Σαν σήμερα, 14 Ιουνίου στον μηχανοκίνητο αθλητισμό – LE MANS SPECIAL

Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.

Σαν σήμερα το 1925 γεννήθηκε ο Jean-Louis Rosier. Ο Γάλλος είχε κερδίσει στις 24 ώρες του Mans το 1950, μοιραζόμενος μια ιδιωτική Talbot-Lago T26 μαζί με τον πατέρα του, Louis. Μάλιστα, ο Jean-Louis οδήγησε μόλις για δύο γύρους κατά το ξημέρωμα, παραδίδοντας το αυτοκίνητο πίσω στον πατέρα του, με το οποίο εκείνος ξεπέρασε κατά έναν γύρο μια δεύτερη Talbot-Lago των Pierre Meyrat και Guy Mairesse. H πίστα του Clermont-Ferrand που είχε φιλοξενήσει το GP Γαλλίας τόσο στην F1 όσο και στο παλιό MotoGP, έχει μετονομαστεί προς τιμήν των δύο αυτών συγγενών.

Σαν σήμερα το 1931 ολοκληρώθηκε η 9η έκδοση για τον 24ωρο αγώνα του Le Mans, στον οποίο είχαν εκκινήσει μόλις 26 αυτοκίνητα. Με την πανίσχυρη τότε Bentley να αποσύρεται από τη σκηνή των αγώνων, η μάχη για τη νίκη κρίθηκε μεταξύ των εργοστασιακών Bugatti και Alfa Romeo, όπως και μιας μεμονωμένης ιδιωτικής Mercedes-Benz SSK. Αρκετά από τα φαβορί επηρεάστηκαν από αναπάντεχες καθυστερήσεις εξαιτίας κλαταρισμάτων στα ελαστικά τους, ενώ μια ξαφνική νεροποντή μέσα στη νύχτα οδήγησε σε περισσότερες εγκαταλείψεις. Έτσι, η ιδιωτική Alfa Romeo των Βρετανών Earl Howe και Sir Henry Birkin βρέθηκε στην πρωτοπορία μετά τα μεσάνυχτα και τελικά κατέκτησε τη νίκη, με την Mercedes-Benz SSK των Boris Ivanowski και Henri Stoffel να καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση, επτά γύρους πίσω. Οι πολλαπλές εναλλαγές στην κατάταξη άφησαν μόλις 6 αυτοκίνητα να πάρουν τον τερματισμό, στατιστικό που δεν έχει καταρριφθεί στα χρονικά του θρυλικού 24ωρου αγώνα μέχρι και σήμερα.

Σαν σήμερα το 1943 γεννήθηκε ο John Miles. Ο Βρετανός, απόγονος ενός αντρόγυνου με επιτυχημένη προϊστορία στον κλάδο του κινηματογράφου και της υποκριτικής, ανέπτυξε ενδιαφέρον για τους αγώνες ταχύτητας μέσω των θείων του που εργάζονταν ως μηχανικοί. Στα μέσα των ‘60s ξεκίνησε να αναπτύσσει μια επιτυχημένη επαγγελματική σχέση με την Lotus, οδηγώντας με αξιώσεις για αυτήν σε μικρές κατηγορίες μονοθεσίων. Επίσης την εκπροσώπησε σε 15 Grand Prix της F1 το 1969-1970, όντας κυρίως ένας δοκιμαστής οδηγός για ιδιόμορφα μονοθέσια όπως η τετρακίνητη Lotus 63. Το 1970 συμμετείχε σε όλο το πρόγραμμα του πρωταθλήματος με ομόσταυλο τον δημοφιλή Jochen Rindt, αλλά δεν μπορούσε να τον ανταγωνιστεί. Τερμάτισε 5ος στο εναρκτήριο GP Νοτίου Αφρικής και μετά τον τραγικό θάνατο του Rindt στη Monza, ο Miles έκρινε πολύ επικίνδυνα τα μονοθέσια και παραιτήθηκε. Ακολούθησε ένα βραχυπρόθεσμο πέρασμα δοκιμών στην BRM, με τον Miles να αποσύρεται ως οδηγός αγώνων στα μέσα των ‘70s.

