Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1916 γεννήθηκε ο Phil Cade, στην πόλη του Charles στην Iowa των Η.Π.Α. Από το 1951 κι έπειτα, ο Αμερικανός είχε συμμετάσχει ερασιτεχνικά σε αγώνες σπορ αυτοκινήτων του SCCA στις ανατολικές περιφέρειες της χώρας, οδηγώντας μια τροποποιημένη έκδοση της Maserati V8RI προδιαγραφών Grand Prix. Ο Cade κατάφερε με το αυτοκίνητο αυτό να κατακτήσει, μεταξύ πολλών άλλων events, το πρωτάθλημα Formula Libre του SCCA για το 1954, ενώ υπήρξε επιτυχής και σε αγώνες αναβάσεων από τα μέσα των ‘50s έως τις αρχές των ‘60s. Επίσης, το 1959 έδωσε το παρόν στο παρθενικό Grand Prix που είχε φιλοξενήσει η πίστα του Sebring για την F1. Εμφανίστηκε με μια ιδιωτική Maserati 250F αλλά δεν μπόρεσε να εκκινήσει στον αγώνα λόγω προβλημάτων στον κινητήρα.
Σαν σήμερα το 1921 γεννήθηκε ο Dennis Taylor. Ο Βρετανός υπήρξε ένας άσημος οδηγός αγώνων που δραστηριοποιήθηκε σε μικρές κατηγορίες μονοθεσίων από τις αρχές των ‘50s. Συμμετείχε στη Formula 3 στο διάστημα 1952-1954 και το 1959 δοκίμασε να προκριθεί στο GP Μεγάλης Βρετανίας της F1 με μια Lotus 12 προδιαγραφών F2, χωρίς τελικά να τα καταφέρει. Το 1962, δέκα μέρες πριν τα 41α γενέθλιά του, ο Taylor έχασε τη ζωή του έπειτα από ένα ατύχημά του στο Μόντε Κάρλο, σε έναν αγώνα Formula Junior.
Σαν σήμερα το 1930 γεννήθηκε ο Innes Ireland, γνωστός ως ο πρώτος οδηγός που κέρδισε αγώνα για λογαριασμό της Team Lotus του θρυλικού Colin Chapman. Ο Βρετανός είχε μεταφερθεί στη Lotus το 1959 και τερμάτισε 4ος στο GP Ολλανδίας, στο ντεμπούτο του στην F1. Την επόμενη χρονιά κατέλαβε μια αξιοπρεπέστατη 4η θέση στο παγκόσμιο πρωτάθλημα και το 1961 στέφθηκε νικητής στο Watkins Glen για το Αμερικανικό GP. Ο Ireland ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής για την δυναμική προσωπικότητά του, με τον συμπατριώτη και εμβληματικό Stirling Moss να τον περιγράφει ουκ ολίγες φορές ως «τον James Hunt της εποχής του». Εργάστηκε ως δημοσιογράφος και ως πρόεδρος στο BRDC, αλλά δυστυχώς προσβλήθηκε από τον καρκίνο και απεβίωσε τον Οκτώβριο του 1993.
Σαν σήμερα το 1948 γεννήθηκε ο Hans Binder. Ο Αυστριακός υπήρξε προστατευόμενος οδηγός του δημοφιλούς Dr. Helmut Marko και άρχισε να αναδεικνύεται στις αρχές των ‘70s, όταν στέφθηκε οριακά πρωταθλητής στην Ευρωπαϊκή Formula Ford το 1972. Έχοντας την οικονομική στήριξη του Marko και του χορηγού της Warsteiner, ο Binder είχε αναρριχηθεί στην F3 και F2 αλλά ήρθε αντιμέτωπος με μονοθέσια μέτριας δυναμικότητας. Το 1976 έκανε ντεμπούτο στην F1 εκπροσωπώντας την Ensign στο GP Αυστρίας, χωρίς ωστόσο να τερματίσει. Εκείνη τη χρονιά οδήγησε και για την Wolf-Williams στο GP Ιαπωνίας έχοντας την ίδια κατάληξη, ενώ το 1977 είχε συγκεντρώσει τα χρήματα ώστε να εξασφαλίσει ένα κάθισμα στην Surtees. Ωστόσο, όταν στέρεψε η χρηματοδότηση οδήγησε για την ATS σε τρεις αγώνες, πριν επιστρέψει στην Surtees για το κλείσιμο της σεζόν. Ο Binder απέτυχε να προκριθεί στο GP Αυστρίας του 1978 με την ATS και έκτοτε εξαφανίστηκε από τη σκηνή της F1.
