Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1909 πραγματοποιήθηκε ο πρώτος αγώνας αυτοκινήτων στην καινούρια οβάλ πίστα της Indianapolis. Η εξέλιξη ήταν καταστροφική, καθώς υπήρχαν πολλά σημεία στην επιφάνεια του οδοστρώματος όπου είχαν ξεκολλήσει πέτρινα κομμάτια, τα οποία με το κάθε πέρασμα αυτοκινήτου εκσφενδονίζονταν στο διάβα θεατών και άλλων οδηγών. Υπήρξαν θάνατοι, τραυματισμοί, αυτοκίνητα που ανεφλέγησαν και τελικά ο αγώνας διακόπηκε πρόωρα στο μισό της προγραμματισμένης απόστασής του. Νικητής αναδείχθηκε ο Louis Schwitzer, μπροστά σε 12.000 θεατές.
Σαν σήμερα το 1916 γεννήθηκε στο Paddington του Λονδίνου ο Dennis Poore, ένας Βρετανός με παραστάσεις κυρίως στη διοίκηση και χρηματοδότηση επιχειρήσεων. Ωστόσο υπήρξε και ενθουσιώδης οδηγός αγώνων, με κύρια περίοδο δραστηριοποίησής του το πρώτο μισό των ‘50s. Ο Poore εμφανίστηκε αρχικά στο Πρωτάθλημα Αναβάσεων της χώρας του το 1950 με μια τροποποιημένη Alfa Romeo κάνοντας αξιοπρεπείς εμφανίσεις, ενώ το 1952 συμμετείχε σε δύο Grand Prix της F1 για την Connaught. Μάλιστα τερμάτισε 4ος στο ντεμπούτο του, στο GP Μεγάλης Βρετανίας του Silverstone. Η μεγαλύτερη διάκρισή του σημειώθηκε το 1955, όταν στέφθηκε νικητής στον διάσημο αγώνα αντοχής 9 ωρών του Goodwood, μοιραζόμενος μια Aston Martin DB3S με τον συμπατριώτη Peter Walker. Αξίζει να αναφερθεί πως, το 1950, ο Poore βοήθησε με τον πλούτο του στην δημιουργία του Autosport, ενός διάσημου μέσου μαζικής ενημέρωσης που εδράζεται στις εξελίξεις γύρω από τον κόσμο των αγώνων ταχύτητας.
Σαν σήμερα το 1946 άφησε την τελευταία του πνοή στο Παρίσι ο Jules-Albert de Dion, ο οποίος είναι γνωστός ως ο νικητής του πρώτου επίσημα καταγεγραμμένου αγώνα ταχύτητας που πραγματοποιήθηκε στην ιστορία, στις 22 Ιουλίου του 1894. Ο Γάλλος βέβαια υπήρξε και πρωτοπόρος στα πρώτα χρόνια της αυτοκίνησης, ιδρύοντας μαζί με τον George Bouton την De Dion-Bouton, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής αυτοκινήτων στα τέλη του 19ου αιώνα. Επίσης, το 1898 είχε ιδρύσει το Mondial de l’Automobile, το οποίο σήμερα είναι ευρέως γνωστό το Σαλόνι Αυτοκινήτων του Παρισιού, ένα από τα διασημότερα πλέον ετήσια events γύρω από την παρουσίαση καινούριων ή ανερχόμενων αυτοκινήτων στο κοινό.
Σαν σήμερα το 1954 γεννήθηκε ο Oscar Larrauri στο Rosario της Αργεντινής. Ο Larrauri ήταν ταχύτατος στις μικρές κατηγορίες μονοθεσίων, ιδίως στην F3, και το 1983 ξεκίνησε μια μακροχρόνια πορεία στην κατηγορία Group C του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Σπορ Αυτοκινήτων (WSC), εκπροσωπώντας κυρίως την Porsche και την ομάδα Brun Motorsport. Μάλιστα, το 1986 τερμάτισε δεύτερος στις 24 ώρες του Le Mans ενώ κατέγραψε και την μοναδική του νίκη στη διοργάνωση, κερδίζοντας στην Jerez μαζί με τον Ισπανό Jesús Pareja. Με αφορμή τη συνεργασία της ομάδας με την Euroracing, ο Larrauri εισήλθε στην F1 το 1988 για λογαριασμό της λεγόμενης EuroBrun. Το μονοθέσιο ωστόσο ήταν σχεδόν πάντα απελπιστικά αργό και συχνά δεν επέτρεπε στους οδηγούς του να προκριθούν, με τον Αργεντινό να προσφέρει απλώς μια 13η θέση στο Μεξικό. Η EuroBrun σύντομα χρεοκόπησε και ο Larrauri επέστρεψε στο WSC, με περάσματα από το ιαπωνικό JGTC και το IMSA GT των Η.Π.Α.
