spot_img

Σαν σήμερα, 19 Μαΐου στην F1 και το motorsport

Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.

Σαν σήμερα το 1928 γεννήθηκε στο Richmond στα βορειοδυτικά του Λονδίνου ο τεράστιος Colin Chapman. Εκτός από άκρως πρωτοποριακός σχεδιαστής αυτοκινήτων και μηχανικός, ο Βρετανός είχε μια πολύ σύντομη καριέρα και πίσω από το τιμόνι. Συγκεκριμένα, το 1956 εμφανίστηκε με ένα μονοθέσιο της Vanwall για να λάβει μέρος στο GP Γαλλίας αλλά ενεπλάκη σε μια σύγκρουση με τον ομόσταυλό του, Mike Hawthorn, θέτοντας τέλος στην πορεία του ως οδηγός και εστιάζοντας την προσοχή του αποκλειστικά στη μηχανική. Η Team Lotus που ο ίδιος διηύθυνε σάρωσε σχεδόν τα πάντα στα ‘60s και τα ‘70s, κατακτώντας 6 Πρωταθλήματα Οδηγών και 7 Πρωταθλήματα Κατασκευαστών. Ο Chapman απεβίωσε πρόωρα στις 16 Δεκεμβρίου του 1982, όταν υπέστη καρδιακή προσβολή ενώ επέστρεφε από το Παρίσι και μια συνάντηση της Επιτροπής της F1.

Σαν σήμερα το 1931 γεννήθηκε ο Bob Anderson. Ο Βρετανός έμελλε να σπουδάσει γεωπονία, αλλά τελικά παράτησε τις σπουδές του μετά από έναν χρόνο και εργάστηκε για ένα διάστημα ως μηχανικός. Μια επίσκεψή του σε έναν αγώνα μοτοσικλετών με φίλους τον οδήγησε στην ενασχόληση με το motorsport δύο τροχών. Έτσι, στα τέλη των ‘50s ο Anderson υπήρξε ένας από τους μπροστάρηδες Άγγλους αναβάτες στη μεγάλη κατηγορία των 500cc, χάνοντας μάλιστα οριακά τη νίκη στη Σουηδία το 1958 όταν τερμάτισε ελάχιστα πίσω από τον θρύλο Geoff Duke. Ένα ατύχημά του το 1960 τον ανάγκασε να μεταπηδήσει στους τέσσερις τροχούς και τους αγώνες formula. Μέχρι το 1963 είχε αναρριχηθεί στην F1 και έκτοτε έδωσε συστηματικά το παρόν ως ιδιώτης οδηγός, υπό την αιγίδα της DW Racing Enterprises. Συμμετείχε συνολικά σε 25 Grand Prix και τερμάτισε τρίτος στο GP Αυστρίας του 1964, αλλά δυστυχώς σκοτώθηκε σε ένα τεστ στο βροχερό Silverstone, το 1967.

Σαν σήμερα το 1957 πραγματοποιήθηκε το GP Μονακό, το οποίο έμεινε στην ιστορία για ένα μεγάλο ατύχημα στους πρώτους γύρους. Στον 4ο γύρο για την ακρίβεια, ο Stirling Moss έχασε τον έλεγχο στο Chicane du Port μετά το τούνελ, προκαλώντας έτσι μια αλυσιδωτή σειρά από συγκρούσεις. Ο Peter Collins τράκαρε στην προσπάθειά του να τον αποφύγει, με τους Juan Manuel Fangio και Tony Brooks να σταματούν σχεδόν για να ελιχθούν αλώβητοι ανάμεσα στα συντρίμμια· μόνο ο Αργεντινός τα κατάφερε, καθώς ο Βρετανός χτυπήθηκε από τον Mike Hawthorn, ο οποίος έτσι έχασε έναν τροχό του και εγκατέλειψε. Τελικά ο Fangio κατέκτησε άνετα τη νίκη μπροστά από τον Brooks, ενώ οι θέσεις 3-4 καταλήφθηκαν από τους πρωτοεμφανιζόμενους Masten Gregory (Maserati) και Stuart Lewis-Evans (Connaught).