Σαν σήμερα το 1953 ο Les Graham, ο πρώτος παγκόσμιος πρωταθλητής στην κορυφαία κατηγορία 500cc των αγώνων μοτοσικλετών, σκοτώθηκε άδοξα στον αγώνα του Isle of Man TT σε ηλικία μόλις 41 χρονών. Ο γιος του Βρετανού πρωταθλητή για το 1949, ο Stuart, έμελλε να θριαμβεύσει στο ιστορικό event επικρατώντας στην κατηγορία των 50cc το 1967 και υπήρξε σπεσιαλίστας στα αυτοκίνητα τουρισμού κατά τη δεκαετία του ‘70.
Σαν σήμερα το 1955, ο τραγικός 24ωρος αγώνας του Le Mans επιτέλους ολοκληρώθηκε, με την Jaguar D-Type των Mike Hawthorn και Ivor Bueb να παίρνει πρώτη την καρό σημαία μετά τη συμπλήρωση 307 γύρων. Το event είχε δημιουργήσει πολλές προσδοκίες ως προς το μέγεθος του ανταγωνισμού, με το ενδιαφέρον να κεντρίζει η κόντρα μεταξύ Jaguar και Mercedes-Benz. Δυστυχώς όμως, κατά τις πρώτες ώρες του αγώνα γράφτηκε ίσως η πιο μαύρη σελίδα στην ιστορία του motorsport, με τον οδηγό της Mercedes Pierre Levegh να χάνει τραγικά τη ζωή του, σε ένα τεράστιο δυστύχημα που στοίχισε τη ζωή και σε πάνω από 80 θεατές. Οι σκηνές φρίκης και ο άμεσος απόηχός τους ανάγκασε την Mercedes-Benz να αποσύρει εθελοντικά όλα τα αυτοκίνητά της κατά τη διάρκεια της νύχτας και δεν επέστρεψε σε μεγάλες μορφές αγώνων για σχεδόν τρεις δεκαετίες. Η Jaguar επέλεξε αμφιλεγόμενα να παραμείνει στον αγώνα, κατακτώντας τη νίκη χωρίς να απειληθεί.
Σαν σήμερα το 1963 γεννήθηκε ο αείμνηστος βετεράνος των αγώνων rally, Philippe Bugalski. Ο Γάλλος είχε ενταχθεί στο εργοστασιακό τμήμα της Renault το 1994 και σύντομα μεταφέρθηκε στη Citroën, κατακτώντας τρεις συνεχόμενους τίτλους στη Γαλλία έως το 2000. Ήδη από τα μέσα των ‘90s, ο Bugalski είχε εξελιχθεί σε έναν σπεσιαλίστα στα ασφάλτινα rally του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος (WRC) μαζί με τον ομόσταυλο Jesús Puras. Μάλιστα, το 1999 σημείωσε δύο συνεχόμενες νίκες σε Καταλονία και Κορσική, οδηγώντας ένα Xsara Kit Car με συνοδηγό τον Jean-Paul Chiaroni. Ωστόσο, στις αρχές του 21ου αιώνα η Citroën ενέταξε στο δυναμικό της πολλά υποσχόμενους οδηγούς όπως ο Sébastien Loeb, με αποτέλεσμα ο Bugalski να περιοριστεί σε ρόλο αναπληρωματικής συμμετοχής κυρίως σε events όπως τα Rally Σαν Ρέμο, Μόντε Κάρλο και Καταλονίας. Το 2003 αποσύρθηκε από την επαγγελματική οδήγηση και απεβίωσε το 2012 σε ηλικία μόλις 49 χρονών, μετά από ένα ατύχημα στο σπίτι του.
