Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1941 γεννήθηκε στο Wausau του Wisconsin ο παλιός βετεράνος του NASCAR, Dave Marcis. Σε μια καριέρα που διήρκεσε σχεδόν 40 χρόνια, ο Αμερικανός έκανε αίσθηση κυρίως κατά τη δεκαετία του ‘70. Η ικανότητά του να παίρνει το μέγιστο από τα αυτοκίνητά του παρά το πολύ περιορισμένο budget τον κατέστησε έναν εκ των τελευταίων αξιόλογων ανεξάρτητων ιδιωτών οδηγών. Συνδεδεμένος κυρίως με τον αριθμό 71, ο Marcis έκανε ντεμπούτο το 1968 και αποσύρθηκε το 2002 με συνολικά 883 συμμετοχές, 222 τερματισμούς στην πρώτη δεκάδα και μόλις 5 νίκες – δύο εξ αυτών στο Richmond και μία στην Talladega. Το 1975 κατόρθωσε να διεκδικήσει τον τίτλο με πολλούς σταθερούς τερματισμούς έναντι του θρυλικού Richard Petty, χωρίς τελικά να επικρατήσει. Όταν αποσύρθηκε, βρισκόταν στη δεύτερη θέση όλων των εποχών από πλευράς εκκινήσεων, πίσω μόνο από τον Petty.
Σαν σήμερα το 1969 πραγματοποιήθηκε το GP Νότιας Αφρικής στην πίστα του Kyalami. Η αυλαία εκείνης της σεζόν άνοιξε με νίκη του Jackie Stewart. Ο Βρετανός θρύλος εκκίνησε 4ος με μια Matra MS10 και βρέθηκε πρωτοπόρος πριν συμπληρωθεί ο πρώτος γύρος, αφήνοντας πίσω του τη Lotus 49B του Graham Hill καθώς και τη McLaren M7A του Denny Hulme. Κεντρικό θέμα του αγώνα αυτού υπήρξε η περαιτέρω εξέλιξη των αλλοπρόσαλλων αεροτομών, οι οποίες είχαν αρχίσει να αξιοποιούνται ήδη από το 1968. Η Lotus αντιμετώπισε πολλές αστοχίες στις ελεύθερες δοκιμές, με τις πτέρυγες στο μονοθέσιο του Jack Brabham μάλιστα να σπάνε κατά τη διάρκεια του Grand Prix.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 29 Φεβρουαρίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1975 πραγματοποιήθηκε το GP Νότιας Αφρικής, αυτήν τη φορά για τον τρίτο αγώνα της σεζόν. Νικητής του αγώνα αναδείχθηκε ο ντόπιος Jody Scheckter με μια Tyrrell 007, κρατώντας πίσω του τη Brabham BT44B του Αργεντινού Carlos Reutemann. Επρόκειτο για μια εντυπωσιακή επίδοση από τον Scheckter, δεδομένου ότι είχε αγωνιστεί με το εφεδρικό μονοθέσιο της ομάδας, καθώς το βασικό είχε καταστραφεί σε μια μεγάλη σύγκρουση στις κατατακτήριες δοκιμές. Ο ομόσταυλός του, Patrick Depailler, έκλεισε το βάθρο του αγώνα. Αξίζει να αναφερθεί πως τότε έκανε το επίσημο ντεμπούτο της η διάσημη Lella Lombardi, μετά την αποτυχημένη απόπειρά της να προκριθεί στο GP Μεγάλης Βρετανίας του 1974.
Παραμένοντας στο GP Νότιας Αφρικής και το Kyalami, σαν σήμερα το 1980 ο René Arnoux κατέκτησε τη δεύτερη συνεχόμενη νίκη του στη σεζόν με τη Renault. Παρόλο που η γαλλική ομάδα κυριάρχησε κατά κράτος στις κατατακτήριες δοκιμές και ηγήθηκε το μεγαλύτερο κομμάτι του αγώνα με τα δύο μονοθέσιά της, ο Jean-Pierre Jabouille είχε ένα κλατάρισμα και εγκατέλειψε ελάχιστους γύρους πριν τον τερματισμό. Ο ομόσταυλος Arnoux ανέλαβε την πρωτοπορία μέχρι το τέλος και άφησε πίσω του τις δύο Ligier των Jacques Laffite και Didier Pironi. Ο τερματισμός αυτός σήμανε και την πλαισίωση του βάθρου αποκλειστικά από Γάλλους οδηγούς και γαλλικές ομάδες. Επίσης, ο αγώνας αυτός ήταν ο τελευταίος για την ομάδα της Shadow στην F1, καθώς και ο πρώτος για την ομάδα της Osella. Η πρώτη εκπροσωπήθηκε από τον Geoff Lees που τερμάτισε 13ος και τελευταίος, ενώ η δεύτερη από τον Eddie Cheever που εγκατέλειψε.
