Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1900 δόθηκε η εκκίνηση σε έναν μαραθώνιο αγώνα αυτοκινήτων, με αφετηρία και τερματισμό την πόλη του Παρισιού και ενδιάμεσο σταθμό την πόλη της Τουλούζ. Το event είχε λάβει χώρα ανεπίσημα στα πλαίσια της Ολυμπιάδας που φιλοξενούσε τότε η γαλλική πρωτεύουσα, με την συνολική απόστασή του να κυμαίνεται μεταξύ 1.347 και 1.443 χιλιομέτρων. Επίσης, λόγω του έντονου καύσωνα, χωρίστηκε σε τρία σκέλη και ολοκληρώθηκε σε τρεις ημέρες, με νικητή τον Alfred Velghe – γνωστό στον τότε αγωνιστικό κόσμο με το ψευδώνυμο “Levegh”. Ο Γάλλος οδήγησε μια Mors και τερμάτισε μετά από 20 ώρες, 50 λεπτά και 9 δευτερόλεπτα, αρκετά μπροστά από τις Panhard των Arthur Pinson και Carl Voigt.
Σαν σήμερα το 1905 γεννήθηκε ο Georges Grignard στο Villeneuve-Saint-Georges, μια πόλη νοτιοανατολικά του Παρισιού. Ενθουσιώδης με τον κόσμο της αυτοκίνησης από πολύ νωρίς, ο Γάλλος ξεκίνησε να τρέχει σε αγώνες rally από τα μέσα των ‘20s και σύντομα άνοιξε ένα δικό του γκαράζ, μαζεύοντας χρήματα για να αγοράσει μια Amilcar C6. Αφού αξιοποίησε το αυτοκίνητο αυτό σε μερικούς περιφερειακούς αγώνες, σταδιακά επεκτάθηκε σε events άλλων κατηγοριών από αγώνες αντοχής και Formula Libre, μέχρι που σταμάτησε προσωρινά η δράση του λόγω της επέλασης του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Μετά το πέρας του, ο Grignard επέστρεψε συμμετέχοντας σποραδικά σε Grand Prix της χώρας του, με την τελευταία του εμφάνιση να καταγράφεται στο επίσημο GP Ισπανίας της F1, το 1951. Ο 46χρονος πλέον Γάλλος είχε οδηγήσει μια Talbot-Lago στο Pedralbes, αλλά η ζέστη κυμάνθηκε σε υψηλά επίπεδα και ο κινητήρας παρέδωσε πνεύμα στον 24ο γύρο.
Σαν σήμερα το 1936 γεννήθηκε στο West Bromwich ο Gerry Ashmore. Ο Βρετανός γεννήθηκε σε μια οικογένεια που είχε ήδη παραστάσεις στο motorsport – ο πατέρα του, Joe, διηύθυνε στην περιοχή του ένα γκαράζ και μετά τον πόλεμο είχε οδηγήσει όπως ο αδερφός Fred μερικές ιδιωτικές Maserati, σε συνεργασία με τον δημοφιλή τότε Reg Parnell. Ο Ashmore είχε ξεκινήσει την καριέρα του το 1960 στην Formula Junior, μαζί με τον αδερφό Chris, και σύντομα κατέγραψε αξιόλογες επιδόσεις. Την επόμενη χρονιά αγωνίστηκε με μια Lotus 18 για τον Parnell σε ελάχιστα μη-πρωταθληματικά Grand Prix της F1, τερματίζοντας μάλιστα δεύτερος στο Posillipo της Νάπολης. Αργότερα συμμετείχε και σε επίσημους αγώνες του πρωταθλήματος, δίνοντας το παρόν ως ιδιώτης πλέον στο Silverstone, το Nürburgring και τη Monza· τερμάτισε μόνο στην «Πράσινη κόλαση», στην 16η θέση. Η τελευταία του εμφάνιση σημειώθηκε το 1962, πάλι στη Monza, όπου δεν κατάφερε να προκριθεί.
Σαν σήμερα το 1937, ο Rudolf Caracciola επικράτησε στο GP Γερμανίας του Nürburgring με μια Mercedes-Benz W125, μπροστά από τον ομόσταυλο Manfred von Brauchitsch και την Auto Union του Bernd Rosemeyer. Ο αγώνας ωστόσο αμαυρώθηκε από την τραγική κατάληξη ενός ατυχήματος μεταξύ οδηγών των δύο γερμανικών εταιρειών. Ο λόγος για την Mercedes του Richard Seaman και την Auto Union του Ernst von Delius, οι οποίοι συγκρούστηκαν στον 6ο γύρο. Το συμβάν αποδείχθηκε θανατηφόρο για τον Γερμανό, ο οποίος αποκόμισε θρομβώσεις και τελικά απεβίωσε την αμέσως επόμενη μέρα σε ηλικία μόλις 25 χρονών.