Σαν σήμερα το 1966, ο αείμνηστος John Surtees κέρδισε για τελευταία φορά με την Ferrari ξεπερνώντας τους Jochen Rindt και Lorenzo Bandini στο βροχερό GP Βελγίου. Μάλιστα, αυτός ήταν ο τελευταίος αγώνας του Βρετανού με την ιταλική ομάδα λόγω διαφωνιών του σχετικά με την οργάνωσή της και την ελλιπή εύνοιά της προς αυτόν· ο Surtees παραιτήθηκε και μεταφέρθηκε στην Cooper από το GP Γαλλίας κι έπειτα. Ο αγώνας στο Spa-Francorchamps είδε μόλις 7 μονοθέσια να τερματίζουν –κυρίως εξαιτίας πολλών ατυχημάτων στον πρώτο γύρο– με το μεγάλο ατύχημα του Jackie Stewart να αποτελεί το μεγαλύτερο στιγμιότυπο. Ο άσσος της BRM είχε εγκλωβιστεί κάτω από το αναποδογυρισμένο μονοθέσιό του και χρειάστηκε να βοηθηθεί από τους Graham Hill και Bob Bondurant ώστε να μεταφερθεί στο νοσοκομείο. Το ατύχημα αυτό αποτέλεσε και την βασική αφόρμηση για τον Stewart ώστε να ξεκινήσει την τεράστια καμπάνια του για την βελτίωση της ασφάλειας στους αγώνες ταχύτητας.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 11 Ιουνίου στον μηχανοκίνητο αθλητισμό – LE MANS SPECIAL
Σαν σήμερα το 1977, η εργοστασιακή ομάδα της Porsche επικράτησε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στις 24 ώρες του Le Mans με το μοντέλο 936, σε έναν αγώνα που είδε τον θρυλικό Jacky Ickx να κερδίζει στο Sarthe για τέταρτη φορά. Ο Βέλγος μάλιστα χρειάστηκε να επιδείξει εξαιρετικές οδηγικές ικανότητες για να φτάσει σε αυτόν τον θρίαμβο. Αρχικά είχε πάρει την εκκίνηση με το σασί που κέρδισε την προηγούμενη χρονιά, αλλά τέθηκε νωρίς εκτός μαζί με τον Henri Pescarolo με μηχανικά προβλήματα. Έτσι, μεταπήδησε στην έτερη 936 που μοιράζονταν οι Hurley Haywood και Jürgen Barth, χωρίς ωστόσο να απουσιάσουν και εκεί τα προβλήματα αξιοπιστίας. Ο Ickx κινήθηκε σε εξαιρετικό ρυθμό και τέθηκε επικεφαλής ύστερα και από τις εγκαταλείψεις των εργοστασιακών Renault A442. Μια απροσδόκητη ζημιά στον κινητήρα έμελλε να οδηγήσει το πλήρωμα σε μια αποκαρδιωτική εγκατάλειψη, αλλά οι μηχανικοί συνέβαλαν στη διατήρηση της λειτουργικότητας του αυτοκινήτου και πήρε την καρό σημαία.
Σαν σήμερα το 1983 διεξήχθη το GP Καναδά στην πίστα του Circuit Gilles Villeneuve, για τον όγδοο αγώνα της σεζόν στην F1. Ο René Arnoux της Ferrari είχε εκκινήσει από την pole position και κυριάρχησε απόλυτα, κατακτώντας έτσι την πρώτη του νίκη με την ιταλική ομάδα. Το βάθρο έκλεισε από τον Eddie Cheever της Renault και τον ομόσταυλο του Arnoux, Patrick Tambay, με τον πρωταθλητή Keke Rosberg να κλείνει το γκρουπ οδηγών που τερμάτισαν στον ίδιο γύρο με τον πρωτοπόρο. Οι βασικοί διεκδικητές του τίτλου, Alain Prost και Nelson Piquet, ήρθαν αντιμέτωποι με έναν κακό αγώνα· ο Prost τερμάτισε μόλις 5ος, ενώ ο Piquet εγκατέλειψε νωρίς με προβλήματα στο γκάζι.