Σαν σήμερα το 1981 γεννήθηκε ο πεπειραμένος άσσος της Team Penske και του IndyCar, Will Power. Ο Αυστραλός αγωνίστηκε ελάχιστα σε μικρές κατηγορίες μονοθεσίων στην Ευρώπη, πριν μεταφερθεί λίαν συντόμως στις Η.Π.Α. στα τέλη του 2005 ώστε να συμμετάσχει αρχικά στο παρακμάζον πρωτάθλημα Champ Car. Ύστερα από την ενοποίηση της διοργάνωσης με το Indy Racing League και τη δημιουργία του τωρινού IndyCar, ο Power συνέχισε με την KV Racing Technology και κέρδισε στο Long Beach για την πρώτη του νίκη στη διοργάνωση. Το 2009 αγωνίστηκε ως part-time οδηγός της Team Penske στη θέση του Hélio Castroneves και απέδωσε εξαιρετικά, μονιμοποιώντας έτσι τη θέση του στη θρυλική ομάδα το 2010. Έκτοτε, ο Power έχει εξελιχθεί σε έναν από τους πιο υπολογίσιμους αντιπάλους του πρωταθλήματος με 38 νίκες προς ώρας, τον τίτλο του 2014 και έναν θρίαμβο στο Indianapolis 500 το 2018.
Σαν σήμερα το 1984 έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 71 χρονών ο Peter Walker. Έχοντας ήδη χτίσει την υπόληψη ενός αξιόπιστου οδηγού σε αγώνες αναβάσεων πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Βρετανός αναδείχθηκε σχεδόν αμέσως στους αγώνες Grand Prix μετά το πέρας του, οδηγώντας πεπαλαιωμένα αυτοκίνητα της ERA. Σταδιακά συναναστράφηκε με μεγάλους αστέρες των αγώνων όπως ο Stirling Moss και κέρδισε τη μεγάλη εκτίμησή τους, λόγω του αποτελεσματικού συνδυασμού εμπειρίας και επιθετικής οδήγησης που τον διέκρινε. Στα τέλη της δεκαετίας του ‘40, ο Walker έγινε βασικός οδηγός της Jaguar, την οποία εκπροσώπησε πολλάκις σε αγώνες αντοχής ανά τον κόσμο. Μάλιστα, το 1951 στέφθηκε νικητής στο Le Mans μαζί με τον Peter Whitehead. Παράλληλα σημείωσε ελάχιστες παρουσίες και στην F1, εστιάζοντας κυρίως στο GP Μεγάλης Βρετανίας. Αποσύρθηκε από τους αγώνες το 1956, μετά από μια άσχημη σύγκρουση στις 24 ώρες του Le Mans κατά τη διάρκεια της 16ης ώρας.
-
Κάντε μας like στο facebook
-
Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
-
Μπείτε στον server μας στο Discord
Σαν σήμερα το 1988 γεννήθηκε ο Jack Clarke, πρώην άσσος της παλιάς Formula 2 και γιος του πατριού και βετεράνου της F1, Julian Bailey. Ο Βρετανός δραστηριοποιήθηκε κυρίως σε μικρές κατηγορίες μονοθεσίων της χώρας του όπως Formula BMW, Formula Palmer Audi και Formula 2 με την ομάδα MotorSport Vision, χωρίς να καταγράψει πολλές αξιοσημείωτες επιδόσεις. Μετά από τρεις μέτριες σεζόν στη Formula 2, ο Clarke παρευρέθηκε σε ελάχιστους αγώνες stock αυτοκινήτων το 2012 και την επόμενη χρονιά απουσίασε συνολικά από την ενεργό δράση. Επέστρεψε το 2014 και συμμετείχε στο Βρετανικό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού (BTCC), ανεβαίνοντας μία φορά στο βάθρο με μια δεύτερη θέση στο Brands Hatch. Ο Βρετανός αποφάσισε απροσδόκητα να αποσυρθεί μόλις στα 26 του το 2014 ώστε να δημιουργήσει την εταιρεία καθοδήγησης οδηγών Veloce Sport, μαζί με τον έτερο πρώην οδηγό Rupert Svendsen-Cook και την ετεροθαλή αδερφή του, Mariella Bailey.
Σαν σήμερα το 1992, η Formula 1 επέστρεψε στην ανανεωμένη πίστα του Kyalami μετά από 7 χρόνια για το GP Νότιας Αφρικής. Το ξεκίνημα εκείνης της σεζόν είδε τη Williams να εμφανίζεται με την πασίγνωστη FW14B, μια μετεξελιγμένη έκδοση του μοντέλου του 1991 που διέλυσε τον ανταγωνισμό, χάρη στις καινοτόμες τεχνολογίες που εφάρμοζε. Ο Nigel Mansell κατέκτησε την pole position και ύστερα τη νίκη με εμφατικό τρόπο, αφήνοντας πίσω του τον ομόσταυλο Riccardo Patrese και τον αείμνηστο Ayrton Senna. Ο αγώνας αυτός σήμανε και την εμφάνιση της τελευταίας γυναίκας οδηγού που αποπειράθηκε να προκριθεί σε Grand Prix. Ο λόγος για την Ιταλίδα Giovanna Amati, η οποία οδήγησε για την Brabham. Εν τέλει αποδείχθηκε πολύ αργή και έμεινε εκτός grid.