Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1916 σκοτώθηκε σε ηλικία μόλις 31 χρονών ο Georges Boillot, όταν καταρρίφθηκε το αεροπλάνο του ενόσω εκείνος υπηρετούσε στη Γαλλική Αεροπορία κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο άσσος οδηγός της Peugeot κέρδισε το GP Γαλλίας του 1912 και 1913, εδραιώνοντας τη θέση του ως ήρωας των τότε αγώνων στη Γαλλία. Ηγήθηκε ξανά το event του 1914, μέχρι που ηττήθηκε από την Mercedes του Christian Lautenschlager. Ελάχιστες εβδομάδες μετά, ο Boillot εντάχθηκε στον Γαλλικό Στρατό και μεταφέρθηκε στην πολεμική αεροπορία, υπηρετώντας με υπερηφάνεια μέχρι και τον θάνατό του.
Σαν σήμερα το 1921 γεννήθηκε στην Bologna της Εμίλια-Ρομάνια ο Aldo Gordini. Ο Γάλλος ήταν γιος του Amédée Gordini, ιδρυτή της ομώνυμης κατασκευάστριας εταιρείας σπορ αυτοκινήτων. Εργάστηκε στην ομάδα αυτή ως μηχανικός και οδήγησε σποραδικά μερικά αυτοκίνητά της σε Grand Prix και αγώνες της F2. Το 1951 συγκεκριμένα έδωσε το παρόν στην F1 και το GP Γαλλίας, όπου προκρίθηκε 17ος και τελικά εγκατέλειψε νωρίς με αστοχία στον κινητήρα. Την ίδια χρονιά συμμετείχε στο μη-πρωταθληματικό Grand Prix του Παρισιού με την ίδια κατάληξη, ενώ εκπροσώπησε την Gordini και στις 24 ώρες του Le Mans. Ωστόσο, μια σειρά από προβλήματα στην τροφοδοσία καυσίμων τον έθεσε εκτός.
Σαν σήμερα το 1926 γεννήθηκε στο Los Angeles της Καλιφόρνια ο Bob Sweikert, γνωστός για τη νίκη του στο Indianapolis 500 του 1955 καθώς και για τους τίτλους του στο Εθνικό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων των Η.Π.Α. και το Πρωτάθλημα Sprint car. Η νίκη του Sweikert στο Brickyard επισκιάστηκε από το δυστύχημα που στέρησε τη ζωή του δημοφιλούς Bill Vukovich. Ο Αμερικανός τερμάτισε 6ος στον περιβόητο ετήσιο αγώνα το 1956, αλλά δυστυχώς σκοτώθηκε σχεδόν τρεις εβδομάδες αργότερα στην μικρή οβάλ πίστα του Salem, σε έναν αγώνα με sprint cars.
Σαν σήμερα το 1962, ο θρυλικός Graham Hill κατέκτησε την πρώτη του νίκη στην F1, επικρατώντας στο εναρκτήριο GP Ολλανδίας της σεζόν στο Zandvoort. Αρχικά, στην pole position είχε βρεθεί ο John Surtees με μια Lola Mk4, με τον αγώνα στην αρχή να ηγείται ο Jim Clark με την επαναστατική Lotus 25. Τελικά εγκατέλειψε στον 12ο γύρο με προβλήματα στον συμπλέκτη, αφήνοντας τον Graham Hill ελεύθερο στους υπόλοιπους 58 γύρους να πάρει πρώτος την καρό σημαία. Ο Trevor Taylor τερμάτισε δεύτερος για το μοναδικό βάθρο της καριέρας του, με τρίτο τον πρωταθλητή Phil Hill.