Σαν σήμερα το 1988, ο τερματισμός του 24ωρου αγώνα στο Le Mans έμεινε στην ιστορία για τις πανέμορφες εικόνες που προσέφεραν οι θεατές, οι οποίοι πλημμύρισαν την πίστα γιορτάζοντας την έκτη νίκη της Jaguar στο event και πρώτη μετά το μακρινό 1957. Το νικητήριο οδηγικό πλήρωμα αποτελέστηκε από τους Johnny Dumfries, Andy Wallace και Jan Lammers, οι οποίοι μοιράστηκαν μία από τις τέσσερις μυθικές XJR-9 της TWR. Το event είναι επίσης γνωστό για την επίτευξη της υψηλότερης τελικής ταχύτητας σε επίσημο αγώνα, με τον Roger Dorchy της Welter Racing-Peugeot να σταματά στα 407 km/h στην τεράστια ευθεία Mulsanne. Η Jaguar των Dumfries/Wallace/Lammers μονομάχησε με την Porsche 962C των Hans-Joachim Stuck/Klaus Ludwig/Derek Bell για σχεδόν όλη τη νύχτα, με το βρετανικό αγωνιστικό να επηρεάζεται από ένα πρόβλημα στο κιβώτιο ταχυτήτων της στα τελευταία λεπτά. Τελικά ο Lammers πήρε με ασφάλεια τον τερματισμό για ελάχιστα δευτερόλεπτα, οδηγώντας μόνο με την τέταρτη σχέση.
Σαν σήμερα, επίσης το 1988, ο αείμνηστος Ayrton Senna ανέκαμψε από την κακή του εκκίνηση στο GP Καναδά και πήρε τη δεύτερη νίκη του στη σεζόν, συνεχίζοντας παράλληλα το νικηφόρο σερί της McLaren MP4/4 με πέντε νίκες σε ισάριθμους αγώνες. Ο Βραζιλιάνος είχε κατακτήσει την pole position αλλά ξεπεράστηκε στα πρώτα μέτρα από τον ομόσταυλο Alain Prost, ανακτώντας την πρωτοπορία στην τωρινή στροφή 10 του 19ου γύρου. Τελικά πήρε την καρό σημαία σχεδόν 6 δευτερόλεπτα μπροστά από τον Γάλλο, ενώ το βάθρο έκλεισε ο Thierry Boutsen οδηγώντας μια Benetton-Ford B188. Η τρίτη θέση του Βέλγου σηματοδότησε παράλληλα τον πρώτο τερματισμό σε θέση βάθρου για μονοθέσιο με ατμοσφαιρικό κινητήρα, μετά το GP Ολλανδίας του 1983· τότε είχε τερματίσει τρίτος ο John Watson με μια McLaren-Ford MP4/1C.
Σαν σήμερα το 1994, ο Michael Schumacher έκανε περίπατο στο GP Καναδά και ξεπέρασε τον Damon Hill της Williams για σχεδόν 40 δευτερόλεπτα, κατακτώντας την πέμπτη του νίκη στους πρώτους έξι αγώνες της σεζόν. Η υποτονική Ferrari μετουσίωσε τις καλές κατατακτήριες δοκιμές της σε ένα καλό αποτέλεσμα, με τον Jean Alesi να κλείνει το βάθρο και τον Gerhard Berger στην 4η θέση. Ο ομόσταυλος του Hill, David Coulthard, τερμάτισε 5ος και βαθμολογήθηκε για πρώτη φορά στην F1 ενώ ο αντίστοιχος ομόσταυλος του Schumacher, JJ Lehto, προβιβάστηκε στην 6η θέση μετά τον αποκλεισμό του Christian Fittipaldi και πήρε τον μοναδικό του βαθμό με την Benetton. Ο ταλαντούχος Φινλανδός ανάρρωνε ακόμη από τους σοβαρούς τραυματισμούς που είχε αποκομίσει σε ένα τεστ πριν το ξεκίνημα της σεζόν και κρίθηκε ανεπαρκής για τις απαιτήσεις της ομάδας, χάνοντας (ξανά) το κάθισμά του από τον δοκιμαστή Jos Verstappen ενόψει του GP Γαλλίας.