Σαν σήμερα το 1953, οι Βρετανοί Tony Rolt και Duncan Hamilton διέπρεψαν στις 24 ώρες του Le Mans, οδηγώντας την επαναστατική Jaguar C-Type. Μάλιστα, το δίδυμο αυτό έχει γράψει ιστορία στα χρονικά του περιβόητου event λόγω των παρασκηνιακών γεγονότων που στιγμάτισαν την ομάδα τους από τις πρώτες ημέρες δοκιμών. Οι Hamilton/Rolt είχαν αρχικά αποκλειστεί καθώς έκαναν τεστ με μια Jaguar που είχε τον ίδιο αριθμό με ένα άλλο αυτοκίνητο, αλλά τελικά ο επικεφαλής της ομάδας, Lofty England, έπεισε τους διοργανωτές να τους επαναφέρουν. Ωστόσο, οι δύο οδηγοί βρίσκονταν ήδη σε επήρεια μέθης καθώς θεώρησαν πως δεν θα αγωνιστούν, με τον England τελικά να τους επιστρέφει στην πίστα. Παρά τις τραγελαφικές αυτές εξελίξεις, το δίδυμο ξεπέρασε για τέσσερις γύρους την έτερη C-Type των Stirling Moss και Peter Walker, καταγράφοντας μάλιστα νέο ρεκόρ πίστας και ρεκόρ συνολικής απόστασης. Τέλος, η C-Type έγινε το πρώτο αυτοκίνητο που αγωνίστηκε στο Le Mans αξιοποιώντας δισκόφρενα.

Σαν σήμερα το 1964 διεξήχθη το GP Βελγίου για τον τρίτο αγώνα της σεζόν στην F1. Ο Dan Gurney της Brabham είχε κυριαρχήσει κατά κράτος σχεδόν σε όλον τον αγώνα, εκκινώντας από την pole position και κινούμενος σε ρυθμό ταχύτερο των κατατακτηρίων δοκιμών. Έχοντας χτίσει μια ασφαλή διαφορά 40 δευτερολέπτων, ο Αμερικανός μπήκε προληπτικά στα pits για ανεφοδιασμό, αλλά παραδόξως δεν τον περίμενε κανείς. Επέστρεψε στην πίστα και τελικά έμεινε από καύσιμα στον προτελευταίο γύρο. Ελάχιστες στιγμές αργότερα, ο νέος επικεφαλής Graham Hill έμεινε εκτός με αστοχία στο σύστημα καυσίμων και ο Bruce McLaren έχασε ισχύ στον κινητήρα του στον τελευταίο γύρο, τσουλώντας (κυριολεκτικά) την Cooper από την La Source προς την γραμμή τερματισμού, στην κατηφόρα προς την Eau Rouge. Ο Νεοζηλανδός προσπεράστηκε οριακά από την Lotus του «φουριόζου» Jim Clark, με τον Βρετανό μάλιστα να μην συνειδητοποιεί πως κέρδισε και να μένει από καύσιμα στον γύρο επιστροφής.

Σαν σήμεραΔιαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 13 Ιουνίου στον μηχανοκίνητο αθλητισμό – LE MANS SPECIAL

Σαν σήμερα το 1970, ο πολύπειρος Hans Herrmann μοιράστηκε μια Porsche 917K της Salzburg με τον Richard Attwood και μαζί οδήγησαν την γερμανική φίρμα στον πρώτο της θρίαμβο στις 24 ώρες του Le Mans. Κύρια πηγή ανταγωνισμού για την Porsche υπήρξε η Ferrari με την καινούρια 512M, αλλά τόσο αυτή όσο και ομάδες όπως η Matra και η Alfa Romeo είχαν τεθεί εκτός μέχρι τα μισά του αγώνα. Μια βαριά βροχόπτωση έπληξε το Sarthe για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα και τελικά η Porsche κυριάρχησε, κερδίζοντας σε όλες τις κατηγορίες. Το μόνο μελανό σημείο του αγώνα σημειώθηκε στην 11η ώρα κατά τη διάρκεια της νύχτας, όταν η Ferrari του Jacky Ickx παρουσίασε αστοχία στα φρένα της και κατέληξε πίσω από τις μπαριέρες του Ford chicane, σκοτώνοντας έναν άνθρωπο της πίστας. Αξίζει να αναφερθεί πως το συγκεκριμένο event προσέφερε υλικό για την υλοποίηση της φημισμένης ταινίας “Le Mans” του Steve McQueen.

