Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1910 γεννήθηκε στο Warmeriville της Μάρνης ο Guy Mairesse, ένας Γάλλος που αρχικά βιοποριζόταν από μια επιχείρηση μεταφοράς εμπορευμάτων κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου. Το 1946 ξεκίνησε να εκφράζει ένα ενδιαφέρον για τους αγώνες ταχύτητας χάρις στον φίλο Paul Vallée, αγοράζοντας κιόλας ένα αγωνιστικό της Delahaye από τον ίδιο. Μάλιστα, το 1949 εντάχθηκε στην αγωνιστική ομάδα του Vallée, την Ecurie France, και σημείωσε κάποιες αξιοπρεπείς επιδόσεις σε μικρά Grand Prix οδηγώντας μερικές Talbot-Lago, ενώ τερμάτισε δεύτερος στις 24 ώρες του Le Mans για το 1950. Η Ecurie France τερμάτισε τις λειτουργίες της στο τέλος της χρονιάς και ο Γάλλος αγόρασε τα αγωνιστικά της για να τρέξει σε τρία επίσημα Grand Prix της F1 το 1950-1951· τερμάτισε 9ος στη Γαλλία το 1951. Οι επιχειρηματικές υποχρεώσεις ανάγκασαν τον Mairesse να πουλήσει τα αυτοκίνητα το 1952 και τελικά ο ίδιος σκοτώθηκε το 1954, σε έναν τοπικό αγώνα στο Montlhéry.
Σαν σήμερα το 1914 γεννήθηκε ο Carlos Menditéguy, στενός φίλος του θρυλικού Juan Manuel Fangio και ένας εκ των ουκ ολίγων Αργεντινών άσσων οδηγών της F1 στα ‘50s. Πέραν των αγώνων ταχύτητας, ο Menditéguy υπήρξε πολυπράγμων και στον χώρο του αθλητισμού γενικότερα, με κλίση στο άθλημα του πόλο με άλογα και στο γκολφ. Το 1953 εμφανίστηκε στο Μπουένος Άϊρες της πατρίδας του για να αγωνιστεί για πρώτη φορά σε Grand Prix της F1, κάτι που επανέλαβε άλλες έξι φορές πραγματοποιώντας και τέσσερις εμφανίσεις σε αγώνες της Ευρώπης. Η καλύτερη επίδοσή του σημειώθηκε στο GP Αργεντινής του 1957, όταν τερμάτισε τρίτος σε μια Maserati 250F. Ο Menditéguy έφτασε πολύ κοντά στον θάνατο το 1956 έπειτα από ένα μεγάλο ατύχημά του στις 12 ώρες του Sebring, αλλά ανέκαμψε αισίως από τα κρανιακά του τραύματα και συνέχισε να αγωνίζεται έως το GP Αργεντινής του 1960.
Σαν σήμερα το 1927 γεννήθηκε στη Μασσαλία της Γαλλίας ο διάσημος οδηγός από τις 24 ώρες του Le Mans, Jean Guichet. Ο Γάλλος διένυσε μια αγωνιστική καριέρα που ξεκίνησε το 1948 και διήρκεσε έως τα τέλη της δεκαετίας του ‘70, κυρίως στους αγώνες rally και σπορ αυτοκινήτων. Συμμετείχε αρχικά ως ένας ανεξάρτητος ιδιώτης οδηγός που χρηματοδοτούσε μόνος του την πορεία του, αλλά οι εξαιρετικές του επιδόσεις τού επέτρεψαν αργότερα να εκπροσωπήσει και μεγάλες ομάδες όπως η Ferrari, η Ecurie Filipinetti και η NART. Η συνεργασία του Guichet με την Scuderia αποδείχθηκε η πιο καρποφόρα ωστόσο, οδηγώντας τον σε 5 νίκες και 19 βάθρα για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC). Μεταξύ των νικών του περιλαμβάνεται και ο θρίαμβος στο Le Mans το 1964, όπου μοιράστηκε μια Ferrari 275 P με τον ικανότατο Nino Vaccarella.
Σαν σήμερα το 1928 γεννήθηκε στη Ρώμη ο Gerino Gerini. Ο Ιταλός ευγενής δραστηριοποιήθηκε στους αγώνες ταχύτητας για σχεδόν όλη τη δεκαετία του ‘50 έως και τις αρχές των ‘60s, κυρίως στα σπορ αυτοκίνητα, με αξιόλογες εμφανίσεις στο Mille Miglia. Το 1956 μάλιστα ξεκίνησε μια βραχυπρόθεσμη πορεία και στην F1, τερματίζοντας 4ος στο ντεμπούτο του στην Αργεντινή έπειτα από έναν μοιρασμένο αγώνα με τον διάσημο Βραζιλιάνο Chico Landi. Πραγματοποίησε άλλες 6 εμφανίσεις έως το 1958, όλες με αυτοκίνητα της Maserati, αλλά δεν μπόρεσε να βαθμολογηθεί ξανά.