Σαν σήμερα το 1948, ο Slick Davies έγινε ο πρώτος οδηγός που έχασε την ζωή του σε έναν αγώνα προδιαγραφών NASCAR. Η τραγωδία αυτή συνέβη σε ένα event στο Greensboro της Βόρειας Carolina, όπου νικητής αναδείχθηκε ο Chris Turner από την pole position, μπροστά από τους Bill Blair και Buck Baker. Παραδόξως, την ίδια μέρα διεξήχθη ένας άλλος αγώνας NASCAR στο Columbus της Georgia, με νικητή εκεί τον Billy Carden.
Σαν σήμερα το 1971, οι Peter Revson και Denny Hulme οδήγησαν δύο McLaren M8F με κινητήρα Chevrolet και με αυτές έκαναν το 1-2 στην πίστα του Watkins Glen, στα πλαίσια του τέταρτου γύρου της σεζόν για το δημοφιλές τότε πρωτάθλημα Can-Am. Ο Αμερικανός και ο Νεοζηλανδός ξεπέρασαν από κοινού για δύο γύρους μια ιδιωτική Porsche 907/10, την οποία οδήγησε ο Ελβετός Jo Siffert για να τερματίσει στην τρίτη θέση του βάθρου.
Σαν σήμερα το 1973 γεννήθηκε ο Kenny Roberts Jr., γιος του ομώνυμου παλιού θρύλου των αγώνων μοτοσικλετών. Συγκριτικά με τον τρεις-φορές παγκόσμιο πρωταθλητή στα 500cc, ο Αμερικανός διάδοχός του διατήρησε ένα πιο χαμηλό προφίλ στην καριέρα του και ξεκίνησε την πορεία του στον επαγγελματικό χώρο των δίτροχων μέσω της ομάδας του πατέρα του, το 1990. Μέχρι το 1993, ο Roberts Jr. είχε αναρριχηθεί πλέον στην κορυφαία κατηγορία των 500cc και το 1999 υπέγραψε στο εργοστασιακό τμήμα της Suzuki, χάνοντας τελικά τον τίτλο από τον Àlex Crivillé. Η τύχη χαμογέλασε στον ‘King Kenny’ την αμέσως επόμενη χρονιά και τον είδε να επικρατεί του πρωτάρη Valentino Rossi για το παγκόσμιο πρωτάθλημα, με την διετία 1999-2000 να του προσφέρει συνολικά 8 νίκες. Τα επόμενα χρόνια δεν κύλησαν τόσο επιτυχημένα και ο Roberts Jr. διατηρήθηκε στην Suzuki έως το 2005, επιστρέφοντας στη δική του πλέον ομάδα μέχρι τα μέσα του 2007.
Σαν σήμερα το 1982, ο René Arnoux αγνόησε μια σειρά από team orders και κατέκτησε τη νίκη στο GP Γαλλίας του Paul Ricard. Για την ακρίβεια, πριν τον αγώνα είχε συμφωνηθεί μεταξύ των οδηγών της Renault να αφεθεί ο διεκδικητής του πρωταθλήματος Alain Prost στην πρώτη θέση, εφόσον το ευνοούσαν και οι συνθήκες του αγώνα. Τελικά, ο Arnoux επέλεξε να μην βοηθήσει τον συμπατριώτη του και να παρέμεινε μέχρι τέλους στην πρωτοπορία· το τέλος της χρονιάς έμελλε να τον βρει σε μιαν άλλη ομάδα, την Ferrari. Έχοντας εκκινήσει από την pole position με τον Prost πίσω, προσπεράστηκε στα πρώτα στάδια του αγώνα από τις δύο Brabham-BMW. Ωστόσο, τόσο ο Riccardo Patrese όσο και ο πρωταθλητής Nelson Piquet εγκατέλειψαν με αστοχίες κινητήρα, αφήνοντας τον Arnoux να επικρατήσει άνετα του Prost, ενώ οι Ferrari των Didier Pironi και Patrick Tambay συνέβαλαν στο 1-2-3-4 για Γάλλους οδηγούς στον εντός έδρας αγώνα τους.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 24 Ιουλίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1985 γεννήθηκε στο Heidelberg της Γερμανίας ο Nelson Piquet Jr. Ο γιος του τρεις-φορές παγκόσμιου πρωταθλητή Nelson Piquet είχε αρχικά κατακτήσει τον τίτλο στην Βρετανική F3 του 2004, ενώ αποτέλεσε τον μοναδικό ουσιαστικό αντίπαλο του Lewis Hamilton στο GP2 Series το 2006. Τελικά ο Piquet Jr. προβιβάστηκε στην F1 το 2008 μέσω της Renault, σε μια σεζόν που του προσέφερε μια αναπάντεχη δεύτερη θέση στο GP Γερμανίας του Hockenheim, ελάχιστα χιλιόμετρα μακριά από την γενέτειρά του, καθώς και τον στιγματισμό της εμπλοκής στο περιβόητο σκάνδαλο Crashgate του GP Σιγκαπούρης. Η Renault τελικά αποδέσμευσε τον Βραζιλιάνο στα μέσα του 2009 και εκείνος περιπλανήθηκε ύστερα κυρίως στις κατηγορίες του NASCAR και του Rallycross, καταλήγοντας στην νεοσύστατη Formula E το 2014. Μάλιστα στέφθηκε πρωταθλητής και πραγματοποίησε συγχρόνως κάποια περάσματα από τους αγώνες αντοχής του WEC, εστιάζοντας το ενδιαφέρον του μετά το 2018 αποκλειστικά στα stock cars της Βραζιλίας.