Σαν σήμερα το 1981, ο θρυλικός Jacky Ickx επικράτησε στις 24 ώρες του Le Mans μαζί με τον Derek Bell και σημείωσε έτσι την 5η του νίκη στο Sarthe, ξεπερνώντας το ρεκόρ του συμπατριώτη Olivier Gendebien. Ο αγώνας έλαβε χώρα υπό ασυνήθιστες συνθήκες καύσωνα, με την εργοστασιακή Porsche 936/81 των Ickx/Bell να ξεπερνά για 14 ολόκληρους γύρους την Rondeau M379 των Jacky Haran, Jean-Louis Schlesser και Philippe Streiff. Το event δυστυχώς αμαυρώθηκε από δύο μεγάλα ατυχήματα στις δύο πρώτες ώρες. Αρχικά, ο νεαρός Thierry Boutsen συγκρούστηκε άσχημα στην ταχύτατη στροφή Hunaudières και τα σκορπισμένα μεγάλα θραύσματα σκότωσαν έναν άνθρωπο της πίστας, τραυματίζοντας σοβαρότατα άλλους δύο. Επίσης, ο 40χρονος Jean-Louis Lafosse έχασε απότομα τον έλεγχο στην τεράστια ευθεία Mulsanne και η Rondeau του καταστράφηκε, με τον Γάλλο να σκοτώνεται ακαριαία και δύο ανθρώπους της πίστας να τραυματίζονται σοβαρά· η ακριβής αιτία απώλειας ελέγχου στο αυτοκίνητο δεν εξακριβώθηκε ποτέ.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα το 1987 ολοκληρώθηκε ο 55ος αγώνας 24 ωρών του Le Mans, στην ελαφρώς ανανεωμένη πίστα του Sarthe. Συγκεκριμένα, η χάραξη διαφοροποιήθηκε με την προσθήκη ενός chicane στην γρήγορη πρώτη καμπή της Dunlop, ώστε να μειωθούν οι ταχύτητες προσέγγισης των αυτοκινήτων στα Esses αλλά και των μοτοσικλετών κατά την είσοδό τους στο Bugatti Circuit. Η Porsche και οι ταχύτατες 962C υπερτερούσαν σχεδόν σε όλο το event, αλλά αρκετά από τα αυτοκίνητα επηρεάστηκαν από ένα εσφαλμένο μικρό εξάρτημα για το λογισμικό των κινητήρων τους, με αποτέλεσμα αυτοί να παρουσιάσουν προβλήματα στα πιστόνια τους λόγω ελλιπούς ροής καυσίμων. Ωστόσο, η εργοστασιακή 962C της Rothmans με οδηγούς τους Hans-Joachim Stuck, Derek Bell και Al Holbert δεν βρέθηκε αντιμέτωπη με το ζήτημα αυτό και πήρε άνετα τη νίκη, ύστερα από 355 γύρους. Στις άλλες δύο θέσεις του βάθρου ολοκλήρωσε η ιδιωτική Primagaz Competition, με μια 962C και μια Cougar C20.