Σαν σήμερα το 2005, ο Kimi Räikkönen πήρε μια απροσδόκητη νίκη στο GP Καναδά από την 7η μόλις θέση, ξεπερνώντας τον Michael Schumacher και την έτερη Ferrari του Rubens Barrichello που είχε εκκινήσει από το pit lane. Το ξεκίνημα του αγώνα είδε τις Renault των Giancarlo Fisichella και Fernando Alonso να πετάγονται εκπληκτικά από τη δεύτερη σειρά εκκίνησης, μέχρι να εγκαταλείψουν και οι δύο με μηχανικά προβλήματα. Η πρωτοπορία είχε περάσει πλέον στις McLaren των Räikkönen και Juan Pablo Montoya, με το αυτοκίνητο ασφαλείας να εισέρχεται στην πίστα ύστερα από μια σύγκρουση του poleman Jenson Button στον «Τοίχο των Πρωταθλητών». Η McLaren έδωσε προτεραιότητα στον Φινλανδό οδηγό της στη φάση των pit stops και ο Κολομβιανός ομόσταυλος μπήκε με τη σειρά του έναν γύρο αργότερα. Ωστόσο, λίγα λεπτά μετά δέχτηκε μαύρη σημαία ύστερα από παραβίαση ενός κόκκινου σηματοδότη στο τέλος του pit lane.
Σαν σήμερα, επίσης το 2005, ο θρυλικός Valentino Rossi συνέχισε το εξαιρετικό ξεκίνημά του στη σεζόν του MotoGP κερδίζοντας στο GP Καταλονίας, για την πέμπτη του νίκη στους πρώτους έξι αγώνες. Με την προσέλευση θεατών στο Circuit de Barcelona-Catalunya να φτάνει αριθμούς-ρεκόρ τότε, ο «Γιατρός» μονομάχησε με τον ντόπιο και poleman Sete Gibernau και ισοπέδωσε το ρεκόρ πίστας για σχεδόν 1,5 δευτερόλεπτα στους τελευταίους τρεις γύρους, ώστε να χτίσει μια ασφαλή διαφορά και να πάρει επιβλητικά την καρό σημαία. Ο νεαρός ομόσταυλος του Gibernau στη Movistar Honda, Marco Melandri, κατέλαβε την τρίτη θέση του βάθρου για δεύτερη σερί χρονιά στη συγκεκριμένη πίστα, κρατώντας πίσω του τις έτερες Honda των Alex Barros και Nicky Hayden.
Σαν σήμερα το 2011, η ομάδα της Audi σημείωσε μία από τις πιο ανέλπιστες νίκες της στις 24 ώρες του Le Mans, ξεπερνώντας τα τρία Peugeot 908 με το R18 TDI που μοιράστηκαν οι Marcel Fässler, André Lotterer και Benoît Tréluyer. Ο αγώνας είχε κυλήσει εφιαλτικά για την γερμανική ομάδα, η οποία έχασε νωρίς τα δύο από τα τρία αυτοκίνητά της σε τεράστια ατυχήματα. Συγκεκριμένα, τα R18 #3 και #1 συγκρούστηκαν με δύο Ferrari 458 κατηγορίας GTE-Pro κατά την πρώτη και όγδοη ώρα αντίστοιχα, με τους οδηγούς ευτυχώς να βγαίνουν αλώβητοι από τα αυτοκίνητα. Η Audi είχε εναποθέσει πλέον τις ελπίδες της στο R18 #2 των Fässler/Lotterer/Tréluyer, οι οποίοι χρειάστηκε να ανταπεξέλθουν στις στρατηγικές τακτικές των τριών Peugeot ποντάροντας στη μεγαλύτερη διάρκεια των ελαστικών τους. Ύστερα από πολλές ώρες μονομαχιών, το R18 #2 επικράτησε του 908 #9 των Sébastien Bourdais, Simon Pagenaud και Pedro Lamy για μόλις 13,8 δευτερόλεπτα.
