Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1912 γεννήθηκε στο Παρίσι ο Πρίγκιπας Igor Troubetzkoy, ένας Γάλλος αριστοκράτης και οδηγός αγώνων με ρωσικές ρίζες. Ο Igor, πολύ καλός σκιέρ και ποδηλάτης στα νεανικά του χρόνια, ξεκίνησε την ενασχόλησή του με το motorsport το 1947 σε μια Simca-Gordini. Την ίδια χρονιά, μαζί με τον Κόμη Bruno Sterzi, ίδρυσαν την αγωνιστική ομάδα Scuderia Inter και αγόρασαν τρεις Ferrari 166 S, κάποια εκ των πρώτων μοντέλων που κατασκευάστηκαν από την εταιρεία. Μάλιστα, ο Igor έγινε το 1948 ο πρώτος που αγωνίστηκε με αυτοκίνητο της ιταλικής φίρμας σε Grand Prix, οδηγώντας μια “Tipo” 166 στο Μονακό. Νωρίτερα εκείνη την περίοδο είχε θριαμβεύσει στο Targa Florio. Τελικά αποσύρθηκε τον Αύγουστο του 1948 έπειτα από ένα ατύχημα στο Albi της Γαλλίας και η Scuderia Inter έπαψε να υπάρχει ύστερα από την αποχώρηση του Sterzi. Η ονομασία βέβαια διατηρήθηκε μέσω της Ferrari 166 Inter, του πρώτου αυτοκινήτου Grand Tourer της φίρμας.
Σαν σήμερα το 1919 γεννήθηκε ο Dries van der Lof στο Emmen της Ολλανδίας. Ο van der Lof υπήρξε ένας εύπορος επιχειρηματίας και εργοστασιάρχης, του οποίου η επιχείρηση ειδικευόταν κυρίως στην κατασκευή ηλεκτρολογικού εξοπλισμού. Το 1952 εξαγόρασε μια θέση συμμετοχής στο πρώτο επίσημο GP Ολλανδίας της F1 με την μικρή ομάδα της HWM, γράφοντας έτσι ιστορία μαζί με τον συμπατριώτη Jan Flinterman ως οι πρώτοι Ολλανδοί οδηγοί στα χρονικά του πρωταθλήματος. Αντιμετώπισε ωστόσο μηχανικά προβλήματα με το αυτοκίνητο και τερμάτισε 20 γύρους πίσω από τον νικητή Alberto Ascari, χωρίς φυσικά να καταταγεί. Συνέχισε να δραστηριοποιείται ερασιτεχνικά στο motorsport έως και τα ‘80s, με συμμετοχές σε αγώνες rally αλλά και κλασικών αυτοκινήτων. Η κόρη του van der Lof, η Shirley, υπήρξε επίσης οδηγός αγώνων με ένα βραχυπρόθεσμο πέρασμα από την Γερμανική F3 στα τέλη της δεκαετίας του 2000.
Σαν σήμερα το 1953, ο Alberto Ascari κέρδισε το GP Ελβετίας στο Bremgarten οδηγώντας μια Ferrari 500 και εξασφάλισε έτσι τον δεύτερο συνεχόμενο τίτλο του στην F1. Βέβαια, ο Ιταλός άσσος χρειάστηκε να παραβεί εντολές της ομάδας του. Προηγείτο στον αγώνα για ένα μεγάλο διάστημα αλλά έπρεπε να προβεί σε ένα αναγκαστικό pit stop για επισκευές στο αυτοκίνητο. Όταν επέστρεψε στην πίστα ήταν πλέον τρίτος, πίσω από τους ομόσταυλους Giuseppe Farina και Mike Hawthorn, δεχούμενος παράλληλα εντολή να διατηρήσει την θέση του. Δεν το έπραξε ποτέ, τους προσπέρασε και κέρδισε τον αγώνα για να ξαναστεφθεί πρωταθλητής. Επίσης, ο αγώνας αυτός είδε την επιστροφή του θρυλικού οδηγού από τα προπολεμικά Grand Prix Hermann Lang, ο οποίος αγωνίστηκε με μια Maserati στη θέση του τραυματία José Froilán González. Τελικά τερμάτισε στην 5η θέση.
