Σαν σήμερα, 11 Ιουνίου στον μηχανοκίνητο αθλητισμό – LE MANS SPECIAL

Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.

Σαν σήμερα το 1939 γεννήθηκε στο Dunbartonshire της Σκωτίας ο εμβληματικός Sir Jackie Stewart. Ο αγαπητός θρύλος των αγώνων έκανε ντεμπούτο στην F1 το 1965 με την BRM και πήρε την πρώτη του νίκη μόλις στην όγδοη εμφάνισή του. Το 1968 μεταφέρθηκε στην Matra International του Ken Tyrrell και μόλις έναν χρόνο αργότερα στέφθηκε παγκόσμιος πρωταθλητής για πρώτη φορά. Από τα ‘70s, η ομάδα του Tyrrell είχε πλέον αποκτήσει πλήρη αυτονομία και ο Stewart κυριάρχησε το 1971 για τον δεύτερο τίτλο του. Το 1973 κέρδισε τους οδηγούς της Lotus και κατέκτησε για τρίτη φορά το πρωτάθλημα, πριν αποσυρθεί πικραμένος στο τέλος της σεζόν ύστερα από τον τραγικό χαμό του προστατευόμενου νεαρού ομόσταυλού του, François Cevert. Ο Stewart υπήρξε για 14 χρόνια πολυνίκης της F1 με 27 νίκες σε 99 Grand Prix, ενώ συνέβαλε τα μέγιστα στη συνολική βελτίωση των επιπέδων ασφάλειας σε όλους τους τομείς των αγώνων ταχύτητας.

Σαν σήμερα το 1947 γεννήθηκε ο Bob Evans. Ο Βρετανός υπήρξε ένας αρκετά ικανός οδηγός, ο οποίος αναρριχήθηκε στις μεγάλες κατηγορίες formula κάνοντας εντυπωσιακές εμφανίσεις στη διάσημη τότε F5000, στα μέσα των ‘70s. Μάλιστα, το 1974 στέφθηκε πρωταθλητής στη διοργάνωση και προσέλκυσε το ενδιαφέρον του Louis Stanley, επικεφαλής της ιστορικής αλλά παραπαίουσας πλέον ομάδας της BRM στην F1. Ο Evans πήρε το βάπτισμα του πυρός στο παγκόσμιο πρωτάθλημα το 1975 αλλά ήρθε αντιμέτωπος με την χαμηλή δυναμική της παλιάς P201, επιτυγχάνοντας μόλις μία 9η θέση στο GP Βελγίου. Ο Colin Chapman της Lotus αποφάσισε να δώσει μια ευκαιρία στον δουλευταρά Evans για το 1976, αλλά η ομάδα βρισκόταν σε μια περίοδο μετριότητας και ο Βρετανός αποχώρησε μετά από δύο αγώνες, κάνοντας μια αδιάφορη τελευταία εμφάνιση στην F1 με την RAM, στη Μεγάλη Βρετανία. Μέχρι τα μέσα των ‘80s, ο Evans συμμετείχε σποραδικά σε μικρότερα events μονοθεσίων και αγώνες αντοχής.

