Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1884 γεννήθηκε στο Mayfair της Μεγάλης Βρετανίας ο Earl Howe. Πριν ξεκινήσει να τρέχει σε αγώνες το 1928, ο Βρετανός ευγενής είχε υπηρετήσει στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο ως αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού της χώρας του και έπειτα εξελέγη βουλευτής. Το 1931, στις 24 ώρες του Le Mans, είχε μοιραστεί μια Alfa Romeo 8C με τον Sir Henry Birkin και μαζί κατέκτησαν τη νίκη. Η επιτυχία αυτή δέχτηκε μέχρι και εύσημα από τον Benito Mussolini, που τη θεώρησε ως «νίκη για την Ιταλία». Ο Howe δημιούργησε το ιστορικό Club Οδηγών Αγώνων της Μεγάλης Βρετανίας (BRDC) μαζί με τον Δόκτορα Dudley Benjafield και υπήρξε πρόεδρος εκεί μέχρι τον θάνατό του, το 1964.
Σαν σήμερα το 1928 γεννήθηκε ο Desmond Titterington. Η αγωνιστική του καριέρα ξεκίνησε στις αρχές των 1950s, όπου κατέγραψε αξιόλογες εμφανίσεις σε μικρές εθνικές διοργανώσεις σπορ αυτοκινήτων και rally. Έτσι, το 1954 εντάχθηκε στην ομάδα της Ecurie Ecosse και αναρριχήθηκε στους αγώνες αντοχής, οδηγώντας αυτοκίνητα της Jaguar. Οι καλές του επιδόσεις συνεχίστηκαν και έτσι προσκλήθηκε από την Mercedes-Benz για να οδηγήσει μία από τις 300 SLR στο Targa Florio του 1955, μαζί με τον John Fitch· τερμάτισαν στην τέταρτη θέση, βοηθώντας τα «Ασημένια Βέλη» στην κατάκτηση του τίτλου για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC). Στο επόμενο διάστημα, ο Βρετανός συνδύασε τους αγώνες αντοχής με επιλεγμένες εμφανίσεις σε Grand Prix με αγωνιστικά της Connaught. Μάλιστα, το 1956 προκρίθηκε στο GP Μεγάλης Βρετανίας της Formula 1 και επέδειξε ικανοποιητικό ρυθμό, αλλά εγκατέλειψε στα τέλη με πρόβλημα στον κινητήρα. Το 1957 αποσύρθηκε απροσδόκητα από την ενεργό δράση για να επιστρέψει στη Σκωτία.
Σαν σήμερα το 1951 γεννήθηκε ο Geoff Lees. Ο Βρετανός επέλεξε αρχικά να ανελιχθεί στις μικρές κατηγορίες formula, φτάνοντας έως και τη Formula 1 το 1978. Ωστόσο, περιορίστηκε σε μικρές ομάδες με αργά και αναξιόπιστα μονοθέσια, αδυνατώντας να σημειώσει αποτελέσματα που θα τον βοηθούσαν να αναδειχθεί. Το 1981 εστίασε αποκλειστικά στην F2 και κατέκτησε τον τίτλο οδηγώντας μια Ralt-Honda, αλλά και πάλι δεν κατάφερε να εξασφαλίσει κάθισμα σε μια αξιοπρεπή ομάδα. Μέχρι το 1982, ο Lees είχε παρουσιαστεί σε 12 Grand Prix και προκρίθηκε μόλις πέντε φορές, εκπροσωπώντας τις ομάδες των Tyrrell, Lotus, Ensign, RAM, Shadow και Theodore. Εφόσον δεν είχε μέλλον στη Formula 1, μεταφέρθηκε στην Ιαπωνία και διακρίθηκε δεόντως σε εθνικές διοργανώσεις της F2 και των αγώνων αντοχής με αγωνιστικά Group C, μένοντας γνωστός ως μια πολύ σεβαστή προσωπικότητα στο motorsport της χώρας. Ο Lees αγωνίστηκε πολλάκις και στο Le Mans, ολοκληρώνοντας την καριέρα του το 2000.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 30 Απριλίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1955, ο αείμνηστος Stirling Moss κατέκτησε τη νίκη στον μαραθώνιο αγώνα αντοχής του Mille Miglia με μια Mercedes-Benz 300 SLR, έχοντας ως πλοηγό τον διαδεδομένο δημοσιογράφο Dennis Jenkinson. Το δίδυμο αυτό ήρθε αντιμέτωπο με πολλά ευτράπελα, καθώς αρχικά συγκρούστηκε με μερικά δέματα άχυρων καθώς εισέρχονταν στην πόλη της Ρώμης. Επίσης, ενώ προσέγγιζαν μια απότομη πλαγιά στην περιοχή του Radicofani, ο Moss έχασε στιγμιαία τον έλεγχο και σχεδόν έπεσε σε ένα χαντάκι. Τελικά το αυτοκίνητο διατηρήθηκε στον αγώνα και οι Moss/Jenkinson έφτασαν μέχρι την Brescia και σημείωσαν μια ιστορική νίκη. Στη δεύτερη θέση ολοκλήρωσε η έτερη 300 SLR του Juan Manuel Fangio, κλείνοντας έτσι το 1-2 για την Mercedes.