Σαν σήμερα το 1992 πραγματοποιήθηκε το GP Καναδά στο Circuit Gilles Villeneuve για τον έβδομο σταθμό της σεζόν στην F1. Ο αείμνηστος Ayrton Senna είχε ξεπεράσει στην εκκίνηση τις ταχύτατες Williams FW14B από την pole position και προηγείτο στον αγώνα, μέχρι που ο Nigel Mansell επιχείρησε να τον προσπεράσει στο τελευταίο chicane στον 14ο γύρο. Ο Βρετανός δεν κατάφερε να εκτελέσει αποτελεσματικά την κίνησή του και βγήκε εκτός πίστας, σπάζοντας την αεροτομή του και εγκαταλείποντας στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού. Ο Senna τέθηκε εκτός με την σειρά του στον 37ο γύρο λόγω προβλημάτων στα ηλεκτρικά, με τον ομόσταυλο Gerhard Berger να αναλαμβάνει την πρωτοπορία και να κατακτά τη νίκη. Ο Αυστριακός πλαισιώθηκε στο βάθρο από τον νεαρό Michael Schumacher και τον Jean Alesi, ενώ ο Karl Wendlinger τερμάτισε 4ος με μια αργή March CG911 για τους πρώτους του βαθμούς στην F1 και τελευταίους για την ιστορική βρετανική ομάδα.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα το 2009, μετά από δύο αποτυχημένες απόπειρές της έπειτα από την επιστροφή της στο Sarthe, η Peugeot επικράτησε επιτέλους της Audi στις 24 ώρες του Le Mans και κέρδισε για πρώτη φορά στο θρυλικό event μετά το 1993. Η Audi συμμετείχε με το καινούριο R15 TDI, το οποίο όμως είχε περιοριστεί σε πολύ λίγες δοκιμές και δυσκόλεψε τα πληρώματά του στην εύρεση ιδανικών ρυθμίσεων. Τα γερμανικά αγωνιστικά ήρθαν αντιμέτωπα με έντονα συμπτώματα υποστροφής και ελλιπή απόδοση στη διαχείριση των ελαστικών τους, με αποτέλεσμα η Peugeot να επικρατήσει σε ρυθμό. Το 908 HDi FAP #9 των David Brabham, Marc Gené και Alexander Wurz κατέκτησε μια ιστορική νίκη μετά από 382 γύρους, με δεύτερο το πλήρως γαλλικό #8 των Franck Montagny, Sébastien Bourdais και Stéphane Sarrazin. Η Audi κατέλαβε μόλις την τρίτη θέση του βάθρου με το R15 #1 των Tom Kristensen, Allan McNish και Rinaldo Capello, έξι γύρους πίσω.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα, επίσης το 2009, το Circuit de Barcelona-Catalunya φιλοξένησε έναν από τους πιο συγκλονιστικούς αγώνες στην ιστορία του MotoGP. Το GP Καταλονίας, ο έκτος αγώνας της σεζόν, χαράχτηκε ανεξίτηλα στις μνήμες πολλών χάρις στην κόντρα ανάμεσα στους δύο αναβάτες της Fiat Yamaha, Valentino Rossi και Jorge Lorenzo. Οι δύο μπροστάρηδες του ιαπωνικού εργοστασίου βρίσκονταν σε μια απρόσωπη σχέση εκείνη την περίοδο, προσφέροντας ωστόσο μια αλησμόνητη ρόδα-με-ρόδα μονομαχία στην οποία τελικά επικράτησε ο Rossi. Μάλιστα, ο «Γιατρός» έκανε μια μυθική προσπέραση για την πρωτοπορία στην 13η και τελευταία στροφή του τελευταίου γύρου, στερώντας από τον Lorenzo την ευκαιρία να κατακτήσει την παρθενική του νίκη στη μεγάλη κατηγορία μέσα στην πατρίδα του. Οι Rossi και Lorenzo πλαισιώθηκαν στο βάθρο από τον Casey Stoner, με την τριπλέτα αυτή να ισοβαθμεί στην πρώτη θέση της βαθμολογίας μετά τον αγώνα, δημιουργώντας πολλές προσδοκίες για τη συνέχεια της σεζόν.

Σαν σήμερα το 2015, η Porsche κατέκτησε την 17η νίκη της στις 24 ώρες του Le Mans και πρώτη στη σύγχρονη εποχή της, μετά το 1998. Το πλήρωμα των νικητών αποτελούνταν από τους Nick Tandy, Earl Bamber και τον τότε οδηγό της Force India στην F1, Nico Hülkenberg. Στη δεύτερη θέση ολοκλήρωσε η Porsche των Timo Bernhard, Brendon Hartley και Mark Webber, με την Audi να εκπροσωπείται στην τρίτη θέση του βάθρου με τους André Lotterer, Marcel Fässler και Benoît Tréluyer. Η Toyota είχε την αξιοπιστία αλλά ήταν πολύ υποδεέστερη των ανταγωνιστών της και τερμάτισε μόλις στις θέσεις 6 και 8, ενώ η Nissan επέστρεψε απροσδόκητα στο Sarthe κατεβάζοντας τρία αγωνιστικά LMP1 με ασυνήθιστο σχεδιασμό και κίνηση στους εμπρός τροχούς. Ωστόσο, τα αγωνιστικά αυτά αποδείχθηκαν προβληματικά, συμμετέχοντας στο event χωρίς τα υβριδικά τους συστήματα. Μοιραία τέθηκαν εκτός συναγωνισμού και μόλις ένα Nissan κατάφερε να τερματίσει, χωρίς ωστόσο να καταταγεί.