Σαν σήμερα το 1973 γεννήθηκε στο Bathgate της Σκωτίας ο Dario Franchitti. Όντας ένας ανερχόμενος οδηγός του DTM στα μέσα των ‘90s, ο Σκωτσέζος εγκαταστάθηκε στις Η.Π.Α. και το 1997 προβιβάστηκε στους αγώνες formula για το περιβόητο πρωτάθλημα CART. Έκτοτε ξεκίνησε να καθιερώνεται ως ένας άσσος αυτού του είδους αγώνων. Το 1999 ισοβαθμούσε με τον Juan Pablo Montoya αλλά έχασε τον τίτλο στη διαφορά νικών. Η τότε ομάδα του, Andretti Racing Green, αποφάσισε για το 2003 να μεταπηδήσει στο έτερο πρωτάθλημα του «split», το Indy Racing League (IRL), με τον Franchitti να κατακτά το Indianapolis 500 καθώς και τον συνολικό τίτλο το 2007. Ένα ανεπιτυχές πέρασμα από το NASCAR τον οδήγησε πίσω στο μετονομασμένο IndyCar, με τα επόμενα χρόνια να του προσφέρουν τρία ακόμη πρωταθλήματα, δύο ακόμη νίκες στο Brickyard και μία νίκη στις 24 ώρες της Daytona. Ένα σοβαρό ατύχημα στο Houston το 2013 τερμάτισε άδοξα την καριέρα του.

Dario Franchitti (αριστερά) – Scott Dixon (δεξιά)
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 18 Μαΐου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό

Σαν σήμερα το 1984 απεβίωσε σε ηλικία 76 χρονών λόγω επιπλοκών της νόσου Αλτσχάιμερ ο Bill Holland, νικητής του Indianapolis 500 το 1949. Ο Αμερικανός ξεκίνησε την αγωνιστική του καριέρα στα τέλη της δεκαετίας του ‘30, παίρνοντας τον τίτλο στο πρωτάθλημα αυτοκινήτων των Η.Π.Α. το 1941. Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο επικεντρώθηκε στο θρυλικό Indianapolis 500, τερματίζοντας δεύτερος σε δύο σερί χρονιές, το 1947 και 1948. Η τρίτη απόπειρά του το 1949 ήταν και η φαρμακερή, παίρνοντας τη νίκη στο περιβόητο event. Ο Holland αποσύρθηκε από την ενεργό δράση το 1965, με πολλές νίκες στο παλμαρέ του.

Σαν σήμερα το 1985 έλαβε χώρα ακόμα ένα επεισοδιακό GP Μονακό για την F1, το οποίο είδε τον αείμνηστο Michele Alboreto να κάνει μια από τις πιο υποτιμημένες εμφανίσεις στην ιστορία των αγώνων στο Πριγκιπάτο. Εκκίνησε τρίτος και πολύ σύντομα βρέθηκε πρωτοπόρος, ύστερα από μια προσπέραση στον Nigel Mansell στη Sainte Devote και την εγκατάλειψη του Ayrton Senna στον 14ο γύρο. Ένα τεράστιο ατύχημα μεταξύ των Nelson Piquet και Riccardo Patrese λίγες στιγμές αργότερα άφησε λάδια στη Sainte Devote, στα οποία γλίστρησε ο Alboreto και έμεινε πίσω από τον Alain Prost. Ο Ιταλός της Ferrari ξανατέθηκε επικεφαλής με μια όμορφη προσπέραση από την εξωτερική στην ίδια στροφή, αλλά ένα ατυχές κλατάρισμα τον άφησε 45 δευτερόλεπτα πίσω. Παρόλα αυτά οδήγησε σαν δαιμονισμένος, ξεπερνώντας τα εμπόδια των Andrea de Cesaris και Elio de Angelis, μέχρι τελικά να τερματίσει μόλις 7,5 δευτερόλεπτα πίσω από τον Γάλλο άσσο της McLaren.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα το 1991, η Jaguar κατέκτησε την τελευταία νίκη της ιστορίας της στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC). Η νίκη αυτή σημειώθηκε στον τρίτο σταθμό της σεζόν, στα 430 χιλιόμετρα του Silverstone, με τους Teo Fabi και Derek Warwick να μοιράζονται την πανέμορφη XJR-14 της TWR. Δεύτερη τερμάτισε η Sauber-Mercedes C291 των Karl Wendlinger και Michael Schumacher, με τρίτη την έτερη XJR-14 που οδήγησε μόνος του ο Martin Brundle.