Σαν σήμερα το 1973, ο Jochen Mass σημείωσε την πρώτη του νίκη στην Ευρωπαϊκή F2, κερδίζοντας στην αδιάφορη πίστα του Kinnekulle στη Σουηδία. Αυτή ήταν και η μοναδική φορά που παρουσιάστηκε η πίστα αυτή στο καλεντάρι, με τον Mass να ξεπερνάει με μια Surtees TS15 την ιδιωτική Elf-Alpine A367 του Patrick Depailler.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 19 Μαΐου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα, επίσης το 1973, έλαβε χώρα το GP Βελγίου για την F1 στο Zolder. Το αγωνιστικό τριήμερο είχε ξεκινήσει με πολλή αναταραχή, καθώς φάνηκε πως το ήδη φθαρμένο οδόστρωμα της πίστας βρισκόταν σε απαράδεκτη κατάσταση. Οι οδηγοί απείλησαν με αποχή από τον αγώνα, ωθώντας έτσι τους ιδιοκτήτες της πίστας να στρώσουν ξανά με άσφαλτο όλη τη χάραξη. Η κατάσταση βελτιώθηκε κάπως, αλλά το νέο οδόστρωμα άρχισε ξανά να διαλύεται κατά τη διάρκεια του αγώνα, προκαλώντας μια σειρά από ατυχήματα. Ο Jackie Stewart άφησε τελικά πίσω του για τη νίκη τον ομόσταυλο François Cevert, με τον πρωταθλητή Emerson Fittipaldi να κλείνει το βάθρο. Ο Niki Lauda ολοκλήρωσε τον αγώνα πίσω από τον Andrea de Adamich στην 5η θέση με την BRM και βαθμολογήθηκε για πρώτη φορά στο πρωτάθλημα, ενώ ο Chris Amon τερμάτισε 6ος για τον πρώτο και μοναδικό βαθμό στην ιστορία της Tecno.
Σαν σήμερα το 1975 γεννήθηκε ο Ralph Firman, ο τελευταίος μέχρι σήμερα Ιρλανδός οδηγός της F1. Ο Firman διέγραψε μια επιτυχημένη πορεία στην Ιαπωνία και τις διοργανώσεις του JGTC και της Formula Nippon (τωρινή Super Formula), κατακτώντας τον τίτλο το 2002 στον δεύτερο θεσμό ύστερα από πολυετή παρουσία. Το 2003 προβιβάστηκε στην F1 μέσω της Jordan, με το καλύτερο αποτέλεσμά του να καταγράφεται στο GP Ισπανίας· τερμάτισε 8ος και βαθμολογήθηκε για μοναδική φορά στο πρωτάθλημα. Ένα μεγάλο ατύχημά του στις ελεύθερες δοκιμές του GP Ουγγαρίας τον άφησε εκτός για δύο αγώνες, με την ομάδα να τον αντικαθιστά με τον Zsolt Baumgartner. Τελικά το συμβόλαιό του δεν ανανεώθηκε και ο Firman δραστηριοποιήθηκε για λίγο καιρό στο A1GP, επιστρέφοντας μετέπειτα στην Ιαπωνία. Μέχρι και την απόσυρσή του το 2013 εκπροσώπησε αποκλειστικά την ARTA της Honda στο μετονομασμένο Super GT, κατακτώντας μάλιστα τον τίτλο το 2007 μαζί με τον Daisuke Itō.
Σαν σήμερα το 1984, η πίστα της Dijon-Prenois φιλοξένησε για τελευταία φορά το GP Γαλλίας της F1. Ο ντόπιος Patrick Tambay της Renault είχε εκκινήσει από την pole position και ηγήθηκε τον αγώνα για το μεγαλύτερο σκέλος του, δείχνοντας πως θα σημειώσει έναν σπάνιο εντός έδρας θρίαμβο. Ωστόσο, ο ρυθμός του έπεσε και τελικά έχασε τη θέση του από τον ταχύτατο Niki Lauda της McLaren στα ¾ της συνολικής απόστασης. Ο Nigel Mansell της Lotus πλαισίωσε τους δύο οδηγούς στο βάθρο, με την έτερη McLaren του Alain Prost να κατατάσσεται μόλις στην 7η θέση ύστερα από ένα αναγκαστικό pit stop.