Σαν σήμερα

  • Κάντε μας like στο facebook
  • Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Σαν σήμερα, επίσης το 2015, έλαβε χώρα το GP Καταλονίας του MotoGP, αυτή τη φορά για τον έβδομο γύρο της σεζόν. Ο Aleix Espargaró είχε εκκινήσει από την pole position, την πρώτη για την Suzuki μετά την επιστροφή της στο MotoGP, αλλά είχε μια πτώση πέντε γύρους πριν τον τερματισμό και έπρεπε να εγκαταλείψει. Έτσι, ο Jorge Lorenzo κατέκτησε την τέταρτη συνεχόμενη νίκη του στη σεζόν και ξεπέρασε τον ομόσταυλο Valentino Rossi και τον Dani Pedrosa, ο οποίος ανέβηκε στο βάθρο για πρώτη φορά στη σεζόν. Μόλις 16 αναβάτες κατάφεραν να τερματίσουν, με τον Espargaró να πλαισιώνεται στη λίστα εγκαταλείψεων και από άλλους πρωτοκλασάτους αναβάτες όπως ο Andrea Dovizioso και ο Marc Márquez. Ο Stefan Bradl της Yamaha Forward ήταν ο πρώτος από τους αναβάτες με μη-εργοστασιακή μοτοσικλέτα, ολοκληρώνοντας τον αγώνα στην 8η θέση.

Related Articles

Ακούστε την εκπομπή “Slipstream” με το preview του GP Ρωσίας

Το καθιερωμένο μας ραντεβού στην εκπομπή "Slipstream" συνεχίζεται, με την προσοχή να στρέφεται αυτή τη φορά στις εξελίξεις πριν το GP Ρωσίας.

Ο Hamilton αναγνωρίζει την πίεση του «πρώτου πρωταθλήματος»

Ο Lewis Hamilton πιστεύει πως η ψυχολογική πίεση από τη διεκδίκηση του πρωταθλήματος έχει αντίκτυπο στον Max Verstappen που κυνηγά το πρώτο του παγκόσμιο...

Ο Capito δεν βλέπει μεγάλη διαφορά δυναμικότητας ανάμεσα σε Russell και Latifi

Ο επικεφαλής της Williams, Jost Capito, πιστεύει πως η απόδοση του Nicholas Latifi είναι πιο κοντά σε αυτή του George Russell απ’ ότι πιστεύει...

Stay Connected

5,762ΥποστηρικτέςΚάντε Like
52ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -

Latest Articles

Ακούστε την εκπομπή “Slipstream” με το preview του GP Ρωσίας

Το καθιερωμένο μας ραντεβού στην εκπομπή "Slipstream" συνεχίζεται, με την προσοχή να στρέφεται αυτή τη φορά στις εξελίξεις πριν το GP Ρωσίας.

Ο Hamilton αναγνωρίζει την πίεση του «πρώτου πρωταθλήματος»

Ο Lewis Hamilton πιστεύει πως η ψυχολογική πίεση από τη διεκδίκηση του πρωταθλήματος έχει αντίκτυπο στον Max Verstappen που κυνηγά το πρώτο του παγκόσμιο...

Ο Capito δεν βλέπει μεγάλη διαφορά δυναμικότητας ανάμεσα σε Russell και Latifi

Ο επικεφαλής της Williams, Jost Capito, πιστεύει πως η απόδοση του Nicholas Latifi είναι πιο κοντά σε αυτή του George Russell απ’ ότι πιστεύει...

Στη Haas το 2022 οι Schumacher και Mazepin

Η Haas ανακοίνωσε πως οι Mick Schumacher και Nikita Mazepin θα συνεχίσουν να οδηγούν για την ομάδα και το 2022, στη νέα εποχή του σπορ.

Η Ferrari φέρνει το νέο κινητήρα στο GP Ρωσίας

Ο Charles Leclerc θα χρησιμοποιήσει νέα μονάδα ισχύος στο GP Ρωσίας, κάτι που θα τον αναγκάσει να εκκινήσει από την τελευταία θέση.