Σαν σήμερα το 1993, ο Alain Prost κατέκτησε την 51η και τελευταία νίκη της τεράστιας καριέρας του στην F1, κερδίζοντας απροσδόκητα στο GP Γερμανίας του παλιού Hockenheimring. Ο «Καθηγητής» δεν είχε καλό πέταγμα από την pole position και έχασε τρεις θέσεις, αλλά τις ανέκτησε γρήγορα στους επόμενους γύρους. Ωστόσο, όταν τέθηκε ξανά πρωτοπόρος, η προσπέρασή του στον ομόσταυλο Damon Hill έγινε σε σημείο όπου ανέμιζαν –βάσει των αγωνοδικών– κίτρινες σημαίες και αυτό οδήγησε σε μια αμφιλεγόμενη ποινή stop/go για τον Prost. Σαφέστατα ενοχλημένος, ο Γάλλος συνέχισε πλέον αρκετά πιο πίσω από τον Hill και έδειχνε συμβιβασμένος με τη δεύτερη θέση, μέχρι που ο Βρετανός στερήθηκε αποκαρδιωτικά την πρώτη του νίκη στην F1 στον προτελευταίο γύρο, εξαιτίας ενός κλαταρισμένου πίσω-αριστερού ελαστικού. Ο Hill τελικά κατετάγη μόλις 15ος, με τον Prost να πλαισιώνεται στο βάθρο από τον Michael Schumacher της Benetton και τον Mark Blundell της Ligier.
Σαν σήμερα, επίσης το 1993, ο θερινός αγώνας 500 μιλίων στην περιβόητη οβάλ πίστα της Talladega προσέφερε ανεκτίμητες στιγμές στα χρονικά του NASCAR, καθώς και ιστορικά ρεκόρ. Τα τελετουργικά του event απαρτίστηκαν από μερικές αφιερώσεις στον δημοφιλή και αδικοχαμένο οδηγό Davey Allison, ενώ ο αγώνας αυτός καθαυτός επηρεάστηκε από δύο μεγάλα ατυχήματα. Αρχικά, στον 69ο γύρο, ο Stanley Smith αποκόμισε σοβαρότατους τραυματισμούς στο κεφάλι και μεγάλη απώλεια αίματος, πέφτοντας μάλιστα σε κώμα για 10 ημέρες· τελικά ανέκαμψε έπειτα από πολλά χειρουργεία και έζησε με παράλυτη την αριστερή πλευρά του προσώπου του. Έπειτα, στον 132ο γύρο, ο Neil Bonnett κατέληξε στον προστατευτικό φράκτη έπειτα από απογείωση του αυτοκινήτου και οι ζημιές οδήγησαν σε εκτενή διακοπή του αγώνα για επισκευές. Τέλος, η νίκη κατέληξε με επικό τρόπο στον αείμνηστο Dale Earnhardt Sr., ο οποίος ξεπέρασε τον Ernie Irvan στο photo finish για μόλις 0.005 δευτερόλεπτα – ρεκόρ για εκείνη την εποχή.