Σαν σήμερα το 1966 γεννήθηκε στη Γαλλία άλλος ένας βετεράνος των αγώνων αντοχής, ο Éric Hélary. Γεννημένος στο Παρίσι, ο Hélary χάραξε αρχικά την πορεία της αγωνιστικής του καριέρας με γνώμονα την F1, κατακτώντας νίκες στην Formula Ford και την Formula 3 της πατρίδας του έως τα τέλη των ‘80s. Τελικά η πορεία του στα μονοθέσια τερματίστηκε το 1991 στην Formula 3000 και ο Γάλλος εντάχθηκε έκτοτε στο εργοστασιακό τμήμα οδηγών της Peugeot, κατακτώντας μάλιστα τις 24 ώρες του Le Mans στην πρώτη του εμφάνιση το 1993· είχε μοιραστεί ένα 905 Group C με τους Christophe Bouchut και Geoff Brabham. Μετά από ένα σύντομο πέρασμα στα αυτοκίνητα τουρισμού, επέστρεψε στους αγώνες αντοχής το 1996 οδηγώντας μια Chrysler Viper στο FIA GT και έπειτα επανήλθε στα touring cars, με ελάχιστες συμμετοχές στο DTM. Τα τελευταία χρόνια της επαγγελματικής του πορείας τον βρήκαν στην κατηγορία LMP και την Pescarolo Sport.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 9 Αυγούστου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1968, ο David Pearson ξεπέρασε τον poleman Richard Petty στα μέσα του αγώνα 250 γύρων στην μικρή οβάλ πίστα του Winston-Salem και κατέκτησε έτσι τη νίκη για το πρωτάθλημα NASCAR. Για την ακρίβεια, ο πρωταθλητής του 1966 τέθηκε επικεφαλής στον 140ο γύρο και ξεπέρασε τον άσσο με το #43 για τρία δευτερόλεπτα, σημειώνοντας την 12η νίκη του στη σεζόν στον δρόμο του για έναν δεύτερο τίτλο. Στην τρίτη θέση ολοκλήρωσε ο Bobby Isaac, όντας τέσσερις γύρους πίσω.
Σαν σήμερα το 1969 σημειώθηκε η πρώτη νίκη της Porsche 917 στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC), χάρις στη συμβολή των Jo Siffert και Kurt Ahrens Jr. στο φινάλε της σεζόν, σε έναν αγώνα αντοχής 1000 χιλιομέτρων στο καινούριο Österreichring. Οι Jo Bonnier και Herbert Müller μονομάχησαν με το πλήρωμα αυτό στο δεύτερο μισό του αγώνα και τελικά τερμάτισαν στη δεύτερη θέση με μια Lola T70 MkIIIB, ενώ το βάθρο έκλεισαν οι Richard Attwood και Brian Redman σε μιαν άλλη Porsche 917. Μοιραζόμενοι μια Gulf Mirage της JWA, οι Jackie Oliver και Jacky Ickx είχαν εκκινήσει από την pole position, προηγήθηκαν στην εκκίνηση και σημείωσαν τον ταχύτερο γύρο πριν τελικά εγκαταλείψουν. Ο μετέπειτα επικεφαλής Johnny Servoz-Gavin έμεινε επίσης εκτός αγώνα έπειτα από ένα ατύχημά του πίσω από το τιμόνι μιας Matra-Simca.
Σαν σήμερα το 1980, στο GP Γερμανίας του παλιού Hockenheimring, τα γρήγορα μα αναξιόπιστα μονοθέσια της Renault επιβεβαίωσαν ξανά την ιδιότητά τους αυτή και σημείωσαν άλλη μία διπλή εγκατάλειψη στη σεζόν. Συγκεκριμένα, οι Jean-Pierre Jabouille και René Arnoux είχαν βρεθεί στην πρώτη και τρίτη θέση αντίστοιχα μετά την εκκίνηση, μέχρι που οι κινητήρες τους παρέδωσαν πνεύμα σχεδόν συγχρονισμένα λίγο μετά τα μισά του αγώνα, με διαφορά μόλις ενός γύρου. Έτσι, η πρωτοπορία επανήλθε στα χέρια του poleman Alan Jones, αλλά στάθηκε και εκείνος άτυχος καθώς αποκόμισε ένα κλατάρισμα ελαστικού και έπρεπε να μπει στα pits. Τελικά επέστρεψε στην τρίτη θέση του βάθρου την οποία και κατέλαβε, με τη νίκη να καταλήγει για 3,19 δευτερόλεπτα στην Ligier του Jacques Laffite έναντι του αείμνηστου Carlos Reutemann. Ο εμβληματικός Gilles Villeneuve κατάφερε να βαθμολογηθεί για μία ακόμη φορά στην κάκιστη Ferrari 312T5, τερματίζοντας 6ος.
