Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1911 γεννήθηκε στο Freiburg της Γερμανίας ο Paul Pietsch. Αφού εργάστηκε στην επιχείρηση ζυθοποιίας της οικογένειάς του, ο Pietsch αγόρασε το 1932 μια παλιά Bugatti Type 35 και εισήλθε στον κόσμο των αγώνων Grand Prix. Αργότερα απέκτησε και μια Alfa Romeo Monza, με την οποία έκανε αξιοσημείωτες εμφανίσεις σε αγώνες αναβάσεων κι όχι μόνο, προσελκύοντας έτσι την προσοχή της πανίσχυρης τότε Auto Union. Ο Γερμανός ωστόσο αποδεσμεύτηκε στα τέλη του 1935. Μέχρι το 1939 και το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, απέδωσε αξιοπρεπώς με την Maserati και μάλιστα συμμετείχε σε τρία επίσημα Grand Prix της F1 έως το 1952, χωρίς όμως να τερματίσει. Μετά από καιρό ενασχολήθηκε με τη συγγραφή και τη δημοσιογραφία, δημιουργώντας στη Στουτγάρδη το αξιόλογο περιοδικό “Auto Motor und Sport”. Ο Pietsch απεβίωσε λόγω πνευμονίας τον Μάιο του 2012 σε ηλικία σχεδόν 101 χρονών: ο πρώτος οδηγός Grand Prix που έζησε για έναν αιώνα.
Σαν σήμερα το 1937 ολοκληρώθηκε ο 14ος αγώνας 24 ωρών του Le Mans, ο οποίος δυστυχώς αμαυρώθηκε από ένα μεγάλο δυστύχημα μόλις στον 8ο γύρο στη στροφή Maison Blanche. Συνολικά έξι αυτοκίνητα ενεπλάκησαν με βασικούς εμπλεκόμενους τους René Kippeurt, Fritz Roth, Pat Fairfield, Jean Trémoulet, Raoul Forestier και έναν Αργεντινό Κόμη που αγωνιζόταν με το ψευδώνυμο “Raph”. Τα αυτοκίνητα των Kippeurt και Roth τούμπαραν βίαια μετά την σύγκρουσή τους, με τους υπόλοιπους να προσπαθούν μάταια να τα αποφύγουν και να οδηγούν μοιραία σε μια μεγάλη τραγωδία. Ο Kippeurt σκοτώθηκε ακαριαία, ο Fairfield πέθανε στο νοσοκομείο δύο ημέρες αργότερα, ενώ οι Trémoulet και “Raph” τραυματίστηκαν. Νικητές αυτού του «μαύρου» αγώνα αναδείχθηκαν οι βετεράνοι Jean-Pierre Wimille και Robert Benoist σε μια Bugatti Type 57G Tank, για τον πρώτο θρίαμβο της φημισμένης γαλλικής φίρμας στο Sarthe.
Σαν σήμερα το 1945 γεννήθηκε ο Αφρικανός άσσος των αγώνων rally, Shekhar Mehta. Όντας γιος πλούσιας οικογένειας, ο Κενυάτης διακρίθηκε σε όλη του την καριέρα οδηγώντας αυτοκίνητα της Datsun. Επικράτησε συνολικά πέντε φορές στο Rally Σαφάρι για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα (WRC), ενώ ανέβηκε δύο φορές στο βάθρο του Rally Ακρόπολις και άλλες τρεις στο Rally Ακτής Ελεφαντοστού. Η καριέρα του τερματίστηκε άδοξα το 1986, όταν σχεδόν έχασε τη ζωή του σε ένα μεγάλο ατύχημα στην Αίγυπτο, στα πλαίσια ενός υπερμαραθωνίου event. Μετά την απόσυρσή του, ο Mehta ανέλαβε υψηλόβαθμες θέσεις στην FIA, όπως την προεδρία της Επιτροπής Rally και του WRC. Δυστυχώς ήρθε αντιμέτωπος με την ηπατίτιδα και επιπλοκές από τους τραυματισμούς που είχε αποκομίσει στην Αίγυπτο, αφήνοντας την τελευταία του πνοή τον Απρίλιο του 2006 στο Λονδίνο, σε ηλικία 60 χρονών.