Σαν σήμερα το 1999, το GP Αυστρίας της F1 εξελίχθηκε σε μια μονομαχία μεταξύ των δεύτερων οδηγών της Ferrari και της McLaren, δηλαδή των Eddie Irvine και David Coulthard. Με τον Michael Schumacher εκτός δράσης λόγω του τραυματισμού του στο Silverstone, η McLaren εκκίνησε ανενόχλητα από το 1-2 αλλά ο τότε πρωταθλητής Mika Häkkinen χτυπήθηκε στην κλειστή στροφή 2 του A1-Ring από τον ομόσταυλο Coulthard. Έτσι, ο Βρετανός παρέμεινε μόνος του απέναντι στον Irvine και τελικά έχασε την πρωτοπορία στην φάση των pit stops, τερματίζοντας στη δεύτερη θέση. Στο μεταξύ, ο Häkkinen πραγματοποίησε μια επική ανάκαμψη από το τετακέ του και ανέκτησε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι χαμένου εδάφους, τερματίζοντας στην τρίτη θέση του βάθρου.
Σαν σήμερα, επίσης το 1999, ο Ιταλός Max Papis μονομάχησε με τους ταχύτατους Jimmy Vasser, Dario Franchitti και Paul Tracy, φτάνοντας μάλιστα να προηγείται στον απαιτητικό αγώνα 500 μιλίων του Michigan για το πρωτάθλημα CART. Με 21 γύρους να απομένουν, είχε χτίσει μια ασφαλή διαφορά από τους οδηγούς αυτούς κι όχι μόνο και έμοιαζε να βαίνει ολοταχώς για την πρώτη του νίκη στη διοργάνωση. Ωστόσο, με μόλις μία στροφή να απομένει στην οβάλ πίστα, ο Papis έμεινε από καύσιμα και προσπεράστηκε από τον νεαρό Tony Kanaan που μάλιστα έμεινε κι αυτός από καύσιμα ελάχιστα μέτρα πριν την γραμμή τερματισμού. Ο οδηγός της Forsythe Racing σχεδόν έχασε τη νίκη από τον Juan Pablo Montoya, ο οποίος ερχόταν με φόρα για να τον προσπεράσει στο photo finish. Τελικά ο Kanaan τσούλησε την Reynard στον τερματισμό και επικράτησε του Κολομβιανού για μόλις 0.032 δευτερόλεπτα για την δική του παρθενική νίκη στο CART.
Σαν σήμερα το 2004, ο Michael Schumacher οδήγησε ανενόχλητος στο GP Γερμανίας του Hockenheim και κατέκτησε την 11η νίκη του σε 12 αγώνες, με την επίδοσή του ωστόσο να επισκιάζεται από την φανταστική οδήγηση του Jenson Button. Ο Βρετανός της BAR-Honda χρειάστηκε να εκκινήσει μόλις 13ος λόγω μιας απρογραμμάτιστης αλλαγής κινητήρα και σαν να μην έφτανε αυτό, το τζαμάκι του κράνους του παρουσίασε πρόβλημα στα μέσα του αγώνα και δεν μπορούσε να κουμπώσει επαρκώς πλέον. Έτσι, ο Button αναγκάστηκε να το κρατά με το ένα του χέρι στις ευθείες, μονομαχώντας παράλληλα με τον Fernando Alonso για να τερματίσει τελικά στη δεύτερη θέση. Πιο πίσω, η Williams κατέλαβε τις θέσεις 5 και 7 με τους Juan Pablo Montoya και Antônio Pizzonia, αποσύροντας την ιδιόμορφη εμπρόσθια πτέρυγα της FW26 μετά την καλοκαιρινή διακοπή.
Σαν σήμερα, επίσης το 2004, ο Valentino Rossi κέρδισε για πέμπτη φορά στη σεζόν του MotoGP, κάνοντας μια εμφάνιση κυριαρχίας στο κατάμεστο Donington Park για το GP Μεγάλης Βρετανίας. Ο «Γιατρός» εκκίνησε από την pole position και, αφού έπεσε 4ος στον πρώτο γύρο, επανήλθε στην πρωτοπορία ελάχιστες στιγμές αργότερα και άνοιξε μια ασφαλή διαφορά ώστε να ξεπεράσει τις Movistar Honda των Colin Edwards και Sete Gibernau. Μάλιστα, ο Αμερικανός Edwards προσπέρασε τον Ισπανό ομόσταυλό του για να σημειώσει το πρώτο του βάθρο στο MotoGP, έναν χρόνο μετά την «μετακόμισή» του από τα Superbikes. Ο Loris Capirossi, παρόλο που προηγήθηκε στην εκκίνηση, κατρακύλησε στην κατάταξη και τερμάτισε πίσω από τους Troy Bayliss και Carlos Checa, στην 7η θέση.
