Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1921 γεννήθηκε ο Geoffrey Crossley. Παρόλο που η βασική του ιδιότητα ήταν αυτή του επιπλοποιού, ο Βρετανός υπήρξε επίσης ένας ενθουσιώδης ερασιτέχνης οδηγός αγώνων για ένα διάστημα πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μετά το πέρας του συνέχισε τις εξορμήσεις πίσω από το τιμόνι και έλαβε μέρος σε μεμονωμένα αγωνιστικά events χαμηλής απήχησης, κυρίως στη Μεγάλη Βρετανία. Το 1949 αγόρασε ένα αυτοκίνητο της Alta για συμμετοχή σε Grand Prix και το οδήγησε σε επιλεγμένα events, μεταξύ αυτών και το GP Βελγίου όπου τερμάτισε έκτος. Την επόμενη χρονιά έδωσε το παρόν στο Silverstone για τον πρώτο αγώνα στην ιστορία της Formula 1, αλλά δεν τερμάτισε. Επανεμφανίστηκε στο Spa-Francorchamps λίγες εβδομάδες αργότερα και πήρε την καρό σημαία στην ένατη θέση. Μετά από μια αποτυχημένη απόπειρα διάκρισης σε ένα δικό του αυτοσχέδιο αγωνιστικό, το Berkshire Special, ο Crossley αποσύρθηκε το 1955 και έκτοτε επικεντρώθηκε αποκλειστικά στην οικογένεια και την επιχείρησή του.
Σαν σήμερα το 1926 γεννήθηκε ο Robert “Maserati Bob” Schroeder στο El Dorado, μια πόλη της Πολιτείας του Arkansas στις ΗΠΑ. Ο Αμερικανός υπήρξε αρχικά ένας τυπικός οδηγός σπορ αυτοκινήτων που έτρεχε σε τοπικά events, μέχρι που απέκτησε συστάσεις με τον John Mecom Jr., έναν γνωστό συλλέκτη αυτοκινήτων της εποχής καθώς και επικεφαλής αγωνιστικής ομάδας. Ο Mecom είχε νοικιάσει μια Lotus 24 από την ομάδα του Rob Walker και έδωσε το κάθισμα στον Schroeder, ο οποίος έκανε ντεμπούτο στη Formula 1 το 1962, στο Αμερικανικό GP· προκρίθηκε 15ος και τερμάτισε 10ος, επτά γύρους πίσω από τον νικητή Jim Clark. Επίσης, σχεδόν έναν μήνα μετά συμμετείχε στο παρθενικό και μη-πρωταθληματικό GP Μεξικού τερματίζοντας σε μια αξιοπρεπέστατη έκτη θέση, τρεις γύρους πίσω από τους Jim Clark/Trevor Taylor. Ο Schroeder έχασε το ενδιαφέρον του για τους αγώνες μετά από την κάπως επίπονη εμπειρία του και συνέχισε την ζωή του εκτός πιστών.
Σαν σήμερα το 1940 γεννήθηκε ο Ελβετός ερασιτέχνης οδηγός σπορ αυτοκινήτων, Herbert Müller. Το ξεκίνημα της καριέρας του ήταν ιδιαίτερα πετυχημένο, με τον Müller να εντυπωσιάζει στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αναβάσεων και να στέφεται πρωταθλητής στην κατηγορία GT με την Porsche το 1963 και 1965. Επίσης, το 1966 εντάχθηκε στο δυναμικό της ιδιωτικής ομάδας του Georges Filipinetti και μοιράστηκε μια Porsche 906 με τον Willy Mairesse για να κερδίσει στο Targa Florio. Αξιοποιώντας πλέον δικά του αγωνιστικά, ο Müller επεκτάθηκε και στο Le Mans τερματίζοντας δεύτερος στον 24ωρο αγώνα του 1971. Το 1973 επέστρεψε στην Porsche και σημείωσε τη δεύτερη νίκη του στο Targa Florio καθώς και άλλη μια δεύτερη θέση στο Le Mans, με τον Gijs van Lennep στο πλάι του και στις δύο περιπτώσεις. Δυστυχώς σκοτώθηκε το 1981 στον αγώνα 1000 χιλιομέτρων του Nürburgring, μετά από σύγκρουσή του με την ακινητοποιημένη Porsche 935 του Bobby Rahal στη στροφή Kesselchen.