Σαν σήμερα το 1961, ο εμβληματικός Stirling Moss διαχειρίστηκε άψογα τα ελαστικά του και κέρδισε το δημοφιλές RAC Tourist Trophy της Μεγάλης Βρετανίας για έβδομη φορά, οδηγώντας μια Ferrari 250GT στα χρώματα της ιδιωτικής ομάδας του Rob Walker. Η πρωτοπορία του αγώνα βρισκόταν αρχικά στα χέρια του Mike Parkes, σε μια έτερη 250GT της Equipe Endeavour, με τον ίδιο τελικά να τερματίζει δεύτερος παρόλο που είχε χαθεί χρόνος για την αποκοπή ενός κρεμάμενου κομματιού αμαξώματος. Οι Aston Martin DB4 των Roy Salvadori, Jim Clark και Innes Ireland κατέλαβαν τις επόμενες τρεις θέσεις και τους απονεμήθηκε έτσι το έπαθλο για τις ομάδες.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 18 Αυγούστου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1973, ο πρωταθλητής Emerson Fittipaldi εγκατέλειψε από το GP Αυστρίας λόγω αστοχίας στο σύστημα καυσίμων με μόλις 6 γύρους να απομένουν και η νίκη κατέληξε στον ομόσταυλό του στην Lotus, Ronnie Peterson. Ο Σουηδός κέρδισε για δεύτερη φορά στη σεζόν και ξεπέρασε για 9 δευτερόλεπτα την Tyrrell του πεπειραμένου Jackie Stewart, ο οποίος μάλιστα σημείωσε το 43ο και τελευταίο του βάθρο στην F1. Ο Βραζιλιάνος Carlos Pace κατέλαβε την τρίτη θέση για το δικό του παρθενικό βάθρο, οδηγώντας μια Surtees TS14A. Ο ντόπιος Niki Lauda αναγκάστηκε να απουσιάσει από το event εξαιτίας ενός τραυματισμού στο χέρι του που τον ταλαιπωρούσε από το ατύχημά του στο Nürburgring, δύο εβδομάδες νωρίτερα. Η ομάδα της BRM αποφάσισε να μην τον αντικαταστήσει.
Σαν σήμερα το 1975, ο ικανότατος Mark Donohue υπέκυψε στα τραύματα που είχε αποκομίσει μετά από ένα ατύχημα στην πίστα του Österreichring, στις ελεύθερες δοκιμές για το GP Αυστρίας. Ο Αμερικανός έχασε τον έλεγχο της March 751 έπειτα από μια αστοχία ελαστικού και το μονοθέσιο κατέληξε στον προστατευτικό φράκτη. Ένας άνθρωπος της πίστας έχασε τη ζωή του καθώς χτυπήθηκε από θραύσματα της σύγκρουσης, ενώ ο Donohue δεν φάνηκε αρχικά σοβαρά τραυματισμένος. Ωστόσο, λέγεται πως το κεφάλι του χτύπησε σε μια πινακίδα, με αποτέλεσμα την πρόκληση ενός πονοκεφάλου που μέσα στην ημέρα χειροτέρεψε. Μερικές ώρες αργότερα στο νοσοκομείο του Graz, ο Αμερικανός έπεσε σε κώμα λόγω εσωτερικής αιμορραγίας και τελικά απεβίωσε, σε ηλικία μόλις 38 χρονών.
Σαν σήμερα το 1984, ο αείμνηστος Niki Lauda επέδειξε το κορυφαίο οδηγικό του ποιόν για ακόμα μία φορά, κερδίζοντας στο GP Αυστρίας για την 23η νίκη του στην F1. Ο Αυστριακός της McLaren-TAG είχε μια κακή εκκίνηση και βρέθηκε 6ος, αλλά ξεκίνησε μια εντυπωσιακή ανάκαμψη στους επόμενους γύρους ώστε να ανακτήσει θέσεις. Με τον ομόσταυλο και έτερο διεκδικητή του τίτλου Alain Prost να γλιστράει στα λάδια που άφησε η Lotus του Elio de Angelis και να συγκρούεται στον 28ο γύρο, ο Lauda είχε μπροστά του μόνο τον επικεφαλής Nelson Piquet, τον οποίο και προσπέρασε λίαν συντόμως. Η νίκη έμοιαζε εύκολη, αλλά το κιβώτιο ταχυτήτων έσπασε και ο ίδιος σκεφτόταν αρχικά να επιστρέψει στα pits για να εγκαταλείψει. Τελικά παρατήρησε πως μπορούσε να βασιστεί στην τρίτη και πέμπτη σχέση, συνεχίζοντας έτσι τον αγώνα του ώστε να κερδίσει εμφατικά, μπροστά από τον Piquet και τον Michele Alboreto.
