Σαν σήμερα, 24 Μαΐου στον μηχανοκίνητο αθλητισμό – INDY 500 SPECIAL

Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.

Σαν σήμερα το 1942 γεννήθηκε ένας εκ των πρώτων «Ιπτάμενων Φινλανδών» των αγώνων rally, ο Hannu Mikkola. Δίνοντας το παρόν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα (WRC) από την αρχή της ύπαρξής του, ο Mikkola διένυσε μια καριέρα που κράτησε για σχεδόν δύο δεκαετίες και κέρδισε 18 events για λογαριασμό των Ford, Peugeot, Toyota και Audi. Μάλιστα, το 1983 στέφθηκε πρωταθλητής οδηγώντας τις εκδόσεις A1 και Α2 του επαναστατικού Audi Quattro. Ο Φινλανδός ταλαιπωρήθηκε από τον καρκίνο τα τελευταία χρόνια και τελικά απεβίωσε πρόσφατα, στις 25 Φεβρουαρίου του 2021.

Σαν σήμερα το 1953 γεννήθηκε ο Lamberto Leoni. Μετά από μερικές μέτριες εμφανίσεις στην F3 και F2 της πατρίδας του, ο Ιταλός εμφανίστηκε στο GP Ιταλίας του 1977 με μια Surtees TS19 αλλά απέτυχε να προκριθεί για τον αγώνα. Την επόμενη χρονιά μεταφέρθηκε στην ομάδα της Ensign και προκρίθηκε μόλις στα δύο από τα πρώτα τέσσερα Grand Prix της σεζόν, χωρίς να σημειώσει ωστόσο κάποιον τερματισμό. Αποφάσισε να επιστρέψει στην F2 και μετέπειτα F3000, ιδρύοντας το 1987 μάλιστα τη δική του ομάδα ονόματι First Racing. Η ομάδα αυτή προοριζόταν να εμφανιστεί στην F1 για το 1989, ακυρώνοντας τελικά τη συμμετοχή της λόγω αλλεπάλληλων ευτράπελων στην κατασκευή του αρχικού μονοθεσίου. Ο Leoni επικεντρώθηκε στην F3000 και το δεύτερο σασί της First Racing αγοράστηκε από τον Ernesto Vita, ο οποίος το εξόπλισε με έναν ανορθόδοξο κινητήρα W12 της Life για το 1990. Το όλο εγχείρημα έμελλε να καταλήξει μια παταγώδης αποτυχία.

Σαν σήμερα το 1958 γεννήθηκε ο Chip Ganassi, ένας εκ των μεγαλύτερων επικεφαλής ομάδων των Η.Π.Α. Ο Αμερικανός υπήρξε στα νεανικά του χρόνια οδηγός αγώνων, συμμετέχοντας στο CART από το 1982. Όταν εντάχθηκε στην ιστορική Patrick Racing το 1983 ξεκίνησε να καταγράφει μερικές αξιόλογες εμφανίσεις στο πρωτάθλημα, αλλά ένα μεγάλο ατύχημά του στο Michigan το 1984 τον άφησε εκτός δράσης και με πολλούς τραυματισμούς για πολύ καιρό. Μετά την ανάρρωσή του, ο Ganassi εμφανίστηκε σποραδικά σε μεγάλους αγώνες αντοχής και το 1989 κρέμασε το κράνος του, εξαγοράζοντας ένα μερίδιο ιδιοκτησίας της πρώην ομάδας του, Patrick Racing. Όταν ο ιδρυτής Pat Patrick αποσύρθηκε έναν χρόνο αργότερα, ο Ganassi ανέλαβε πλήρως την επιμέλεια της ομάδας και έκτοτε την έχει καταξιώσει πολλάκις σε μεγάλες αγωνιστικές διοργανώσεις των Η.Π.Α. κι όχι μόνο. Η Chip Ganassi Racing μετράει συνολικά μέχρι σήμερα πάνω από 200 νίκες, σε κατηγορίες όπως το IndyCar, το NASCAR και το IMSA.