Σαν σήμερα το 1949 γεννήθηκε στο Ruthin του Denbighshire ο Tom Pryce. Ο Ουαλός ήταν απίστευτα ταλαντούχος πίσω από το τιμόνι και μετά το ντεμπούτο του στην F1 το 1974 με την Token, το 1975 καθιερώθηκε στην ομάδα της Shadow. Παρά τη χαμηλή δυναμική των μονοθεσίων που συχνά οδηγούσε, ο Pryce έκανε καλές κατατακτήριες δοκιμές και ανέβηκε δύο φορές στο τρίτο σκαλί του βάθρου. Μάλιστα, το 1975 πήρε την pole position στο GP Μεγάλης Βρετανίας καθώς και τη νίκη στο μη-πρωταθληματικό “Race of Champions”· παραμένει μέχρι σήμερα ο μοναδικός Ουαλός νικητής αγώνα προδιαγραφών F1. Δυστυχώς έχασε φρικτά τη ζωή του στο GP Νοτίου Αφρικής του 1977 όταν χτύπησε τον 19χρονο κριτή Frederick Jansen van Vuuren που διέσχιζε την πίστα σε ένα τυφλό σημείο. Ο πυροσβεστήρας που αυτός κρατούσε χτύπησε στο κεφάλι του Pryce και εκσφενδονίστηκε εκτός πίστας. Τόσο ο Ουαλός όσο και ο van Vuuren έχασαν ακαριαία τη ζωή τους.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα το 1955, ο μηχανοκίνητος αθλητισμός ήρθε αντιμέτωπος με την μεγαλύτερη τραγωδία στα χρονικά των αγώνων ταχύτητας, στις 24 ώρες του Le Mans. Μετά το πέρας των πρώτων 2,5 ωρών σχεδόν, προκλήθηκε ένα τεράστιο δυστύχημα στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού της πίστας του Sarthe με εμπλεκόμενους τους Mike Hawthorn, Lance Macklin και Pierre Levegh. Ο Hawthorn επρόκειτο να μπει στα pits για πρώτη φορά στον αγώνα, αλλά τα καινούρια δισκόφρενα της Jaguar D-Type επιβράδυναν το αυτοκίνητο πιο γρήγορα απ’όσο ανέμενε ο Macklin, με αποτέλεσμα αυτός να ελιχθεί απότομα για να τον αποφύγει. Η μανούβρα του οδήγησε σε επαφή της Austin-Healey με την Mercedes 300 SLR του Levegh, η οποία εκσφενδονίστηκε εκτός πίστας και εξερράγη, σκορπίζοντας μεγάλα θραύσματα στις εξέδρες. Τόσο ο Levegh όσο και πάνω από 80 θεατές έχασαν φρικιαστικά τη ζωή τους, με τους τραυματίες να ανέρχονται σε τριψήφιο αριθμό.

Σαν σήμερα το 1961, η Ferrari θριάμβευσε για πέμπτη φορά στις 24 ώρες του Le Mans, με τον Olivier Gendebien να μοιράζεται μια 250 Testa Rossa με τον Phil Hill και να παίρνουν πρώτοι την καρό σημαία μετά από 333 γύρους. Ο αγώνας είδε τη Scuderia να υπερτερεί του ανταγωνισμού, με την Maserati να είναι μεν γρήγορη αλλά να υστερεί σε αξιοπιστία και την Aston Martin να αποφεύγει τα μηχανικά προβλήματα αλλά να μην έχει καλό ρυθμό αγώνα. Έτσι, η νίκη κρίθηκε ανάμεσα στα δύο εργοστασιακά ιταλικά αυτοκίνητα και την ιδιωτική συμμετοχή των αδερφών Pedro/Ricardo Rodríguez για την North American Racing Team. Τελικά οι δύο Μεξικανοί εγκατέλειψαν με δύο ώρες να απομένουν και οι εργοστασιακές Ferrari έκαναν το 1-2, με τους Willy Mairesse και Mike Parkes στη δεύτερη θέση. Το βάθρο έκλεισε από μια ιδιωτική Ferrari 250 κατηγορίας GT, την οποία μοιράστηκε ο ιδιοκτήτης Pierre Noblet με τον Jean Guichet.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα το 1964 γεννήθηκε ο Jean Alesi. Ο Γάλλος, παρόλο που το 1989 βρισκόταν καθοδόν για τον τίτλο στην F3000, πήρε πρόωρα το ντεμπούτο του στην F1 στο GP Γαλλίας αντικαθιστώντας τον Michele Alboreto στην Tyrrell και απέδωσε εξαιρετικά, τερματίζοντας 4ος. Τελικά στέφθηκε αισίως πρωταθλητής στην F3000 και διατηρήθηκε στην Tyrrell για το 1990, διεκδικώντας μάλιστα τη νίκη από τον Ayrton Senna στις Η.Π.Α. και το Μονακό. Ο Alesi ήταν πλέον περιζήτητος σε σχεδόν όλες τις μεγάλες ομάδες και είχε δύο επιλογές: να μεταφερθεί στην πρωταγωνίστρια και αγαπημένη του Ferrari ή την ανερχόμενη Williams. Τελικά επέλεξε την Ferrari και δυστυχώς η μετακίνησή του στο Maranello συνέπεσε με την μετεωρική πτώση δυναμικότητας της ομάδας. Αγαπήθηκε δεόντως από τους tifosi αλλά κέρδισε μόνο μία φορά έως το 1996. Μέχρι το 2001, ο Alesi περιπλανήθηκε στις ομάδες των Benetton, Sauber, Prost και Jordan και συμμετείχε αξιοπρεπώς στο DTM έως το 2006.