Σαν σήμερα το 1959, το δασικό πάρκο του Monsanto στη Λισαβόνα της Πορτογαλίας φιλοξένησε για πρώτη και μοναδική φορά ένα επίσημο Grand Prix της F1, με πεδίο δράσης μια απαιτητική διαδρομή 5,44 χιλιομέτρων. Τα μονοθέσια με κινητήρα στο μέσον και πίσω είχαν ήδη προσφέρει μια εικόνα για την αλλαγή εποχής που έμελλε να μεσολαβήσει στο σπορ, με τις επαναστατικές Cooper-Climax T51 να κυριαρχούν. Ο εμβληματικός Stirling Moss κατέκτησε την 11η νίκη του με μια Cooper του ιδιώτη Rob Walker, τερματίζοντας έναν γύρο μπροστά από την εργοστασιακή Cooper του Αμερικανού Masten Gregory. Ο Dan Gurney ολοκλήρωσε στην τρίτη θέση με μια «συμβατική» Ferrari 246, σε έναν αγώνα που σχεδόν αμαυρώθηκε από μια παραλίγο τραγωδία στον 24ο γύρο. Ο Jack Brabham καταδίωκε τον Moss για την πρωτοπορία και συγκρούστηκε άσχημα ενόσω προσπαθούσε να ντουμπλάρει τον ντόπιο Mário de Araújo Cabral. Πετάχτηκε έξω από την Cooper του αλλά ευτυχώς δεν τραυματίστηκε.
Σαν σήμερα το 1964, ο αδικοχαμένος Lorenzo Bandini κατέκτησε την μοναδική του νίκη στην F1, κερδίζοντας το πρώτο επίσημο GP Αυστρίας στα χρονικά του παγκοσμίου πρωταθλήματος. Το event είχε φιλοξενηθεί σε μια άκρως αντιπαθητική, μικρή και με πολλές αναπηδήσεις πίστα στο αεροδρόμιο του Zeltweg και οριοθετήθηκε στους 105 γύρους, με τον Ιταλό της Ferrari να ξεπερνάει για 6 δευτερόλεπτα την BRM του Richie Ginther. Η τρίτη θέση του βάθρου καταλήφθηκε από τον ιδιώτη Bob Anderson, σε μια Brabham-Climax BT11. Ο αγώνας είδε επίσης το ντεμπούτο του μελλοντικού παγκόσμιου πρωταθλητή Jochen Rindt. Ο ντόπιος οδηγός είχε δανειστεί μια Brabham BT11 από την ομάδα του Rob Walker και εκκίνησε 13ος, εγκαταλείποντας ωστόσο στον 58ο γύρο λόγω σπασμένης κολόνας τιμονιού. Η σχεδόν ανύπαρκτη απήχηση του Zeltweg ανάγκασε τους διοργανωτές να το αποσύρουν άμεσα από το καλεντάρι της F1, με το GP Αυστρίας να επιστρέφει επισήμως στα ‘70s.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 22 Αυγούστου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1980, ο βετεράνος Cale Yarborough αντιστάθηκε στην πίεση του ανερχόμενου Dale Earnhardt Sr. και τον ξεπέρασε για δύο μήκη αυτοκινήτου, κερδίζοντας έτσι τον θερινό αγώνα του Bristol για το πρωτάθλημα NASCAR. Ο άσσος της ομάδας του Junior Johnson προηγήθηκε στους 379 από τους 500 γύρους και κατέγραψε την τελευταία του εμφάνιση στην διάσημη και μικρή οβάλ πίστα – από το 1981 κι έπειτα περιορίστηκε σε πιο σποραδικές εμφανίσεις. Τρίτος τερμάτισε ο Darrell Waltrip, ο οποίος μάλιστα έμελλε από την επόμενη σεζόν κι έπειτα να ξεκινήσει ένα σερί 7 νικών στο μέρος αυτό. Η νίκη του Yarborough τον έφερε πιο κοντά στον επικεφαλής της βαθμολογίας Earnhardt Sr., με τον “Intimidator” να επικρατεί τελικά στο κλείσιμο της σεζόν για τον πρώτο από τους 7 τίτλους του στη μεγάλη κατηγορία του NASCAR.