Σαν σήμερα το 1986, πενήντα χρόνια μετά το παρθενικό της Grand Prix στο μητροπολιτικό πάρκο του Népliget στη Βουδαπέστη, η Ουγγαρία συνέβαλε στην επέκταση της F1 στην Ανατολική Ευρώπη και φιλοξένησε το πρώτο GP Ουγγαρίας στα χρονικά του πρωταθλήματος. Το event έγραψε ιστορία για την εξωφρενικά υψηλή προσέλευση θεατών στην πίστα του Hungaroring, όπως επίσης και για την επική μονομαχία για τη νίκη μεταξύ των Βραζιλιάνων Nelson Piquet και Ayrton Senna. Ο άσσος της Williams κατέφερε μάλιστα να προσπεράσει από την εξωτερική τον συμπατριώτη του στην πρώτη στροφή κατά τον 11ο γύρο, με μία από τις πιο όμορφες μανούβρες που αντικρίσαμε στην F1. Η πρωτοπορία δεν άλλαξε ξανά χέρια και ο απαιτητικότατος δίωρος αγώνας ολοκληρώθηκε με τρίτη την έτερη Williams του Nigel Mansell. Ο πρωταθλητής Alain Prost της McLaren, στο 100ο του Grand Prix, εκκίνησε με το εφεδρικό μονοθέσιο και τελικά συγκρούστηκε με την Ligier του René Arnoux.
Σαν σήμερα το 1997, ο πρωταθλητής Damon Hill έφτασε πολύ κοντά στη σημείωση μίας εκ των πιο συγκλονιστικών νικών στα χρονικά της F1, με πεδίο δράσης την πίστα του Hungaroring. Ο Βρετανός βρισκόταν σε δαιμονιώδη φόρμα για όλο το αγωνιστικό τριήμερο του GP Ουγγαρίας, εκκινώντας εξαιρετικά από την τρίτη θέση ώστε να βρεθεί δεύτερος και προσπερνώντας έπειτα τον Michael Schumacher για την πρωτοπορία στον 11ο γύρο. Να τονιστεί εδώ πως οδηγούσε μια Arrows A18, ένα μονοθέσιο με το οποίο είχε βαθμολογηθεί μόλις μία φορά στους προηγούμενους 10 αγώνες. Με τέσσερις γύρους να απομένουν, ο Hill προηγείτο του Jacques Villeneuve για 35 ολόκληρα δευτερόλεπτα, αλλά στάθηκε τρομερά άτυχος καθώς το μονοθέσιο παρουσίασε ένα σοβαρό πρόβλημα στα υδραυλικά. Έχασε συνολικά 30 δευτερόλεπτα μέχρι τον τελευταίο γύρο και τελικά ο Καναδός της Williams τον προσπέρασε ριψοκίνδυνα στην έξοδο της στροφής 3, υποσκελίζοντάς τον αποκαρδιωτικά στην δεύτερη θέση, με τρίτο τον Johnny Herbert.
Σαν σήμερα το 2012 απεβίωσε ο Philippe Bugalski σε ηλικία μόλις 49 χρονών, μετά από ένα ατύχημα στο σπίτι του. Ο Γάλλος είχε ενταχθεί στο εργοστασιακό τμήμα της Renault το 1994 και σύντομα μεταφέρθηκε στη Citroën, κατακτώντας τρεις συνεχόμενους τίτλους στη Γαλλία έως το 2000. Ήδη από τα μέσα των ‘90s, ο Bugalski είχε εξελιχθεί σε έναν σπεσιαλίστα στα ασφάλτινα rally του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος (WRC) μαζί με τον ομόσταυλο Jesús Puras. Μάλιστα, το 1999 σημείωσε δύο συνεχόμενες νίκες σε Καταλονία και Κορσική, οδηγώντας ένα Xsara Kit Car με συνοδηγό τον Jean-Paul Chiaroni. Ωστόσο, στις αρχές του 21ου αιώνα η Citroën ενέταξε στο δυναμικό της πολλά υποσχόμενους οδηγούς όπως ο Sébastien Loeb, με αποτέλεσμα ο Bugalski να περιοριστεί σε ρόλο αναπληρωματικής συμμετοχής κυρίως σε events όπως τα Rally Σαν Ρέμο, Μόντε Κάρλο και Καταλονίας. Το 2003 αποσύρθηκε από την επαγγελματική οδήγηση.
Σαν σήμερα το 2014, το MotoGP επέστρεψε ύστερα από την καλοκαιρινή του διακοπή με το GP της Indianapolis στις Η.Π.Α. Μπορεί οι αναβάτες να επανήλθαν ξανά στη δράση έπειτα από σχεδόν έναν μήνα αναμονής, αλλά αυτός που συνέχισε την μοναδική του κυριαρχία ήταν ο νεαρός Marc Márquez. Ο Ισπανός της Repsol Honda είχε εκκινήσει από την pole position και δεν απειλήθηκε ποτέ, σημειώνοντας την 10η συνεχόμενη νίκη του στη σεζόν – η τελευταία φορά που είχε επαναληφθεί αυτό το ασύλληπτο ρεκόρ ήταν πίσω στο 1997, με πρωταγωνιστή τότε τον Mick Doohan. Παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπισε ο Márquez με το μπροστινό του λάστιχο, ο συμπατριώτης Jorge Lorenzo δεν μπόρεσε ποτέ να του επιτεθεί και τελικά τον πλαισίωσε απλώς στο βάθρο, μαζί με τον ομόσταυλο Valentino Rossi.