Σαν σήμερα το 1967, η καταξιωμένη παλιά ομάδα της John Wyer Automotive Engineering επικράτησε στα 1000 χιλιόμετρα του βροχερού Spa-Francorchamps με το Mirage M1, ένα δικό της σπορ πρωτότυπο που βασιζόταν στο Ford GT40. Το αυτοκίνητο είχε κατασκευαστεί με χρηματοδότηση της Gulf Oil και του μάνατζερ J.O. Bockman και αξιοποιούσε τον ίδιο κινητήρα V8 5,7 λίτρων του συμβατικού GT40 έχοντας στενότερη οροφή, στρογγυλεμένες γραμμές στο πίσω μέρος και flat σχεδιασμό στα πλαϊνά τμήματα του αμαξώματός του. Η εκκίνηση το είχε βρει πίσω από το εξίσου ιδιόμορφο Chaparral 2F των polemen Mike Spence και Phil Hill. Το αμερικανικό αγωνιστικό ήταν τέσσερα δευτερόλεπτα ταχύτερο στις κατατακτήριες δοκιμές αλλά εγκατέλειψε με πρόβλημα στο κιβώτιο ταχυτήτων, αφήνοντας το Mirage M1 στην πρωτοπορία με τους Jacky Ickx και Dick Thompson. Το πλήρωμα άφησε έναν γύρο πίσω τους κοντινότερους ανταγωνιστές και κατέγραψε τη μοναδική νίκη του αυτοκινήτου, πριν αυτό τεθεί εκτός νομιμότητας την επόμενη χρονιά.
Σαν σήμερα το 1972 πραγματοποιήθηκε το GP Ισπανίας της Formula 1 στην πίστα της Jarama. Ο Emerson Fittipaldi κατέκτησε τη νίκη και άφησε πίσω του τη Ferrari του poleman Jacky Ickx, με τους δύο να είναι οι μοναδικοί οδηγοί που τερμάτισαν στον ίδιο γύρο. Ο Clay Regazzoni ολοκλήρωσε το βάθρο με την έτερη Ferrari, με τον Jackie Stewart να κάνει ένα σπάνιο λάθος και να εγκαταλείψει στον 70ο γύρο λόγω ατυχήματος. Ο συγκεκριμένος αγώνας σήμανε επίσης την πρώτη συμμετοχή δύο αδερφών σε Grand Prix της Formula 1· ο λόγος για τους Emerson και Wilson Fittipaldi, με τον τελευταίο να αντικαθιστά τον Carlos Reutemann στην Brabham λόγω ενός τραυματισμού που εκείνος αποκόμισε σε έναν αγώνα F2 στο Thruxton.
Σαν σήμερα το 1980 γεννήθηκε στην βελγική πόλη του Geel ο άσσος της Porsche στα αυτοκίνητα GT, Jan Heylen. Μεγαλωμένος στο Βέλγιο αλλά ανδρωμένος αγωνιστικά στις ΗΠΑ, ο Heylen περιπλανήθηκε αρχικά σε μικρές κατηγορίες μονοθεσίων μέχρι το 2005, όταν οι συγκυρίες τον έφεραν στη Chevrolet και στο νικητήριο πλήρωμά της στις 24 ώρες του Zolder. Την ίδια χρονιά αποφάσισε να συνεχίσει την καριέρα του στις ΗΠΑ, αφιερώνοντας δύο αξιοπρεπείς σεζόν στα Champ Cars με μικρές ομάδες. Από το 2011, ο Heylen συμμετέχει με μοντέλα της Porsche σε ποικίλες διοργανώσεις με αγώνες αντοχής και αυτοκίνητα GT, μετρώντας νίκες και τίτλους στο Michelin Pilot Challenge (2011), το GT World Challenge America (2021), τις 12 ώρες του Sebring (2020, κατηγορία GTD) και τις 24 ώρες της Daytona (2022, κατηγορία GTD).