Σαν σήμερα το 1967, οι θρυλικοί Αμερικανοί Dan Gurney και A. J. Foyt κατέκτησαν τη νίκη στις 24 ώρες του Le Mans οδηγώντας ένα Ford GT40 Mk.IV. Η Ford βρισκόταν στο 1-2-3 κατά τη διάρκεια της νύχτας μέχρι που ο Mario Andretti τράκαρε άσχημα στο ‘S’ πριν την Tertre Rouge στα μέσα περίπου της 12ης ώρας, ενώ ο τρίτος Bruce McLaren ήρθε αντιμέτωπος με ένα κλατάρισμα που προήλθε από θραύσματα σε εκείνο το σημείο. Ο Νεοζηλανδός καθυστέρησε σημαντικά μέχρι να γυρίσει στα pits και να αποκατασταθούν οι ζημιές, με αποτέλεσμα να βρεθεί 4ος, πίσω από δύο Ferrari 330 P4. Αυτές είχαν οδηγηθεί από τους Ludovico Scarfiotti και Mike Parkes, καθώς και από τους Willy Mairesse και Jean “Beurlys” Barton. Με τη νίκη που κατέκτησε δίπλα στον Foyt, ο Gurney έγινε ο οδηγός που ξεκίνησε το διαχρονικό τελετουργικό πανηγυρισμών με σαμπάνια στο βάθρο.

Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 10 Ιουνίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό

Σαν σήμερα το 1972, ο αείμνηστος Graham Hill μοιράστηκε τη νικητήρια Matra MS670 με τον Henri Pescarolo στην πίστα του Sarthe και έγινε ο πρώτος και μοναδικός μέχρι σήμερα οδηγός που κατέκτησε το “Triple Crown” των αγώνων ταχύτητας, δηλαδή τις 24 ώρες του Le Mans, το GP Μονακό και το Indianapolis 500. Οι εργοστασιακές Matra-Simca βρίσκονταν στις τρεις πρώτες θέσεις, μέχρι που η MS670 των Jean-Pierre Jabouille και David Hobbs εγκατέλειψε με μόλις 90 λεπτά να απομένουν. Έτσι, στο τρίτο σκαλί του βάθρου ανέβηκαν οι Reinhold Joest, Michel Weber και Mario Casoni με μια Porsche 908LH Coupé αναπληρωματικής συμμετοχής. Ο αγώνας αυτός στο Le Mans δυστυχώς αμαυρώθηκε από τον θάνατο του Σουηδού βετεράνου Jo Bonnier, ο οποίος συγκρούστηκε άσχημα με μια Ferrari Daytona του άπειρου Florian Vetsch στην ευθεία μεταξύ των στροφών Mulsanne και Indianapolis, στα μισά της 17ης ώρας.