Σαν σήμερα το 1996, ο Olivier Panis στέφθηκε νικητής για πρώτη και μοναδική φορά στην F1, έχοντας εκκινήσει 14ος σε ένα θεότρελο και βροχερό GP Μονακό. Ο Michael Schumacher είχε εκκινήσει από την pole position, αλλά έκανε λάθος και έπεσε στον τοίχο της στροφής Portier μόλις στον πρώτο γύρο. Με το grid να «αποδεκατίζεται» όσο περνούσαν οι γύροι και στέγνωνε η πίστα, η Ligier JS43 του Panis βρέθηκε στην πρωτοπορία στον 60ο από τους 75 γύρους και ο Γάλλος έβαλε πλώρη για την πρώτη νίκη της Ligier, μετά τον Jacques Laffite στο GP Καναδά του 1981. Δεύτερος τερμάτισε ο David Coulthard της McLaren, φορώντας ένα κράνος που είχε δανειστεί από τον Schumacher. Η Sauber του Johnny Herbert κατέλαβε την τρίτη θέση του βάθρου, ολοκληρώνοντας τη λίστα των οδηγών που πήραν τη γραμμή του τερματισμού – όλοι οι υπόλοιποι είχαν ήδη εγκαταλείψει.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα το 1997 ο νικητής του Indianapolis 500 για το 1952, Troy Ruttman, έχασε την μάχη του με τον καρκίνο του πνεύμονα και απεβίωσε σε ηλικία 67 χρονών. Εξαιτίας της συμπερίληψης του ιστορικού event του Brickyard στο καλεντάρι της F1 κατά τη δεκαετία του ‘50, ο Αμερικανός θεωρείται (τεχνικά) νικητής αγώνα της F1. Βέβαια, οι δύο θεσμοί διέφεραν δραματικά ως προς τους κανονισμούς τους και, μοιραία, τα στατιστικά τους διαχωρίζονται σε πολλές στατιστικές υπηρεσίες. Ωστόσο, ο Ruttman έκανε την εμφάνισή του και σε κάποια ελάχιστα “κανονικά” Grand Prix. Συγκεκριμένα, το 1958 τερμάτισε 10ος στο GP Γαλλίας με μια Maserati 250F, ενώ απέτυχε να εκκινήσει στο GP Γερμανίας λόγω αστοχίας στον κινητήρα. Πέραν αυτών των μεμονωμένων εμφανίσεων, δραστηριοποιήθηκε κυρίως στις Η.Π.Α. και έδωσε συστηματικά το παρόν στους αγώνες του παλιού IndyCar (ή USAC όπως λεγόταν τότε), αλλά και το NASCAR.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα το 2002, η πόλη του Le Mans και το Bugatti Circuit φιλοξένησαν τον τέταρτο γύρο της σεζόν για το καινούριο τότε πρωτάθλημα του MotoGP. Μετά την εκκίνηση, οι δύο Repsol Honda των Valentino Rossi και Tohru Ukawa καθώς και οι δύο Marlboro Yamaha των Max Biaggi και Carlos Checa ξεμάκρυναν από τους υπόλοιπους, με τον τελευταίο να πέφτει στον 9ο γύρο και να εγκαταλείπει. Ελάχιστες στιγμές αργότερα, ο Biaggi τέθηκε προσωρινά επικεφαλής μέχρι να βρεθεί ξανά πίσω από τους Rossi/Ukawa, ενώ ο Norick Abe άρχισε να τους πλησιάζει απειλητικά. Ωστόσο, έξι γύρους πριν τον τερματισμό έκανε την εμφάνισή της η βροχή, η οποία κατέστησε επικίνδυνη την κατάσταση της πίστας. Έτσι οι αγωνοδίκες αποφάσισαν να διακόψουν πρόωρα και οριστικά τον αγώνα, με τον «Γιατρό» να παίρνει τη νίκη και να πλαισιώνεται στο βάθρο από τους Ukawa και Biaggi.