Σαν σήμερα το 1947 καταγράφηκε επίσημα η πρώτη εμφάνιση της Scuderia Ferrari ως πλήρως αυτόνομος κατασκευαστής, σε έναν αγώνα σπορ αυτοκινήτων που διεξήχθη στην Ιταλία και το Circuito di Piacenza. Η διαχρονική ομάδα του Enzo Ferrari έδωσε το παρόν κατεβάζοντας δύο Tipo 125 με έναν επαναστατικό κινητήρα V12 1500cc για τους Franco Cortese και Giuseppe Farina. Τα δύο αυτά αυτοκίνητα είχαν θέσει παραδόξως υποψηφιότητα για τη νίκη παρά τον σκληρό ανταγωνισμό από τη Maserati, με τον Cortese μάλιστα να προηγείται στο τελευταίο σκέλος του αγώνα. Ωστόσο, η αντλία καυσίμου αστόχησε με δύο γύρους να απομένουν και η νίκη κατέληξε στη Maserati του Guido Barbieri. Δύο εβδομάδες αργότερα, η Tipo 125 έμελλε να προσφέρει στη Ferrari την πρώτη της νίκη με θρίαμβο στο Grand Prix Ρώμης.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 10 Μαΐου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1975, η Ferrari κέρδισε στο Πριγκιπάτο του Μονακό για πρώτη φορά μετά το 1955, με τον αείμνηστο Niki Lauda να εκκινεί από την pole position και να ξεπερνά τους Emerson Fittipaldi και Carlos Pace σε βρόχινες συνθήκες με την καινούρια 312T. Αξίζει να αναφερθεί η περίπτωση του πολλά υποσχόμενου Tom Pryce, ο οποίος είχε βρεθεί στην πρώτη σειρά εκκίνησης για πρώτη φορά· ο Ουαλός της Shadow έπεσε στις μπαριέρες του chicane μετά το τούνελ λίγο μετά το μέσον του αγώνα και εγκατέλειψε. Επίσης ο θρυλικός, πολύπειρος και πολυνίκης τότε στο Μονακό Graham Hill απέτυχε να προκριθεί για πρώτη φορά στην καριέρα του, μένοντας οριακά εκτός με την δική του Hill GH1. Έτσι, αποφάσισε να αποσυρθεί από την οδήγηση για να αναλάβει αποκλειστικά τη διεύθυνση της ομάδας του. Οι 176 εκκινήσεις του στη Formula 1 αποτελούσαν ρεκόρ, το οποίο καταρρίφθηκε το 1986 από τον Jacques Laffite.
Σαν σήμερα το 1986 η McLaren έκανε το 1-2 στο GP Μονακό, με τον Alain Prost να κατακτά άνετα τη νίκη και τον ομόσταυλο Keke Rosberg να τερματίζει δεύτερος, ύστερα από μια μαχητική οδήγηση από την ένατη θέση· αυτό ήταν το τελευταίο βάθρο του Φινλανδού στη Formula 1. Ο Ayrton Senna ολοκλήρωσε το βάθρο με την Lotus 98T, ενώ οι Williams των Nigel Mansell και Nelson Piquet παρέμειναν στην τέταρτη και έβδομη θέση αντίστοιχα, επιβεβαιώνοντας την μέτρια δυναμική της κατά τ’ άλλα ισχυρής FW11B στα σιρκουί πόλης.
Σαν σήμερα το 1997, οι δρόμοι του Μονακό προσέφεραν ακόμα έναν βροχερό και ανατρεπτικό αγώνα για τη Formula 1. Ο ταχύτατος Michael Schumacher κυριάρχησε απόλυτα με την Ferrari, με τους δύο οδηγούς της Williams να παίρνουν το ρίσκο της εκκίνησης με slick ελαστικά· δεν δικαιώθηκαν καθώς οι Jacques Villeneuve και Heinz-Harald Frentzen έπεσαν στις μπαριέρες μετά την αλλαγή τους στο βρόχινο σετ. Μόλις στον πέμπτο της αγώνα στη Formula 1, η ομάδα της Stewart τερμάτισε δεύτερη δια χειρός Rubens Barrichello, ενώ το βάθρο έκλεισε από τον Eddie Irvine. Το υψηλό γυρολόγιο που επέφεραν οι βρόχινες συνθήκες οδήγησε σε πρόωρη ολοκλήρωση του αγώνα, κάτι που εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο ο Mika Salo. Ο Φινλανδός ολοκλήρωσε όλους τους γύρους χωρίς να μπει στα pits για νέα ελαστικά ή ανεφοδιασμό και τερμάτισε πέμπτος, δίνοντας στην ομάδα της Tyrrell τους τελευταίους βαθμούς της ιστορίας της.
Σαν σήμερα το 2000 γεννήθηκε ο Yuki Tsunoda. Ο Ιάπωνας, έχοντας προέλθει αγωνιστικά από το λεγόμενο Honda Formula Dream Project, έκανε μεγάλη αίσθηση στη Formula 4 της χώρας του και κατέκτησε τον τίτλο το 2018. Έκτοτε μεταφέρθηκε στην Ευρώπη και συνέχισε εκεί πλέον την αναρρίχησή του στα μονοθέσια, με οικονομική στήριξη από τον κολοσσό της Red Bull. Αφού κατετάγη ένατος και τρίτος με μικρομεσαίες ομάδες για τα παγκόσμια πρωταθλήματα Formula 3 (2019) και Formula 2 (2020) αντίστοιχα, ο Tsunoda προβιβάστηκε στη Formula 1 χάρη στις διασυνδέσεις του με τις Red Bull και Honda, αντικαθιστώντας τον Daniil Kvyat στη Scuderia AlphaTauri από το 2021. Οδηγεί ακόμη για την υποστηρικτική ομάδα της Red Bull Racing και μετράει μία τέταρτη θέση ως καλύτερο τερματισμό, στο GP Άμπου Ντάμπι της παρθενικής του σεζόν.