Σαν σήμερα το 1983, ο Patrick Tambay επικράτησε με την Ferrari στο GP Σαν Μαρίνο, σχεδόν έναν χρόνο μετά τον χαμό του αείμνηστου Gilles Villeneuve. Ο Riccardo Patrese έδειχνε να βαίνει ολοταχώς στην αποτροπή αυτού του ιστορικού αποτελέσματος, αλλά έχασε την πρωτοπορία όταν δεν σταμάτησε σωστά στο pit box της Brabham για ανεφοδιασμό. Ο Ιταλός επέστρεψε στην πίστα και πάλεψε για να γίνει ξανά επικεφαλής, μέχρι που συγκρούστηκε με τον τοίχο σχεδόν αμέσως, στη στροφή Acque Minerali. Ο Tambay κατέκτησε τη νίκη και προσέφερε άφθονες στιγμές ενθουσιασμού στους tifosi, αφήνοντας σχεδόν 50 δευτερόλεπτα πίσω τον Alain Prost. Η τρίτη θέση καταλήφθηκε από τον René Arnoux, κάνοντας έτσι διπλή την παρουσία της Ferrari στο βάθρο.
Σαν σήμερα το 1988, η ομάδα της McLaren διέλυσε τον ανταγωνισμό για ακόμα μία φορά στη σεζόν, κάνοντας το 1-2 στην πίστα της Imola για το GP Σαν Μαρίνο. Η μονοπώληση του event είχε ήδη ξεκινήσει από τις κατατακτήριες δοκιμές, στις οποίες οι Ayrton Senna και Alain Prost ήταν πάνω από τρία δευτερόλεπτα πιο γρήγοροι από τους υπόλοιπους. Στον αγώνα, οι δυο τους έριξαν γύρο σε όλο το grid και ο Βραζιλιάνος επικράτησε του Γάλλου για τη νίκη, με τον Nelson Piquet της Lotus να τους πλαισιώνει στο βάθρο. Οι υπόλοιπες βαθμολογούμενες θέσεις καταλήφθηκαν από τους Thierry Boutsen, Gerhard Berger, και Alessandro Nannini. Ο τελευταίος μάλιστα έδινε μάχη με τον Piquet για το βάθρο, μέχρι που οι δυο τους ακούμπησαν τροχούς στη στροφή Tosa και ο Ιταλός έχασε τον έλεγχο.
Σαν σήμερα το 1994 το τραγικό σαββατοκύριακο του GP Σαν Μαρίνο, το οποίο είχε ήδη θρηνήσει τον χαμό του Roland Ratzenberger, ολοκληρώθηκε με τον εξίσου τραγικό θάνατο του Ayrton Senna. Ο τρεις-φορές παγκόσμιος πρωταθλητής είχε εκκινήσει με την Williams από την pole position και βρισκόταν επικεφαλής του αγώνα, μέχρι που συγκρούστηκε στην στροφή Tamburello στο ξεκίνημα του έβδομου γύρου. Μετά την επανεκκίνηση του αγώνα, ο Michael Schumacher της Benetton πήρε τα ηνία και κατέκτησε τη νίκη, με τον Nicola Larini να σηκώνει την Ferrari στους ώμους του και να τερματίζει στη δεύτερη θέση για το μοναδικό του βάθρο στη Formula 1, μπροστά από την McLaren του Mika Häkkinen. Ωστόσο, όλα αυτά ήταν ασήμαντες λεπτομέρειες μπροστά σε όσα συνέβησαν σε εκείνη τη στροφή του έβδομου γύρου.
Σαν σήμερα το 2005, το MotoGP επισκέφθηκε την πίστα της Shanghai για πρώτη φορά στην ιστορία του και φιλοξένησε το GP Κίνας. Ο αγώνας χαρακτηρίστηκε από τις εξαιρετικά βρόχινες συνθήκες, την επικράτηση του Valentino Rossi και το παρθενικό βάθρο του Olivier Jacque στη μεγάλη κατηγορία με την Kawasaki. Το βάθρο έκλεισε από τον Marco Melandri της Movistar Honda, με τον ομόσταυλο και poleman Sete Gibernau να μένει στην τέταρτη θέση ελάχιστα πίσω του. Κακό αγώνα έκανε ο Loris Capirossi της Ducati, ο οποίος εκκίνησε τρίτος αλλά δυσκολεύτηκε στη βροχή, τερματίζοντας μόλις στην 12η θέση.
Σαν σήμερα, επίσης το 2005, ο Sébastien Loeb κατέκτησε την τρίτη του νίκη στη σεζόν του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Rally (WRC) οδηγώντας μεθοδικά στη Σαρδηνία της Ιταλίας. Παρόλο που ο Marcus Grönholm είχε ένα πολύ καλό ξεκίνημα στο πρωινό σκέλος της πρώτης ημέρας, τούμπαρε άσχημα το Peugeot 307 στην τρίτη Ειδική Διαδρομή και έχασε πάνω από δύο λεπτά, ενώ ο Petter Solberg της Subaru έχασε λίγο νωρίτερα καθοριστικά δευτερόλεπτα έπειτα από δύο οδηγικά λάθη, αφήνοντας έτσι τον Γάλλο πρωταθλητή της Citroën σε ένα άνετο προβάδισμα στην κορυφή της κατάταξης. Τελικά, η τριάδα αυτή τερμάτισε στις θέσεις του βάθρου, με τον Loeb να ξεπερνά για σχεδόν ένα λεπτό τον Solberg, με τον Grönholm πάνω από δύο λεπτά πιο πίσω. Ο Mikko Hirvonen είχε εντυπωσιάσει την πρώτη μέρα με το παλιό του Ford Focus RS και ήταν τρίτος στην κατάταξη, μέχρι που εγκατέλειψε στο ξεκίνημα της δεύτερης ημέρας με σπασμένο σύστημα διεύθυνσης.