Σαν σήμερα το 1987 γεννήθηκε ο Nico Hülkenberg στο Emmerich am Rhein της Δυτικής Γερμανίας. Ο Hülkenberg ήταν πάρα πολύ επιτυχής στο A1GP, την Formula 3 και το GP2 Series, κατακτώντας τον τίτλο σχεδόν αμέσως σε όλες αυτές τις κατηγορίες. Έτσι, το 2010 προβιβάστηκε στην F1 μέσω της Williams και μάλιστα εξέπληξε τους πάντες στο GP Βραζιλίας, κατακτώντας την pole position – την μοναδική της πορείας του στην F1. Μέχρι σήμερα έχει εκκινήσει σε 179 Grand Prix έπειτα και από περάσματά του στις ομάδες των Force India, Sauber και Racing Point. Παρόλο που τερμάτιζε συστηματικά στους βαθμούς, δεν κατάφερε ποτέ να ανέβει στο βάθρο. Το 2015 ωστόσο έγινε ο πρώτος ενεργός οδηγός F1 μετά από 24 χρόνια που στέφθηκε συνολικός νικητής στις 24 ώρες του Le Mans, διαπρέποντας με την Porsche στην κατηγορία LMP1.
Σαν σήμερα το 1990, ο Allan McNish κατέκτησε την δεύτερη νίκη του στη σεζόν του διεθνούς πρωταθλήματος της Formula 3000, κατακτώντας τη νίκη στο Brands Hatch με μια Lola T90/50 της Marlboro DAMS. Σχεδόν 10 δευτερόλεπτα πίσω τερμάτισε ο Damon Hill με μια έτερη Lola της Middlebridge Racing, ενώ το βάθρο για τον όγδοο αγώνα της χρονιάς έκλεισε από την Reynard 90D του poleman Eddie Irvine και της ομάδας του Eddie Jordan.
Σαν σήμερα το 1999, ο Michael Schumacher κάθισε ξανά σε μονοθέσιο για πρώτη φορά μετά το ατύχημά του στο GP Μεγάλης Βρετανίας, στις 11 Ιουλίου του ίδιου έτους, όταν έσπασε το πόδι του. Έκανε δοκιμές στην πίστα του Mugello μαζί με τους Eddie Irvine και Mika Salo, αλλά οι πόνοι τον ταλαιπώρησαν και κατέγραψε μόλις 5 γύρους. Τελικά ο Γερμανός αντικαταστάθηκε από τον Φινλανδό για τους επόμενους έξι αγώνες της σεζόν.
Σαν σήμερα το 2001, το GP Ουγγαρίας αποτέλεσε το πεδίο καταγραφής νέων ρεκόρ και επιτευγμάτων στην F1, καθώς ο Michael Schumacher κέρδισε για έβδομη φορά στη σεζόν και ισοφάρισε τον θρυλικό Alain Prost στις 51 νίκες, εξασφαλίζοντας παράλληλα τον τέταρτο παγκόσμιο τίτλο του. Επίσης, ο ομόσταυλος Rubens Barrichello τερμάτισε στη δεύτερη θέση και οδήγησε έτσι την Ferrari στην μαθηματική κατάκτηση του τίτλου στους κατασκευαστές, τρίτου συνεχόμενου και 11ου συνολικά στην ιστορία της Scuderia. Τα ταχύτατα κόκκινα μονοθέσια βρέθηκαν στο 1-2 ήδη από τα πρώτα μέτρα της εκκίνησης και η ομάδα φρόντισε να προστατεύσει το προβάδισμά της μέσω του Barrichello, ο οποίος καθυστέρησε την McLaren του David Coulthard για αρκετούς γύρους. Τελικά η τριάδα αυτή τερμάτισε ως είχε με διαφορά σχεδόν 4 δευτερολέπτων.
Σαν σήμερα, επίσης το 2001, φιλοξενήθηκε ο έβδομος γύρος της σεζόν για το παλιό Αμερικανικό Πρωτάθλημα Αγώνων Αντοχής (ALMS), στον Καναδά και την πίστα του Mosport. Το event είχε ως κύριο σπόνσορα το περιβόητο τότε βιντεοπαιχνίδι Gran Turismo 3, είχε διάρκεια 2 ωρών και 45 λεπτών και διεξήχθη κάτω από κρύες και βρόχινες συνθήκες, με την νίκη τελικά να καταλήγει στο Audi R8 LMP900 των Frank Biela και Emanuele Pirro. Στη δεύτερη θέση, δύο γύρους πίσω, βρέθηκε το Panoz LMP-1 Roadster-S των Jan Magnussen και David Brabham, ενώ η Cadillac σημείωσε το πρώτο της βάθρο με το Northstar LMP01 που είχαν μοιραστεί οι Γάλλοι Emmanuel Collard και Christophe Tinseau.