Σαν σήμερα, επίσης το 2011, το GP Καναδά της F1 κέρδισε επάξια τη θέση του ως ένα από τα πιο συγκλονιστικά Grand Prix όλων των εποχών προσφέροντας καταρρακτώδη βροχή, εκτενείς διακοπές δράσης, πάμπολλες ανακατατάξεις και μια επική ανατροπή στον τελικό νικητή. Μεγάλος πρωταγωνιστής του τετράωρου αγώνα ήταν ο Jenson Button της McLaren, ο οποίος μάλιστα μπήκε συνολικά 7 φορές στα pits – κάποιες επισκέψεις ήταν προγραμματισμένες, κάποιες απρογραμμάτιστες λόγω κλαταρισμένων ελαστικών ή λοιπών μικρών ζημιών και μία προοριζόταν αποκλειστικά για την εξέτιση μιας ποινής διέλευσης. Ωστόσο, η συχνή είσοδος του αυτοκινήτου ασφαλείας στην πίστα και η εξαιρετική αίσθηση του Βρετανού σε βρόχινες συνθήκες τον διατήρησε ζωντανό στη διεκδίκηση της νίκης, η οποία έμοιαζε να καταλήγει στον πρωταθλητή Sebastian Vettel. Τελικά ο Γερμανός έκανε ένα απρόσμενο οδηγικό λάθος στη στροφή 6 του τελευταίου γύρου, ανοίγοντας τον δρόμο στον Button για μια νίκη που θα μείνει στην ιστορία για πάντα.
Σαν σήμερα, επίσης το 2011, η ανανεωμένη χάραξη της πίστας του Silverstone φιλοξένησε το GP Μεγάλης Βρετανίας για τον έκτο γύρο της σεζόν στο MotoGP. Ο αγώνας πραγματοποιήθηκε υπό συνθήκες έντονης βροχόπτωσης, με τον poleman Casey Stoner παρόλα αυτά να κάνει περίπατο και να κερδίζει άνετα, στην 150η εμφάνισή του σε Grand Prix. Ο αναβάτης της Repsol Honda είχε βρεθεί προσωρινά τρίτος μετά τις καλύτερες εκκινήσεις των Andrea Dovizioso και Jorge Lorenzo, αλλά στον δεύτερο γύρο βρέθηκε ξανά επικεφαλής και η πρωτοπορία του έκτοτε δεν απειλήθηκε. Η μάχη για τη δεύτερη θέση είχε ως πρωταγωνιστές τους Lorenzo, Dovizioso και τον αείμνηστο Marco Simoncelli, με τον Ισπανό πρωταθλητή της Yamaha να πέφτει τελικά λίγο μετά τη στροφή Abbey και να εγκαταλείπει, στον 8ο γύρο. Ακολούθησε ο ομόσταυλος Ben Spies και ο Simoncelli έναν γύρο μετά, με το βάθρο να κλείνει ο τραυματίας Colin Edwards της Yamaha Tech 3.
Σαν σήμερα το 2016, ο πρωταθλητής Lewis Hamilton επικράτησε στο GP Καναδά και κατέκτησε τη δεύτερη νίκη του στη σεζόν, αξιοποιώντας μια στρατηγική ενός pit stop. Η εκκίνηση είχε δει αρχικά τον Sebastian Vettel να πετάγεται καλύτερα από τις Mercedes και να στρίβει πρώτος, με τους Hamilton και Nico Rosberg να ακουμπούν ελαφρώς. Ο Γερμανός των «Ασημένιων Βελών» ήρθε αργότερα αντιμέτωπος με ένα αργό κλατάρισμα ελαστικού και έπρεπε να μπει στα pits μια φορά παραπάνω, τερματίζοντας έτσι μόλις στην 5η θέση. Ο Vettel από την άλλη δεν μπόρεσε να απαντήσει στον σαφώς καλύτερο ρυθμό του Hamilton παρά τη στρατηγική δύο pit stop και τελικά έχασε την πρωτοπορία στο overcut, με τον Valtteri Bottas της Williams να ανεβαίνει στο τρίτο σκαλί του βάθρου.