Σαν σήμερα το 2009, στην δεύτερη περίοδο κατατακτηρίων δοκιμών του GP Ουγγαρίας, ο Felipe Massa στάθηκε πολύ άτυχος καθώς χτυπήθηκε στο κεφάλι από ένα ελατήριο που αποκόπηκε από την πίσω ανάρτηση της Brawn GP του προπορευόμενου Rubens Barrichello. Ο Βραζιλιάνος οδηγός της Ferrari προσέγγιζε την στροφή 4 όταν το βαρύ ελατήριο χτύπησε την αριστερή πλευρά του κράνους του –ελάχιστα πάνω από το αριστερό μάτι–, και κατέληξε αναίσθητος στις μπαριέρες. Η διαδικασία φυσικά διακόπηκε και ο Massa διακομίστηκε στο νοσοκομείο, γλυτώνοντας ευτυχώς τα χειρότερα. Φυσιολογικά έχασε το υπόλοιπο της σεζόν, αλλά υποβλήθηκε σε πολλαπλές νευρολογικές εξετάσεις για την συντομότερη επιστροφή του, ενώ είχε τοποθετηθεί προσωρινώς μια πλάκα τιτανίου στο κρανίο του. Στο μεταξύ, η Ferrari προοριζόταν να αναπληρώσει το κενό του Βραζιλιάνου καλώντας πίσω τον Michael Schumacher, αλλά ο Γερμανός ήταν ανέτοιμος εξαιτίας ενός ατυχήματος με μοτοσικλέτα νωρίτερα στη χρονιά. Το κάθισμα τελικά μοιράστηκε στους Luca Badoer και Giancarlo Fisichella.
Σαν σήμερα το 2010, ο Felipe Massa βρέθηκε ίσως στην καλύτερη αγωνιστική του φόρμα μετά το άσχημο ατύχημά του στην Ουγγαρία το 2009, παίρνοντας εμφατικά την πρωτοπορία στην εκκίνηση του GP Γερμανίας. Όσο κυλούσε ο αγώνας, ο Βραζιλιάνος διατηρούσε το προβάδισμά του μπροστά από τον ομόσταυλο στην Ferrari Fernando Alonso και τον Sebastian Vettel της Red Bull. Ύστερα από παρατεταμένες παρακλήσεις του Alonso με αφορμή και την απειλή του Vettel, ο Massa δέχτηκε έμμεσα εντολή στον 48ο γύρο να αφήσει τον Ισπανό να προσπεράσει το συντομότερο δυνατόν. Τελικά άφησε το γκάζι στην έξοδο της στροφής 6 του Hockenheimring και έμεινε στη δεύτερη θέση, προκαλώντας μια θύελλα αντιδράσεων του κοινού προς την προσέγγιση της Ferrari. Η ιταλική ομάδα τελικά δέχτηκε απλώς ένα ασήμαντο για εκείνη χρηματικό πρόστιμο και η απαγόρευση των team orders άρθηκε από το 2011, με τον καθαρά υποστηρικτικό ρόλο του Massa να αναγνωρίζεται και επισήμως πλέον.
Σαν σήμερα, επίσης το 2010, ο Jorge Lorenzo τέθηκε επικεφαλής στην πίστα της Laguna Seca ύστερα από την πτώση του Dani Pedrosa στην στροφή 5 του 11ου γύρου και έβαλε πλώρη για την έκτη του νίκη στη σεζόν του MotoGP. Ο Ισπανός της Fiat Yamaha, παρόλο που εκκίνησε από την pole position, προσπεράστηκε νωρίς από τον συμπατριώτη του και αναγκάστηκε να του ασκήσει πίεση μέχρι εκείνος να υποκύψει. Αφού απαλλάχτηκε από το «εμπόδιο» του Pedrosa, ο Lorenzo δεν κοίταξε πίσω του και ξεπέρασε για 3,5 δευτερόλεπτα την Ducati του Casey Stoner. Το βάθρο έκλεισε από τον πρωταθλητή Valentino Rossi, ο οποίος ανταποκρίθηκε αξιοπρεπέστατα στον δεύτερο αγώνα μετά τον τραυματισμό του στο Mugello ώστε να προσπεράσει τον Andrea Dovizioso με 5 γύρους να απομένουν. Η έτερη Ducati του Nicky Hayden και οι δύο Yamaha Tech 3 των Ben Spies και Colin Edwards κατέλαβαν τις θέσεις 5-6-7 για την αμερικανική τριπλέτα.