Σαν σήμερα το 1963 γεννήθηκε στο Μιλάνο ο Ivan Capelli. Πρωταθλητής τόσο στην F3 όσο και στην F3000 στα μέσα των ‘80s, ο Ιταλός καθιερώθηκε στην F1 το 1987 με την Leyton House-March και έθεσε βλέψεις ως μελλοντικός αστέρας των αγώνων Grand Prix. Μάλιστα, το 1988 ήταν από τους πολύ λίγους που απείλησαν έστω και ελάχιστα τις πανίσχυρες MP4/4 της McLaren, οδηγώντας την March 881 του ευφυέστατου Adrian Newey. Επίσης, ηγήθηκε το GP Γαλλίας του 1990 για 45 γύρους αλλά ένα πρόβλημα στον κινητήρα της Judd άνοιξε τον δρόμο της νίκης στον πρωταθλητή Alain Prost. Ο Capelli πήρε την ευκαιρία του στη Scuderia Ferrari για το 1992, ερχόμενος ωστόσο αντιμέτωπος με την πολλά υποσχόμενη μα αδύναμη F92A/T. Τα αποτελέσματα αποδείχθηκαν μετριότατα έως πολύ κακά και ο Ιταλός απολύθηκε πριν την ολοκλήρωση της σεζόν, εγκαταλείποντας την F1 στις αρχές του 1993 ύστερα από δύο αγώνες χωρίς κίνητρο στην Jordan.

Σαν σήμερα το 1964, ο Jim Clark κατέκτησε άνετα τη νίκη στο GP Ολλανδίας με μια Lotus 25, με τον John Surtees να είναι ο μόνος που δεν δέχτηκε γύρο, τερματίζοντας δεύτερος με μια Ferrari 158. Την τρίτη θέση του βάθρου κατέλαβε ο rookie Peter Arundell με την έτερη Lotus, καταγράφοντας έτσι δύο 3ες θέσεις στους πρώτους δύο αγώνες του στο πρωτάθλημα. Η pole position είχε αρχικά καταληφθεί από την Brabham του Dan Gurney, με τον Αμερικανό να εγκαταλείπει λίγο μετά το ¼ του αγώνα λόγω προβλήματος στο σύστημα διεύθυνσης της BT7. Η Brabham έχασε την ευκαιρία να σημειώσει την πρώτη της νίκη στην F1, αλλά αυτή έμελλε ωστόσο να έρθει από τον Gurney δύο αγώνες αργότερα.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα το 1981, η BMW επικράτησε στα 1000 χιλιόμετρα του Nürburgring και κατέγραψε έτσι την τέταρτη νίκη της ιστορίας της στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC). Η νίκη αυτή ήρθε δια χειρός Nelson Piquet και Hans-Joachim Stuck, οι οποίοι μοιράστηκαν μια BMW M1 της GS Tuning. Οι δύο άσσοι της F1 ξεπέρασαν την Porsche 908/80 των Reinhold Joest και Jochen Mass, πλαισιώνοντας έτσι τις προηγούμενες τρεις νίκες που σημείωσε η BMW με την ‘Batmobile’ CSL το 1976. Ο αγώνας αυτός δυστυχώς στιγματίστηκε από τον θάνατο του Ελβετού άσσου Herbert Müller, ύστερα από σύγκρουσή του με την ακινητοποιημένη Porsche 935 του Bobby Rahal στην στροφή Kesselchen.

Σαν σήμερα, επίσης το 1981, διεξήχθη η 65η έκδοση του θρυλικού Indianapolis 500, προσφέροντας μια από τις πιο αμφιλεγόμενες νίκες στα χρονικά του event. Συγκεκριμένα, ο Bobby Unser είχε πάρει πρώτος την καρό σημαία αλλά μετά το πέρας του αγώνα δέχτηκε ποινή ενός γύρου στην τελική κατάταξη. Σύμφωνα με τους κανονισμούς της διοργανώτριας USAC ο Unser, βγαίνοντας από τα pits στον 149ο γύρο, είχε προσπεράσει αντικανονικά μια σειρά μονοθεσίων υπό καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας, παρόλο που βρισκόταν κάτω από τη γραμμή εξόδου του pit-lane. Νικητής αναδείχθηκε αρχικά ο Mario Andretti, με μια σειρά αλλεπάλληλων ενστάσεων και αντιμαχιών μέχρι τον Οκτώβριο να επαναφέρει τελικά τον Unser στην πρώτη θέση των αποτελεσμάτων. Αυτή ήταν η τελευταία νίκη του Αμερικανού θρύλου, με τον ίδιο να αποσύρεται στα τέλη της σεζόν. Το συγκεκριμένο Indianapolis 500 έχει μείνει στην ιστορία και για το φρικιαστικό ατύχημα του Danny Ongais, στον 63ο γύρο.

Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 23 Μαΐου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό

Σαν σήμερα το 1987, ο Al Unser Sr. έκανε την έκπληξη και κατέκτησε για τέταρτη φορά τον περιβόητο αγώνα του Indianapolis 500, ισοφαρίζοντας τον τεράστιο A. J. Foyt. Η νίκη θεωρείται μία από τις πιο ανατρεπτικές στο Brickyard καθώς ο “Big Al” βρισκόταν στο κλείσιμο της καριέρας του, ενώ η απουσία χορηγών τον είχε αφήσει χωρίς κάθισμα για το event εκείνης της χρονιάς. Όταν ο Danny Ongais αποκόμισε μια διάσειση σε ένα από τα 25 ατυχήματα που στιγμάτισαν τις δοκιμές όλου του μήνα Μαΐου, ο Unser κλήθηκε από την Team Penske να αναπληρώσει την κενή θέση. Οδηγώντας μια παλιά και εφεδρική March 86C, εκμεταλλεύτηκε την εγκατάλειψη του κυρίαρχου και poleman Mario Andretti στον 180ο γύρο και έβαλε πλώρη για έναν θρίαμβο που άφησε εποχή.

Σαν σήμερα το 1992, πέντε χρόνια μετά την τελευταία νίκη του πατέρα του, ο Al Unser Jr. κέρδισε για πρώτη φορά το Indianapolis 500 επικρατώντας του Scott Goodyear σε μια αξέχαστη μονομαχία. Μάλιστα ο Καναδός, ο οποίος εκκίνησε 33ος και τελευταίος ύστερα από μια προμελετημένη συμφωνία με τον ομόσταυλο Mike Groff, είχε γίνει η σκιά του “Little Al” στους τελευταίους 7 γύρους, χάνοντας στο photo finish για 0.043 δευτερόλεπτα. Το event αρχικά στιγματίστηκε από τον θάνατο του Jovy Marcelo και τον μεγάλο τραυματισμό του πρωτοεμφανιζόμενου Nelson Piquet, στις δοκιμές των προηγούμενων εβδομάδων. Ο αγώνας πραγματοποιήθηκε υπό ασυνήθιστες συνθήκες ψύχους και πολλά μονοθέσια έμειναν εκτός εξαιτίας άσχημων ατυχημάτων και μηχανικών προβλημάτων. Ενδεικτικά, ο poleman Roberto Guerrero τράκαρε στον γύρο προθέρμανσης, ο Jeff Andretti έσπασε τα πόδια του σε μια σύγκρουση στον 109ο γύρο ενώ ο αδερφός του, Michael, εγκατέλειψε ύστερα από 160 γύρους πρωτοπορίας λόγω αστοχίας στην αντλία καυσίμου.