Σαν σήμερα το 1978, η Renault επικράτησε επιτέλους στις 24 ώρες του Le Mans, έπειτα από δύο συνεχόμενες ήττες της από τις Porsche 936 το 1976-1977. Τόσο η γαλλική όσο και η γερμανική φίρμα κατέβηκαν στο Sarthe με τέσσερα εργοστασιακά αγωνιστικά, μονοπωλώντας τις πρώτες τέσσερις σειρές στη σχάρα εκκίνησης από τις κατατακτήριες δοκιμές. Η Renault ηγείτο τον αγώνα με την καινούρια της A443 των Jean-Pierre Jabouille και Patrick Depailler, αλλά το πλήρωμα εγκατέλειψε κατά το πρωινό σκέλος με προβλήματα στον κινητήρα. Έτσι, η νίκη κατέληξε στην τροποποιημένη A442B με την χαρακτηριστική στρογγυλή οροφή, με οδηγούς τους Jean-Pierre Jaussaud και Didier Pironi. Στις άλλες δύο θέσεις του βάθρου τερμάτισαν δύο Porsche 936 που οδήγησαν οι Jacky Ickx, Jürgen Barth και Bob Wollek, καθώς και οι Reinhold Joest, Hurley Haywood και Peter Gregg. Έχοντας επιτεύξει τον στόχο του project της, η Renault εγκατέλειψε τους αγώνες αντοχής και επικεντρώθηκε μετέπειτα στην F1.

Σαν σήμερα το 1989, ο 24ωρος αγώνας του Le Mans ολοκληρώθηκε για τελευταία φορά στη χάραξη με την τεράστια ευθεία Mulsanne των 6 χιλιομέτρων· από το 1990 κι έπειτα προστέθηκαν δύο chicanes εκεί ώστε να ελαττωθούν οι τελικές ταχύτητες των κορυφαίων αυτοκινήτων, οι οποίες μέχρι και το 1989 ξεπερνούσαν τα 400 km/h. Έχοντας συμμετάσχει στο Le Mans για σχεδόν όλη τη δεκαετία του ‘80, ο Peter Sauber οδήγησε τελικά την Mercedes-Benz πίσω στην κορυφή των αγώνων αντοχής μετά την καταστροφή του 1955, με τις δύο εκ των τριών C9 να κάνουν το 1-2 στον αγώνα. Η νίκη κατέληξε στο πλήρωμα των Manuer Reuter, Stanley Dickens και Jochen Mass, με δεύτερο το πλήρωμα των Mauro Baldi, Kenny Acheson και Gianfranco Brancatelli. Στην τρίτη θέση του βάθρου ολοκλήρωσε μια Porsche 962C της ομάδας Joest, δια χειρός Bob Wollek και Hans-Joachim Stuck.

Σαν σήμερα το 1995, ο αγαπητός Jean Alesi γιόρτασε τα 31α γενέθλιά του κατακτώντας επιτέλους την πρώτη του νίκη στην F1 μετά από 91 εκκινήσεις, στο GP Καναδά. Ο Γάλλος μπροστάρης της Ferrari έδειχνε να βαίνει προς ακόμα μία δεύτερη θέση ύστερα από τα προσπεράσματά του στους Gerhard Berger και Damon Hill, με τον πρωταθλητή Michael Schumacher να προηγείται σχεδόν άνετα από την pole position. Ωστόσο, ένα πρόβλημα στα ηλεκτρονικά της Benetton περιόρισε τον Γερμανό σε ένα εκτενές pit stop στον γύρο 57. Τελικά τερμάτισε 5ος, με τον Alesi να κερδίζει και να προκαλεί τόσο έντονο πανζουρλισμό στις κερκίδες, που πολλοί θεατές εισέβαλαν στην πίστα μόλις πήρε την καρό σημαία. Ο Alesi μάλιστα έμεινε από καύσιμα στην επιστροφή του και ανέβηκε στο μονοθέσιο του Schumacher ώστε να γυρίσει στο parc fermé. Οι Rubens Barrichello και Eddie Irvine της Jordan-Peugeot πλαισίωσαν τον Γάλλο στο βάθρο, σε μια ξεχωριστή μέρα.