Σαν σήμερα το 2013, ο Dani Pedrosa σημείωσε την δεύτερη συνεχόμενη νίκη του στη σεζόν, επικρατώντας στη μάχη του με τον Andrea Dovizioso στο GP Γαλλίας. Τερμάτισε σχεδόν 5 δευτερόλεπτα μπροστά από τον Cal Crutchlow ενώ το βάθρο έκλεισε ο Marc Márquez, ο οποίος εκκίνησε από την pole position και είχε έναν υποτονικό αγώνα. Η βροχή δυσκόλεψε το έργο των αναβατών, με πολλά πρωτοκλασάτα ονόματα όπως ο Jorge Lorenzo και ο Valentino Rossi να έρχονται αντιμέτωπα με κακό ρυθμό αγώνα και ατυχήματα που τους άφησαν στις χαμηλές θέσεις της κατάταξης. Μετά τις θέσεις του βάθρου, ο Dovizioso τερμάτισε 4ος μπροστά από τον ομόσταυλο Nicky Hayden, καταγράφοντας τον καλύτερο διπλό τερματισμό της Ducati μέχρι τότε στη σεζόν. Στην 6η θέση ολοκλήρωσε ο Álvaro Bautista, μπροστά από τον Lorenzo και την Pramac Ducati του Michele Pirro, ο οποίος είχε αντικαταστήσει τον τραυματία Ben Spies.

Σαν σήμερα το 2014 απεβίωσε σε ηλικία 88 χρονών ο τρεις-φορές παγκόσμιος πρωταθλητής της F1, Sir Jack Brabham. Μεταξύ των επιτυχιών του περιλαμβάνεται το μοναδικό επίτευγμα κατάκτησης του τίτλου το 1966, με ένα μονοθέσιο που έφερε το όνομά του. Κέρδισε 14 φορές στα 126 Grand Prix που έτρεξε στην F1, από το 1955 μέχρι και το 1970. Επίσης ο Brabham συμμετείχε τέσσερις φορές στο θρυλικό Indianapolis 500, κάνοντας εντυπωσιακά την πρώτη του εμφάνιση το 1961 ως δύο-φορές πρωταθλητής στην F1. Έκτοτε ξεκίνησε η λεγόμενη «Βρετανική Εισβολή» στο Brickyard, με το παρόν να δίνουν μελλοντικά και άλλοι άσσοι της F1 όπως ο Sir Jackie Stewart, ο Jim Clark και ο Graham Hill.

Σαν σήμερα

  • Κάντε μας like στο facebook
  • Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Σαν σήμερα το 2019, ο πολυπρωταθλητής Marc Márquez κατέκτησε την τρίτη του νίκη στη σεζόν στο GP Γαλλίας, καταγράφοντας έτσι την 300η νίκη της Honda στην ιστορία της μεγάλης κατηγορίας μοτοσικλετών. Ο Ισπανός, ο οποίος είχε εκκινήσει από την pole position, μονομάχησε στην αρχή του αγώνα με τις Ducati των Danilo Petrucci και Jack Miller, μέχρι να ελέγξει πλήρως τον ρυθμό ώστε να βάλει πλώρη για την δεύτερη συνεχόμενη νίκη του στην πόλη του Le Mans. Η μάχη των τριών τελικά έλαβε τέλος όταν ο Andrea Dovizioso προσπέρασε τους Petrucci και Miller για να τερματίσει στη δεύτερη θέση.

Related Articles

Stay Connected

5,762ΥποστηρικτέςΚάντε Like
52ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -spot_img

Latest Articles