Σαν σήμερα το 1998, η 82η έκδοση του Indianapolis 500 έλαβε πλήρως χώρα στα πλαίσια του νεοσύστατου Indy Racing League (IRL) για πρώτη φορά κατά την εποχή του «split», με τις μεγαλύτερες ομάδες του αντίπαλου πρωταθλήματος CART να μην λαμβάνουν μέρος στο event. Νικητής αναδείχθηκε ο πρώην άσσος της F1 Eddie Cheever, οδηγώντας μια Dallara IR8 της δικής του ομάδας· μάλιστα αυτή ήταν η πρώτη νίκη για την ιταλική κατασκευάστρια εταιρεία στο Brickyard. Ο Αμερικανός ξεπέρασε για ελάχιστα δευτερόλεπτα τον νικητή για το 1996 Buddy Lazier και τον πρωτοεμφανιζόμενο Steve Knapp, ενώ ο poleman Billy Boat ταλαιπωρήθηκε από προβλήματα στο κιβώτιο ταχυτήτων και εγκατέλειψε.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα, επίσης το 1998, ο Mika Häkkinen σημείωσε την πρώτη και μοναδική νίκη του στο Πριγκιπάτο του Μονακό, κάνοντας παράλληλα το δεύτερο και τελευταίο Grand Chelem του στην F1. Ο αγώνας είδε τον Michael Schumacher της Ferrari να μονομαχεί απροσδόκητα με την Benetton του Alexander Wurz λίγο μετά το πρώτο pit-stop. Ο Γερμανός επιχείρησε να προσπεράσει τον Αυστριακό στη φουρκέτα Loews, ολοκληρώνοντας τελικά την κίνησή του με ένα τζαρτζάρισμα στην Portier. Ο Schumacher μπήκε στα pits για επιδιορθώσεις και τερμάτισε μόλις 10ος, δύο γύρους πίσω, ενώ ο Wurz υπήρξε θύμα μιας αστοχίας στην ανάρτηση εξαιτίας του συμβάντος και συγκρούστηκε άσχημα με τον τοίχο του τούνελ στον 43ο γύρο. Όταν ο αγώνας ολοκληρώθηκε αισίως, ο Häkkinen πλαισιώθηκε στο βάθρο από τους ομόσταυλους των παραπάνω πρωταγωνιστών: τον Giancarlo Fisichella και τον Eddie Irvine. Πιο πίσω, ο Mika Salo κατέλαβε μια εντυπωσιακή 4η θέση με μια αδύναμη Arrows A19.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα το 2009, ο Βραζιλιάνος Hélio Castroneves κατέκτησε την τρίτη του νίκη στο Indianapolis 500 εκκινώντας από την pole position, σε ένα event που γιόρτασε τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη θεμελίωση της ιστορικής οβάλ πίστας του Brickyard. Επίσης, αυτή ήταν η 15η νίκη στον θρυλικό αγώνα για τον επικεφαλής Roger Penske. Ο νικητής του 2005 Dan Wheldon τερμάτισε στη δεύτερη θέση, ενώ τρίτη ολοκλήρωσε η Danica Patrick για τον καλύτερο τερματισμό γυναίκας οδηγού στην ιστορία του event. Ανάμεσα στα ατυχήματα που καθόρισαν την έκβαση ροής του αγώνα, οι Tony Kanaan και Vitor Meira αποκόμισαν σοβαρούς αλλά ευτυχώς βραχυπρόθεσμους τραυματισμούς ύστερα από δύο πολύ μεγάλες συγκρούσεις στον γύρο 98 και 173 αντίστοιχα.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα, επίσης το 2009, ο Jenson Button συνέχισε το εξαιρετικό ξεκίνημά του στη σεζόν με την Brawn GP κερδίζοντας το GP Μονακό. Εκκίνησε από την pole position με τρίτο τον ομόσταυλο Rubens Barrichello και έχασε την πρωτοπορία μόλις για έναν γύρο, με τους δύο οδηγούς να κάνουν τελικά το 1-2 για τρίτη φορά στη σεζόν. Ο Kimi Räikkönen ολοκλήρωσε το βάθρο οδηγώντας την προβληματική Ferrari F60. Σε ένα παράδοξο γεγονός της ημέρας, ο Button στάθμευσε το μονοθέσιό του στο pit-lane και όχι στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού όπως είθισται στο Πριγκιπάτο, τρέχοντας έτσι μέχρι το καθιερωμένο σημείο απονομής του βάθρου για να γιορτάσει την πέμπτη του νίκη στους πρώτους έξι αγώνες της χρονιάς.

Σαν σήμερα

  • Κάντε μας like στο facebook
  • Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Σαν σήμερα το 2013, ο παραδοσιακός υποστηρικτικός αγώνας 100 μιλίων του Indianapolis 500 για την μικρή κατηγορία Indy Lights προσέφερε στο κοινό έναν από τους πιο συγκλονιστικούς τερματισμούς στην ιστορία. Ο Ιρλανδός Peter Dempsey προσπέρασε τρία μονοθέσια στα τελευταία μέτρα πριν την καρό σημαία, τερματίζοντας πλάι-πλάι με τους Gabby Chaves, Sage Karam και Carlos Muñoz. Μάλιστα, οι τρεις τελευταίοι οδήγησαν δίπλα-δίπλα και στο όριο ήδη από την αρχή της στροφής 3 στον τελευταίο γύρο, με τον Dempsey να κερδίζει τον Chaves στο photo finish για 0.0026 δευτερόλεπτα. Αυτή έμελλε να είναι και η μοναδική νίκη του Ιρλανδού στη διοργάνωση, με τον τερματισμό αυτόν να καταγράφεται τότε ως ο πιο κοντινός στην ιστορία της θρυλικής οβάλ πίστας. Όλως παραδόξως, το ρεκόρ καταρρίφθηκε στο αντίστοιχο event του 2016, όταν ο Dean Stoneman ξεπέρασε τον Ed Jones για 0.0024 δευτερόλεπτα.