Σαν σήμερα το 1952 απεβίωσε ο Luigi Fagioli σε ηλικία 54 χρονών, έπειτα από υποχθόνιους θανάσιμους τραυματισμούς που είχε αποκομίσει σε έναν αγώνα με σπορ αυτοκίνητα στο Μονακό. Ο Ιταλός υπήρξε γνωστός στην εποχή του και ως «ο ληστής από το Abruzzi», πιθανώς για την επιβλητική φυσιογνωμία του και για μια σειρά νικών που είχε «κλέψει» από άσσους των αγώνων όπως ο Tazio Nuvolari. Είναι ο γηραιότερος οδηγός που στέφθηκε νικητής σε επίσημο αγώνα F1, σε ηλικία 53 χρονών και 22 ημερών. Η νίκη αυτή σημειώθηκε στο GP Γαλλίας του 1951, όπου ο Fagioli είχε δώσει την Alfa Romeo Alfetta του ενώ ήταν τρίτος στον Juan Manuel Fangio, του οποίου το αυτοκίνητο είχε παρουσιάσει μηχανικά προβλήματα· ο Αργεντινός τέθηκε επικεφαλής στον 51ο γύρο και κέρδισε. Ο Fagioli υπήρξε ένας αστέρας των προπολεμικών αγώνων Grand Prix, διαπρέποντας στο διάστημα 1933-1935 με την Scuderia Ferrari/Alfa Romeo και την Mercedes-Benz.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 19 Ιουνίου στον μηχανοκίνητο αθλητισμό – LE MANS SPECIAL
Σαν σήμερα το 1954, ο θρυλικός Juan Manuel Fangio κατέκτησε τη νίκη στο GP Βελγίου με μια Maserati 250F, στον τελευταίο του αγώνα με την ιταλική ομάδα πριν μεταφερθεί στην ασυναγώνιστη Mercedes-Benz που προγραμμάτιζε τότε την επιστροφή της στους αγώνες Grand Prix. Ο Αργεντινός είχε εκκινήσει από την pole position και έχασε προσωρινώς την πρωτοπορία στον 10ο γύρο, όταν μπήκε στα pits για να αποκατασταθεί ένα πρόβλημα με το κράνος του. Τελικά πήρε πρώτος και με άνεση την καρό σημαία, με δεύτερο τον Maurice Trintignant και τρίτο τον ανερχόμενο Stirling Moss – αυτοί ήταν οι πρώτοι βαθμοί του Βρετανού στην F1. Οι Mike Hawthorn και José Froilán González μοιράστηκαν μια Ferrari 625 για την 4η θέση και 5ος ολοκλήρωσε ο ντόπιος André Pilette σε μια Gordini Type 16, επίσης για τους πρώτους (και μοναδικούς) βαθμούς του στο πρωτάθλημα.
Σαν σήμερα το 1965, η Ferrari κατέκτησε την 9η και τελευταία, τουλάχιστον μέχρι νεωτέρας, νίκη της στις 24 ώρες του Le Mans, με τους Jochen Rindt και Masten Gregory να μοιράζονται μια ιδιωτική Ferrari 250 LM της NART. Το πλήρωμα αυτό είχε ευνοηθεί από τις εγκαταλείψεις των εργοστασιακών Ferrari στις τελευταίες ώρες και τελικά πήρε πρώτο την καρό σημαία, μετά από 348 γύρους. Στη δεύτερη θέση ολοκλήρωσε η γαλλική ιδιωτική 250 LM των Pierre Dumay και Gustave ‘Taf’ Gosselin, με το βάθρο να κλείνει μια βελγική Ferrari 275 GTB κατηγορίας GT χάρις στους Willy Mairesse και Jean Blaton.
Σαν σήμερα το 1971, οι σπεσιαλίστες των βρόχινων συνθηκών Jacky Ickx και Pedro Rodríguez προσέφεραν μια επική μονομαχία στην πίστα του Zandvoort, για το GP Ολλανδίας. Ο Βέλγος της Ferrari είχε εκκινήσει από την pole position αλλά έχασε νωρίς τη θέση του από τον Μεξικανό της BRM, με τους δύο οδηγούς να ανταλλάσσουν θέσεις σε πολλαπλές περιπτώσεις. Τελικά ο Ickx πήρε πρώτος την καρό σημαία με διαφορά σχεδόν 8 δευτερολέπτων. Μάλιστα, οι δύο πρωταγωνιστές του αγώνα ήταν τόσο γρήγοροι στη βροχή, που άφησαν έναν γύρο πίσω τον τρίτο Clay Regazzoni και τουλάχιστον δύο όλους τους υπόλοιπους οδηγούς. Δυστυχώς αυτό έμελλε να είναι το τελευταίο βάθρο για τον Rodríguez στην F1, καθώς ο Μεξικανός σκοτώθηκε σχεδόν έναν μήνα αργότερα σε έναν αγώνα αντοχής στο Norisring.