Σαν σήμερα, επίσης το 2001, η δράση στην οβάλ πίστα του Michigan διακόπηκε πρόωρα λόγω βροχής και ο αγώνας 400 μιλίων για το NASCAR ολοκληρώθηκε μετά από 162 γύρους εκ των 200, αναδεικνύοντας ως νικητή τον Sterling Marlin. Αυτή ήταν η 7η νίκη στην καριέρα του οδηγού της Chip Ganassi Racing, πρώτη μετά το 1996 και πρώτη για αυτοκίνητο της Dodge μετά τη νίκη του Neil Bonnett στο Οντάριο το 1977. Ο poleman Ricky Craven τερμάτισε στην δεύτερη θέση, με τρίτο τον Bill Elliott.
Σαν σήμερα το 2007, ο Casey Stoner αποδείχθηκε ασυναγώνιστος στην πίστα του Brno και πήρε πρώτος την καρό σημαία στο GP Τσεχίας, για την έβδομη νίκη του στη σεζόν. Ο 21χρονος άσσος της Ducati εκκίνησε από την pole position και υπήρξε επικεφαλής καθόλη τη διάρκεια του αγώνα, προεκτείνοντας έτσι το βαθμολογικό του προβάδισμα στους 60 βαθμούς. Στη δεύτερη θέση, σχεδόν 8 δευτερόλεπτα πίσω, ο Αμερικανός John Hopkins της Suzuki κατέγραψε το καλύτερο αποτέλεσμά του στο MotoGP, ενώ ο συμπατριώτης Nicky Hayden και τότε πρωταθλητής Nicky Hayden κατέλαβε την τρίτη θέση, συνεχίζοντας το σερί καλών τερματισμών με τρίτο του βάθρο σε τέσσερις αγώνες. Ο βασικός ανταγωνιστής του Stoner, ο Valentino Rossi, ολοκλήρωσε τον αγώνα μόλις στην 7η θέση.
Σαν σήμερα, επίσης το 2007, το πρωτάθλημα Le Mans Series φιλοξένησε τον τέταρτο αγώνα αντοχής της στη σεζόν, με πεδίο δράσης αυτήν τη φορά τα 1000 χιλιόμετρα του Spa-Francorchamps. Ο αγώνας κυριαρχήθηκε από το καινούριο τότε Peugeot 908 HDi FAP, το οποίο μάλιστα κατέκτησε εύκολα τη νίκη έπειτα από 143 γύρους με οδηγούς τους Stéphane Sarrazin και Pedro Lamy. Δύο γύρους πίσω βρέθηκε το Pescarolo 01 των Emmanuel Collard και Jean-Christophe Boullion, με το βάθρο να κλείνει απροσδόκητα από ένα πρωτότυπο κατηγορίας LMP2 του RML Group. Συγκεκριμένα, η τρίτη θέση καταλήφθηκε από μια Lola B05/40 ελαφρώς διαφοροποιημένη από την MG (την EX264 για την ακρίβεια) με οδηγούς τους Mike Newton και Thomas Erdos. Το Saleen S7-R #55 της Team Oreca (6η θέση) και η Porsche 997 GT3-RSR #77 της Proton Competition (17η θέση) επικράτησαν για τις κατηγορίες GT1 και GT2 αντίστοιχα.
Σαν σήμερα το 2012, ο Dani Pedrosa πραγματοποίησε μια επιβλητική εμφάνιση στην Indianapolis των Η.Π.Α. και κατέκτησε την 40η του νίκη σε όλες τις κατηγορίες, εκκινώντας από την pole position και καταγράφοντας νέο ρεκόρ πίστας. Ο Ισπανός της Repsol Honda τερμάτισε 10,8 δευτερόλεπτα μπροστά από την εργοστασιακή Yamaha του Jorge Lorenzo και το βάθρο έκλεισε από τον Andrea Dovizioso της Yamaha Tech 3. Στην 4η θέση κατέληξε η Ducati του πρωταθλητή Casey Stoner, ο οποίος μάλιστα χρειάστηκε να αντισταθεί σε οξύτατους πόνους καθώς είχε τραυματιστεί στον δεξιό του αστράγαλο την προηγούμενη μέρα, έπειτα από μια πτώση του στις κατατακτήριες δοκιμές.