Σαν σήμερα το 2015, ο Juan Pablo Montoya έγραψε ιστορία στο Indianapolis 500 διότι κατέκτησε τη δεύτερη νίκη του για το συγκεκριμένο event, 15 ολόκληρα χρόνια μετά τον πρώτο του θρίαμβο στο Brickyard. Ο Κολομβιανός μάλιστα έπρεπε να ανακάμψει ύστερα από μια σύγκρουσή του με την Simona de Silvestro στους πρώτους γύρους, οδηγώντας έκτοτε επιθετικά αλλά μεθοδικά για να αναρριχηθεί στην κατάταξη και τελικά να κερδίσει. Το event εκείνης της χρονιάς στιγματίστηκε από την σοβαρότατη σύγκρουση του James Hinchcliffe στις ελεύθερες δοκιμές. Ο Καναδός σχεδόν έχασε τη ζωή του αλλά οι γιατροί τον έσωσαν με την έγκαιρη δράση τους· ο Hinchcliffe έκανε το δικό του θαύμα και επέστρεψε στο Brickyard την επόμενη χρονιά, κατακτώντας μάλιστα την pole position ενόψει του 100ου αγώνα 500 μιλίων στην ιστορία της Indianapolis.

Σαν σήμερα, επίσης το 2015, ο Nico Rosberg επικράτησε στο GP Μονακό για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, ύστερα από μια λανθασμένη προσέγγιση της Mercedes στο pit stop του ομόσταυλου και αρχικού επικεφαλής Lewis Hamilton. Στην αρχή του 64ου γύρου τέθηκε προσωρινώς ένα καθεστώς «εικονικού αυτοκινήτου ασφαλείας», με το αυτοκίνητο ασφαλείας να εισέρχεται μετέπειτα κανονικά στην πίστα εξαιτίας μιας μεγάλης σύγκρουσης μεταξύ Max Verstappen και Romain Grosjean. Η Mercedes δεν υπολόγισε σωστά την ακριβή διαφορά του Hamilton από τους πρώτους οδηγούς που τον καταδίωκαν, με αποτέλεσμα ο Βρετανός να πέσει πίσω και από τον Sebastian Vettel, στην τρίτη θέση. Μετά τον 70ο γύρο, ο αγώνας κύλησε κανονικά και ο Rosberg έκανε περίπατο προς τον τερματισμό.

Related Articles

Ακούστε την εκπομπή “Slipstream” με το preview του GP Ρωσίας

Το καθιερωμένο μας ραντεβού στην εκπομπή "Slipstream" συνεχίζεται, με την προσοχή να στρέφεται αυτή τη φορά στις εξελίξεις πριν το GP Ρωσίας.

Ο Hamilton αναγνωρίζει την πίεση του «πρώτου πρωταθλήματος»

Ο Lewis Hamilton πιστεύει πως η ψυχολογική πίεση από τη διεκδίκηση του πρωταθλήματος έχει αντίκτυπο στον Max Verstappen που κυνηγά το πρώτο του παγκόσμιο...

Ο Capito δεν βλέπει μεγάλη διαφορά δυναμικότητας ανάμεσα σε Russell και Latifi

Ο επικεφαλής της Williams, Jost Capito, πιστεύει πως η απόδοση του Nicholas Latifi είναι πιο κοντά σε αυτή του George Russell απ’ ότι πιστεύει...

Stay Connected

5,762ΥποστηρικτέςΚάντε Like
52ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -

Latest Articles

Ακούστε την εκπομπή “Slipstream” με το preview του GP Ρωσίας

Το καθιερωμένο μας ραντεβού στην εκπομπή "Slipstream" συνεχίζεται, με την προσοχή να στρέφεται αυτή τη φορά στις εξελίξεις πριν το GP Ρωσίας.

Ο Hamilton αναγνωρίζει την πίεση του «πρώτου πρωταθλήματος»

Ο Lewis Hamilton πιστεύει πως η ψυχολογική πίεση από τη διεκδίκηση του πρωταθλήματος έχει αντίκτυπο στον Max Verstappen που κυνηγά το πρώτο του παγκόσμιο...

Ο Capito δεν βλέπει μεγάλη διαφορά δυναμικότητας ανάμεσα σε Russell και Latifi

Ο επικεφαλής της Williams, Jost Capito, πιστεύει πως η απόδοση του Nicholas Latifi είναι πιο κοντά σε αυτή του George Russell απ’ ότι πιστεύει...

Στη Haas το 2022 οι Schumacher και Mazepin

Η Haas ανακοίνωσε πως οι Mick Schumacher και Nikita Mazepin θα συνεχίσουν να οδηγούν για την ομάδα και το 2022, στη νέα εποχή του σπορ.

Η Ferrari φέρνει το νέο κινητήρα στο GP Ρωσίας

Ο Charles Leclerc θα χρησιμοποιήσει νέα μονάδα ισχύος στο GP Ρωσίας, κάτι που θα τον αναγκάσει να εκκινήσει από την τελευταία θέση.