Σαν σήμερα το 2000, το Circuit de Barcelona-Catalunya φιλοξένησε τον 600ο αγώνα στα χρονικά των Grand Prix δύο τροχών, με το GP Καταλονίας στην κατηγορία 500cc του παλιού MotoGP. Το event έλαβε χώρα υπό απαιτητικότατες συνθήκες βροχής, οι οποίες οδήγησαν σε πτώσεις και εγκαταλείψεις κάποιους πρωτοκλασάτους αναβάτες όπως ο poleman Alex Barros και ο πρωταθλητής Àlex Crivillé. Τελικά, αυτός που αντεπεξήλθε καλύτερα στις βρόχινες και γλιστερές συνθήκες ήταν ο Kenny Roberts Jr. της Suzuki, ο οποίος δεν απειλήθηκε σχεδόν σε όλον τον αγώνα. Οι Norick Abe και Valentino Rossi ήταν αυτοί που τον πλαισίωσαν στο βάθρο.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα το 2006, ο Fernando Alonso κυριάρχησε κατά κράτος στο GP Μεγάλης Βρετανίας με την Renault, παίρνοντας τη νίκη από την pole position και καταγράφοντας τον ταχύτερο γύρο του αγώνα. Στη δεύτερη θέση, 14 δευτερόλεπτα πίσω, τερμάτισε ο μαινόμενος αντίπαλος Michael Schumacher και το βάθρο ολοκλήρωσε ο Kimi Räikkönen. Ο αγώνας αυτός ήταν ο τελευταίος όπου βαθμολογήθηκαν δύο ιδιαίτεροι οδηγοί της F1. Ο λόγος για τους Juan Pablo Montoya και Jacques Villeueve, οι οποίοι τερμάτισαν στις θέσεις 6 και 8 αντίστοιχα· αμφότεροι έμελλε να εγκαταλείψουν οριστικά την F1 πριν ολοκληρωθεί η σεζόν.

Σαν σήμερα το 2008 απεβίωσε σε ηλικία 70 χρονών ο Ove Andersson, βασικός πυλώνας του αγωνιστικού τμήματος της Toyota. Ο Σουηδός οδηγός αγώνων rally συμμετείχε σε 28 events του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος (WRC), οδηγώντας κυρίως ένα Toyota Celica με την δική του ομάδα. Κέρδισε μόλις μία φορά, όταν επικράτησε στο Rally Σαφάρι του 1975 με ένα Peugeot 504. Το 1979, ο Andersson μετέφερε τις εγκαταστάσεις της ομάδας του στην Κολωνία της Γερμανίας, θεμελιώνοντας σταδιακά το μεγάλο αγωνιστικό τμήμα της Toyota (Toyota Team Europe). Το τμήμα αυτό επικεντρώθηκε αρχικά στο WRC, κατακτώντας νίκες και τίτλους με σπουδαίους οδηγούς του σπορ όπως ο Juha Kankkunen και ο Carlos Sainz Sr. Η μετάβαση στον 21ο αιώνα είδε την Toyota να εμφανίζεται και στους αγώνες αντοχής, με αποκορύφωμα την είσοδό της στην F1. Ο Andersson υπήρξε επικεφαλής της ομάδας έως και το 2003, όταν και αποφάσισε να αποσυρθεί από την ενεργό δράση.