Σαν σήμερα το 2003, ο πρωταθλητής Valentino Rossi επικράτησε στο GP Ισπανίας και την πίστα της Jerez, για τη δεύτερη νίκη του στους πρώτους τρεις αγώνες της σεζόν στο MotoGP. Με τον καιρό να είναι ο καλύτερος δυνατός και τις εξέδρες κατάμεστες με 120.000 θεατές, ο «Γιατρός» είχε αρχικά κατρακυλήσει στην έβδομη θέση μετά το πέρας του πρώτου γύρου. Ωστόσο, προσπέρασε τους πάντες μέσα σε δύο μόλις γύρους και έβαλε πλώρη για τον τερματισμό, αφήνοντας έξι δευτερόλεπτα πίσω τον Max Biaggi. Ο poleman Loris Capirossi καταδίωξε τον Rossi αφότου έχασε την πρωτοπορία αλλά είχε πτώση στον 12ο γύρο, πλαισιώνοντας τους Sete Gibernau και Nicky Hayden που είχαν την ίδια κατάληξη. Οι Rossi και Biaggi πανηγύρισαν στο βάθρο μαζί με τον πρωτάρη και πρωταθλητή των Superbikes Troy Bayliss, ο οποίος συνέχισε να εντυπωσιάζει με την γρήγορη προσαρμογή του στο νέο πρωτάθλημα.
Σαν σήμερα, επίσης το 2003, ο θρύλος Alex Zanardi συγκίνησε όλον τον κόσμο των αγώνων επιστρέφοντας πίσω από το τιμόνι μονοθεσίου, μετά το φρικιαστικό ατύχημα που του στέρησε τα δύο πόδια του στο Lausitzring. Συγκεκριμένα, πριν τον αγώνα 500 μιλίων για το πρωτάθλημα CART, ο Ιταλός κατέγραψε στην γερμανική οβάλ πίστα συνολικά 13 γύρους –όσοι απέμεναν στον αγώνα του 2001 όταν είχε το ατύχημα– οδηγώντας μια ειδικά τροποποιημένη Reynard 01i με χειριστήρια στο τιμόνι. Ο Zanardi έδειξε αμέσως πως δεν έχασε ποτέ την ταχύτητά του, παρά την θλιβερή του ατυχία. Μάλιστα ο ταχύτερος γύρος του σταμάτησε στα 37,487 δευτερόλεπτα, χρόνος που θα τον τοποθετούσε στην πέμπτη θέση του grid αν συμμετείχε στο event του πρωταθλήματος.
Σαν σήμερα το 2008, ο Felipe Massa εκκίνησε από την pole position στο GP Τουρκίας και κυριάρχησε στον αγώνα για την τρίτη του νίκη σε ισάριθμα χρόνια στην πίστα του Istanbul Park. Ο Lewis Hamilton της McLaren αξιοποίησε μια στρατηγική τριών pit stop για τη δεύτερη θέση, ενώ ο Kimi Räikkönen έκλεισε το βάθρο παρά την ζημιά που αποκόμισε στην εμπρός αεροτομή του κατά την εκκίνηση. Ο αγώνας αυτός σήμανε επίσης την εκκίνηση νούμερο 257 στην καριέρα του Rubens Barrichello, καταρρίπτοντας έτσι το ρεκόρ που είχε σημειώσει ο Riccardo Patrese για τις περισσότερες εκκινήσεις οδηγού στη Formula 1.
Σαν σήμερα το 2014, η Mercedes μονοπώλησε ακόμα έναν αγώνα της σεζόν στη Formula 1, με τον Lewis Hamilton να κρατά οριακά πίσω του τον Nico Rosberg στο GP Ισπανίας. Παρόλο που ο Γερμανός ήταν κολλημένος πίσω από τον Βρετανό, εκείνος χειρίστηκε εξαιρετικά την κατάσταση και διατηρήθηκε στην πρωτοπορία για την τέταρτη συνεχόμενη νίκη του στους πρώτους πέντε αγώνες. Βέβαια, αργότερα αποκαλύφθηκε πως ο Hamilton είχε χρησιμοποιήσει εκτεταμένα μια ακραία χαρτογράφηση στον κινητήρα του για να κρατήσει πίσω τον ομόσταυλό του, παραθέτοντας την ίδια πράξη του Γερμανού στο GP Μπαχρέιν ως εξήγηση. Η συγκυρία αυτή ήταν απλά ένας προάγγελος για την επιδείνωση που θα επερχόταν στην μεταξύ τους σχέση τους επόμενους μήνες.