Σαν σήμερα το 1982, οι 24 ώρες του Le Mans ολοκληρώθηκαν για 50η φορά στην ιστορία τους, με τους Jacky Ickx και Derek Bell να επικρατούν για το 1-2-3 της Rothmans Porsche σε μια καινούρια 956 προδιαγραφών Group C. Οι Ickx και Bell, οι οποίοι είχαν ξανακερδίσει μαζί το 1975 σε μια Mirage και το 1981 σε μια Porsche 936, είχαν ένα σχετικά εύκολο έργο καθώς οι βασικοί ανταγωνιστές της ομάδας τους (Rondeau, Ford και Lancia) είχαν ήδη εγκαταλείψει μέχρι τις πρωινές ώρες. Το βάθρο ολοκληρώθηκε από τα πληρώματα των Jochen Mass/Vern Schuppan και Jürgen Barth/Hurley Haywood/Al Holbert, σε έναν αγώνα που μονοπώλησε η Porsche σε όλες τις κατηγορίες και ολοκλήρωσαν μόλις τα 18 από τα 55 αυτοκίνητα. Ο Ickx σημείωσε τον 6ο και τελευταίο του θρίαμβο στο Sarthe, με τον Bell να κάνει τρεις τις δικές του νίκες.
Σαν σήμερα το 1993, η Peugeot ισοπέδωσε τον ανταγωνισμό με τα τρία της 905 Evo 1B και κέρδισε στις 24 ώρες του Le Mans για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Συγκεκριμένα, ο Geoff Brabham μοιράστηκε το 905 #3 με τους πρωτάρηδες Γάλλους Éric Hélary και Christophe Bouchut, κατακτώντας αμφότεροι τη νίκη έπειτα από 375 γύρους. Το βάθρο σαρώθηκε από τα πληρώματα των άλλων δύο 905, με δεύτερους τους Thierry Boutsen/Yannick Dalmas/Teo Fabi και τρίτους τους Philippe Alliot/Mauro Baldi/Jean-Pierre Jabouille. Η γαλλική φίρμα είχε βρεθεί για ακόμα μία χρονιά αντιμέτωπη με την Toyota, με τα ιαπωνικά αγωνιστικά να πλήττονται από ατυχήματα και προβλήματα αξιοπιστίας. Η Toyota ολοκλήρωσε τον αγώνα με δύο TS010 στις θέσεις 4 και 8, αρκετούς γύρους πίσω από τα Peugeot.
Σαν σήμερα το 2004 η Ferrari έκανε το 1-2 στην Indianapolis, με τον πρωταθλητή Michael Schumacher να ξεπερνά τον poleman Rubens Barrichello και να επικρατεί στο Αμερικανικό GP. Ο Takuma Sato της BAR-Honda τερμάτισε τρίτος για το μοναδικό του βάθρο στην F1, ενώ ο Jarno Trulli της Renault έκανε μια εξαιρετική εμφάνιση και ολοκλήρωσε στην 4η θέση, έχοντας εκκινήσει μόλις 20ος λόγω προβλημάτων με το κιβώτιο ταχυτήτων του στις κατατακτήριες δοκιμές. Κύριο στιγμιότυπο του αγώνα αποτέλεσε το μεγάλο ατύχημα του Ralf Schumacher στην ταχύτατη κεκλιμένη στροφή 13 του 10ου γύρου. Ο Γερμανός άσσος της Williams υπήρξε θύμα μιας αστοχίας ελαστικού της Michelin και έπεσε άσχημα στον τοίχο, με αποτέλεσμα να μεταφερθεί στο νοσοκομείο με διάσειση και δύο ελαφρά ραγισμένους σπόνδυλους. Έτσι αναγκάστηκε να απουσιάσει για σχεδόν όλο το υπόλοιπο της σεζόν, με την ομάδα να τον αναπληρώνει σε επιλεγμένους αγώνες με τους Marc Gené και Antônio Pizzonia.
Σαν σήμερα το 2010 διεξήχθη το GP Μεγάλης Βρετανίας στην πίστα του Silverstone, για τον πέμπτο γύρο της σεζόν στο MotoGP. Με τον Valentino Rossi να απουσιάζει λόγω του τραυματισμού του στο Mugello, η εργοστασιακή ομάδα της Yamaha στηρίχθηκε αποκλειστικά στον Jorge Lorenzo που τελικά κυριάρχησε. Ο Ισπανός ξεπέρασε για σχεδόν 7 δευτερόλεπτα τον Andrea Dovizioso, με τον Ben Spies να προσπερνά τον συμπατριώτη και αείμνηστο Nicky Hayden στον τελευταίο γύρο για το πρώτο του βάθρο στο MotoGP. Ο Casey Stoner ανέκαμψε από την κάκιστη εκκίνησή του και αναρριχήθηκε από την τελευταία στην 5η θέση, ελάχιστα πίσω από τον ομόσταυλο Hayden και μπροστά από τον Randy de Puniet.