Σαν σήμερα το 2011, ο Dani Pedrosa κατέκτησε τη νίκη στο GP Πορτογαλίας και την πίστα του Estoril για το MotoGP, προσπερνώντας τον Jorge Lorenzo στους τελευταίους γύρους. Ο Ισπανός της Yamaha είχε εκκινήσει από την pole position και κρατούσε πίσω του τον έτερο Ισπανό της Honda, με την διαφορά να παραμένει σταθερή για σχεδόν όλον τον αγώνα. Ο Pedrosa προσπάθησε πολλές φορές να προσπεράσει στη στροφή 1, κάτι που επιτέλους κατάφερε στον 25ο από τους 28 γύρους. Έτσι, απέτρεψε τον Lorenzo από τη σημείωση της τέταρτης συνεχόμενης νίκης του στη σεζόν, με τον Casey Stoner να πλαισιώνει τους δύο Ισπανούς στο βάθρο. Ο Valentino Rossi έδειχνε να εξασφαλίζει την τέταρτη θέση, αλλά τελικά υπέκυψε στην πίεση του Andrea Dovizioso και έχασε στο photo finish για μόλις 0.025 δευτερόλεπτα.
Σαν σήμερα το 2015 απεβίωσε στο Isle of Man ο θρύλος των αγώνων μοτοσικλετών σε ηλικία 92 χρονών, Geoff Duke. Ο Βρετανός υπήρξε μια πολύ αξιόλογη περίπτωση αναβάτη κατά τη δεκαετία του ‘50, κατακτώντας έξι παγκόσμια πρωταθλήματα (δύο στα 350cc και τέσσερα στη μεγάλη κατηγορία 500cc) καθώς και έξι νίκες στο Isle of Man TT. Επίσης, το 1953 δοκίμασε την τύχη του και στους τέσσερις τροχούς. Συγκεκριμένα, μοιράστηκε μια Aston Martin DB3 με τον ανερχόμενο Peter Collins στις 12 ώρες του Sebring, αλλά ενεπλάκη σε ατύχημα και το αυτοκίνητο δεν τερμάτισε. Το 1961 επιχείρησε να κάνει ντεμπούτο στη Formula 1, κατεβαίνοντας το GP Γερμανίας και την πίστα του Nürburgring με μια ιδιωτική Cooper-Climax. Ωστόσο, δεν συμμετείχε ποτέ στο τριήμερο γιατί το αυτοκίνητο δεν ήταν έτοιμο να αγωνιστεί. Μετά την απόσυρσή του, ο Duke συνέχισε την εμπλοκή του στους παλιούς αγώνες MotoGP ιδρύοντας τη δική του αγωνιστική ομάδα.
Σαν σήμερα το 2016, ο Nico Rosberg έκανε έναν αψεγάδιαστο αγώνα στο GP Ρωσίας, κατέγραψε το πρώτο του Grand Chelem και σημείωσε την τέταρτη συνεχόμενη νίκη του σε ισάριθμους αγώνες στη σεζόν, όπως και έβδομη συνεχόμενη από τα τέλη της προηγούμενης χρονιάς. Ο Lewis Hamilton έκλεισε το 1-2 για την Mercedes, με τον Kimi Räikkönen να πλαισιώνει τους δύο οδηγούς της στο βάθρο. Ωστόσο, κύριο στιγμιότυπο του αγώνα αποτέλεσε η διπλή σύγκρουση του Daniil Kvyat με τον Sebastian Vettel. Ο Ρώσος οδηγός προκάλεσε αρχικά μια μικροεπαφή στα φρένα για την στροφή 2, ξαναχτυπώντας τον Γερμανό της Ferrari στη στροφή 3 και βγάζοντάς τον εκτός αγώνα. Με αφορμή την εξίσου άγαρμπη οδήγηση του Kvyat και στο περασμένο GP Κίνας, η Red Bull Racing αποφάσισε να τον υποβιβάσει στην Toro Rosso από τον επόμενο αγώνα στην Ισπανία, φέρνοντας στη θέση του τον ανερχόμενο Max Verstappen.