Σαν σήμερα το 2001, ο Max Biaggi κυριάρχησε κατά κράτος στο GP Γαλλίας και το Bugatti Circuit από την pole position, κατακτώντας την πρώτη του νίκη στη σεζόν για την μεγάλη κατηγορία των 500cc στο παλιό MotoGP. Ο Ιταλός οδήγησε την Marlboro Yamaha στο 1-2 μαζί με τον Carlos Checa, σταματώντας έτσι το σερί τριών νικών που είχε ξεκινήσει ο ανερχόμενος Valentino Rossi. Ο «Γιατρός» τους πλαισίωσε στο βάθρο, σε μια χρονιά που όπως αποδείχθηκε έμελλε να μονοπωλήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό. Με αυτή τη νίκη, ο πολύπειρος Biaggi έφτασε τις 6 στα 500cc και 35 σε όλες τις κατηγορίες.
Σαν σήμερα το 2007, το βροχερό GP Γαλλίας του MotoGP έμεινε στην ιστορία, για πολλούς λόγους. Αρχικά, εξαιτίας των κακών καιρικών συνθηκών, εφαρμόστηκε για πρώτη φορά η τακτική της αλλαγής μοτοσικλετών μέσα στα pits εν μέσω ενός αγώνα. Το χάος που προκάλεσε η βροχή οδήγησε σε τεράστιες ανατροπές, με τον Αυστραλό Chris Vermeulen να κατακτά την μοναδική του νίκη στη μεγάλη κατηγορία. Επρόκειτο για τον πρώτο θρίαμβο της Suzuki στην εποχή των τετράχρονων μοτοσικλετών και χρειάστηκε να περιμένει μέχρι το GP Μεγάλης Βρετανίας του 2016 για να ξανακερδίσει. Ο Αυστραλός πλαισιώθηκε στο βάθρο από τον Marco Melandri και τον Casey Stoner, σε μια μέρα που σχεδόν όλοι οι πρωτοκλασάτοι αναβάτες υπήρξαν θύματα πτώσεων, κακής στρατηγικής και υποτονικού ρυθμού αγώνα.
Σαν σήμερα το 2012, ο Jorge Lorenzo επικράτησε στο GP Γαλλίας και το Bugatti Circuit, σε ένα τριήμερο που επισκιάστηκε από την ανακοίνωση απόσυρσης του Casey Stoner στα τέλη της σεζόν. Ο Αυστραλός πρωταθλητής της Honda ανέβηκε στο τρίτο σκαλί του βάθρου, με τον Valentino Rossi της Ducati να μπαίνει σφήνα ανάμεσα σε αυτόν και τον Lorenzo, στην δεύτερη θέση. Ο αγώνας στο Le Mans, ο 800ος στα χρονικά των Grand Prix δύο τροχών, έλαβε χώρα για ακόμα μία χρονιά κάτω από απαιτητικές συνθήκες βροχής. Ο Dani Pedrosa τερμάτισε 4ος, ο rookie Stefan Bradl της LCR Honda σημείωσε μια φοβερή επίδοση στην 5η θέση, ενώ ο αείμνηστος Nicky Hayden οδήγησε σταθερά για να καταταγεί 6ος.
Σαν σήμερα το 2018, ο Marc Márquez κέρδισε στο Le Mans για το GP Γαλλίας και κατέγραψε την τρίτη συνεχόμενη νίκη του στη σεζόν. Οι θεατές στο Bugatti Circuit αντίκρισαν τον ντόπιο Johann Zarco να εκκινεί από την pole position με την Tech 3 Yamaha, καθώς και να μονομαχεί στο πρώτο σκέλος του αγώνα με τις εργοστασιακές Ducati των Andrea Dovizioso και Jorge Lorenzo. Η μάχη ωστόσο έλαβε άδοξα τέλος όταν ο Dovi έπεσε στην στροφή La Chapelle, στον 5ο γύρο. Ο Zarco είχε παρόμοια κατάληξη, εγκαταλείποντας περίπου στο ίδιο σημείο τέσσερις γύρους αργότερα. Με τους αντιπάλους του να πέφτουν ή να χάνουν ρυθμό, ο Márquez έχτισε μια ασφαλή διαφορά από τον μαχητικό Danilo Petrucci και πήρε πρώτος την καρό σημαία, με το βάθρο να κλείνει ο Valentino Rossi.