Σαν σήμερα το 1987, ο 35χρονος Didier Pironi έχασε τη ζωή του κατά τη διάρκεια ενός αγώνα με ταχύπλοα στο Isle of Wight, νότια της Μεγάλης Βρετανίας. Νικητής στις 24 ώρες του Le Mans με την Renault το 1978, εκκίνησε σε 70 Grand Prix με τις ομάδες των Tyrrell, Ligier και Ferrari κατακτώντας τρεις νίκες. Αγωνιζόμενος με την Scuderia, ο Γάλλος βρέθηκε στο κέντρο της προσοχής το 1982 λόγω της εμπλοκής του σε μια αψιμαχία με τον ομόσταυλο Gilles Villeneuve στην Imola, με τον Καναδό μάλιστα να σκοτώνεται άδοξα στις κατατακτήριες δοκιμές του GP Βελγίου. Ο Pironi, όντας φαινομενικά στο ταχύτερο μονοθέσιο της χρονιάς, έμοιαζε να βαίνει προς τον τίτλο αλλά δυστυχώς έσπασε τα πόδια του ύστερα από ένα φρικιαστικό ατύχημα, στις ελεύθερες δοκιμές του GP Γερμανίας. Στο δυστύχημά του σκοτώθηκε και ο δημοσιογράφος Bernard Giroux, όπως και ο παλιός του φίλος Jean-Claude Guénard.
Σαν σήμερα το 2009, ο Rubens Barrichello σημείωσε την πρώτη του νίκη στην F1 μετά το 2004 και το GP Κίνας, παίρνοντας την καρό σημαία στο σιρκουί πόλης της Βαλένθια με την ομάδα της Brawn GP. Είχε εκκινήσει τρίτος και ξεπέρασε τις McLaren των Heikki Kovalainen και Lewis Hamilton στις δύο φάσεις των pit stops μέσω του overcut, βάζοντας έτσι πλώρη για την 100η νίκη Βραζιλιάνου οδηγού στο παγκόσμιο πρωτάθλημα. Ο Hamilton παρέμεινε πίσω του στην δεύτερη θέση, με τον Kimi Räikkönen της Ferrari να κλείνει το βάθρο έχοντας ξεπεράσει τον συμπατριώτη Kovalainen, επίσης με overcut. Σημειωτέον πως δεν καταγράφηκε ούτε μία προσπέραση εντός πίστας στον αγώνα αυτόν, καθιστώντας τον ως το μόλις τρίτο τότε επίσημο Grand Prix με τούτη την ιδιαιτερότητα.
Σαν σήμερα το 2015, σε έναν ακόμη εύκολο αγώνα για την Mercedes και για τους Lewis Hamilton/Nico Rosberg, το GP Βελγίου έμεινε στην ιστορία κυρίως για το απροσδόκητο βάθρο του Romain Grosjean – το 10ο και τελευταίο του στην F1. Ο Γάλλος οδηγός της οικονομικά δύσκαμπτης τότε Lotus είχε εκκινήσει 4ος και διατηρούσε τη θέση αυτή οδηγώντας εξαιρετικά. Τελικά προβιβάστηκε στην τρίτη θέση του βάθρου στον 42ο γύρο, ύστερα από ένα ξαφνικό κλατάρισμα του πίσω-δεξιού ελαστικού στην Ferrari του Sebastian Vettel. Επίσης, το συγκεκριμένο Grand Prix έχει μείνει στην ιστορία και για ένα αρνητικό ρεκόρ που σημείωσε η ομάδα της McLaren. Η προβληματική μονάδα ισχύος της Honda αλλάχτηκε δύο φορές μέσα στο τριήμερο για τους Jenson Button και Fernando Alonso, με τις επιπρόσθετες αλλαγές των επί μέρους κομματιών της να επιφέρουν βαρύτατες ποινές θέσεων στο grid – 50 για τον Βρετανό και 55 για τον Ισπανό συγκεκριμένα, συνολικά 105.
Σαν σήμερα, επίσης το 2015, ο Guy Ligier άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 85 ετών. Ο Γάλλος θεωρείται μία από τις προσωπικότητες με την πιο ενεργή παρουσία στο motorsport, ξεκινώντας μια καριέρα ως οδηγός από τα τέλη των ‘50s και δημιουργώντας το 1968, μαζί με τον στενό του φίλο Jo Schlesser, την δική του αγωνιστική ομάδα. Βασιζόμενη αρχικά στην κατασκευή μικρών αυτοκινήτων, η ομάδα αυτή έλαβε μέρος στις 24 ώρες του Le Mans στο διάστημα 1970-1975 και ύστερα εισήλθε στον κόσμο της F1 το 1976. Παρέμεινε σε αυτόν για δύο δεκαετίες, μέχρι να εξαγοραστεί από τον πρωταθλητή Alain Prost στις αρχές του 1997. Κατά το πέρασμά της από την F1, η Ligier εμφανίστηκε σε 326 αγώνες και κέρδισε τους 9, με πιο πρόσφατη νίκη αυτήν του Olivier Panis στο χαοτικό Grand Prix του Μονακό το 1996.