Σαν σήμερα το 2017, ο Lewis Hamilton έκανε περίπατο στο GP Καναδά και κατέκτησε τη νίκη όπως και το τέταρτο Grand Chelem της καριέρας του, ξεπερνώντας εμφατικά τον ομόσταυλο Valtteri Bottas. Ο Daniel Ricciardo ανέβηκε στο τρίτο σκαλί του βάθρου για την Red Bull, με την βασική ιστορία του αγώνα να προσφέρουν οι οδηγοί της Force India, Sergio Pérez και Esteban Ocon. Ο Μεξικανός καταδίωκε τον Ricciardo για την τρίτη θέση αλλά βρισκόταν σε μειονεκτική θέση έναντι του Γάλλου, που είχε πιο καινούρια ελαστικά. Τελικά η ομάδα δεν παρενέβη με ξεκάθαρα team orders στην μεταξύ τους μονομαχία, με τον Sebastian Vettel ωστόσο να ανακάμπτει από ένα αναγκαστικό pit-stop στον 5ο γύρο λόγω σπασμένης αεροτομής και να τους πλησιάζει απειλητικά. Τελικά, ο Γερμανός οδηγός της Ferrari κατάφερε να προσπεράσει εντυπωσιακά και τους δύο οδηγούς της Force India μέχρι τον προτελευταίο γύρο, για να ολοκληρώσει τον αγώνα στην 4η θέση.

Σαν σήμερα

  • Κάντε μας like στο facebook
  • Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Σαν σήμερα, επίσης το 2017, η Ducati σημείωσε δύο συνεχόμενες νίκες στο MotoGP για πρώτη φορά μετά το 2010, με τον Andrea Dovizioso να επικρατεί αυτή τη φορά στο GP Καταλονίας ξεπερνώντας τον πρωταθλητή Marc Márquez. Ο Ιταλός είχε εκκινήσει 7ος και σταδιακά έφτασε στην ουρά των δύο αναβατών της Repsol Honda, προσπερνώντας αρχικά τον Márquez στον όγδοο γύρο και έπειτα τον poleman Dani Pedrosa για την πρωτοπορία, στην πρώτη στροφή του 17ου γύρου. Πολύ σύντομα ο Márquez προσπέρασε με τη σειρά του τον συμπατριώτη του και έδωσε έτσι την τελική μορφή του βάθρου, με τον Danilo Petrucci να πέφτει στην στροφή 5 του προτελευταίου γύρου και να εγκαταλείπει, σπαταλώντας μια ευκαιρία για ένα καλό πλασάρισμα στην πρώτη πεντάδα. Ο Valentino Rossi ήταν αυτός που προσέφερε στην υποτονική Movistar Yamaha το καλύτερο αποτέλεσμά της στον αγώνα, ολοκληρώνοντας μόλις στην 8η θέση.

Σαν σήμερα

Related Articles

Σαν σήμερα, 24 Ιουνίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό

Στον κόσμο της F1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.

Ποιοι έλαμψαν και ποιοι όχι στο GP Γαλλίας;

Το GP Γαλλίας χάρισε μοναδικές στιγμές μονομαχιών ανάμεσα σε όλους τους οδηγούς, όμως κάποιοι ήταν στα πάνω τους και άλλοι στα κάτω τους.

Σαν σήμερα, 23 Ιουνίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό

Στον κόσμο της F1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.

Stay Connected

5,762ΥποστηρικτέςΚάντε Like
52ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -

Latest Articles

Σαν σήμερα, 24 Ιουνίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό

Στον κόσμο της F1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.

Ποιοι έλαμψαν και ποιοι όχι στο GP Γαλλίας;

Το GP Γαλλίας χάρισε μοναδικές στιγμές μονομαχιών ανάμεσα σε όλους τους οδηγούς, όμως κάποιοι ήταν στα πάνω τους και άλλοι στα κάτω τους.

Σαν σήμερα, 23 Ιουνίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό

Στον κόσμο της F1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.

Ακούστε την εκπομπή “Slipstream” με το review του GP Γαλλίας

Ήρθε η ώρα να αναλύσουμε το εντυπωσιακό GP Γαλλίας στην εκπομπή "Slipstream", σχολιάζοντας όλα τα κομβικά σημεία που έκριναν το αποτέλεσμα.

F1 – Η ιστορία ξαναγράφτηκε με άλλο νικητή

Το GP Γαλλίας αποτέλεσε έναν ακόμη αγώνα όπου είδαμε την ιστορία να ξαναγράφεται στην F1, με μια στρατηγική που λίγοι υλοποιούν.