. Χαρακτηριστικό μάλιστα για τον Bottas είναι πως μετά το τέλος του αγώνα δήλωσε πως κάτι πηγαίνει θεμελιωδώς λάθος με το μονοθέσιο του, δείγμα ότι είτε υπήρχε κάτι λάθος με το setup, είτε με το σασί του μονοθεσίου. Όποιο και να ήταν το ζήτημα, αυτό που μένει είναι η συνολικά άσχημη εμφάνιση του Φινλανδού, που δεν μπόρεσε να βοηθήσει την ομάδα του αυτή τη φορά. Ελπίζουμε στον Καναδά να ανακάμψει.
Lance Stroll: Ήταν ακόμα ένα κακό Σαββατοκύριακο για τον νεαρό Καναδό στο Αζερμπαϊτζάν, οποίος, σε αντίθεση με τον teammate του, είχε κακή απόδοση ήδη από την Παρασκευή. Στις κατατακτήριες, κατάφερε να πετύχει μόλις τον 19ο ταχύτερο χρόνο, αλλά το πιο σημαντικό είναι πως σε διάστημα ενός λεπτού είχε δύο εξόδους στις κατατακτήριες, με τη δεύτερη μάλιστα να είναι στον τοίχο στη στροφή 2, όπου σήμανε και το τέλος της διαδικασίας για τον Lance και ταυτόχρονα δουλειά για τους μηχανικούς του. Το Grand Prix θα ήταν φυσιολογικά δύσκολο από την 19η θέση στο grid και όντως ο οδηγός της Aston Martin δεν κατάφερε να έχει κάποια αξιοσημείωτη πρόοδο. Σχεδόν σε όλο τον αγώνα βρισκόταν στις θέσεις 16 ή 15, κερδίζοντας κάποιες από τις εγκαταλείψεις προπορευόμενων, την ώρα που ο Vettel έδινε μάχες με την Alpine και τον Hamilton για το top 6. Τελικά 5 γύρους πριν την καρό σημαία, εγκατέλειψε από την 14η θέση, για να προφυλάξει και τον κινητήρα του μετά από κάποιες ενδείξεις που διάβασε η ομάδα του. Μικρό το κακό βέβαια, αφού δεν διεκδικούσε κάτι, όμως για άλλο ένα αγωνιστικό τριήμερο φέτος η απόδοση του χαρακτηρίζεται πολύ μέτρια εώς κακή. Θα καταφέρει άραγε στον αγώνα της πατρίδας του να δείξει ένα πιο ανταγωνιστικό πρόσωπο;
Το λάθος της Williams στον Latifi πριν την εκκίνηση: Άνθρωποι είμαστε και σφάλματα κάνουμε αναφέρει μια γνωστή ρήση, στην περίπτωση του Nicholas Latifi όμως, αυτό σήμαινε 10 δευτερόλεπτα ποινή στον ίδιο για ένα λάθος των μηχανικών του στο grid πριν το γύρο σχηματισμού. Το μονοθέσιο βρισκόταν λίγα μέτρα μπροστά από την θέση της εκκίνησης του και ένας μηχανικός το έσπρωξε ελάχιστα πίσω. Όλα θα ήταν κάλα, αν δεν είχαμε ένα κόκκινο φως στο σηματοδότη, που σημαίνει 15 δευτερόλεπτα για την εκκίνηση του γύρου σχηματισμού και όπου στους κανονισμούς αναφέρεται πως απαγορεύεται οποιαδήποτε εργασία πάνω στα μονοθέσια σε αυτό το χρονικό διάστημα. Φυσικά το λυπηρό της όλης υπόθεσης είναι πως οι μηχανικοί είχαν περίπου ένα λεπτό χρόνο πριν για να διορθώσουν τη θέση του Latifi, επιβαρύνοντάς τον έτσι με μια ποινή που ουσιαστικά του κατέστρεψε εξαρχής τον αγώνα. Όπως είπαμε, τα λάθη είναι ανθρώπινα, όμως κάτι τέτοιο είναι ερασιτεχνισμός, ειδικά όταν μιλάμε για μια ομάδα όπως η Williams. Είναι σχεδόν βέβαιο πως κάτι τέτοιο δεν θα επαναλειφθεί, μας προκάλεσε όμως αρκετά αρνητική εντύπωση.
Δείτε το GP Άμπου Ντάμπι για το Ελληνικό Πρωτάθλημα Formula G.